Botezul în caz de urgenţă şi despre pruncii morţi nebotezaţi

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
daniel tuduran
Mesaje:483
Membru din:12 Iul 2009, 19:28
Confesiune:ortodox
Localitate:or Brad,Hunedoara
Contact:
Botezul în caz de urgenţă şi despre pruncii morţi nebotezaţi

Mesaj necititde daniel tuduran » 29 Aug 2010, 21:47

1)Imi poate spune cineva ce referinte istorice avem despre botezul de urgenta (de necesitate)?
2) Puteau preotii ortodocsi face vreo slujba pt copiii nebotezati morti in incendiul de la maternitatea Giulesti? Randuiala ortodoxa prevede ceva in acest sens?
„Marea vieţii văzând-o înălţându-se de viforul ispitelor, la limanul tău cel lin alergând, strig către Tine Doamne: scoate din stricăciune viaţa mea, mult Milostive!” (din slujba înmormântării)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Botezul în caz de urgenţă şi despre pruncii morţi nebotezaţi

Mesaj necititde protosinghel » 30 Aug 2010, 10:01

Imi poate spune cineva ce referinte istorice avem despre botezul de urgenta (de necesitate)?
Aşa cum am spus şi în altă parte, despre botezul copiilor avem mărturii directe chiar în sec. II. Toti parintii Bisericii au afirmat această practică, începând cu Policarp, episcopul Smirnei, discipol al apostolului Ioan, născut in jurul anilor 70, care a fost ars de viu la Roma pentru ca a refuzat sa-l nege pe Hristos, continuand cu Iustin Martirul (110 – 165), Irineu (120 – 202), episcopul Lyonului, Hipolit (170-236), Origen (185-254). Sfântul martir Ciprian, episcopul Cartaginei, a condus Sinodul din Cartagina în anul 251 in care s-a redactat un răspuns catre Fidus, care propusese ca botezul să fie administrat ca şi circumcizia odinioara, adica in a opta zi de la naştere. În raspuns se spune că mila şi harul lui Dumnezeu nu trebuie refuzat nici unui om, indiferent de vârstă. Este de notat ca Fidus nu se indoia de legitimitatea botezului pruncilor, el doar credea că botezul trebuie administrat exact ca si circumcizia, in a opta zi.
Cât despre rânduiala botezului pe scurt, făcut în caz de urgenţă, vă invit să citiţi aici.
Puteau preotii ortodocsi face vreo slujba pt copiii nebotezati morti in incendiul de la maternitatea Giulesti? Randuiala ortodoxa prevede ceva in acest sens?
Încerc să formulez un răspuns general despre copiii morţi nebotezaţi.

1. Tradiţia Bisericii nu-i consideră pe copiii creştinilor drept păgâni, ci tot creştini, numai că nebotezaţi. Sf. Pavel spune că dacă unul din părinţi este creştin şi celălalt păgân, deja copii sunt "sfinţi" (I Cor 7:14). Mai ales dacă copiilor li se citea rugăciunea la 8 şi 40 de zile, ei erau consideraţi catehumeni şi mai erau numiţi "creştini nebotezaţi / ἀβάπτιστον χριστιανόν". Nu ştiu cum erau înmormântaţi aceştia dacă mureau aşa, dar în mod sigur nu păgâneşte, din moment ce aveau dreptul să stea la jumătate de Liturghie şi primeau binecuvântare de la episcop înainte de a ieşi din biserică.
2. Putem să ne aducem aminte de faptul că drepţii VT s-au mântuit fără botez la fel ca şi mulţi mucenici care nu au reuşit să se boteze. Totuşi credinţa şi intenţia încreştinării nu este trecută cu vederea de Dumnezeu (şi nu poate fi trecută cu vederea nici de Biserică), la fel ca şi botezul fără credinţă şi viaţă adecvată - nu asigură nimic, ci mai degrabă osândeşte.
3. În Biserica Rusă, prin sec. 18 exista o rânduială de înmormântare a eterodocşilor de către Biserica Ortodoxă (e vorba de tot felul de generali sau nobili care slujeau Rusiei Ţariste, dar erau veniţi din Occident - şi Biserica nu putea să nu-i îngroape). În aceste condiţii rânduiala era una simplificată, în care era redată ideea învierii ş.a., dar nu se cânta "Cu sfinţii odihneşte..." - care, la drept vorbind, este un fel de canonizare a ortodocşilor. Or această cântare şi chiar "Veşnica pomenire..." nu cred că pot fi cântate oricui.
4. Cu toate acestea, preotul nu poate şi nu are dreptul să facă o rânduială improvizată de înmormântare a celor nebotezaţi fără binecuvântarea episcopului său sau chiar a Bisericii întregi. Se poate ruga cu cuvintele proprii (în afara Liturghiei, poate la Psaltire) şi, mai mult decât atât, să-i consoleze pe părinţi că Dumnezeu nu este nedrept şi fără milă, şi va avea grijă de acel sufleţel nevinovat. Părinţii pot face milostenie pt el şi se pot ruga în rugăciunile particulare pt el, dar nu-l pot scrie la Liturghie.

P.S. Am văzut că la o maternitate din Chişinău, toate asistentele de acolo erau instruite cum se face botezul şi aproape nici un copil nu rămâne nebotezat. Până vine preotul uneori poate fi târziu...

daniel tuduran
Mesaje:483
Membru din:12 Iul 2009, 19:28
Confesiune:ortodox
Localitate:or Brad,Hunedoara
Contact:

Re: Botezul în caz de urgenţă şi despre pruncii morţi nebotezaţi

Mesaj necititde daniel tuduran » 30 Aug 2010, 13:24

Va multumesc pt raspunsul avizat.Daca imi permiteti sa va ispitesc putin:
daca " deja copii sunt "sfinţi" (I Cor 7:14) de ce mai este nevoie de botez?
Ce inseamna acele ghilimele in care este incadrat cuvantul sfant?
M-ar interesa o exegeza a acestui verset si daca exista sfinti care au talmacit acest verset.
„Marea vieţii văzând-o înălţându-se de viforul ispitelor, la limanul tău cel lin alergând, strig către Tine Doamne: scoate din stricăciune viaţa mea, mult Milostive!” (din slujba înmormântării)

porfirie
Mesaje:237
Membru din:13 Mai 2009, 20:24
Confesiune:ortodox

Re: Botezul în caz de urgenţă şi despre pruncii morţi nebote

Mesaj necititde porfirie » 05 Ian 2011, 01:13

si pe mine m-ar interesa!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Botezul în caz de urgenţă şi despre pruncii morţi nebote

Mesaj necititde protosinghel » 05 Ian 2011, 11:03

Dacă v-ar fi interesat cu adevărat, demult găseaţi răspunsul, mai ales că s-au tipărit mai multe comentarii patristice la I Corinteni.

porfirie
Mesaje:237
Membru din:13 Mai 2009, 20:24
Confesiune:ortodox

Re: Botezul în caz de urgenţă şi despre pruncii morţi nebote

Mesaj necititde porfirie » 06 Ian 2011, 16:10

Amin!

OLGA

Re: Botezul în caz de urgenţă şi despre pruncii morţi nebote

Mesaj necititde OLGA » 10 Mar 2012, 18:30

Blagosloviţi. Eu mi-am notat de undeva, dar nu mai ştiu că era o sursă în care am avut încredere, că rugăciunea pentru Botezul în caz de urgenţă este aceasta: "Botează-se robul lui Dumnezeu (N) în numele Tatălui, Amin!, şi al Fiului, Amin!, şi al Duhului Sfânt, Amin!, acum şi pururea şi în vecii vecilor, Amin!". Altceva nu mi-am mai notat crezând, probabil, că voi ţine minte. Nu mai ţin şi aş vrea să ştiu.
Şi aş mai vrea să ştiu dacă viitorii preoţi învaţă , ca studenţi, ce se face în acest caz. Presupun că da, dar nu am auzit de vreun preot care să-şi înveţe enoriaşiişi acest lucru atât de important.

GeorgeChirita
Mesaje:52
Membru din:18 Apr 2012, 20:00
Confesiune:ortodox
Preocupări:Dumnezeu si oamenii
Localitate:Piatra Neamt

Re: Botezul în caz de urgenţă şi despre pruncii morţi nebote

Mesaj necititde GeorgeChirita » 23 Apr 2012, 19:09

in jurul a ce inseamna prunci fara de vreme, atat in formularea biblica, dar si in intentionalitatea liturgistilor care au inclus formula la Proscomidie, cred ca se poate discuta.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Botezul în caz de urgenţă şi despre pruncii morţi nebote

Mesaj necititde protosinghel » 24 Apr 2012, 21:37

in jurul a ce inseamna prunci fara de vreme, atat in formularea biblica, dar si in intentionalitatea liturgistilor care au inclus formula la Proscomidie, cred ca se poate discuta.
Totul e clar. Cei nebotezaţi nu pot fi pomeniţi nici nominal, nici la general. Dar asta nu înseamnă că nu se mântuiesc. E treaba Lui ce face cu ei, dar cu siguranţă Dumnezeu nu are mai puţin dragoste faţă de ei decât avem noi...

GeorgeChirita
Mesaje:52
Membru din:18 Apr 2012, 20:00
Confesiune:ortodox
Preocupări:Dumnezeu si oamenii
Localitate:Piatra Neamt

Re: Botezul în caz de urgenţă şi despre pruncii morţi nebote

Mesaj necititde GeorgeChirita » 25 Apr 2012, 13:41

nu e chiar clar, parinte, ca daca sensul literal al pruncilor fara de vreme trimite la copiii nascuti vii si morti nebotezati, din unghi de vedere biblic - si nu pot presupune ca liturgistii care au introdus formula erau chiar tabula rasa la acest capitol, mai ales ca versetele cu pricina fac parte din paremiile pe care mi-a fost dat sa le aud de-a lungul anului, sau din Psalmi - cuvantul inseamna avortoni. Acum, ce inseamna cuvintele in greaca (to ektrooma), poate stiti Sfintia voastra, dar in ebraica (nefel) inseamna avortoni. Si ca sa fac putina exegeza, formula cu tot neamul lor cel adormit ar trebuie pe criteriile enuntate de Sfintia voastra sa dispara la pomelnicile familiilor cu sinucigasi, eterodocsi si/sau necredinciosi in familiile lor, ca sa nu mai zic avortoni. cu binecuvantarea duhovnicului (desi initial, dupa capul meu, o faceam cam lata, adica procedam gresit), la familiile cu pricina, inainte de "cu tot neamul ...", punem "cu pruncii fara de vreme", apoi o adaugam pe cea clasica, si prin aceasta ramanem in formularea liturgica, desi cu "intentia" (si am vazut pe alt topic cat se poate discuta pe tema asta) e clar la ce ma refer, ca si la "cu tot neamul" cand stiu de cazul unui sinucigas de acolo. Am citit intamplarile din vechime cu Macarie Egipteanul, cu Sf. Grigorie Dialogul si imparatul Traian, cu pustnicul (imi scapa numele) si cu craniul de nestorian, cu imparatul iconoclast Teofil, si stiu ca Dumnezeu nu agreeaza sa i se "forteze" iubirea nici de cei mai mari ierarhi ori sfinti, dar cred ca ma incadrez sa nu-L supar. in plus, se poate atrage un plus de bunavointa, de har divin asupra pomelnicului prin includerea unor prunci in mir sau foarte buni credinciosi din acea familie. Unii aplica gresit principiul si cred ca daca-l pomenesc pe Pr. Cleopa, sau alt mare duhovnic, obtin acelasi efect. Si se mai pot spune sau face inca vreo cateva lucruri, ca 40 de Liturghii speciale cu participarea mamei (bine spovedita), acatistul de pocainta, milostenii si ideea prinde, mai ales intr-o parohie fff tanara ca a mea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Botezul în caz de urgenţă şi despre pruncii morţi nebote

Mesaj necititde protosinghel » 25 Apr 2012, 14:08

Haideţi să o luăm uşurel, ca să nu semănăm confuzii în loc de claritate.
La ce "formule liturgice" vă referiţi? La cea din rugăciunea de pomenire a celor adormiţi în cadrul Proscomidiei? Aia-i o invenţie românească de secol 19 şi este irelevantă în acest sens. Aduceţi-mi vreun alt text liturgic unde noi am pomeni pe cei avortaţi sau sinucişi! Şi dacă nu există astfel de texte, înseamnă că Biserica a înţeles anume în acest fel Scriptura, de a nu pomeni avortonii şi sinucigaşii.
Şi, apropo, eu când spun "tot neamul lui cel adormit" îi am în vedere doar pe ortodocşi şi doar pe cei care nu s-au sinucis. Deci folosesc formula generalizatoare din cauza "mulţimii numelor" şi nu din alt motiv, ca şi cum l-am amăgi pe Dumnezeu. Se înşeală cei care prin aceste formule generale îi bagă pe toţi la grămadă. Dacă nu-i putem pomeni nominal, nu-i pomenim nici general.



Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 10 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX