Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:
Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 03 Iul 2009, 18:07

Exorcismele se citeau tuturor, în Vinerea Mare sau în ajunul Theofaniei, de unde şi avem zi de post aspru.
După cum spune şi Sf. Diadoh al Foticeii, până la botez, diavolul are putere asupra oricărui om, chiar dacă nu-l războieşte sau posedează în mod vizibil (am parafrazat).

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 23 Iul 2009, 20:10

Imagine
Ca în fiecare an, Arhiepiscopul Teofan de Stavropol si Vladikavkaz (una dintre principalele eparhii din Caucazul de Nord) a botezat în data de 19 iulie 2009, 1200 de osetieni.

Sărbătoarea a avut loc la Lacul Mânăstirii Teofania, din Osetia de Nord.

Au participat, alături de arhiepiscop, 20 de preoţi. Tradiţia anuală a botezului colectiv a început în 2005. De atunci, mai mult de 6 500 de persoane au fost botezate în apa Mânăstirii.

Episcopul consideră că aceasta dovedeşte cum osetienii, după zeci de ani de regim sovietic ateu, se întorc la credinţ a lui stramosi.
Sursa

Iertaţi-mă, dar eu chiar nu pot să-mi dau seama cum botează acest ierarh rus?! :?

Avatar utilizator
apologet
Mesaje:99
Membru din:22 Aug 2008, 21:17
Confesiune:ortodox
Preocupări:scot balastul din teologie
Localitate:România

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde apologet » 07 Aug 2009, 12:17

Ştie cineva: care este istoria rugăciunii de la "Rânduiala Sfântului Botez pe scrut" (Molitfelnic, 2002, pp. 50-51) şi de această rugăciune nu are nici un ecfonis?
Mulţumesc.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 07 Aug 2009, 13:27

E o întrebare foarte interesantă.
Această rugăciune nu a fost alcătuită ca o rugăciune speicală pt această rânduială a Botezului, ci ca o "altă rugăciunie" de la rânduiala obişnuită a Botezului. Ca şi rugăciunea mare de la Botez ("Îndurate şi Milostive, Dumnezeule..."), ea trebuie să aibă două părţi: una de sfinţire a apei şi alta pt cel care se botează; (faceţi comparaţie cu Epicleza euharistică în care există aceleaşi două elemente).
Prima parte a acestei rugăciuni (despre care aţi întrebat) este mult mai scurtă decât la rugăciunea mare, de aceea a şi fost preferată pt această rânduială "pe scurt", urmând ca a doua parte să fie luată din rugăciunea mare. Din păcate această indicaţie nu mai apare în cărţile noastre, dar faptul că rugăciunea se termină brusc, fără nici un ecfonis, arată clar că ea necesită a fi continuată.
Trecând deci la partea practică, la "Rânduiala Sfântului Botez pe scrut", rugăciunea de la pp. 50-51 trebuie continuată cu sfârşitul rugăciunii mari, începând cu cuvintele "Să se zdrobească sub semnul chipului Crucii Tale..." (Molitfelnic, 2002, p. 38). Acest lucru este obligatoriu, pentru că doar în continuarea acestei rugăciuni apar cereri pentru cel ce urmează să fie botezat.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 18 Sep 2009, 11:12

În legătură cu Sfântul Botez, vreau să redau câteva Canoane:
Canonul 46 ApostolicPoruncim să se caterisească episcopul sau presbiterul (preotul) care a primit ca valid botezul ori euharistia ereticilor...
Canonul 47 ApostolicEpiscopul sau presbiterul dacă ar boteza din nou pe cel ce are botezul cu adevărat sau dacă nu ar boteza pe cel spurcat de către eretici (cei fără credinţă adevărată), să se caterisească, ca unul care ia în râs crucea şi moartea Domnului şi nu deosebeşte preoţii adevăraţii de preoţii minciunoşi.
Canonul 49 ApostolicDacă vreun episcop sau presbiter nu ar boteza după orânduirea Domnului, în Tatăl şi în Fiul şi în Duhul Sfânt... să se caterisească
Canonul 50 ApostolicDacă vreun episcop sau presbiter nu ar săvârşi cele trei afundări ale unei singure sfinţiri (a botezului), ci numai o afundare, care se practică întru moartea Domnului, să se caterisească...
Iată ce spune o altă scriere apostolică (în traducere revizuită):
Didahia, cap. VII...botezaţi (afundaţi) "în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh", în apă curgătoare. Iar dacă n-ai apă curgătoare, botează în altă apă; iar dacă nu poţi în apă rece, în apă caldă. Dacă nu ai de ajuns nici una nici alta, toarnă pe cap de trei ori apă "în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh"...

ccristi
Mesaje:204
Membru din:25 Iun 2009, 13:05
Confesiune:ortodox

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde ccristi » 19 Sep 2009, 08:38

Am mutat problema botezului la acest capitol
Botezul în munele Sf. Treimi este doar una din condiţii. Şi această condiţie este încălcată din cauza Filioque - erezie care desfiinţează Treimea.
Care sunt celelate conditii pentru ca un botez sa fie valid?
Am citit tot si mare lucru nu am gasit.
Va rog sa nu va suparati dar cred ca ar trebui explicat la liniuta ca sa poata intelege tot omul nu doar teologii.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 21 Sep 2009, 12:30

Am să încerc să fac o formulare sistematică a condiţiilor generale pt botez, nu doar cele care ţin strict de slujba botezului.

1. Dorinţa de a te boteza şi a deveni creştin ortodox şi mădular viu al Bisericii. În cazul copiilor, această dorinţă este exprimată de părinţi şi naşi, care sunt obligaţi să-l înveţe (teoretic şi practic) pe copil toate acestea;
2. Cunoaşterea, măcar elementară, a învăţăturii de credinţă ortodoxă şi lepădarea conştientă şi evidentă de marile păcate;
3. Botezul propriu-zis, care trebuie să fie făcut:
a) în numele Sfintei Treimi (mărturisite corect)
b) prin întreita afundare
c) în Biserica Ortodoxă, de un preot canonic. Excepţiile de la această regulă doar o confirmă.
4. Viaţă creştinească conformă cu credinţa asumată la Botez.

Observ că tot mai puţin se atrage atenţia asupra caracterului eclesial al Botezului, dar el a fost şi rămâne foarte important, de aceea, noul-botez trebuie imediat după botez împărtăşit, fiind mădular al Trupului lui Hristos. Botezul nu este doar un act individual, ci şi unul eclesial.
Chiar şi atunci când botezul e săvârşit de un mirean, există condiţia ca el să fie creştin ortodox, adică membru al acestei Bisericii, pt că nu poate cineva care nu e mădular al acestei Biserici, să-l facă pe altul să devină.
De aici rezultă că ortodocşii nu pot recunoaşte botezul săvârşit într-o comunitată care nu are, cel puţin formal, caracteristicile dogmatice ale unei Biserici. Deci nu doar credinţa în Sfânta Treime este importantă, ci şi eclesialitatea. Prin urmare, botezul săvârşit de neo-protestanţi, care neagă preoţia şi euharistia - elemente de bază ale Bisericii, nu poate fi considerat valabil, chiar dacă cred şi mărturisesc Treimea.

danadoina
Mesaje:471
Membru din:01 Apr 2008, 22:26
Confesiune:ortodox

Ungerea cu ulei la botez !

Mesaj necititde danadoina » 19 Oct 2009, 00:07

Domne ajuta !
Parinte Petru, la Botez in Grecia si nu numai se unge cel botezat cu ulei pe tot corpul, inainte ca cel ce va fi botezat sa fie scufundat. Ce semnificatie are ungerea asta si de ce se face inainte de scufundare.
Parintii spun ca locul de pe corp care nu este atins de apa Sfantului Botez este sau poate fi poarta de intrare a diavolului...daca insa se unge trupul inainte de scufundare apa practic nu mai atinge in mod direct pielea... :?
Daca ungerea are ceva de a face cu ungerea alesilor lui Dumnezeu din Vechiul Testament nu ar trebui facuta dupa scufundare, pentru ca dupa ce este botezat omul devine un potential "imparat" ... :?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 19 Oct 2009, 12:27

E vorba de o problemă complexă şi pe alocuri controversată.
Şi Molitfelnicul (slavonesc şi românesc) prevede ungerea cu "untelemnul bucuriei" (aşa cum e numit el) peste tot trupul, dar în practică se face doar la frunte, piept, spate, urechi, mâini şi picioare, spunând la fiecare câte o formulă specială (vezi mai jos). Molitfelnicul românesc prevede ca ungerea să fie făcută cu două degete, iar cel rusesc - cu un "miruitor" special. Această "reducere" se face şi din dorinţa de a economisi ulei, mai ales că, toate rânduielile precizează că uleiul poate fi doar din măsline (vezi şi mai jos), deşi noi ştim că în practică nu se respectă, iar unii nici nu au auzit de aşa regulă. Grecii însă, având destul ulei de măsline, păstrând rânduiala veche, descrisă şi de Sf. Dionisie Areopagitul ("Despre ierarhia bisericească", II:7) şi nu numai, îl ung cu untdelemn pe tot corpul.

Există diferite teorii (fiecare cu argumentele ei) cu privire la sensul acestui untdelemn. Dar pentru a nu deruta pe nimeni prin problematizări ultra-ştiinţifice, eu voi cita din însăşi rugăciunea de sfinţire a acestui untdelemn. Aceasta e cea mai simplă metodă de a afla ce înţelege Biserica prin acest untdelemn:
Stăpâne Doamne, Dumnezeul părinţilor noştri, Care, celor ce erau cu Noe în corabie, le-ai trimis porumbelul, având în gură ramură de măslin, semnul împăcării şi al mântuirii din potop, şi ai închipuit prin acelea taina harului; şi ai dat rodul măslinului spre plinirea Sfintelor Tale Taine; Care prin el ai umplut de Duh Sfânt pe cei ce erau în Lege, iar pe cei ce sunt în Har îi faci desăvârşiţi, însuţi binecuvintează şi acest untdelemn cu puterea, cu lucrarea şi cu pogorârea Sfântului Tău Duh, ca să se facă acesta: ungere de nestricăciune, armă dreptăţii, înnoire sufletului şi trupului, izgonire a toată lucrarea diavolească, spre înlăturarea tuturor răutăţilor pentru cei care se ung cu credinţa sau vor şi gusta din el, spre slava Ta şi a Unuia-Nascut Fiului Tău şi a Preasfântului şi bunului şi de-viaţă făcătorului Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Rânduiala prevede ca, mai departe, uleiul rămas să fie turnat în crestelniţă (în semnul crucii). În acest caz nimeni nu va mai putea gusta din el [ :shock: ], aşa cum se subînţelege din rugăciune.
Tot la Sf. Dionisie Areopagitul aflăm că în vremea şi regiunea lui, în crestelniţă se turna Sf. Mir şi nu acest ulei, care: ori era turnat tot peste candidatul la botez, ori era luat acasă pt a fi consumat, aşa cum reiese din rugăciune. Mai menţionez că în Biserica Rusă, din lipsă de ulei, dar şi din comoditate, deja de mai multe secole se obişnuieşte să se sfinţească o anumită cantitate de acest ulei pentru mai mult timp, care se păstrează în aceeaşi trusă de botez alături de Sf. Mir, fără să se sfinţească şi să se consume la fiecare botez.

Iar acum trecem la întrebările dvstră:
Ce semnificatie are ungerea asta si de ce se face inainte de scufundare.
Această ungere este legată mai degrabă de rânduiala de exorcizare. Aşa cum am mai spus, există diferite teorii, dar anumite lucruri se pot desprinde din rugăciunea de sfinţire a acestui ulei, cât şi din "formulele" de ungere:
...preotul ia din untdelemnul sfinţit cu două degete şi-i face chipul crucii pe frunte, zicând: Se unge robul lui Dumnezeu (N) cu untdelemnul bucuriei, în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Pe piept: Spre tămăduirea sufletului. Pe spate: Şi a trupului. La urechi: Spre ascultarea credinţei. La mâini: Mâinile Tale m-au făcut şi m-au zidit. La picioare: Ca să umble pe căile Tale.
Parintii spun ca locul de pe corp care nu este atins de apa Sfantului Botez este sau poate fi poarta de intrare a diavolului...daca insa se unge trupul inainte de scufundare apa practic nu mai atinge in mod direct pielea...
1. Care Părinţi? În ce lucrări? Desigur, simbolic se poate spune aşa, mai ales pt a arăta importanţa afundării, dar Biserica acceptă totuşi, chiar dacă numai în cazuri de excepţie, şi botezul prin turnare sau stropire (cf. Didahia celor 12 Apostoli, cap. VII). În acest caz ce se întâmplă?
2. Dar diavolul intră prin piele? El intră prin simţuri (după cum spun majoritatea Părinţilor), iar acestea (simţurile), sunt omorâte şi înviate prin afundarea în apă. Aceasta este important, şi nu câtă apă intră prin porii neofitului.
Daca ungerea are ceva de a face cu ungerea alesilor lui Dumnezeu din Vechiul Testament nu ar trebui facuta dupa scufundare, pentru ca dupa ce este botezat omul devine un potential "imparat" ...
Nu potenţial împărat, ci potenţial şi chiar real preot. Drept că aceasta se desăvârşeşte abia prin ungerea cu Sf. Mir, dar oricum, creştinul devine un vlăstar al "seminiţiei alese" şi al "preoţiei împărăteşti"...

danadoina
Mesaje:471
Membru din:01 Apr 2008, 22:26
Confesiune:ortodox

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde danadoina » 19 Oct 2009, 12:45

Multumesc mult pentru raspunsul detaliat si promptitudinea Sfintiei Voastre. M-am lamurit :)

[quote=""protosinghel"]
Parintii spun ca locul de pe corp care nu este atins de apa Sfantului Botez este sau poate fi poarta de intrare a diavolului...daca insa se unge trupul inainte de scufundare apa practic nu mai atinge in mod direct pielea...
Care Părinţi? În ce lucrări? Desigur, simbolic se poate spune aşa, mai ales pt a arăta importanţa afundării...[/quote]
Am citi undeva cel mai probabi pe net si nu as putea spune exact unde :oops: ...dar explicatia este cu siguranta cea pe care mi-ati dat-o: "simbolic se poate spune aşa, mai ales pt a arăta importanţa afundării"!
[quote=""protosinghel"]Aceasta este important, şi nu câtă apă intră prin porii neofitului.[/quote]
:lol: da , cu siguranta !

Avatar utilizator
apologet
Mesaje:99
Membru din:22 Aug 2008, 21:17
Confesiune:ortodox
Preocupări:scot balastul din teologie
Localitate:România

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde apologet » 19 Oct 2009, 13:00

In Molitfelnic scrie ca după lepadari, sa se spuna de 3 ori Crezul. In practica insa, acesta se spune doar odata.
Cunoaşte cineva biserici si preoti unde sa se zica de 3 ori?

Nuica Stefan
Mesaje:83
Membru din:17 Mar 2009, 00:07
Confesiune:ortodox
Localitate:Targoviste
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde Nuica Stefan » 20 Oct 2009, 18:27

Părinte, am vazut in filmulete de aici ca preootul spune ”Se boteaza robul lui Dumnezeu (N), in Numele Tatalui, si al Fiului, si al Sfantului Duh. Amin.”
In Molitfelnicele romanesti am vazut ca se mai pun si cuvintele ”Acum si pururea si in vecii vecilor. Amin” Este justificata sau ar trebui sa urmam cursul Evangheliei de la Matei?
'Un intelept chiar sclav, e liber; de unde rezulta ca, rege fiind un prost, tot sclav ramane' Sfantul Ambrozie al Milanului

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 22 Oct 2009, 09:21

Deja am scris mai sus că acesta, ca și ”Amin-ul” după fiecare ipostas treimic, este venită de la ruși (sec. 17) și a fost preluată și de români.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 14 Noi 2009, 17:20

Chiar azi am făcut un botez. A nu ştiu câta oară am observat cât de nepotrivit este îndemnul "Domnului să ne rugăm" înainte de exorcismele prin care preotul se adresează diavolului (primele 2)...
Ce părere aveţi?

Avatar utilizator
apologet
Mesaje:99
Membru din:22 Aug 2008, 21:17
Confesiune:ortodox
Preocupări:scot balastul din teologie
Localitate:România

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde apologet » 16 Dec 2009, 14:32


Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 17 Ian 2010, 18:19

Îmi place cum face preotul acesta afundările, numai că felul cum ţine el pruncul mi se pare destul de riscant. De obicei ştiu că cei de faţă se panichează foarte tare. Oricum, priviţi cum se face corect botezul prin trei afundări:


Iar ce face popa ăsta (că altfel nu poţi să-i zici), este demn de caterisire. Fiţi atenţi la toate detaliile (inclusiv la poza chiriarhului de pe perete, cu ajutorul căreia poate fi localizat mai uşor preotul). Aţi mai văzut aşa crestelniţe amenajate? Muzica de fundal în schim e faină...

vladislav
Mesaje:3
Membru din:21 Feb 2010, 15:17
Confesiune:ortodox

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde vladislav » 21 Feb 2010, 19:23

Doamne ajuta.

As avea pentru inceput niste intrebari. Explicati va rog contextul rugaciunii de imbisericire a pruncului, atat timp cat copilasul este botezat anterior. Semnificatie si istorie?
Apoi exorcizarile citite in biserica, in pridvor, sunt destinate doar acelui moment, sau preotul le poate citi si an alte circumstante, in cazul unor persoane bolnave?
Multumesc.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 21 Feb 2010, 21:23

Doamne ajuta. As avea pentru inceput niste intrebari.
Bine ai venit, dragă Vlad. Ne bucurăm de întrebări, mai ales că sunt destul de serioase.
Explicati va rog contextul rugaciunii de imbisericire a pruncului, atat timp cat copilasul este botezat anterior. Semnificatie si istorie?
Iniţial, aşa cum arată vechile manuscrise, rugăciunea de îmbisericire era făcut exclusiv înainte de Botez şi ea avea doar două sensuri:
1. Prezentarea pruncului ca jertfă lui Dumnezeu, de aceea pruncii (indiferent de sex) erau duşi în altar, pentru că orice jertfă se duce la altar. La nevoie pot detalia...
2. Introducerea în prima treaptă a catehumenatului pt pruncii născuţi din creştini. Din acest moment ei putea sta la Liturghia pt catehumeni.
(Cu timpul a apărut şi al treilea sens:)
3. S-au adăugat 2 rugăciuni în faţă (care iniţial nu existau) pt curăţirea femeii, ca să poată de acum intra în Biserică şi a se împărtăşi cu Sf. Taine.

Cât despre îmbisericire după Botez, nici nu am ce să spun. Este fără sens, căci prin Botez (care în mod normal trebuie urmat imediat de împărtăşire) s-a atins gradul suprem de îmbisericire a unui om. În rugăciunile de la îmbisericire ne rugăm ca pruncul să se învrednicească de darul Botezului, cerere care nu mai are sens după Botez. E un obicei greşit care s-a şi generalizat inclusiv datorită concluziilor greşite a lui Branişte şi a tuturor preoţilor care s-au format după cărţile lui. Puteţi citi despre asta şi în volumele lui Foundoulis.
Apoi exorcizarile citite in biserica, in pridvor, sunt destinate doar acelui moment, sau preotul le poate citi si an alte circumstante, in cazul unor persoane bolnave?
Aceste rugăciuni de exorcizare înainte de Botez, după cum se pare, au fost scrise tot de Sf. Vasile cel Mare.
Înainte ele erau citite odată sau de mai multe ori în Vinerea Mare (de unde şi regula postului aspru sau chiar total), urmând ca în Sâmbăta Mare să aibă loc Botezul unit cu Liturghia. Ele sunt compuse şi se poate folosi doar în acest context.
Pentru persoane demonizate există o altă variantă de exorcisme, iar pentru cei care suferă de alte boli, rugăciuni corespunzătoare pt bolnavi.

vladislav
Mesaje:3
Membru din:21 Feb 2010, 15:17
Confesiune:ortodox

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde vladislav » 21 Feb 2010, 21:57

Multumesc.

Parinte, exista vreo norma canonica, care interzicec accesul femeii lehuze in biserica? se refera doar la impartasire!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 21 Feb 2010, 22:09

Parinte, exista vreo norma canonica, care interzicec accesul femeii lehuze in biserica? se refera doar la impartasire!
Toate prescripțiile legate de "femeia lehuză" şi pretinsa ei "necurăţie" sunt de prin sec. XII-XIII şi nu au fost reflectate în Sfintele Canoane, dar au devenit totuşi parte a Regulilor noastre bisericeşti. Deci trebuie respectate, chiar dacă sunt puţin trase de păr.
Dacă o femeie, de exemplu, moare la naştere noi o numit sfântă, dar dacă (ca şi cum "din întâmplare") trăieşte, ea este necurată! Straniu, nu?
Şi dacă o femeie moare la naştere, ea este dusă prin biserică şi i se face toată rânduiala. Deci e vorba despre o "necurăţie" doar dacă rămâne în viaţă...
Specialiştii consideră că din motive neclare toate acestea au însemnat o revenire la prescripțiile Leviticului, care în primul mileniu, conform teologiei Noului Testament (că "toate sunt curate") nu au existat.


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron