Săvârşirea Cununiei de către ieromonahi

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
Avatar utilizator
IEREU
Mesaje:175
Membru din:10 Mar 2010, 21:23
Confesiune:ortodox
Preocupări:muzică corală, profesor de religie
Localitate:Republica Moldova
Săvârşirea Cununiei de către ieromonahi

Mesaj necititde IEREU » 18 Iul 2010, 18:13

Nici eu nu cred ca poate exista un canon in aceasta privinta. Exista doar indemnul, prentru linistea manastirilor, a vietuitorilor si a clerului monahal, ca Taina Sfintei Cununii sa se savarseasca la bisericile parohiale, de catre clerul de mir. Dar a afirma ca este interzis clerului monahal sa slujeasca Taina Cununiei, este o exagerare pentru ca am pune sub semnul intrebarii lucrarea Tainei Hirotoniei, care este egala, da drepturi sacerdotale identice atat clerului casatorit cat si ieromonahilor.
Nu contrazic, ci doar vreau sa precizez ce mare importanta are un asemenea indicatie pentru parohiile care sunt foarte aproape de manastiri. Despre aceasta scrie si in "Dreptul canonic" v1, p.525. Dar ar fi bine sa se stie si contextul pp.509-530. Eu personal m-am lovit de problema asta timp de 5 ani. Priveam nedumerit ca paroh cum tinerii de duceau la manastire sa se cunune, iar mai apoi staretul venea si el la masa. Nu cred ca e normal. Si nu mai avea nici frati la ascultare. Acum ca s-a schimbat staretul manastirea se ocupa de viata monahala, parohul de parohie.
"Cele ce ochiul n-a văzut şi urechea n-a auzit, şi la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a gătit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El" (1Cor.2,9)

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde Pr Haralambie » 18 Iul 2010, 20:28

Unde va referiti aici ''contextul pp.509-530'' ? La care carte? Tot la dreptul canonic?
Ultima oară modificat 31 Mar 2011, 22:58 de către Pr Haralambie, modificat 1 dată în total.
Cu mult respect.

Avatar utilizator
IEREU
Mesaje:175
Membru din:10 Mar 2010, 21:23
Confesiune:ortodox
Preocupări:muzică corală, profesor de religie
Localitate:Republica Moldova

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde IEREU » 11 Aug 2010, 12:10

unde va referiti aici ''contextul pp.509-530'' ? la care carte? tot la dreptul canonic?
Imi cer iertare ca nu mi-am verificat la timp mesajele. Da contextul despre care vorbeam sunt pp. 509-530 in cartea "Dreptul canonic". Mi se pare ca in "Dreptul canonic" este un raspuns destul de convingator si nu lasa loc de comentarii in plus sau eventual contraziceri.
"Cele ce ochiul n-a văzut şi urechea n-a auzit, şi la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a gătit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El" (1Cor.2,9)

pijinmarius
Mesaje:8
Membru din:17 Aug 2010, 17:50
Confesiune:ortodox

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde pijinmarius » 17 Aug 2010, 18:37

Legat de problema oficierii Cununiei, fie taina sau nu, daca ieromonahii au dreptul, prin hirotonie, de a oficia si cununia, cred ca si preotii de parohie au dreptul de a oficia calugaria. Nu e logic? Ca de multe ori doar asta cautam ...!
Un raspuns la intrebarea daca ieromonahii au voie , ca de putut pot, sa oficieze Cununia il gasiti la Ene Braniste in Liturgica speciala( spre ex. editia din 2008, p. 327) unde da detalii referitoare la pravilele si canoanele ce ii opresc de la asa ceva.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 18 Aug 2010, 10:07

Legat de problema oficierii Cununiei, fie taina sau nu, daca ieromonahii au dreptul, prin hirotonie, de a oficia si cununia, cred ca si preotii de parohie au dreptul de a oficia calugaria. Nu e logic? Ca de multe ori doar asta cautam ...!
Eu vă întreb, episcopii pot săvârşi cununia, că doar sunt călugări? ;)
Un raspuns la intrebarea daca ieromonahii au voie , ca de putut pot, sa oficieze Cununia il gasiti la Ene Braniste in Liturgica speciala( spre ex. editia din 2008, p. 327) unde da detalii referitoare la pravilele si canoanele ce ii opresc de la asa ceva.
În primul rând trebuie să spuneţi că acelaşi Branişte spune că în prezent ieromonahii săvârşesc Cununia şi el însuşi nu combate acest lucru.
În al doilea rând haideţi să facem diferenţă între pravile şi Canoane. Canoanele nici nu vorbesc de Cununie, cu atât mai puţin despre posibilitatea ca această să fie săvârşită de ieromonahi. Doar anumite pravile mai târziu, care nu au o autoritate absolută, prevăd anumite chestiuni.
În al treilea rând, majoritatea acelor pravile (drept că nu toate) vorbesc despre neparticiparea monahilor la nuntă, şi nu despre nesăvârşirea Cununiei de către ieromonahi.

Doamne ajută.

pijinmarius
Mesaje:8
Membru din:17 Aug 2010, 17:50
Confesiune:ortodox

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde pijinmarius » 19 Aug 2010, 22:06

Braniste spune ca vechile Pravile (si face trimiteri) îi opresc pe ieromonahi sa oficieze nunta, deci clar slujba cununiei.
Si cum ramane, dar, cu randuiala tunderii in monahism: au voie sa o savârșească și preoții de mir, sau nu?
Doamne ajuta!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 20 Aug 2010, 10:09

Braniste spune ca vechile Pravile (si face trimiteri) îi opresc pe ieromonahi sa oficieze nunta, deci clar slujba cununiei.
Si cum ramane, dar, cu randuiala tunderii in monahism: au voie sa o savârșească și preoții de mir, sau nu?
Preoţii de mir nu au dreptul să săvârşească tunderea în monahism (pt că asta e cu totul altceva), dar cu binecuvântarea episcopului (!), în nici un caz de capul lui, un ieromonah poate face cununia, aşa cum şi episcopul călugăr fiind poate să o săvârşească şi nimeni nu contestă asta.

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje:1113
Membru din:12 Feb 2010, 05:54
Confesiune:ortodox

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde IOACHIM » 23 Aug 2010, 19:24

Braniste spune ca vechile Pravile (si face trimiteri) îi opresc pe ieromonahi sa oficieze nunta, deci clar slujba cununiei.
Si cum ramane, dar, cu randuiala tunderii in monahism: au voie sa o savârșească și preoții de mir, sau nu?
Preoţii de mir nu au dreptul să săvârşească tunderea în monahism (pt că asta e cu totul altceva), dar cu binecuvântarea episcopului (!), în nici un caz de capul lui, un ieromonah poate face cununia, aşa cum şi episcopul călugăr fiind poate să o săvârşească şi nimeni nu contestă asta.
Ieromonahii nu au dreptul să săvârşească taina nuntii (pt că asta e cu totul altceva, el a murit lumii acesteia), dar cu binecuvântarea episcopului (!), în nici un caz de capul lui, un ieromonah poate face cununia, aşa cum şi episcopul călugăr fiind poate să o săvârşească şi nimeni nu contestă asta (cu materialul clientului), si iarasi, cu binecuvântarea episcopului (!), în nici un caz de capul lui, un pr. de mir poate face tunderea, aşa cum şi monahul, călugăr fiind, poate săvârşi cununia şi nimeni nu contestă asta (tot cu materialul clientului). Daca pr. de mir nu poate oficia tunderea inmonahism - (si de ce n-ar putea la urma urmei? E o chestiune de putere harica sau lipsa a ei? sau mai curand de nepotrivire?????) - atunci nici invers nu se poate. In ceea ce priveste urmatoarea afirmatie:
interzicerea clerului monahal sa slujeasca Taina Cununiei, este o exagerare pentru ca am pune sub semnul intrebarii lucrarea Tainei Hirotoniei, care este egala, da drepturi sacerdotale identice atat clerului casatorit cat si ieromonahilor.
nu au legatura una cu alta; ce se intampla bunaoara in cazul sfintirii de biserici? Preotul (monah sau nu) poate primi de la ierarh (in anumite situatii)si astfel de insarcinari? Asta inseamna ca are prerogative sau merite prisositoare in + sau in - fata de ceilalti confrati? E doar o slujire, o chemare. Dar in cazul horepiscopilor din vechime?? e pur si simplu o kestiune de randuiala. Daca un mirean poate savarsi botezul in cazuri de urgenta, putem cel putin aproxima si ca pr. de mir ar putea savarsi (in rarisime cazuri, si de extrema urgenta - la fel cum si ieromonahii pot oficia cununia) tunderea in monahism (nu mai sunt dom`le monahi.... au fost vremuri de prigoana, ce facem, desfiintam monahismul pt. ca nu are cine oficia tunderea????)
Si SECUNDO: pai daca neoficierea cununiei de catre calugari pune sub semnul intrebarii lucrarea Tainei Hirotoniei, care este egala si da drepturi sacerdotale identice etc etc etc , ATUNCi ce sa intelegem despre situatia inversa: neoficierea tunderii in monahism de catre pr. de mir nu face acelasi lucru? nu pune sub semnul intrebarii lucrarea Tainei Hirotoniei, care este egala si da drepturi sacerdotale identice etc etc etc ???? Sau unii sunt mai cu har decat ceilalti?
Ce sa mai spun si despre botez??/ Sunt destul voci care spun clar ca nici botezul nu se poate savarsi in manastire - si totusi, unii monahi.... deh, accepta.
Ultima oară modificat 25 Aug 2010, 11:16 de către IOACHIM, modificat de 2 ori în total.

pijinmarius
Mesaje:8
Membru din:17 Aug 2010, 17:50
Confesiune:ortodox

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde pijinmarius » 24 Aug 2010, 20:04

Ioachim iti multumesc ptr ca mi-ai inteles punctul de vedere, desi vorbesti cam cu patima :P . Trebuie inteles ca preotii, fie ei de mir sau monahi, nu au dreptul, si nici puterea, de a savarsi taina hirotoniei. Pe de alta parte, preotii de mir au puterea, dar nu dreptul, de a tunde in monahism și de a sfinti biserici (decat cu binecuvantarea chiriarhului), iar ieromonahii au puterea, dar nu si dreptul :!: , de a savarsi taina botezului și cununiei, precum si sfintirea bisericii, (decat cu binecuvantarea chiriarhului). Sa fie clar ca vorbim de ieromonahi, nu de arhierei. Preoții de mir nu au dreptul sa faca tunderea in monahism, ca unii ce ei nu sunt tunsi in monahism si nu au experienta monahala cu care sa indrume pe un calugar pe aceasta cale. Ieromonahii nu au dreptul de a savarsi botezul(decat la nevoie) si cununia intrucat aceia nu vor fi enoriasii lui, nu ii va avea el in grija pastorala. Sa fie clar,(vorbesc deja si eu cu patima) monahii au obstea lor cu randuielile lor, iar mireni asijderea. De fapt, cred ca monahii nici nu ar trebui (pentru linistea lor) sa spovedeasca mireni, in special casatoriti. Amin.

pijinmarius
Mesaje:8
Membru din:17 Aug 2010, 17:50
Confesiune:ortodox

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde pijinmarius » 24 Aug 2010, 20:08

P.S.
Adica, post scriptum :D .Nici nu va inchipuiti cat sufera un ierarh (cu calugarie adevarata) care este nevoit sa fie in lume.

protopsalt
Mesaje:171
Membru din:11 Dec 2008, 02:49
Confesiune:ortodox

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde protopsalt » 24 Aug 2010, 20:39

Citesc si ma minunez de cele pe care le citesc. Cum sa nu aiba ieromonahii dreptul de a boteza? Ei nu sunt preoti valid hirotoniti? :D Evident ca pot. Singurul lucru pe care ieromonahii/calugarii (si implicit nici arhiererii, caci sunt calugari) n-ar trebui sa-l faca, este "dansul" sacru in jurul colimvitrei. Acelasi lucru si la cununie. Insa, nu mi se pare asa o tragedie ca un ieromonah face o cununie sau un botez. Ah, ca ii poate tulbura linistea monahala. Asta da, si o cred. Dar ce facem in conditiile in care cea mai apropiata biserica de mir e la nu stiu cati km? Problema cununiilor si a botezurilor savarsite de ieromonahi este una mai degraba pastorala, decat una ce tine de disciplina Sfintelor Taine.

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde silvestru » 24 Aug 2010, 22:37

Ioachim iti multumesc ptr ca mi-ai inteles punctul de vedere, desi vorbesti cam cu patima :P . Trebuie inteles ca preotii, fie ei de mir sau monahi, nu au dreptul, si nici puterea, de a savarsi taina hirotoniei.
Cum adica, nu au nici una nici alta?
Pe de alta parte, preotii de mir au puterea, dar nu dreptul, de a tunde in monahism și de a sfinti biserici (decat cu binecuvantarea chiriarhului), iar ieromonahii au puterea, dar nu si dreptul :!: , de a savarsi taina botezului și cununiei, precum si sfintirea bisericii, (decat cu binecuvantarea chiriarhului). Sa fie clar ca vorbim de ieromonahi, nu de arhierei. Preoții de mir nu au dreptul sa faca tunderea in monahism, ca unii ce ei nu sunt tunsi in monahism si nu au experienta monahala cu care sa indrume pe un calugar pe aceasta cale. Ieromonahii nu au dreptul de a savarsi botezul(decat la nevoie) si cununia intrucat aceia nu vor fi enoriasii lui, nu ii va avea el in grija pastorala.
Dar poate ii vor fi fii duhovnicesti ceea ce e cu mult mai mult decit enoriasi ,sa fim totusi constienti ca Dumnezeu nu a luat libertatea in privinta alegerii duhovnicului si asta invata si sf parinti .Stiu ca este greu de primit pt preotii de mir acest lucru ,dar daca sunt preoti adevarati si isi fac datoria lor cu daruire nu vor pierde enoriasii.
Sa fie clar,(vorbesc deja si eu cu patima) monahii au obstea lor cu randuielile lor, iar mireni asijderea. De fapt, cred ca monahii nici nu ar trebui (pentru linistea lor) sa spovedeasca mireni, in special casatoriti. Amin.
Inca daca sar putea pt uni preotii de mir ar f bine daca nu ar exista deloc monahi :D ,uita insa ca datorita contributiei lui Pafnutie la sinodul I ec mai exista ei astazi ;)
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje:1113
Membru din:12 Feb 2010, 05:54
Confesiune:ortodox

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde IOACHIM » 25 Aug 2010, 10:33

Citesc si ma minunez de cele pe care le citesc. Cum sa nu aiba ieromonahii dreptul de a boteza? Ei nu sunt preoti valid hirotoniti? :D Evident ca pot. Singurul lucru pe care ieromonahii/calugarii (si implicit nici arhiererii, caci sunt calugari) n-ar trebui sa-l faca, este "dansul" sacru in jurul colimvitrei. Acelasi lucru si la cununie. Insa, nu mi se pare asa o tragedie ca un ieromonah face o cununie sau un botez. Ah, ca ii poate tulbura linistea monahala. Asta da, si o cred. Dar ce facem in conditiile in care cea mai apropiata biserica de mir e la nu stiu cati km? Problema cununiilor si a botezurilor savarsite de ieromonahi este una mai degraba pastorala, decat una ce tine de disciplina Sfintelor Taine.
De acord cu tot ce spui, mai ales pe final. Problema reala, si asta o stii bine, nu o constituie rarisimele cazuri cand ... cea mai apropiata biserica de mir e la nu stiu cati km (mau degraba invers, manastirea e departe si nu bis. de mir); exista un soi de mandrie monahala cu iz de superioritate harica peste pr. de mir (in unele cazuri asta vine si din desconsiderarea casatoriei, a vietii de cuplu in sensul uniunii trupesti si a femeii in general) si asta se traduce uneori prin suprapunerea PERFECT constienta si voita cu lucrarea pr. din parohie (e drept ca mai sunt si cazuri cand e kiar necesara - mai ales cazuri de neputinta sau lipsa a vredniciei, daca intelegi unde bat). Adica manastirea e langa sat si botezurile, cununiile se fac NU in Bis. de mir a satului, ci la manastire, ca asa e la moda iar monahii nu zic nimic, ba chiar incurajeaza aceasta practica!!!
Adevarat! Nu e decat o probl. de disciplina pastorala. La noi face fiecare cum vrea, cum il taie capul (chiar si cei care si-au taiat voia) conform principiului (prost inteles) - cum vrea cel mai mare. Si cum monahii (unii) sunt mai mari... :D , de ce sa nu faca ei si botezurile, si cununiile, si sfintirile de case prin sat, si alea de fantana sau troitze... nu?
DAR sa nu deviem, o sa inteleaga unii ca discutia unii VERSUS altii, Doamne fereste! Sau ca suntem patimasi.

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje:1113
Membru din:12 Feb 2010, 05:54
Confesiune:ortodox

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde IOACHIM » 25 Aug 2010, 11:06

Dar poate ii vor fi fii duhovnicesti ceea ce e cu mult mai mult decit enoriasi ,sa fim totusi constienti ca Dumnezeu nu a luat libertatea in privinta alegerii duhovnicului si asta invata si sf parinti .Stiu ca este greu de primit pt preotii de mir acest lucru ,dar daca sunt preoti adevarati si isi fac datoria lor cu daruire nu vor pierde enoriasii.
Hai sa nu exageram!!! Nu e nimeni ANTI-CONTRA-IMPOTRIVA nimanui, insa trebuie corectate oaresce alunecari:
1. nu stiu daca datoria si chemarea monahului este sa vrea sa-si faca fii duhovnicesti (in sensul mai terestri si clasic) prin satele patriei (in lume); asta nu inseamna ca trebuie sa-i refuze DACA ei vin, ba kiar dimpotriva, dar nu sa-i caute el, sa-i vrea el fii duhovnicesti.
2. e cel putin susceptibila la comentarii afirmatia ca, citez : fii duhovnicesti ....e cu mult mai mult decit enoriasi, daca nu chiar eronata; Eu vad aceasta afirmatie ca pe o izvodire scolastica sau kiar mai rau, adica pr. e un fel de prestator de servicii, el face servicii enoriasilor, enoriasii sunt clientii lui, nu fii duhovnicesti care atarna de epitrahilul lui!!! Sau pr. de mir nu se mantuieste cu turma? Nu da raspuns pt. fiecare enorias, pardon, era sa spun... client, asa cum monahul staret nu va fi intrebat de oile din afara, ci de cele din manastire. Deci enoriasii sunt fii duhovnicesti, parinte Silvestru, PUNCT. Asta numai daca nu exista deosebiri de calitate in sensul ontologic in ceea ce priveste Parintii duhovnicesti - poate unii sunt mai parintii decat ceilalti, care-s asa... de mana a doua.
3. nu zice nimeni ca Dumnezeu a luat libertatea in privinta alegerii duhovnicului si ca enoriasii tre` sa aiba neaparat parohul de duhovnic si sa nu mearga la manastire sau la alt duhovnic.
4. Or mai fi si cazuri din astea de care spuneti, cand unii pr. de mir se tem ca vor pierde enoriasii, dar tare ma tem ca in astfel de situatii acestia ii privesc pe enoriasi la fel ca si dvs. itr-un sens cel putin scolastic, sa nu zic mai rau, la numar. Pr. paroh nu pierde un enorias daca el se duce la manastire, ci castiga unul mai bun, vine de acolo mai bun, mai dornic de lucrarea celor bune. Totodata, faptul ca se duce la manastire nu inseamna ca il castiga manastirea (desi pana la urma monahii de prin manastirii tot din lume, de prin parohii vin) ci doar ca e mai lucrator, mai interesant de cele duhovnicesti, mai mult decat cele lumesti (numai sa nu se sminteasac prin unele manastiri). Nu?
5.
Inca daca sar putea pt uni preotii de mir ar f bine daca nu ar exista deloc monahi ,uita insa ca datorita contributiei lui Pafnutie la sinodul I ec mai exista ei astazi
Si aici exagerati. Eu personal nu cred asa ceva si chiar mi se pare o prostie ce spuneti (in afara unor posibile cazuri izolate, oameni care si-au ratat sau nu si-au inteles chemarea). Asa pot si eu spune ca, daca s-ar putea, pt unii monahi ar f bine daca nu ar exista deloc preotii de mir. E cel putin deplasat, daca nu exagerat. Si dvs. uitati ca sunt destui pr. de mir care au duhovnici de manastire (cunosc eu nenumarate cazuri) iar daca va uitati mai atent veti vedea ca aproape nu exista hram manastiresc la care sa nu vina la slujire si pr. de mir, dar si invers. Deci despre ce vorbim aici??

Protopsalt a transat bine discutia cand a spus ca nu e o probl. de lucrare a Sf.Taine ci o probl. pastorala si, adaug eu, de disciplina si ascultare! Monahii cu voturile si chemarea lor, pr. de mir cu ascultarea de chiriarh si lucrarea lor si peste toate, dragostea!
Iertaciune si sarut mana!

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje:1113
Membru din:12 Feb 2010, 05:54
Confesiune:ortodox

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde IOACHIM » 25 Aug 2010, 11:19

Citesc si ma minunez de cele pe care le citesc. Cum sa nu aiba ieromonahii dreptul de a boteza? Ei nu sunt preoti valid hirotoniti? :D Evident ca pot. Singurul lucru pe care ieromonahii/calugarii (si implicit nici arhiererii, caci sunt calugari) n-ar trebui sa-l faca, este "dansul" sacru in jurul colimvitrei. Acelasi lucru si la cununie. Insa, nu mi se pare asa o tragedie ca un ieromonah face o cununie sau un botez. Ah, ca ii poate tulbura linistea monahala. Asta da, si o cred. Dar ce facem in conditiile in care cea mai apropiata biserica de mir e la nu stiu cati km? Problema cununiilor si a botezurilor savarsite de ieromonahi este una mai degraba pastorala, decat una ce tine de disciplina Sfintelor Taine.
Era vb. despre altceva, nu depsre validitatea hirot. si lucrarile ei. Da` cununia facuta IN manastire, in incinta manastirii? Da` botezul savarsit IN manastire?

silvestru
Mesaje:367
Membru din:09 Apr 2010, 14:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde silvestru » 25 Aug 2010, 22:30

Dar poate ii vor fi fii duhovnicesti ceea ce e cu mult mai mult decit enoriasi ,sa fim totusi constienti ca Dumnezeu nu a luat libertatea in privinta alegerii duhovnicului si asta invata si sf parinti .Stiu ca este greu de primit pt preotii de mir acest lucru ,dar daca sunt preoti adevarati si isi fac datoria lor cu daruire nu vor pierde enoriasii.
Hai sa nu exageram!!! Nu e nimeni ANTI-CONTRA-IMPOTRIVA nimanui, insa trebuie corectate oaresce alunecari:
1. nu stiu daca datoria si chemarea monahului este sa vrea sa-si faca fii duhovnicesti (in sensul mai terestri si clasic) prin satele patriei (in lume); asta nu inseamna ca trebuie sa-i refuze DACA ei vin, ba kiar dimpotriva, dar nu sa-i caute el, sa-i vrea el fii duhovnicesti.
pe mine cel putin ma amuza discursul d-stra ,nu ca ar fi rau, este bun si in principiu eu sunt de acord,dar felul in care il expuneti cumva cu off,oricum eu am vrut doar sa arat ca sunt si anumite situatii cind trebuie vazut si altfel,nu am scris ca sa intru in polemica.Vad ca aici raspunsul l-ati dat singur,vreau doar sa precizez ca monahii nu se baga buzna in parohie sint totusi chemati ,poate or fi fost si niste exagerari dar cel putin eu nu cunosc nici macar un singur exemplu in manastirile din locul unde vietuiesc eu.
2. e cel putin susceptibila la comentarii afirmatia ca, citez : fii duhovnicesti ....e cu mult mai mult decit enoriasi, daca nu chiar eronata; Eu vad aceasta afirmatie ca pe o izvodire scolastica sau kiar mai rau,
Nu,sa nu vi se para suceptibila afirmatia,enoria este oricum o inpartire administrativa,enoriasi sunt toti cei care locuiesc geografic sau administrativ intr-un anume loc,sunt si acei oameni- care de fapt alcatuesc cea mai mare parte-care vin doar din an in pasti la biserica sau la botez si la cununie si oricare alte evenimente ,pe cind intre fiu si parinte exista legaturi sufletesti,tainice, sentimentale, de dragoste si fiul e in acelasi timp si invatacel si practicant adevarat ,incercind sa asculte pe cit ii sta cu putinta pe Hristos si pe pr sau care si el la rindul sau are capacitatea de a fi parinte
. adica pr. e un fel de prestator de servicii, el face servicii enoriasilor, enoriasii sunt clientii lui,
prin unele locuri daca ar fi numai atit ar fi bine insa sa ajuns,vai nu mai spun, sa se gresasca din punct de vedere dogmatic in mai multe privinte ,va dau doar un exemplu :in unele biserici de unde vietuiesc eu nici cristelnita nu este in biserica ,botezul se face doar prin stropire ca la catolici ,si ex ar putea continua ,atunci eu va intreb este bine ca enoriasul sa caute in alta parte sa boteze copilul corect din punct de vedere canonic si dogmatic ?din nefericire cam asa s-a ajuns acum ,eu ma ingrozesc uneori si de taxele care aud ca se pun...,mai bine tac,nu generalizez,am mai spus daca parintele este parinte in adevaratul sens al cuvintului atunci ma plec in fata lui cu multa cucernicie,nu fac diferenta intre preotia lui si a unui Ieromonah.
nu fii duhovnicesti care atarna de epitrahilul lui!!!
asa ar fi ideal...,dar vedeti d-stra de multe ori intervin anumite interese personale care primeaza in defavoarea celor pastorale...
Sau pr. de mir nu se mantuieste cu turma? Nu da raspuns pt. fiecare enorias, pardon, era sa spun... client, asa cum monahul staret nu va fi intrebat de oile din afara, ci de cele din manastire.
Nu stiu daca se va mantui sau nu,de cele mai multe ori cred ca-si rupe gitul cu preotia,pt ca a crezut ca-i un mijloc de cistig,cinste si trai bun,nu-si da seama ca e o responsabilitate enorma,cred ca uni se vor mantui si uni nu ,atit preoti cit si enoriasi.Da raspuns pt cele ce i-a invatat,pt cit i-a invatat si pt cele ce putea sa faca si nu lea facut,iar daca aici isi da tot interesul si totusi uni nu-l asculta s-au pleaca in alta parte nu mai da raspuns,dar viata lui sa fie model si sa nu dea pricina de sminteala.La fel si in manastire IOACHIM ,Ieromonahul care primeste un mirean ca fiu duhovnicesc va raspunde de mantuirea lui si de exact aceleasi fapte mentionate ca si pr de mir si sa stiti ca aceasta regula a libertatii este si in manastire lasata,adica nu toti vietuitorii se spovedesc la staret ci si la alti duhovnici si nu toti in aceeasi manastire ci si in alte locuri si staretul nu va raspunde pt cei care nu-i sunt supusi ,cu toate ca sunt in aceeasi manastire ,de ce? pt ca noi nu ne am pus pe noi insine stapini peste oameni ci cum spune Mantuitorul ''pe cel care vine la mine nu-l voi da afara'' dar nici nu ma duc sa-i caut sa-mi fie mie supusi.
Deci enoriasii sunt fii duhovnicesti, parinte Silvestru, PUNCT.
daca au acele insusiri enumerate de mine mai sus sunt de acord daca nu ,nu.
Asta numai daca nu exista deosebiri de calitate in sensul ontologic in ceea ce priveste Parintii duhovnicesti - poate unii sunt mai parintii decat ceilalti, care-s asa... de mana a doua.
Ati vazut...punct ochit,punct lovit... :D
3. nu zice nimeni ca Dumnezeu a luat libertatea in privinta alegerii duhovnicului si ca enoriasii tre` sa aiba neaparat parohul de duhovnic si sa nu mearga la manastire sau la alt duhovnic.
cunosc eu personal manastire in care aproape toate maicile se spovedesc la preotul de la parohie desi au preot calugar la manastire,na poftim... :D ce sa mai spun,sau in alta parte ,tot maici,aproape toate se spovedesc la o manastire de calugari cu toate ca si alea au un protosinghel.
4. Or mai fi si cazuri din astea de care spuneti, cand unii pr. de mir se tem ca vor pierde enoriasii, dar tare ma tem ca in astfel de situatii acestia ii privesc pe enoriasi la fel ca si dvs. itr-un sens cel putin scolastic, sa nu zic mai rau, la numar.
ah,imi pare rau cum ma caracterizati,oricum nu ma supar :)
Pr. paroh nu pierde un enorias daca el se duce la manastire, ci castiga unul mai bun, vine de acolo mai bun, mai dornic de lucrarea celor bune. Totodata, faptul ca se duce la manastire nu inseamna ca il castiga manastirea (desi pana la urma monahii de prin manastirii tot din lume, de prin parohii vin) ci doar ca e mai lucrator, mai interesant de cele duhovnicesti, mai mult decat cele lumesti (numai sa nu se sminteasac prin unele manastiri). Nu?
oare S-a impartit Hristos ?
Inca daca sar putea pt uni preotii de mir ar f bine daca nu ar exista deloc monahi ,uita insa ca datorita contributiei lui Pafnutie la sinodul I ec mai exista ei astazi
Si aici exagerati. Eu personal nu cred asa ceva si chiar mi se pare o prostie ce spuneti (in afara unor posibile cazuri izolate, oameni care si-au ratat sau nu si-au inteles chemarea). Asa pot si eu spune ca, daca s-ar putea, pt unii monahi ar f bine daca nu ar exista deloc preotii de mir. E cel putin deplasat, daca nu exagerat.
Eu n-am spus ca toti dar ceea ce vam spus cunosc sigur ,si sa nu vi se para prostie,cititi istoria cu privire la preotie ;Preotii de la mine din manastire nu au facut probleme nimanui prin parohii ,dar sunt tratati ostil de pr din parohiile invecinate -nu de toti-si respectivii nu o data au strigat in biserica sa nu vina lumea la manastire si nu se dau in laturi sa ne denigreze cind se mai iveste prilej ,insa nimic n-au reusit ba oamenii vin inca si mai mult in urma gesturilor lor :D. Iar monahii nu prea am vazut care sa-si puna problema preotilor de mir ,nu numai acut ci chiar deloc .
Si dvs. uitati ca sunt destui pr. de mir care au duhovnici de manastire (cunosc eu nenumarate cazuri) iar daca va uitati mai atent veti vedea ca aproape nu exista hram manastiresc la care sa nu vina la slujire si pr. de mir, dar si invers. Deci despre ce vorbim aici??
Eu nu va contrazic,este si asa eu nu generalizez ,insa acesta nu este un criteriu general de analiza,eu cunosc si alte dedesupturi de genul ''in fata ne sarutam ca fratii dar in spate ne mancam ca dracii'' :D ma iertati de expresii ,in principiu sunt de acord cu d-stra si va apreciez pozitia numai ca tr sa privim un pic si mai nuantat .
Protopsalt a transat bine discutia cand a spus ca nu e o probl. de lucrare a Sf.Taine ci o probl. pastorala si, adaug eu, de disciplina si ascultare! Monahii cu voturile si chemarea lor, pr. de mir cu ascultarea de chiriarh si lucrarea lor si peste toate, dragostea!
Iertaciune si sarut mana!
bravo lui ! in genere ideea este ca pr de parohie tr sa fie cit mai mult rivnitor daca vrea sa nu someze. va doresc toate cele bune.
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje:1113
Membru din:12 Feb 2010, 05:54
Confesiune:ortodox

Re: Săvârşirea Cununiei de către ieromonahi

Mesaj necititde IOACHIM » 09 Sep 2010, 10:13

pe mine cel putin ma amuza discursul d-stra ,nu ca ar fi rau, este bun si in principiu eu sunt de acord,dar felul in care il expuneti cumva cu off,oricum eu am vrut doar sa arat ca sunt si anumite situatii cind trebuie vazut si altfel,nu am scris ca sa intru in polemica.Vad ca aici raspunsul l-ati dat singur,vreau doar sa precizez ca monahii nu se baga buzna in parohie sint totusi chemati ,poate or fi fost si niste exagerari dar cel putin eu nu cunosc nici macar un singur exemplu in manastirile din locul unde vietuiesc eu.
La randu-mi, nu gasesc nimmic amuzant mai ales cand discutam lucruri atat de serioase, unele chiar grave. Faptul ca sunt chemati sau nu e relativ si neesential - aoricum asta nu e o scuza si nici o motivatie sau cuvant de indreptatire (si aici nu ma refer la exceptii - ca exceptie, sa zicem ca poate fi Ok, in anumite imprejurari sa mearga monahul sa faca oaresce servicii). De fiecare data cand este chemat (in parohiile din lume) monahul este scos afara din manastire iar asta nu este spre zidirea lui (nu ca lumeas ar fi rea); chemarea monahului, parinte Silvestru - si sunt convins ca o stiti, este alta, nu sa slujeasca la mese in lume. Mergeti in Athos si vedeti cam cum inteleg monahii de acolo aspectele de care vorbim. Cunosc un monah athonit (roman de al nostru) care de 30 de ani nu a iesit din munte si nu a vazut chip de femeie!!!! Regula acolo e ca abia dupa 3 ani (sau 5 ani, nu mai tin minte exact) de vietuire neintrerupta, fara a iesi din munte, esti considerat minah athonit. Asta asa..... ca sa avem elementul comparativ. Adica, daca tot vb. de nivelul duhovnicesc al unora si-l comparam cu cel monahal, sa vedem cat de duhvnicesti sunt si acestia, adica monahii. Oare nu sunt prea lumesti? N-am auzit ca parintele Cleopa sau Iustin Parvu sa fi iesit din manastire ca sa faca cununii si botezuri pe la credinciosii din lume.
ioachim wrote: 2. e cel putin susceptibila la comentarii afirmatia ca, citez : fii duhovnicesti ....e cu mult mai mult decit enoriasi, daca nu chiar eronata; Eu vad aceasta afirmatie ca pe o izvodire scolastica sau kiar mai rau,

Nu,sa nu vi se para suceptibila afirmatia,enoria este oricum o inpartire administrativa,enoriasi sunt toti cei care locuiesc geografic sau administrativ intr-un anume loc,sunt si acei oameni- care de fapt alcatuesc cea mai mare parte-care vin doar din an in pasti la biserica sau la botez si la cununie si oricare alte evenimente ,pe cind intre fiu si parinte exista legaturi sufletesti,tainice, sentimentale, de dragoste si fiul e in acelasi timp si invatacel si practicant adevarat ,incercind sa asculte pe cit ii sta cu putinta pe Hristos si pe pr sau care si el la rindul sau are capacitatea de a fi parinte

Nu vreau sa va banuiesc de rea credinta - eu cred totusi ca am explicat suficient de bine! REPET - nu faceti confunzie intre enorie si enoriasi, adica nu aplicati aceleasi criterii enoriei si enoriasilor; enoria/parohia este o impartire administrativa, corect, dar care contine/cuprinde suflete, oameni, biserici vii - acelea sunt incredintate pastorilor, pe acelea le are parohul in grija si ei trebuie sa fie/devina/ajunga/ cresac la statura de fii duhovnicesti , TOTI! De ce s-a facut impartirea administrativa? din motive lesne de inteles, evidente, dar si pt. ca nu cumva monahii/vreun monah sa iasa de sub jurisdictia lui si sa intre in cea a parohului :D .
Ca sa intelegeti mai bine hai sa comparam: parohie=manastire - enoriasi=monahi Asa cum un monah, daca pleaca dintr-o manastire in alta intra sub ascultarea si jurisdictia celelalte, fara a fi impiedicat totusi sa-si pastreze duhovnicul.... tot asa si in lume. Dar, parinte Silvestru, eparhia (episcopie, arhiepiscopie, mitropolie, patriarhie) nu este tot o impartire administrativa? Chiriarhul locului nu este el oare parinte duhovnicesc? Credeti ca intr-o eparhie nu sunt si preoti asemeni credinciosilor de care spuneti ca vin din an in pasti la biserica? Atunci, logic, ar trebui ca un chiriarh vecin sau mai monah decat primul, sa le poarte de grija acestora, ca unul ce este mai imbunatatit - nu da buzna, poate este totusi chemat, nu? ca sa va citez.
Si in manastire la fel. Aspectul duhovnicesc este neingradit de limite jurisdictionale - adica omul e liber sa-si aleaga singur duhovnicul, dar exista totusi si o impartire ADMINISTRATIVA, jurisdictionala, care trebuieste pastrata/respectata si nicidecum incalcata sub pretextul unor pretentii de viata imbunatatita!!!!!!!
Daca spuneti ca intre fiu si parinte exista legaturi sufletesti,tainice, sentimentale, de dragoste si fiul e in acelasi timp si invatacel si practicant adevarat ,incercind sa asculte pe cit ii sta cu putinta pe Hristos si pe pr sau si asa este, atunci sa faca bine monahul care face braconaj sub pretextul dragostei de fiii pierduti, sa nu lase pe nici unul sa se piarda - sa mearga misionar prin carciumi, prin casele oamenilor si sa-i cheme la biserica; adica de ce sa se multumeasca doar cu crema, 2-3 care-l asculta? Sa faca el pana la capat lucrarea parohului.
prin unele locuri daca ar fi numai atit ar fi bine insa sa ajuns,vai nu mai spun, sa se gresasca din punct de vedere dogmatic in mai multe privinte ,va dau doar un exemplu :in unele biserici de unde vietuiesc eu nici cristelnita nu este in biserica ,botezul se face doar prin stropire ca la catolici ,si ex ar putea continua ,atunci eu va intreb este bine ca enoriasul sa caute in alta parte sa boteze copilul corect din punct de vedere canonic si dogmatic ?din nefericire cam asa s-a ajuns acum ,eu ma ingrozesc uneori si de taxele care aud ca se pun...,mai bine tac,nu generalizez,am mai spus daca parintele este parinte in adevaratul sens al cuvintului atunci ma plec in fata lui cu multa cucernicie,nu fac diferenta intre preotia lui si a unui Ieromonah.
Am subliniat eu partea de final. Nu trebuie sa facem NICICUM diferenta, parinte, indiferent de ce credem sau intelegem noi!!!! Haideti sa nu transformam discutia in lume versus monahi. De ce aduceti exemple negative? Oare nu vedem asta tot timpul la stiri? Nu vedeti cum lupta unii impotriva bisericii? Noi ce facem, le dam apa la moara? Chiar DVS singur spuneti ma ingrozesc uneori si de taxele care aud ca se pun. - deci nu stiti sigur, nu ati verificat, nu cunoasteti detaliile cazului. Dati o serie de exemple (si e f. grav ceea ce spuneti ca se intampla) dar nu faceti decat sa va uitati peste gard? Credeti ca eu nu as putea sa va dau exemple de felul acesta (si din lume, si din manastire)? Si oare ce ar fi mai grav - un botez facut prin stropire (deci valid - ca in situatii de criza/urgenta) sau ... si ma opresc aici. :oops:

danadoina
Mesaje:471
Membru din:01 Apr 2008, 22:26
Confesiune:ortodox

Re: Săvârşirea Cununiei de către ieromonahi

Mesaj necititde danadoina » 09 Sep 2010, 11:07

...
Si in manastire la fel. Aspectul duhovnicesc este neingradit de limite jurisdictionale - adica omul e liber sa-si aleaga singur duhovnicul, dar exista totusi si o impartire ADMINISTRATIVA, jurisdictionala, care trebuieste pastrata/respectata si nicidecum incalcata sub pretextul unor pretentii de viata imbunatatita!!!!!!!
......
Doamne ajuta !
parinte Ioachim,
eu locuiesc in strainatate unde nu exista posibilitatea de a alege intre mai multi preoti, darmite intre preoti de mir si monah...ei..., chiar pentru crediciosi "normali ", deci nu cu vreo pretentie de "imbunatatire" este f. greu, pentru ca din 10 poate 8 sau poate 6 sau poate 4 se simt bine "duhovniceste" vorbind la parintele disponibil aici, insa restul au probleme (probleme care pot sa fie sau din neputinta lor sau a preotului, nu asta conteaza)...si e foarte greu ca nu isi pot alege duhovnicul ...si ma gandesc ca, la fel de greu ar fi daca ar fi legati in Romania de preotul de parohie...

noi (familia noastra de ex. avem o anumita randuiala de spovedanie , impartasanie...cand mergem in Romania , in vara, 6 saptamani ne este f. greu pt. ca preotul de acolo de parohie, cu care desi ne intelegem in particular f. bine, are alta intelegere a
acestei randuieli duhovnicesti...ei, intr-un fel suntem legati de "parohie" pentru ca nu vrem sa il "ispitim" si sa mergem in alta parohie sau la o manastire, insa este f. greu pt. noi si nu stiu cum am face daca ar fi o situatie permanenta si nu de 6 saptamani )

IN general din ce am observat eu in Romania oamenii nu pleaca din parohie daca ei "vad" trairea unui preot materializata in faptele lui, iar cei care merg la manastiri si sunt "imbunatatiti" nu dispretuiesc preotul de parohie ci dimpotriva poate ii inteleg mai bine lupta si ispitele pentru ca ei le constientizeaza mai bine pe cele personale in plus poate ca au mai multa frica de Dumnezeu si nu il judeca.

Iertati-ma daca v-am suparat cu ceva, am vrut doar sa va expun problema din perspectiva crestinului de rand.

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje:1113
Membru din:12 Feb 2010, 05:54
Confesiune:ortodox

Re: Săvârşirea Cununiei de către ieromonahi

Mesaj necititde IOACHIM » 09 Sep 2010, 11:53

IOACHIM scrie: nu fii duhovnicesti care atarna de epitrahilul lui!!!

asa ar fi ideal...,dar vedeti d-stra de multe ori intervin anumite interese personale care primeaza in defavoarea celor pastorale...
Cum sunt si cazurile unor monahi care se amesteca in treburile parohiilor vecine. :o Ca pastoratia lor e in manastire, nu in parohiile vecine! Chiar daca sunt chemati si pe-acolo, nu trebuie sa vina decat cu acordul/stinta sau impreuna cu parohul (ca sa-l ajute si, eventual sa-l ridice duhovniceste, nu-i asa, si pe acesta).
IOACHIM scrie:Sau pr. de mir nu se mantuieste cu turma? Nu da raspuns pt. fiecare enorias, pardon, era sa spun... client, asa cum monahul staret nu va fi intrebat de oile din afara, ci de cele din manastire.

Nu stiu daca se va mantui sau nu,de cele mai multe ori cred ca-si rupe gitul cu preotia,pt ca a crezut ca-i un mijloc de cistig,cinste si trai bun,nu-si da seama ca e o responsabilitate enorma,cred ca uni se vor mantui si uni nu ,atit preoti cit si enoriasi.Da raspuns pt cele ce i-a invatat,pt cit i-a invatat si pt cele ce putea sa faca si nu lea facut,iar daca aici isi da tot interesul si totusi uni nu-l asculta s-au pleaca in alta parte nu mai da raspuns,dar viata lui sa fie model si sa nu dea pricina de sminteala.La fel si in manastire IOACHIM ,Ieromonahul care primeste un mirean ca fiu duhovnicesc va raspunde de mantuirea lui si de exact aceleasi fapte mentionate ca si pr de mir si sa stiti ca aceasta regula a libertatii este si in manastire lasata,adica nu toti vietuitorii se spovedesc la staret ci si la alti duhovnici si nu toti in aceeasi manastire ci si in alte locuri si staretul nu va raspunde pt cei care nu-i sunt supusi ,cu toate ca sunt in aceeasi manastire ,de ce? pt ca noi nu ne am pus pe noi insine stapini peste oameni ci cum spune Mantuitorul ''pe cel care vine la mine nu-l voi da afara'' dar nici nu ma duc sa-i caut sa-mi fie mie supusi.
AMIN! Doar atat, ca in privinta mantuirii ati uitat sa pomeniti si de monahi - sau ei se mantuiesc toti, oricum!?! Da` ce, n-ati auzit de unii care s-au dus la manastire, CITEZ: pt ca au crezut ca-i un mijloc de cistig,cinste si trai bun,nu-si da seama ca e o responsabilitate enorma???
Ultimele sublinieri le-am facut ca sa nu mai fie nevoie sa scriu eu ceea ce singur ati si spus deja. E bine ca totusi sunteti de acord ca nu e de datoria lui, a monahului, sa-i caute!
IOACHIM scrie: Deci enoriasii sunt fii duhovnicesti, parinte Silvestru, PUNCT.

daca au acele insusiri enumerate de mine mai sus sunt de acord daca nu ,nu.
IAR gresiti parinte Silvestru!!!!!!!!! Fiu duhovnicesc este chiar si cel neascultator sau risipitor. Este tot fiul tau, tot oaie cuvantatoare. Poate o fi si asta o kestie care tine de monahi (unii, ca sa nu generalizam) - sunt fii numai aia buni, aia care te asculta. Nu te mai asculta? Mars inapoi in lume, de unde ai venit, nu vrei sa asculti... du-te la popa tau din sat!
Deci enoriasii sunt fii duhovnicesti, parinte Silvestru, PUNCT. Adica sunt incredintati preotului, care este parinte duhovnicesc. De aceea preotia este o slujire. Sau trebuie sa fii indiferent fata de ala care nu stie ce-i cu biserica si care nu te asculta sau ti-e chiar potrivnic?
Concluzionez ca intelegeti oarecum eronat termenul duhovnicesc ca referindu-se la sensul unei vieti inalte, duhovnicesti.... cand de fapt este vorba de sensul unei infieri - adica nu fii trupesti, in sens biologic, ci spirituali, precum nasul si finul de botez sau cununie.
IOACHIM scrie:Asta numai daca nu exista deosebiri de calitate in sensul ontologic in ceea ce priveste Parintii duhovnicesti - poate unii sunt mai parintii decat ceilalti, care-s asa... de mana a doua.

Ati vazut...punct ochit,punct lovit...
Si nu intelegeti nici termenul ONTOLOGIC.
IOACHIM scrie:3. nu zice nimeni ca Dumnezeu a luat libertatea in privinta alegerii duhovnicului si ca enoriasii tre` sa aiba neaparat parohul de duhovnic si sa nu mearga la manastire sau la alt duhovnic.

cunosc eu personal manastire in care aproape toate maicile se spovedesc la preotul de la parohie desi au preot calugar la manastire,na poftim... ce sa mai spun,sau in alta parte ,tot maici,aproape toate se spovedesc la o manastire de calugari cu toate ca si alea au un protosinghel.
Nu au ce cauta monahii/monahiile la spovedanie la un preot de mir. PUNCT. Greseste preotul care accepta si deasemenea maicile in cauza. In situatia data aspectul acesta trebuie adus la cunostinta chiriarhului care va decide. Asa, ca exceptie, poate e bolnav duhovn. manastirii, paoet... dar ce vorbesc eu? Nu e normal sa se spovedeasca la pr. de mir - el nu are votul monahal si deci nici cum intelege unele aspecte intime ce tin de viata de manastire, plus ca are prioritatile lui, enoriasii lui. Sa se faca calugar si sa lase parohia altuia mai liber.
Desi nu e recomandat, maicile pot avea duhovnic si din alta manastire, dar asta ca exceptie.... si spovedanie doar uneori, la zile mari... in rest tot la duhovnicul manastirii.
Cunosc si eu un caz pe care mi l-a relatat o maica (schimonahie) pustnica: la ultima spovedanie i-a zis duhovnicul - tu de-acuma sa te spovedesti la cutare (un ieromonah mai tanar de la o manastire vecina); maica s-a smintit: cum sa ma spovedesc eu la alt duhovnic? si tanar, si fara experienta? ce stie el despre ispitele pustiei? Si uite asa nu avea liniste!!! La vreo trei luni a auzit ca a murit parintele ei duhovnic, si a fost adus un altul, mai tanar - cine crezi? chiar cel de care-i spusese la ultima spovedanie duhovnicul ei cel batran!!! Ce sa faca ea acum??? S-a dus la spovedanie! Asta se intampla la Agapia! Au acolo cateva chiilii special pt. spovedanie. Si s-a dus schimonahia la spovada, a intrat in chilie, dar parintele nu era acolo (de fapt nu-l vazuse ea) asa ca a asteptat sa vina. Si cum statea ea asa asteptand si framantand metaniile... deodata aude: Vino, maica Modesta, te asteptam! Iar cand s-a uitat mai bine a vazut pe HRISTOS stand pe scaunul de spovedanie. S-a cutremurat si abia atunci a inteles!!!
CAZ REAL! Dvs. ati inteles parinte Silvestru? Poate acum e mai limpede si treaba aia cu ... ONTOLOGIC!
IOACHIM scrie:Pr. paroh nu pierde un enorias daca el se duce la manastire, ci castiga unul mai bun, vine de acolo mai bun, mai dornic de lucrarea celor bune. Totodata, faptul ca se duce la manastire nu inseamna ca il castiga manastirea (desi pana la urma monahii de prin manastirii tot din lume, de prin parohii vin) ci doar ca e mai lucrator, mai interesant de cele duhovnicesti, mai mult decat cele lumesti (numai sa nu se sminteasac prin unele manastiri). Nu?

oare S-a impartit Hristos ?
TOCMAI! Asta va spuneam si eu.
IOACHIM scrie:Si aici exagerati. Eu personal nu cred asa ceva si chiar mi se pare o prostie ce spuneti (in afara unor posibile cazuri izolate, oameni care si-au ratat sau nu si-au inteles chemarea). Asa pot si eu spune ca, daca s-ar putea, pt unii monahi ar f bine daca nu ar exista deloc preotii de mir. E cel putin deplasat, daca nu exagerat.

Eu n-am spus ca toti dar ceea ce vam spus cunosc sigur ,si sa nu vi se para prostie,cititi istoria cu privire la preotie ;Preotii de la mine din manastire nu au facut probleme nimanui prin parohii ,dar sunt tratati ostil de pr din parohiile invecinate -nu de toti-si respectivii nu o data au strigat in biserica sa nu vina lumea la manastire si nu se dau in laturi sa ne denigreze cind se mai iveste prilej ,insa nimic n-au reusit ba oamenii vin inca si mai mult in urma gesturilor lor . Iar monahii nu prea am vazut care sa-si puna problema preotilor de mir ,nu numai acut ci chiar deloc .
Din chiar discursul dvs. se vede oarecum limpede ca aveti o probl cu pr. de mir, sau cel putin asa mi se pare mie, citind cele postate de dvs. N-as prea crede ca sunt tratati ostil fara motiv ( ce sa aiba cu ei daca stau in manastire si-si vad de ale lor? poate au incalcat principiul jurisdictional! Poate vin cu idei din astea la limita duhovnicasca - canoane din alea speciale, cu virgula si zecimale etc, nu stiu. Dar ceva sigur este.) Vedeti unde se ajunge daca ne bagam unii peste altii? unii striga sa nu se mai duca la manastire iar ceilalti, agresorii, se simt agresati. Uite unmotiv in plus pt. care trebuie sa fie amonie si pace. Oamenii nu mai inteleg nimic. Cat despre faptul ca n-au reusit nimic ba oamenii vin inca si mai mult.. aveti rabdare pana cand gresete vreun monah cumva (s-au mai auzit din astea, ca vrajmasul nu doarme) si veti vedea atunci. Cine pierde? BISERICA. Nu manastirea sau parohia, parinte... HRISTOS, asta trebuie sa vedem noi si asta trebuie sa le aratam oamenilor.
Nu va ganditi ca pr. de mir isi pun problema monahilor, parinte Silvestru! Pr. de mir cauta duhovnici prin manastiri, si gasesc din ce in ce mai greu, si se bucura de prezenta lor. In rest au altele pe cap, ca doar traiesc in lume - au femeie, copii de crescut, rate de platit, munca la greu etc. Si au si ei pe maica stareta, preoteasa! :lol:
Isi mai pun si problema monahilor cand sunt invitati la un hram sau sfintire, cand ia foc manastirea si merg prin sat sa stranga ajutoare pt. parintii din deal, cand mai vin ei prin sat sa stranga ajutoare si le da binecuvantare, cand sunt chemati la politie ca a fost adus unu` care zice ca-i monah da` nu are cate (e banuit de inselaciuje si frauda) si atunci da parintele telefoane ca sa-l ajute, cand parohia este braconata de diversi purtatori de rasa si alte kestiuni de genul acesta.
IOACHIM scrie:Si dvs. uitati ca sunt destui pr. de mir care au duhovnici de manastire (cunosc eu nenumarate cazuri) iar daca va uitati mai atent veti vedea ca aproape nu exista hram manastiresc la care sa nu vina la slujire si pr. de mir, dar si invers. Deci despre ce vorbim aici??

Eu nu va contrazic,este si asa eu nu generalizez ,insa acesta nu este un criteriu general de analiza,eu cunosc si alte dedesupturi de genul ''in fata ne sarutam ca fratii dar in spate ne mancam ca dracii'' ma iertati de expresii ,in principiu sunt de acord cu d-stra si va apreciez pozitia numai ca tr sa privim un pic si mai nuantat .
PARINTE, sunteti liber sa priviti cat de nuantat vreti dvs. Atata doar ca nu inteleg ce folos duhovnicesc ati avea! Ce facem de fapt, ne scoatem ochii unul altuia cu paiul din ochiul celuilalt? Si de ce aveti impresia ca pr. de mir nu le este cunoscuta lumea monahala si dedesubturile ei? Adica intre monahi vrajmasul nu indrazneste sa bage discordie? numai intre aia de mir versu monahi? :lol: Stiti vorba aia ca orice calugar se viseaza ieromonah sau staret si orice ieromonah se vede protosinghel sau episcop! E nevoie de mai multe detalii? Sau ce, nu stiti cum e cu schiturile, cu egumenii si acu alte celea? :|
IOACHIM scrie:Protopsalt a transat bine discutia cand a spus ca nu e o probl. de lucrare a Sf.Taine ci o probl. pastorala si, adaug eu, de disciplina si ascultare! Monahii cu voturile si chemarea lor, pr. de mir cu ascultarea de chiriarh si lucrarea lor si peste toate, dragostea!Iertaciune si sarut mana!

bravo lui ! in genere ideea este ca pr de parohie tr sa fie cit mai mult rivnitor daca vrea sa nu someze. va doresc toate cele bune.
NU parinte, daca tot l-am luat pe nu in brate! Ideea este ca pr de parohie tr sa fie cit mai mult rivnitor NU daca vrea sa nu someze, ci daca vrea sa primeasca raspuns bun la infricosata judecata a lui Hristos. Spunea parintele Cleopa ca si 2-3 enoriasi buni daca-i are, preotul nu moare si nu someaza in parohia lui si se mantuieste cu aia!
Cat despre somaj, sa nu va imaginati ca, ipotetic vorbind, de-ar soma vreun preot de mir pt. ca vreun monah vecin (unii l-ar numi purtator de rasa) face servicii/slujbe (era sa zic braconaj :D ) in afara manastirii (adica prin parohie), sa nu va imaginati ca este spre cinstea si mantuirea respectivului monah, sau spre slava Bisericii. Deci puneti problema gresit si o priviti dintr-o perspectiva eronata. Si expresia este total nefericita + preotul nu este un angajat, el nu are o meserie, DECI nu are um fi somer. Pr. este un slujitor, are o slujire; OARE O MAMA ar putea ramane somera in ceea ce priveste copiii pe care i-a daruit Dumnezeu? Sau cum cuantificam slujirea aproapelui (fie si in privinta oficierii de servicii religioase) in sens pecuniar/financiar/material?
Despre ravna preotilor, si a unora si a altora, sa invatam unii de la altii, fiecare ...ravnind la ale sale ... si lucrand la ale sale cu ravna, ca vazand ceilalti lucrarea lor, macar sa nu se sminteasca.
Să vă purtaţi numai în chip vrednic de Evanghelia lui Hristos, pentru ca, fie venind eu şi văzându-vă, fie nefiind de faţă, să aud despre voi că staţi într-un duh, nevoindu-vă împreună întru-un suflet, pentru credinţa Evangheliei.
Filipeni 1, 27
Despre iubirea frăţească nu aveţi trebuinţă să vă scriu, pentru că voi înşivă sunteţi învăţaţi de Dumnezeu ca să vă iubiţi unul pe altul. Tesaloniceni 4, 9.

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje:1113
Membru din:12 Feb 2010, 05:54
Confesiune:ortodox

Re: Săvârşirea Cununiei de către ieromonahi

Mesaj necititde IOACHIM » 09 Sep 2010, 12:19

... Si in manastire la fel. Aspectul duhovnicesc este neingradit de limite jurisdictionale - adica omul e liber sa-si aleaga singur duhovnicul, dar exista totusi si o impartire ADMINISTRATIVA, jurisdictionala, care trebuieste pastrata/respectata si nicidecum incalcata sub pretextul unor pretentii de viata imbunatatita!!!!!!!......
Doamne ajuta !
parinte Ioachim,
eu locuiesc in strainatate unde nu exista posibilitatea de a alege intre mai multi preoti, darmite intre preoti de mir si monah...ei..., chiar pentru crediciosi "normali ", deci nu cu vreo pretentie de "imbunatatire" este f. greu, pentru ca din 10 poate 8 sau poate 6 sau poate 4 se simt bine "duhovniceste" vorbind la parintele disponibil aici, insa restul au probleme (probleme care pot sa fie sau din neputinta lor sau a preotului, nu asta conteaza)...si e foarte greu ca nu isi pot alege duhovnicul ...si ma gandesc ca, la fel de greu ar fi daca ar fi legati in Romania de preotul de parohie...
noi (familia noastra de ex. avem o anumita randuiala de spovedanie , impartasanie...cand mergem in Romania , in vara, 6 saptamani ne este f. greu pt. ca preotul de acolo de parohie, cu care desi ne intelegem in particular f. bine, are alta intelegere a
acestei randuieli duhovnicesti...ei, intr-un fel suntem legati de "parohie" pentru ca nu vrem sa il "ispitim" si sa mergem in alta parohie sau la o manastire, insa este f. greu pt. noi si nu stiu cum am face daca ar fi o situatie permanenta si nu de 6 saptamani )
IN general din ce am observat eu in Romania oamenii nu pleaca din parohie daca ei "vad" trairea unui preot materializata in faptele lui, iar cei care merg la manastiri si sunt "imbunatatiti" nu dispretuiesc preotul de parohie ci dimpotriva poate ii inteleg mai bine lupta si ispitele pentru ca ei le constientizeaza mai bine pe cele personale in plus poate ca au mai multa frica de Dumnezeu si nu il judeca.
Iertati-ma daca v-am suparat cu ceva, am vrut doar sa va expun problema din perspectiva crestinului de rand.
- Nu numai ca nu ma supar, dar ma bucur peste masura! Raspunsul dvs. este unul vrednic de toata admiratia si cred ca puncteaza f. bine mica nostra... discutie (disputa e prea mult spus, neintelegere la fel).
- Si eu spuneam la fel ca si dvs. ca fiecare trebuie sa-si vada de lucrarea sa: pr. in parohie, monahul in manastire. Este f. pertinenta observatia dvs. ca cei care merg la manastiri si sunt "imbunatatiti" nu dispretuiesc preotul de parohie ci dimpotriva poate ii inteleg mai bine lupta si ispitele pentru ca ei le constientizeaza mai bine pe cele personale in plus poate ca au mai multa frica de Dumnezeu si nu il judeca.
- Cel mai mult insa ma bucura atitudinea de achilibru pe care o aratati. Desi la subiect, aspunsul dvs. este oarecum tangential pt. ca, intre timp, discutia noastra alunecase inspre aspectul jurisdictional, mai ales in ceea ce-i priveste pe slujitori: daca ei sa se duca, sa mearga, sa oficieze servicii in anumite circumscriptii jurisdictionale.
- Si eu, ca si dvs., la fel ca si parintele Silvestru, sustin ca intotdeauna credinciosul este nu doar LIBER, ci DATOR sa-si aleaga, ba chiar sa-si caute DUHOVNICUL. Cu toate acestea, indiferent de statura sa duhovnicesca sau vrednicia sa, preotul nefiind doar un prestator de sevicii (desi poate intr-un anumit moment al vietii raspunsul sau nu e pe masura chemarii - poate se indrepteaza, nimeni nu stie), ci un slujitor al lui Hristos, serviciile sau slujirea ce tine de viata parohiala se vor savarsi INTOTDEAUNA de catre paroh (sau impreuna cu parohul, sau de catre oricine altcineva dar cu instiintarea/incuviintarea parohului).
- E important de remarcat si un alt aspect: daca avem preoti buni e pt. ca avem credinciosi buni... si INVERS. Că si preotii, tot din randurile credinciosilor provin, nu? Deci legăm vrednicia şi lucrarea pr. de cea a credincioşilor. Un credincios bun, cu rugăciunea şi lucrarea sa poate ajuta la creşterea nivelului duhovnicesc al parohiei si implicit şi a preotului, după cum şi invers. E clasica intrebare: cine pe cine formează - preotul parohia sau invers?
- Cat despre cazul pe care il expuneti, poate dezvoltati putin - chiar nu pricep cum ar putea avea un preot alta intelegere asupra unor randuieli duhovnicesti (afara de cazul cand fie sunt niste exagerari sau aberatii neconforme cu randuiala Bisericii, fie, nefiind fiii sai duhovnicesti si necunoscand detalii importante ce tin de lucrarea personala a fiecaruia, poate privi cu indoiala si scepticism anumite aspecte - cum, ar fi deasa impartasanie sau impartasania de mai multe ori cu o singura spovedanie, sau alte aspecte ce tin de postul inteles minimalist-reductionist etc.)

- Acolo, la final, in textul cu care ma citati, ar trebui subliniat astfel:
exista totusi si o impartire ADMINISTRATIVA, jurisdictionala, care trebuieste pastrata/respectata si nicidecum incalcata (de catre slujitori, nu de catre credinciosi ) sub pretextul unor pretentii de viata imbunatatita!!!!!!!


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 9 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron