Despre aghiazma mare şi mică

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Despre aghiazma mare şi mică

Mesaj necititde maria_andreea » 08 Ian 2010, 10:36

Preoţii merg în aceste zile la casele credincioşilor pentru a vesti Botezul Domnului şi pentru a-i binecuvânta cu Agheazmă mare
Apa sfintita cu care ne boteaza preotul in Ajunul Bobotezei este sau nu aghiazma mare, pentru ca am auzit mai multe variante?
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre aghiazma mare

Mesaj necititde protosinghel » 08 Ian 2010, 12:05

Apa sfintita cu care ne boteaza preotul in Ajunul Bobotezei este sau nu aghiazma mare, pentru ca am auzit mai multe variante?
Preotul stropeşte, nu botează. Iar Aghiazma este "mare".

Ezo
Mesaje: 82
Membru din: 19 Mar 2009, 12:39
Confesiune: ortodox
Localitate: Timisoara

Re: Despre aghiazma mare

Mesaj necititde Ezo » 08 Ian 2010, 12:10

Eu am cerut in ajun sa mi se dea putina intr-o cana. Era aghiazma mica, am intrebat.

Si la sfestaniile de peste an, cand chemi special sa sfinteasca masina, casa, se foloseste tot aghiazma mica.

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Despre aghiazma mare

Mesaj necititde maria_andreea » 08 Ian 2010, 12:18

Si mie mi sa mai spus ca apa sfintita in Ajunul Bobotezei este aghiazma mare, iar daca preotul a venit in alte zile decat 5 ian., inseamna ca e aghiazma mica ? Eu ma indoiesc de ceea ce mi sa spus pentru ca rugaciunea din ziua bobotezei de sfintire a apei este cu totul deosebita si nu cred ca preotul o face singur (cu paraclisierul) in ziua de 5 ian :? .

Deci, parinte e aghiazma mare, apa sfintita cu care preotul de stropeste adica preotul o sfinteste in ziua de 5 ian. asa cum se sfinteste in ziua de 6 ian. ?
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre aghiazma mare

Mesaj necititde protosinghel » 09 Ian 2010, 15:01

Aghiasma din 5 şi 6 ianuarie este aceeaşi, din toate pdv.

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Despre aghiazma mare

Mesaj necititde maria_andreea » 09 Ian 2010, 16:45

Aghiasma din 5 şi 6 ianuarie este aceeaşi, din toate pdv.
De ce? Se sfintesc prin acelasi mod sau de ce se considera a fi aceeasi ?

Mie nu mi se pare "corect" ca cei care l-au primit pe preot inainte de 5 ian. "cu boboteaza" (daca am spus bine) sa fie stropiti ei si casele lor cu un fel de aghiazma, iar ceilalti (care l-au primit inainte de 5 ian) cu altfel. Eu fac diferenta intre aghiazma care se sfinteste in restul anului numind-o mica si cea care se sfinteste de Boboteaza numind-o mare pt ca ce-a de-a 2-a are o rugaciune aparte de sfintire.
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre aghiazma mare

Mesaj necititde protosinghel » 10 Ian 2010, 16:55

Aghiasma din 5 şi 6 ianuarie este aceeaşi, din toate pdv.
De ce? Se sfintesc prin acelasi mod sau de ce se considera a fi aceeasi ?
Aghiasma din 5 şi 6 ianuarie se sfinţesc exact prin aceeaşi rânduială, fără absolut nicio deosebire. Aghiasma mică se sfinţeşte printr-o altă rânduială...

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Despre aghiazma mare

Mesaj necititde maria_andreea » 10 Ian 2010, 17:39

Nu am decat sa va cred.
Multumesc!
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Adrian
Mesaje: 39
Membru din: 22 Feb 2010, 10:45
Confesiune: ortodox

Re: Despre aghiazma mare

Mesaj necititde Adrian » 27 Feb 2010, 10:13

La mine in parohie, si in multe altele, se savarseste la vecernia Anului Nou, dupa litie, slujba aghiazmei mici, cu care se umbla pana in data de 5 inclusiv, cu stropitul pe la casele oamenilor. Cred ca si doamnele care au postat mai sus se refereau la acest lucru, fiindca abia in 6, dupa Sf Liturghie, are loc slujba de sfintire a aghiazmei mari! E corect ca preotul sa sfinteasca cu aghiazma mica? Si daca nu, ce ar trebui sa faca, avand in vedere ca porneste la "stropit" din data de 1, sau chiar dinainte, depinde de sector?!

Adrian
Mesaje: 39
Membru din: 22 Feb 2010, 10:45
Confesiune: ortodox

Re: Despre aghiazma mare

Mesaj necititde Adrian » 01 Mar 2010, 19:21

La mine in parohie, si in multe altele, se savarseste la vecernia Anului Nou, dupa litie, slujba aghiazmei mici, cu care se umbla pana in data de 5 inclusiv, cu stropitul pe la casele oamenilor. Cred ca si doamnele care au postat mai sus se refereau la acest lucru, fiindca abia in 6, dupa Sf Liturghie, are loc slujba de sfintire a aghiazmei mari! E corect ca preotul sa sfinteasca cu aghiazma mica? Si daca nu, ce ar trebui sa faca, avand in vedere ca porneste la "stropit" din data de 1, sau chiar dinainte, depinde de sector?!
Parinte, ce parere aveti?

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Despre aghiazma mare

Mesaj necititde maria_andreea » 01 Mar 2010, 21:32

Cred ca si doamnele care au postat mai sus se refereau la acest lucru
D-na era numai una, dacă nu cumva l-aţi inclus şi pe părintele Petru sau pe ezo, care e băiat în această categorie :) .
E corect ca preotul sa sfinteasca cu aghiazma mica?
La întrebarea dvstră e ca şi cum aţi spune: e corect ca preotul să meargă cu Duhul Sfânt "cel mic" în casele oamenilor ;) . Peste apa care s-a sfinţit (în orice perioadă, la Botezul Domnului) a fost invocat Duhul Sfânt care Unul este.
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Adrian
Mesaje: 39
Membru din: 22 Feb 2010, 10:45
Confesiune: ortodox

Re: Despre aghiazma mare

Mesaj necititde Adrian » 02 Noi 2010, 08:24

La întrebarea dvstră e ca şi cum aţi spune: e corect ca preotul să meargă cu Duhul Sfânt "cel mic" în casele oamenilor ;) . Peste apa care s-a sfinţit (în orice perioadă, la Botezul Domnului) a fost invocat Duhul Sfânt care Unul este.
Si atunci de ce afirmati:
Mie nu mi se pare "corect" ca cei care l-au primit pe preot inainte de 5 ian. "cu boboteaza" (daca am spus bine) sa fie stropiti ei si casele lor cu un fel de aghiazma, iar ceilalti (care l-au primit inainte de 5 ian) cu altfel. Eu fac diferenta intre aghiazma care se sfinteste in restul anului numind-o mica si cea care se sfinteste de Boboteaza numind-o mare pt ca ce-a de-a 2-a are o rugaciune aparte de sfintire
Daca
Peste apa care s-a sfinţit (în orice perioadă, la Botezul Domnului) a fost invocat Duhul Sfânt care Unul este.
De ce afirmati ca:
Mie nu mi se pare "corect"
:?: :?:

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje: 1540
Membru din: 23 Apr 2008, 13:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate: Sibiu
Contact:

Re: Despre aghiazma mare

Mesaj necititde maria_andreea » 02 Noi 2010, 08:40

De ce ? pt că la început dintr-un "fanatim" dus aproape la extrem credeam că la Bobotează e ceva mai mult (asta şi datorită faptului că preoţii recomandă post aspru înainte de a lua agismă mare), însă discutând sau ascultând şi alte păreri referitoare la aghiasmă (cred că ale pr. Petru şi alţii de pe forum) am ajuns la această concluzie. Indiferent cu ce apă sfinţită (Aghiasmă mică sau mare) ar venii preotul în case Ea este "plină" de Duh Sfânt.

Nu am vrut să smintesc, iartă-mă, dar eu aici ridic nişte probleme pe care nu le văd bine ca mai apoi să le văd bine ;) .
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Adrian
Mesaje: 39
Membru din: 22 Feb 2010, 10:45
Confesiune: ortodox

Re: Despre aghiazma mare

Mesaj necititde Adrian » 02 Noi 2010, 08:52

Nu am vrut să smintesc, iartă-mă, dar eu aici ridic nişte probleme pe care nu le văd bine ca mai apoi să le văd bine ;) .
Nu e nicio problema... dar mi se parea ca erai in contradictie cu tine insati la un moment dat... Insa ma bucur ca ti-ai imbunatatit "optica" ;)
P.S.Evident ca ar fi ideal ca sa se mearga cu aghiazma mare la toate casele... insa pune-te in situatia unui preot care , practic... nu are cum sa-si acopere sectorul in 5, 6 Ian. si at evident ca trebuie sa inceapa mai devreme... (si aici ma refer chiar si in cazul unui preot de la tara...)

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Despre aghiazma mare

Mesaj necititde presviter » 15 Noi 2011, 18:24

Evident ca ar fi ideal ca sa se mearga cu aghiazma mare la toate casele... insa pune-te in situatia unui preot care , practic... nu are cum sa-si acopere sectorul in 5, 6 Ian. si at evident ca trebuie sa inceapa mai devreme... (si aici ma refer chiar si in cazul unui preot de la tara...)
Eu pînă acum am apucat doar aşa: să păstrăm Agheasma mare timp de 1 an şi cu ea să mergem la casele oamenilor în primele zile din ianuarie. Că dacă ar fi să ne ducem după Bobotează, mulţi nu ne-ar mai primi.

Părinte Petru, cum ar fi corect ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Veronika
Mesaje: 135
Membru din: 05 Sep 2010, 23:00
Confesiune: ortodox
Preocupări: biologie, spiritualitate ortodoxa
Localitate: Chişinău

Re: Despre aghiazma mare

Mesaj necititde Veronika » 29 Feb 2012, 00:50

Ce să fac cu aghezma mare, pentru că probabil din cauza sticlei, a început să miroase urît. Deja nu o mai pot consuma, ce să fac cu ea? Nu mi sa întîmplat în viaţa mea aşa ceva. :(

Pr Haralambie
Mesaje: 882
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Despre aghiazma mare

Mesaj necititde Pr Haralambie » 29 Feb 2012, 01:42

Ce să fac cu aghezma mare, pentru că probabil din cauza sticlei, a început să miroase urît. Deja nu o mai pot consuma, ce să fac cu ea? Nu mi sa întîmplat în viaţa mea aşa ceva. :(
Aruncaţi-o pe pământ, asta e o problemă?
Dar ce fel de sticlă aţi folosit. Noi ţinem de la an la an aghiazmă şi chiar de vreo 3 ani în urmă, în recipiente de plastic, peturi obisnuite din comerţ şi nu are nimic şi chiar la cald.
Cu mult respect.

Avatar utilizator
apologet
Mesaje: 99
Membru din: 22 Aug 2008, 21:17
Confesiune: ortodox
Preocupări: scot balastul din teologie
Localitate: România

Re: Despre aghiazma mare şi mică

Mesaj necititde apologet » 04 Noi 2013, 14:59

Parinte Petru, dar care este istoria slujbei de sfintire a aghezmei mici? Mi se par neclare multe elemente, in special legate de acel Canon catre Maica Domnului.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre aghiazma mare şi mică

Mesaj necititde protosinghel » 04 Noi 2013, 18:28

1. Vreau să precizeze că cuvântul "aghiasmă / αγίασμα" înseamnă atât rânduiala de sfinţire, cât şi apa sfinţită în cadrul acelei rânduieli. Deci atunci când se spune "aghiasma mică" sau "aghiasma mare" nu trebuie să înţelegem că o apă ar fi mai sfinţită, iar alta mai puţin, ci că ele au fost sfinţite prin rânduieli diferite. Aghiasma mică sau "sfinţirea mică a apei" (nu sfinţirea "apei mici") se face ori decâte ori este nevoie de apă sfinţită. Aghiasma mare sau "sfinţirea mare a apei" (nu sfinţirea "apei mari") se face doar la Bobotează. În trecut se făcea doar în ajun, iar acum şi în însăşi ziua Praznicului. Despre toate acestea a scris I. Foundoulis în "Dialoguri liturgice", în mai multe răspunsuri din vol. 4-5; (se poate căuta uşor după index).

2. Aşa cum corect observă şi marele liturgist grec Foundoulis, diferenţa de sfinţenie a celor 2 tipuri de aghiasmă ţine mai mult de "teologia babelor". În cererile din ecteniile şi rugăciunile celor două rânduieli noi cerem aceleaşi lucruri: ca să fie spre gustare şi stropire, iar ca urmare a consumului sau stropirii, să fim izbăviţi de lucrarea celui rău şi să ni se dea tămăduire sufletului şi trupului. La sfinţirea apei de la Bobotează nu se cerem absolut nimic în plus, ci doar se face legătura cu "sfinţirea firii apelor" prin intrarea lui Hristos în Iordan. Asta însă nu schimbă cu nimic datele problemei. Deci aghiasma de la Bobotează pare mai specială prin simplul fapt că se sfinţeşte o singură dată pe an şi că aminteşte de Botezul Domnului. Dar, până la urmă, sfinţirea mică a apei tot de Iordan se leagă.
În tradiţiile liturgice locale există diferenţe de abordare a celor două feluri de aghiasmă:
- grecii consumă aghiasmă doar în ziua sfinţirii ei şi numai aghisma de la Bobotează o consumă până la Odovania Praznicului, dar fără să o păstreze în restul anului sau să o considere superioară celei obişnuite. Aceasta este tradiţia cea mai veche în Biserica noastră.
- ruşii păstrează aghiasma de la Bobotează şi o consumă doar pe nemâncate, pe când aghiasma din restul anului o pot consuma şi pe mâncate, numai să fie totuşi cu evlavie.
- românii consumă şi aghiasma mică pe nemâncate, iar cea mare, de obicei, numai după Spovedanie şi, uneori, ca mângâiere pentru cei care nu se pot împărtăşi.
Eu oscilez între prima şi a doua practică, iar pe a treia o consider exagerată şi motivată şi de împărtăşirea foarte rară cu Sfintele Taine.

3. Rânduiala actuală a „aghesmei mici”, care conţine şi un Canon către Născătoarea de Dumnezeu (în acrostih) provine din Constantinopol, fiind legată de „izvorul făcător de minuni” de la Vlacherne, de unde apa se lua ca şi sfinţită gata. Vechile manuscrise oferă şi alte rânduieli de sfinţire a apei, dintre care cele mai multe se limitau la o rugăciune sau două citite înainte de Liturghie. Până la urmă însă, în împrejurări neclare, majoritatea cărţilor au început să tipărească doar slujba de la Vlacherne, adăugând la ea elemente din Utrenie şi Liturghie, dar mai ales din Slujba Aghesmei Mari (de la Bobotează). De exemplu, în „Slujba Aghesmei Mici”, rugăciunea de după Evanghelie nici până astăzi nu are o epicleză clară, ea fiind adăugată doar în Molitfelnicul românesc. Rămâne neclară şi problema menţinerii acelui canon theotokologic, care în mod evident se referă doar la izvorul şi biserica din Vlacherne, unde apa nu se sfinţea prin rugăciuni speciale; (detalii vezi la I. Foundoulis, Dialoguri liturgice, 574, vol. 5, pp. 273-278).

cristianhulber
Mesaje: 15
Membru din: 22 Oct 2013, 13:08
Confesiune: ortodox
Preocupări: preot

Re: Despre aghiazma mare şi mică

Mesaj necititde cristianhulber » 05 Noi 2013, 15:37

In celelalte molitfelnice cum este redata rugaciunea in momentul epiclezei?In vechile manuscrise sau in editiile molitfelnicelor mai vechi slujba aghiasmei mari apare unita cu liturghia?


Cu respect,preot Cristian Hulber


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron