Molitfelnicul

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
vasileos
Mesaje:36
Membru din:11 Sep 2008, 15:24
Confesiune:ortodox
Localitate:Moldova
Contact:
Molitfelnicul

Mesaj necititde vasileos » 07 Oct 2009, 23:18

Conţinutul acestei cărţi de slujbă în unele locuri este învechit şi uneori neadecvat timpului de azi. M-ar interesa dacă este cineva care se ocupă de probleme de acest ordin; care dintre slujbe sunt depăşite şi în ce anume şi dacă sunt slujbe care ar putea fi eventual introduse în cuprinsul Molitfelnicului.
vă mulţumesc.

Avatar utilizator
apologet
Mesaje:99
Membru din:22 Aug 2008, 21:17
Confesiune:ortodox
Preocupări:scot balastul din teologie
Localitate:România

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde apologet » 08 Oct 2009, 08:03

Si eu voiam sa pun o intrebare asemanatoare: ce elemente ale Molotfelnicului credeti ca ar trebui schimbate?
Ar fi bine sa se implice in discutii si alti preoti, dar chiar si mirenii, asupra carora se savaresc cele mai multe din slujbele Molitfelnicului.

vasileos
Mesaje:36
Membru din:11 Sep 2008, 15:24
Confesiune:ortodox
Localitate:Moldova
Contact:

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde vasileos » 08 Oct 2009, 10:20

Ar fi bine sa se implice in discutii si alti preoti,
Chestia ca la noi aici, preoţii când aud de ceva "schimbări" le cataloghează imediat ca ceva negativ. Conservatorismul lor este prea exagerat si de cele mai multe ori nemotivat. De aceea nu se implica nimeni, asta pe langa faptul ca nivelul teologic la preotii de la noi nu este prea ridicat.
Noi la facultate am trecut chestiuni de genul acesta. Părintele mereu venea cu problematici şi ne făcea mereu să fim intrigaţi, însă oricum subiectul a rămas deschis.

ccristi
Mesaje:204
Membru din:25 Iun 2009, 13:05
Confesiune:ortodox

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde ccristi » 08 Oct 2009, 10:27

Daca nu sunt asa de bine pregatiti macar pot sa ne impartaseasca din experinta lor din parohiile unde slujesc si f simplu pot sa puna intrebari la care sigur vor primi si raspunsul ;nu sa traiasca in neconformitate cu cele bisericesti.Se pot inscrie ca membri si sa urmareasca forumul si sigur se va imbunatati ceva .Si eu sunt zero intre ale teologiei dar sunt f interesat de ce se scrie aici si am primit f multe raspunsuri la simplele mele intrebari.

Cosmin Florin
Mesaje:133
Membru din:29 Sep 2009, 12:11
Confesiune:ortodox

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde Cosmin Florin » 08 Oct 2009, 19:42

Conţinutul acestei cărţi de slujbă în unele locuri este învechit şi uneori neadecvat timpului de azi
Faci o afirmaţie foarte îndrăzneaţă. Vino cu exemple de texte care, în opinia ta, necesită "update".
Si eu voiam sa pun o intrebare asemanatoare: ce elemente ale Molitfelnicului credeti ca ar trebui schimbate?
Deci toată lumea vrea schimbare, dar nimeni nu ştie unde ar trebui operată...

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde protosinghel » 08 Oct 2009, 20:49

Presupun că lumea aşteaptă un răspuns anume de la mine, deşi m-aş bucura foarte mult dacă şi alţii "s-ar conecta" la astfel de discuţii. Aşa cum s-a remarcat şi mai sus, ar fi foarte bineveniţi preoţii care, chiar dacă nu au studii foarte aprofundate, au practică liturgică bogată. Îi aşteptăm în continuare...
Acum să scriu câteva cuvinte la subiect, urmând ca mai departe să detaliem, dacă va fi cazul. Vasile, atunci când a pus aceste întrebări, şi-a amintit probabil de orele de la Facultate, când eu făceam unele paranteze de genul ăsta. Încerc deci să sistematizez câteva idei, de la care putem dezvolta discuţia.

1. Molitfelnicul, ca şi orice altă carte de cult, este un "produs" al Tradiţiei Bisericii, şi care trebuie să ţină cont de aspectul dinamic al Tradiţiei. În Molitfelnic nu se pot face modificări substanţiale, dar unele chiar este nevoie de a le face. Desigur, pentru a scoate o ediţie bună, este nevoie de o comisie serioasă, de oameni care chiar pricep aceste probleme, nu doar se află în treabă.
2. Cred că pentru început este nevoie să fie făcute anumite corectări în text. Din fericire, Molitfelnicul nu conţine foarte multe greşeli de traducere, oricum, mai puţine ca Liturghierul.
3. Este nevoie de a pune într-o ordine corectă slujbele, pt că în Molitfelnicul românesc de acum există nişte greşeli în acest sens.
4. Indicaţiile tipiconale (cu roşu) trebuie să corespundă practicii generale a Bisericii, iar acolo unde este cazul, acestea să fie adaptate după practicile aflate acum în uz (dacă ele sunt bune), ca să nu rămâne nişte litere moarte, fără sens.
5. Trebuie lucrat puţin la rugăciuni, mă refer în special la unele ierurgiii:
- unele nu mai sunt actuale (dacă nu integral, cel puţin la anumite fraze),
- trebuie introduse unele rugăciuni noi (la binecuvântarea mijloacelor de transport, la sfinţirea altor edificii decât casele de locuit etc)
- trebuie neapărat reintroduse rânduielile de mirungere pt cei care revin la Ortodoxie şi de redactat şi Synodikonul.

Putem discuta la fiecare din aceste puncte (şi poate şi altele, pe care le puteţi propune), având în faţă textul Molitfelnicului sau, ar fi şi mai bine, a mai multor ediţii de Molitfelnic, inclusiv în alte limbi.
Aştept cu nerăbdare...

Avatar utilizator
apologet
Mesaje:99
Membru din:22 Aug 2008, 21:17
Confesiune:ortodox
Preocupări:scot balastul din teologie
Localitate:România

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde apologet » 10 Oct 2009, 16:39

Puteti sa detaliati punctul 3? Multumesc.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde protosinghel » 27 Oct 2009, 13:37

M-am referit în primul rând la faptul că "Rânduiala îmbisericii pruncului" care se face la 40 de zile după naştere (dar se referă atât la prunc, cât şi la mamă), trebuie să fie pusă înaintea Botezului. Plasarea ei după Botez provine din necunoaşterea sensului "îmbisericirii", precum şi a istoriei Botezului şi a riturilor prebaptismale.

Avatar utilizator
apologet
Mesaje:99
Membru din:22 Aug 2008, 21:17
Confesiune:ortodox
Preocupări:scot balastul din teologie
Localitate:România

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde apologet » 13 Feb 2010, 15:05

La Sfinţirea Apei (mari şi mici), dar şi la Maslu, în Ectenia Mare există o cerere pentru binecuvântarea apei şi respectiv a uleiului. În aceste momente preotul trebuie să facă cruce peste aceste materii sau nu?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde protosinghel » 13 Feb 2010, 17:10

La Sfinţirea Apei (mari şi mici), dar şi la Maslu, în Ectenia Mare există o cerere pentru binecuvântarea apei şi respectiv a uleiului. În aceste momente preotul trebuie să facă cruce peste aceste materii sau nu?
1. În primul rând trebuie să specificăm că acele cereri sunt ale diaconului şi ele nu au cum să aibă un caracter sfinţitor. Preotul le spune doar atunci când nu este diacon, dar ele rămân doar nişte îndemnuri la rugăciunea poporului şi nimic mai mult... Totuşi acest aspect a dus la obiceiul ca unii preoţi să facă semnul crucii peste apă sau ulei (la Maslu), atunci când ei înşişi (în lipsa diaconului) spun aceasta. Mai târziu s-a ajuns la obiceiul ca preotul (sau chiar toţi preoţii, dacă sunt mai mulţi) să binecuvânteze în aceste momente chiar şi atunci când cererile sunt spuse de diacon.

2. Noi ştim că TOATE Tainele şi Ierurgiile au o singură formulă de sfinţire ("epicleză") şi aceasta este suficientă pentru ca Taina să fie considerată valabilă. Ar fi greşit să nu avem încredere în faptul că lucrarea Duhului Sfânt nu s-a realizat şi poate să mai încercăm odată... Deci atât apa cât şi uleiul la Maslu trebuie binecuvântate o singură dată. Este adevărat că multe binecuvântări, cum sunt la Aghiasmă de exemplu, se fac de trei ori ("în numele Sfintei Treimi"), dar aceasta se face totuşi cu aceeaşi cuvinte şi sunt ca o singură binecuvântare a Sf. Treimi şi nu trei...

3. Se fac multe interpretări greşite (şi chiar speculaţii sterile) pe marginea textului la Sfinţirea Aghiesmei celei Mari, precum că ar avea "două epicleze". Toate vechile manuscrise (inclusiv Barberini gr. 336) au o singură "epicleză", iar în al doilea caz trebuie să avem formă de gerunziu: "Însuşi şi acum, sfinţind apa aceasta cu Duhul Tău cel Sfânt, dă tuturor...". Abia prin sec. XIV (?) verbul "a sfinţi" a fost pus la imperativ, ceea ce a dus cu timpul la triplarea lui şi la percepția frazei date ca o "a doua epicleză". Deci Aghiasma Mare are o singură epicleză, ca şi TOATE CELELALTE Taine şi Ierurgii. (Nici până astăzi nu mi-i clar de ce trebuie să binecuvântăm uleiul la Maslu de 7 ori, aşa cum fac românii, dar asta-i altă problemă...)

4. Obiceiul de a introduce Crucea în apa sfinţită, aşa cum am aflat şi eu de la Foundoulis, a apărut în Rânduiala Aghezmei Mari, din dorinţa de a imita intrarea lui Hristos în apele Iordanului. De aici a trecut şi în rânduiala Aghezmei Mici (deja fără un sens clar), iar unii consideră că acum are loc sfinţirea apei. Totuşi acest gest înseamnă cel mult o "pecetluire" a Aghezmei şi nicidecum sfinţirea ei, pentru că adevărata "epicleză" s-a spus mai înaintea şi ea deasemenea a avut o binecuvântare în semnul Crucii. Mai mult decât atât, în rugăciunea de plecare a capetelor ce se citeşte înainte de această afundare a Crucii (comună pt ambele rânduieli de sfinţire a apei), noi deja spunem că apa este sfinţită.

Cam atât. Am încercat să fiu aproape exhaustiv. Sper că nu au mai rămas neclarităţi...

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje:1113
Membru din:12 Feb 2010, 05:54
Confesiune:ortodox

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde IOACHIM » 15 Feb 2010, 15:09

Numai sa nu-l schimbam
vorba lu` Caragiale pe ici pe colo, prin partile esentiale
:D
Conţinutul acestei cărţi de slujbă în unele locuri este învechit şi uneori neadecvat timpului de azi. M-ar interesa dacă este cineva care se ocupă de probleme de acest ordin; care dintre slujbe sunt depăşite şi în ce anume şi dacă sunt slujbe care ar putea fi eventual introduse în cuprinsul Molitfelnicului.
vă mulţumesc.

Eu sunt de parere ca nu trebuie sa confundam FONDUL cu FORMA sau formele. Continutul nu este invechit! Sau ce.... e invechita practica de mai sfinti apa, e neadecvat astazi sa te mai cununi? Sa nu dam apa la moara ereticilor. Si asa nu inteleg ei prea mult din randuielile ortodoxe.
Nu, slujbele nu sunt invechite nici ele. Poate unele exprimari sunt mai greoaie, poate trebuie reconstruite unele fraze, poate sunt unele greseli de traducere (si sigur sunt). In Sf. Sinod al BOR exista o comisie care se ocupa cu asa ceva si va aparea cat de curand noul molitvelnic cu retusurile de rigoare.

Am postat si eu ceva despre Molitvelnic, nu mai stiu pe unde.... poate reuseste admin. sa mute totul aici.

Avatar utilizator
apologet
Mesaje:99
Membru din:22 Aug 2008, 21:17
Confesiune:ortodox
Preocupări:scot balastul din teologie
Localitate:România

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde apologet » 15 Feb 2010, 15:23

Eu sunt de parere ca nu trebuie sa confundam FONDUL cu FORMA sau formele. Continutul nu este invechit! Sau ce.... e invechita practica de mai sfinti apa, e neadecvat astazi sa te mai cununi? Sa nu dam apa la moara ereticilor. Si asa nu inteleg ei prea mult din randuielile ortodoxe.
Nu, slujbele nu sunt invechite nici ele. Poate unele exprimari sunt mai greoaie, poate trebuie reconstruite unele fraze, poate sunt unele greseli de traducere (si sigur sunt). In Sf. Sinod al BOR exista o comisie care se ocupa cu asa ceva si va aparea cat de curand noul molitvelnic cu retusurile de rigoare.
Eu cred că nu e doar atât şi o simplă revizuire cosmetică nu ar ajuta la nimic. Şi nu trebuie să exagerăm. E una să sfinţeşti apa şi alta e să cânţi să citeşti erezii pe acolo sau să se facă tot felul de inovaţii. Părintele profesor ne-a dat un exemplu chiar mai sus şi ştiu că nu e singurul.
Despre Maslu nu mai zic. Acolo neclarităţile vin una după alta şi nu e vorba doar despre nişte exprimări nepotrivite. Sper că p. Petru ne va ajuta să clarificăm şi acest aspect.
Am postat si eu ceva despre Molitvelnic, nu mai stiu pe unde.... poate reuseste admin. sa mute totul aici.
N-am nici cea mai mică încredere. Cineva ia salarii pe degeaba, apoi ne obligă pe noi preoţii să le cumpărăm cărţile care sunt mai proaste ca cele precedente, aşa cum s-a întâmplat cu Liturghierul 2008.
Daţi-mi nume concrete de oameni capabili să facă acest lucru serios!

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje:1113
Membru din:12 Feb 2010, 05:54
Confesiune:ortodox

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde IOACHIM » 15 Feb 2010, 20:37

Pai tocmai ca sa nu exageram, asta spuneam si eu..... da` nici sa zici ca gasim erezii pe-acolo. Si da, ai dreptate cu oamenii nepotriviti care iau salarii pe-acolo degeaba. Eu sper sa nu faca doar cosmetizari si am motive sa fiu increzator.... ma gandesc la ultima modificare notabila, indreptare de fapt, din liturghier... stii bine, la proscomidie.... pomenirea ingerilor, dupa modelul grecesc. CORECT ?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde protosinghel » 20 Feb 2010, 23:18

Prima săptămână din Post am lipsit de la net, dar m-am bucurat că s-au scris atâtea mesaje, inclusiv la capitolul "Liturgică".
Eu sper sa nu faca doar cosmetizari si am motive sa fiu increzator.... ma gandesc la ultima modificare notabila, indreptare de fapt, din liturghier... stii bine, la proscomidie.... pomenirea ingerilor, dupa modelul grecesc.
Ceea ce spundeţi dvstră s-a făcut nu la ultima ediţie (2008), ci încă în 2000. Citiţi recenzia mea la Liturghier şi mai ales cartea mea despre Liturghie şi veţi vedea cam ce trebuia de făcut, iar cu referire la pomenirea Îngerilor la Proscomidie, citiţi asta.

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje:1113
Membru din:12 Feb 2010, 05:54
Confesiune:ortodox

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde IOACHIM » 21 Feb 2010, 23:22

Prima săptămână din Post am lipsit de la net, dar m-am bucurat că s-au scris atâtea mesaje, inclusiv la capitolul "Liturgică".
Eu sper sa nu faca doar cosmetizari si am motive sa fiu increzator.... ma gandesc la ultima modificare notabila, indreptare de fapt, din liturghier... stii bine, la proscomidie.... pomenirea ingerilor, dupa modelul grecesc.
Ceea ce spundeţi dvstră s-a făcut nu la ultima ediţie (2008), ci încă în 2000. Citiţi recenzia mea la Liturghier şi mai ales cartea mea despre Liturghie şi veţi vedea cam ce trebuia de făcut, iar cu referire la pomenirea Îngerilor la Proscomidie, citiţi asta.
DE ACORD.Dar nici nu am spus ca ar fi ultima editie ci ultima MODIFICARE notabila! Dati-mi timp sa studiez articolele la care faceti trimitere... abia am revenit in zona.

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje:1113
Membru din:12 Feb 2010, 05:54
Confesiune:ortodox

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde IOACHIM » 09 Sep 2010, 13:02

Prima săptămână din Post am lipsit de la net, dar m-am bucurat că s-au scris atâtea mesaje, inclusiv la capitolul "Liturgică".
Eu sper sa nu faca doar cosmetizari si am motive sa fiu increzator.... ma gandesc la ultima modificare notabila, indreptare de fapt, din liturghier... stii bine, la proscomidie.... pomenirea ingerilor, dupa modelul grecesc.
Ceea ce spundeţi dvstră s-a făcut nu la ultima ediţie (2008), ci încă în 2000. Citiţi recenzia mea la Liturghier şi mai ales cartea mea despre Liturghie şi veţi vedea cam ce trebuia de făcut, iar cu referire la pomenirea Îngerilor la Proscomidie, citiţi asta.
- am citit recenzia la liturghier: f. buna, desi nu inteleg de unde aversiunea fata de Iasi in general, sau poate sunt eu subiectiv. Sa asptem totusi ultima editie despre care chiar ca nu mai stiu nimic: unii yic deja ca a aparut, eu n+am gasit-o.
- cartea despre liturghie nu am gasit-o nicaieri, peste tot stoc epuizat; daca o mai aveti cumva, m-as bucura sa o pot avea. va trimit pe privat datele de contact?
- despre ingeri, subiectul ramane deschis.

P.S. salutari din Athos, de la schitul romanesc, din partea unuia din parintii de acolo. Il stii, a fost la Iasi.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde protosinghel » 09 Sep 2010, 16:55

- am citit recenzia la liturghier: f. buna, desi nu inteleg de unde aversiunea fata de Iasi in general, sau poate sunt eu subiectiv.
N-am nici o aversiune faţă de Iaşi, ci doar faţă de pseudo-liturgiştii de acolo şi implicit din toată ţara. Mă bucur totuşi că vine o generaţie nouă de liturgişti în Românie care deja au început să mişte lucrurile.
Sa asptem totusi ultima editie despre care chiar ca nu mai stiu nimic: unii yic deja ca a aparut, eu n+am gasit-o.
Dacă sincer, nu mă aştept la nimic deosebit.
cartea despre liturghie nu am gasit-o nicaieri, peste tot stoc epuizat; daca o mai aveti cumva, m-as bucura sa o pot avea.
Nu o mai am nici eu, decât una personală. Am început să lucrez la ediţia a II-a, dar nu am o motivaţie serioasă pentru asta, întrucât Editura nu-mi dă nici un răspuns.
despre ingeri, subiectul ramane deschis.
Poftim, putem continua la topicul respectiv.
salutari din Athos, de la schitul romanesc, din partea unuia din parintii de acolo. Il stii, a fost la Iasi.
Da, cred că e vorba de părintele Clement care mi-a fost şi stareţ şi chiar m-a călugărit. Ne-am întâlnit acum un an acolo... Mulţumesc.

Alexandru b17
Mesaje:120
Membru din:29 Mai 2010, 18:36
Confesiune:ortodox

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde Alexandru b17 » 09 Sep 2010, 17:25

Sarut mana parinte! Am o serie de intrebari legate de continutul Molitfelnicului:

1) Ce este rugaciunea cand " femeia leapada pruncul" (adica naste sa inteleg?) Cand se citeste si pe cine?

2)Ce ne puteti spune despre slujba ce se face pentru noul ucenic intr-ale iconografiei? ( am gasit-o la spatele Erminiei) Ce parere aveti de ea? Considerati ca ar trebui sa apara in noul Molitfelnic?

3) In Molitfelnic la Parastas arata ca se pun doar irmoasele:" Nu este Sfant..."; "Marea vietii"; "Pe Dumnezeu a-l vedea..."; insa in Panihida ed.Trinitas scrie ca se pune tot canonul de la inmormantare? Cum considerati ca este corect?Tot la Parastas dupa "Pe Nascatoarea" urmeaza un stih "duhurile dreptilor Te vor lauda pe Tine Doamne"(in Molitfelnic), iar in Panihida ed. Trinitas "duhurile si sufletele dreptilor Te vor lauda pe Tine Doamne". Ce parere aveti?

4) Pentru ce bolnavi se citeste rugaciunea cu Sfanta Copie?

5) Ce intelegem prin "rugaciune pt graul sau faina ce se va spurca sau oriceva de acest fel?"

6) Ce intelegem prin "rugaciune la sfintirea vasului celui spurcat"?

7) Daca aducem prinoase la Liturghie(in zona noastra spre ex: cozonac si alte prajituri, cirese, alte fructe---acestea toate fiind puse pe o masa in 1) naos 2) pronaos 3) pridvor?) ce rugtaciune citim 1) rugaciunea "la binecuvantarea colivei" (cum fac multi preoti) sau 2) rugaciunea "la aducerea darurilor de parga"?

8) ce ne puteti spune despre "scoaterea culionului" la schima mare randuiala care apre in Molitfelnicul tiparit in Basarabia iar in cel romanesc nu? In ce consta acest lucru?

9) " Rugaciunea care se citeste cand s-a facut vreo reparatie inlauntrul bisericii" se citeste de arhiereu sau de preot?

10) Acoperamintele dumnezeiescului prestol pot fi spalate de mireni (desigur dupa ce preotul a schimbat Sfanta Masa)? Daca da de ce categorii?

11) Ce intelegem prin "rugaciune cand s-a intamplat sa cada ceva spurcat sau necurat in vasul cu vin, cu undelemn, cu miere sau cu altceva"? Ce intelegem prin spurcat sau necurat? Ale cui vase ca biserica nu are vas cu miere :lol: ?

12) Toaca se binecuvinteaza/ se sfinteste?

Deocamdata atat....Multumesc frumos....o sa cercetez in continuare Molitfelnicul si daca o sa mai apara neclaritati, nadajduiesc sa nu va suparati pe mine!




Blagosloviti si iertati!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde protosinghel » 09 Sep 2010, 19:28

Am o serie de intrebari legate de continutul Molitfelnicului:
Mă bucur că mai apar şi întrebări serioase.
Ce este rugaciunea cand " femeia leapada pruncul" (adica naste sa inteleg?) Cand se citeste si pe cine?
Este vorba despre rugăciunea pentru femeia care a născut pruncul mort, de obicei înainte de vreme. Mulţi preoţi o citesc şi pentru femeile care au avortat, numai nu trebuie să se creeze impresia că asta-i totul. Şi într-un caz şi în altul femeia trebuie spovedită şi să primească canon.
Ce ne puteti spune despre slujba ce se face pentru noul ucenic intr-ale iconografiei? ( am gasit-o la spatele Erminiei) Ce parere aveti de ea? Considerati ca ar trebui sa apara in noul Molitfelnic?
Am citit-o cu vreo 10 ani în urmă şi nu-mi amintesc detaliile. Acum cartea este împrumutată cuiva şi nu pot să mă uit. Dacă corespunde normelor ortodoxe, cred că ar putea fi introdusă şi în Molitfelnic.
In Molitfelnic la Parastas arata ca se pun doar irmoasele:" Nu este Sfant..."; "Marea vietii"; "Pe Dumnezeu a-l vedea..."; insa in Panihida ed.Trinitas scrie ca se pune tot canonul de la inmormantare? Cum considerati ca este corect?
Corect ar fi întreg Canonul, dar pentru că majoritatea absolută pun doar irmoasele, unele ediţii le-au pus doar pe acestea. Aşa ceva s-a practicat cu multe cărţi, când un obicei practic a fost reflectat în cărţi, devenind în timp regulă, iar cei care se uită peste decenii sau veacuri în acele cărţi nu pricep de unde şi cu ce ocazie au apărut sau au dispărut anumite elemente.
Tot la Parastas dupa "Pe Nascatoarea" urmeaza un stih "duhurile dreptilor Te vor lauda pe Tine Doamne"(in Molitfelnic), iar in Panihida ed. Trinitas "duhurile si sufletele dreptilor Te vor lauda pe Tine Doamne". Ce parere aveti?
Este corectă a doua variantă, numai că cei de la Bucureşti, văzând (după mintea lor) în asta o idee trihotomistă, au ajuns la prima variantă. "Specific românesc"...
Pentru ce bolnavi se citeste rugaciunea cu Sfanta Copie?
Nu. Orice practică de acest gen trebuie să dispară. Ele însă tot mai mult se înmulţesc, unii preoţi făcându-şi chiar reclamă. Ia priviţi aici ce am găsit pe un blog:

Imagine
Ce intelegem prin "rugaciune pt graul sau faina ce se va spurca sau oriceva de acest fel?"
Este vorba de moartea sau chiar simpla trecere a unor animale necurate (rozătoare) prin ele. Prin sec. 11-15 era o adevărată obsesie la aşa ceva şi rugăciunile au rămas în Molitfelnic anume din acea perioadă.
Ce intelegem prin "rugaciune la sfintirea vasului celui spurcat"?
În trecut vasele erau doar din metal şi erau foarte scumpe. Dacă se întâmpla ca în ele să moară vreo vietate (cum şi astăzi se mai întâmplă pe la ţară, iar atunci toată lumea trăia în astfel de condiţii), ele se sfinţeau.
Daca aducem prinoase la Liturghie(in zona noastra spre ex: cozonac si alte prajituri, cirese, alte fructe---acestea toate fiind puse pe o masa in 1) naos 2) pronaos 3) pridvor?)
Ar fi bine să fie puse în pridvor sau chiar într-o casă de prăznuire şi să se binecuvânteze înainte de agapă. Este obiceiul însă de a le binecuvânta înainte de Otpustul Liturghie şi în acest caz ele trebuie aduse mai în faţă, dar în aşa fel încât să nu devină o preocupare în plus sau o povară pentru cineva. Nici să nu-i ispitească pe cântăreţi... ;)
ce rugtaciune citim 1) rugaciunea "la binecuvantarea colivei" (cum fac multi preoti) sau 2) rugaciunea "la aducerea darurilor de parga"?
Rugăciunea "la pârgă" se spune atunci când un produs este adus pentru prima dată în acel an. Reiese că trebuie cealaltă, cu adaptările de rigoare.
ce ne puteti spune despre "scoaterea culionului" la schima mare randuiala care apre in Molitfelnicul tiparit in Basarabia iar in cel romanesc nu? In ce consta acest lucru?
Cred că este vorba despre rugăciunea la scoaterea mantiei la câteva zile după tundere. De obicei se preia o rugăciune anume (destul de frumoasă zic eu) din rânduiala împărtăşirii grabnice a bolnavilor.
" Rugaciunea care se citeste cand s-a facut vreo reparatie inlauntrul bisericii" se citeste de arhiereu sau de preot?
Ar trebui de arhiereu sau cel puţin cu ştirea şi binecuvântarea arhiereului.
Acoperamintele dumnezeiescului prestol pot fi spalate de mireni (desigur dupa ce preotul a schimbat Sfanta Masa)? Daca da de ce categorii?
Pot fi spălate şi de paraclisier sau altcineva care spală şi veşmintele. Pentru asta trebuie vase speciale, apa se varsă acolo unde se varsă şi cea de la botez (un loc mai special) şi se obişnuieşte să fie stropite cu agheazmă atunci când iarăşi sunt îmbrăcate.
Ce intelegem prin "rugaciune cand s-a intamplat sa cada ceva spurcat sau necurat in vasul cu vin, cu undelemn, cu miere sau cu altceva"? Ce intelegem prin spurcat sau necurat? Ale cui vase ca biserica nu are vas cu miere
Este vorba de vase particulare. Am răspuns mai sus...
Toaca se binecuvinteaza/ se sfinteste?
Dacă se sfinţesc clopotele, ar fi corect să să sfintească şi toaca. Numai că toate aceste rânduieli sunt destul de noi. În trecut toate acestea nu se sfinţeau şi am impresia că grecii nici în prezent nu sfinţesc clopotele. Nu sunt sigur, trebuie să caut...

Alexandru b17
Mesaje:120
Membru din:29 Mai 2010, 18:36
Confesiune:ortodox

Re: Molitfelnicul

Mesaj necititde Alexandru b17 » 11 Sep 2010, 19:36

Ce ne puteti spune despre slujba ce se face pentru noul ucenic intr-ale iconografiei? ( am gasit-o la spatele Erminiei) Ce parere aveti de ea? Considerati ca ar trebui sa apara in noul Molitfelnic?
Am citit-o cu vreo 10 ani în urmă şi nu-mi amintesc detaliile. Acum cartea este împrumutată cuiva şi nu pot să mă uit. Dacă corespunde normelor ortodoxe, cred că ar putea fi introdusă şi în Molitfelnic.
cred ca aceasta este randuiala de care va intrebam mai sus, dar trebuie verificata cu cea din carte:
Rugaciunea iconaruluiPentru cel care voieste a deprinde mestesugul zugraviei, sa se faca pentru el rugaciune catre Domnul Iisus Hristos, (in ziua de Pasti. dupa slujba Vecerniei, in prezenta mesterilor si calfelor. Ucenicul sa se inchine inaintea icoanei Nascatoarei de Dumnenezeu, iar preotul dand binecuvantarea ("Slava Tie, Dumnezeul nostru, slava Tie"), sa rosteasca rugaciunile incepatoare si aceste tropare:

"Mute sa fie buzele paganilor care nu se inchina cinstitei icoanei tale, cea zugravita de Sfantul Apostol si Evanghelist Luca, ceea ce se cheama Povatuitorea".

"Schimbatu-Te-ai la fata in munte Hristoase Dumnezeule, aratand ucenicilor Tai slava Ta, pe cat li se putea. Straluceasca si noua, pacatosilor, lumina Ta cea pururea fiitoare, pentru rugaciunile Nascatoare de Dumnezeu, Datatorule de lumina, slava Tie."

Apoi preotul, facand semnul crucii deasupra capului ucenicului, rosteste rugaciunea:

"Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, Care nemarginit esti cu firea dumnezeirii si pentru mantuirea oamenilor, in vremile acestea mai de pe urma, Te-ai intrupat in mod tainic din Maria Fecioara si de Dumnezeu Nascatoarea si ai socotit vrednic lucru sa fii zugravit; Care singur chipul preacuratei fetei Tale l-ai zugravit in preacinstita mahrama, si printr-insa ai vindecat boala eparhului Abgar regale Edesei si sufletul lui l-ai luminat spre cunostinta Ta, a adevaratului Dumnezeului nostru; Care prin Duhul Tau cel Sfant l-ai inteleptit pe dumnezeiescul apostol si evanghelist Luca a zugravi chipul Preacuratei Maicii Tale, care Te poarta pe Tine ca pe un prunc intr-ale ei brate si-I zice lui (binecuvantandu-l): "Darul Celui nascut din mine, prin mine, impreuna cu el sa fie". Insuti, Stapane, Dumnezeule al tuturor, lumineaza, intelepteste sufletul, inima si cugetul robului Tau (numele); si mainile mele le indrepteaza fara de prihana si prea bine a zugravi chipul asemanarii Tale si al preacuratei Maicii Tale si al tuturor sfintilor, intru a Ta slava si intru stralucirea si infrumusetarea sfintei Tale bisericii si spre iertarea pacatelor celor ce cu cinstire cuviincioasa le aduc acestora inchinaciune si cu buna cucernicie le saruta, si cinstire catre cel infatisat inalta; si ma izbaveste de toata uneltirea diavoleasca, sporind in toate poruncile Tale, prin mijlocirile prea curatei Maicii Tale, ale sfantului slavitului apostol si evanghelist Luca si ale tuturor sfintilor Tai. Amin."

Apoi, ectenia (Slava...Si acum...Doamne miluieste (de 3 ori) si otpustul (Pentru rugaciunile sfintilor parintilor nostri, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe noi. Amin.)
Ultima oară modificat 12 Sep 2010, 19:01 de către Alexandru b17, modificat 1 dată în total.


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 10 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron