Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
filotheos
Mesaje:4
Membru din:10 Mai 2010, 21:54
Confesiune:ortodox
Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde filotheos » 31 Iul 2010, 22:26

AM O ÎNTREBARE CARE MĂ FRĂMÂNTĂ: MULŢI PREOŢI ÎN ZIUA DE AZI PRACTICĂ CITIREA "MOLITFEI DUPĂ 40 DE ZILE" ÎNAINTE DE BOTEZUL COPILULUI CA MAMA SĂ POATĂ ASISTA LA SLUJBA BOTEZULUI.CÂT DE CORECTĂ ESTE ACEASTĂ PRACTICĂ,DACA NE LIMITĂM DOAR LA CANOANE SI PRACTICA SF.PĂRINŢI?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 01 Aug 2010, 11:01

AM O ÎNTREBARE CARE MĂ FRĂMÂNTĂ: MULŢI PREOŢI ÎN ZIUA DE AZI PRACTICĂ CITIREA "MOLITFEI DUPĂ 40 DE ZILE" ÎNAINTE DE BOTEZUL COPILULUI CA MAMA SĂ POATĂ ASISTA LA SLUJBA BOTEZULUI.CÂT DE CORECTĂ ESTE ACEASTĂ PRACTICĂ,DACA NE LIMITĂM DOAR LA CANOANE SI PRACTICA SF.PĂRINŢI?
Aici e problemă. Rânduiala constă din 2 componente: rugăciuni pt intrarea mamei în biserică şi rugăciuni la îmbisericirea pruncului. Cele pt mamă trebuie citite anume la 40 de zile şi dacă botezul este după aceasta, atunci mama poate asista fără probleme la botez. Iar dacă botezul este înainte de 40 de zile, atunci mama trebuie să mai aştepte.
Cât priveşte îmbisericirea, aceasta trebuie să aibă loc înainte de botez şi simbolic este fixată tot la 40 de zile, deşi teoretic poate avea loc şi mai devreme. Problema e că la biserică pruncul este adus tot de mamă şi ea ar fi obligată să intră.
Ţinând cont de toate acestea, ajungem la practica veche a Bisericii, călcată în picoare tot mai mult de tot felul de super-teologi.

Îmbisericirea copilului şi intrarea mamei în biserică trebuie să aibă loc la 40 de zile după naştere, iar botezul abia după aceea, atunci când se consideră de cuviinţă - fără multă amânare, dar şi fără grabă, dacă nu este vreun motiv de boală.
Asta e ceea ce fixează Sf. Părinţi în Tradiţia Bisericii. Grăbirea botezului înainte de 40 de zile, fără motiv serios de sănătate este criticată şi de Sf. Simeon al Thesalonicului, pt că ea nu permite respectarea termenului de 40 zile necesare pt îmbisericirea pruncului şi intrarea mamei.

Avatar utilizator
IOACHIM
Mesaje:1113
Membru din:12 Feb 2010, 05:54
Confesiune:ortodox

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde IOACHIM » 07 Oct 2010, 22:11

Îmi place cum face preotul acesta afundările, numai că felul cum ţine el pruncul mi se pare destul de riscant. De obicei ştiu că cei de faţă se panichează foarte tare. Oricum, priviţi cum se face corect botezul prin trei afundări:


Iar ce face popa ăsta (că altfel nu poţi să-i zici), este demn de caterisire. Fiţi atenţi la toate detaliile (inclusiv la poza chiriarhului de pe perete, cu ajutorul căreia poate fi localizat mai uşor preotul). Aţi mai văzut aşa crestelniţe amenajate? Muzica de fundal în schim e faină...

- eu am vazut si metode mai faine. Ma intriga oarecum, de fapt chiar ma deranjeaza... viteza asta. De ce sa nu se faca bnotezul mai lent... pe indelete. Pac pac pac si gata?

- :lol: asa e fain dom`le... modern. Acuma`.... nici cristelnite de-alea ruginite, plide ulei sau ceara si... RĂPĂNOASE, da` nici impopoţonate in halu` ala! Sa nu uitam totusi ca nu degeaba cristelnita are forma de potir!

DOMETIE
Mesaje:35
Membru din:02 Sep 2010, 15:25
Confesiune:ortodox

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde DOMETIE » 21 Oct 2010, 18:47

Sfintul Botez este întâia dintre Tainele Sfintei Biserici ; este usa prin care se întră în Sfânta Biserică. Si numai ajungând membri ai Bisericii lui Hristos ne putem învrednici si de primirea celorlalte Sfinte Taine.

Taina Sfântulul Botez a fost asezată de Mântuitorul Iisus Hristos prin cuvintele :
Mergând, învătati toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui si al Fiului si al Sfântului Duh;
(Matei XXVIII, 19). Acestea le-a grăit după învierea Sa din morti.

Dar Taina Sfântului Botez nu este numai usa prin care se intră în Sfânta Biserică a lui Hristos, ci si pentru câstigarea impărătiei lui Dumnezeu, asa cum ne încredintează însusi Mântuitorul, zicând :
De nu se va naste cineva din apă si din Duh, nu va putea să intre în împărătia lui Dumnezeu.
(Ioan III, 5).

Si înaintemergătorul Mântuitorului Hristos, sfântul Ioan, a botezat la Iordam. Dar botezul lui nu era Taină, ci inchipuia doar curătirea. de păcate prin credintă si pocăintă; el era mai mult un îndemn la pocăintă, un semn văzut si pregătitor spre cele ce aveau să vină, cum mărturiseste chiar sfântul Ioan Botezătorul:
Eu unul vă botez cu apă spre pocăintă, dar Cel ce vine după mine este mai puternic decât mine ; Lui nu sunt vrednic să-I duc încăltămintea. Acesta vă va boteza cu Duh Sfânt si cu foc
(Matei III, 11). Mai târziu, si sfântul apostol Pavel, întâlnind în calea sa pe unii care primiseră botezul lui Ioan, i-a întrebat:
Primit-ati voi Duhul Sfânt când ati crezut ? lar ei au zis către el: Dar nici n-am auzit, dacă este Duh Sfânt. Si el a zis : Deci în ce v-ati botezat ? Ei au zis: In botezul lui Ioan. Iar Pavel a zis : Ioan a botezat cu botezul pocăintei, spunând poporului să creadă în Cel ce avea să vină după el, adică in Iisus Hristos. Si auzind ei, s-au botezat în numele Domnului Iisus
(Fapte XIX, 1—5), adică au primit Botezul crestin.

Sfântul Botez instituit de Mântuitorul Iisus Hristos nu este doar un semn pregătitor pentru cele ce ar fi să vină, ci este o Sfântă Taină a Bisericii lui Hristos.Partea văzută a Tainei Sfântului Botez constă din afundarea de trei ori în apa sfintită a celui ce se botează si în rostirea cuvintelor:
Botează-se robul lui Dumnezeu. (N) In numele Tatălui, amin, si al Fiului, amin, si al Sfantului Duh, amin.; acum si pururea si in vecii vecilor, amin.
Sfânta noastră Biserică face Botezul prin aiundaie, nu prin turnare sau prân stropire, pentru că chiar cuvântul botez are însemnarea de "a afunda", "a cufunda". Sub formă de turnare sau prin stropire se săvârseste doar în împrejurări cu totul deosebite, când, de pildă, cineva este greu biolnav sau când nu se află la îndemână apă din destul.

Apa care se foloseste la Taina Sfântului Botez trebuie să fie naturală, curată, cu nimic amestecată.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 21 Oct 2010, 18:52

Da, un copy-paste util, numai că nu e pe tematică liturgică, ci dogmatică.

Daniela L
Mesaje:11
Membru din:23 Aug 2009, 12:04
Confesiune:ortodox

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde Daniela L » 14 Noi 2010, 12:15

As vrea sa va intreb despre corectitudinea efectuarii scufundarii la un Botez la care am participat zilele trecute, intrucat nu am mai vazut pana acum scufundarea practicata astfel. Copilul a fost scufundat in cristelnita cu fata in jos, insa apa i-a acoperit doar capul, umerii si putin din spate si piept (practic, capul a fost acoperit complet de apa).
Multumesc!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 14 Noi 2010, 16:43

As vrea sa va intreb despre corectitudinea efectuarii scufundarii la un Botez la care am participat zilele trecute, intrucat nu am mai vazut pana acum scufundarea practicata astfel. Copilul a fost scufundat in cristelnita cu fata in jos, insa apa i-a acoperit doar capul, umerii si putin din spate si piept (practic, capul a fost acoperit complet de apa).
Ar fi fost bine să fie cufundat tot, dar nu e rău nici aşa.
Pentru un botez (cufundare) corect(ă) trebuie:
- cristelniţă potrivită,
- îndemânare şi experienţă a preotului,
- dorinţa preotului de a respecta rânduiala şi practica ortodoxă.

Dacă le luaţi în ordine inversă nu greşiţi...

Nuica Stefan
Mesaje:83
Membru din:17 Mar 2009, 00:07
Confesiune:ortodox
Localitate:Targoviste
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde Nuica Stefan » 19 Noi 2010, 11:52

In randuiala de 8 zile i se da numele de Crestin si alt prenume de sfant sau nu(preferabil de sfant). Daca un copil are 2 3 prenume cu care prenume il pomenesti la rugaciune? Si cu care il pomenesti si la slujbe? Acest lucru e valabil si cu cei care au 2-3 prenume. Multumesc.
'Un intelept chiar sclav, e liber; de unde rezulta ca, rege fiind un prost, tot sclav ramane' Sfantul Ambrozie al Milanului

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 20 Noi 2010, 12:48

In randuiala de 8 zile i se da numele de Crestin si alt prenume de sfant sau nu(preferabil de sfant). Daca un copil are 2 3 prenume cu care prenume il pomenesti la rugaciune? Si cu care il pomenesti si la slujbe? Acest lucru e valabil si cu cei care au 2-3 prenume. Multumesc.
Creştinul trebuie să-şi aleagă numele care-i place mai mult, mai ales dacă are evlavie la Sfântul său ocrotitor, şi să-l folosească peste tot doar pe acela. Nu contează că a fost scris în acte şi chiar botezat cu mai multe. O greşeală nu tb repetată la nesfârşit...
Avem în Scriptură şi mai ales în istorie exemple când personalităţi cu 2 nume foloseau doar unul.

nicolae claudiu
Mesaje:37
Membru din:27 Feb 2010, 12:43
Confesiune:ortodox

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde nicolae claudiu » 03 Mar 2011, 16:30

Daca totusi se face imbisericirea dupa botez,cine ia pruncul din fata usilor imparatesti,mama sau nasa.Stiu ce scrie in molitfelnic,dar am intalnit diferite situatii si nu stiu cum ar fi corect?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 05 Mar 2011, 13:02

Daca totusi se face imbisericirea dupa botez,cine ia pruncul din fata usilor imparatesti,mama sau nasa.Stiu ce scrie in molitfelnic,dar am intalnit diferite situatii si nu stiu cum ar fi corect?
Îmbisericirea după botez este un non-sens. Ea nici nu tb făcută, iar copilul, dacă este băiat, tb dus în altar imediat după botez, fără nicio rânduială specială, pt că prin botez el este pe deplin îmbisericit.
Iar pt mamă tb totuşi citite primile 2 rugăciuni din rânduiala de la 40 de zile, pt a putea intra în biserică şi a se împărtăşi.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde presviter » 06 Mar 2011, 16:50

copilul, dacă este băiat, tb dus în altar imediat după botez
Corect ar fi să le ducem şi pe fete în altar. Sf. Simeon al Tesalonicului atestă această practică, iar practica de acum este cam forţată. Desigur, mă refer strict la ziua botezului.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 06 Mar 2011, 21:52

copilul, dacă este băiat, tb dus în altar imediat după botez
Corect ar fi să le ducem şi pe fete în altar. Sf. Simeon al Tesalonicului atestă această practică, iar practica de acum este cam forţată. Desigur, mă refer strict la ziua botezului.
Sf. Simeon şi tradiţia veche, atunci când vorbesc de intrarea pruncilor, inclusiv a fetelor, în altar, se referă la ziua îmbisericii şi nu la cea a botezului. Deci aceştia erau duşi în altar cu mult înainte de botez. Fetele doar intrau, iar cu băieţii se înconjura de 3 ori Sf. Masă. Asta e istoria.
Acum însă cred că e mai bine să ducem băieţii şi fetele imediat după botez.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde presviter » 07 Mar 2011, 21:09

Într-adevăr, este mai bine aşa, fără discriminări. :)
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde presviter » 31 Mar 2011, 15:51

În ce măsură se poate sluji la Botez cu aghiasmă mai înainte sfinţită (adică de la Bobotează) ?

Acum, că am aflat că pînă prin sec. XIII Botezul pruncilor se făcea de obşte la Paşti şi la celelalte praznice baptismale,
vedeţi posibilă o revenire parţială la această practică apostolică ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 31 Mar 2011, 21:12

În ce măsură se poate sluji la Botez cu aghiasmă mai înainte sfinţită (adică de la Bobotează) ?
Cred că asta e o greşeală dacă se face în cazurile obişnuite, iar dacă e vorba de un botez de urgenţă, atunci desigur e mai bine Aghiazmă mare decât apă simplă. Şi asta pt că actuala rugăciune de sfinţire a apei este constituită din 2 părţi: prima identică cu cea de la Aghiazma mare (aşa a rămas istoric), iar a doua parte este una care face trimitere la persoana/persoanele care urmează să fie botezate atunci (ceea ce lipseşte cu desăvârşire la slujba Aghezmei). Citiţi cu atenţie (adică mai ştiiţific) rugăciunea respectivă şi vă veţi convinge de asta.
...să nu se ascundă în apa aceasta duhul cel întunecat, rugămu-ne Ţie, Doamne, nici să se pogoare la acesta care se botează duh viclean, care aduce întunecare gândurilor şi tulburare cugetului. Ci Tu, Stăpâne a toate, arată apa aceasta, apă de izbăvire, apă de sfinţire, curăţire trupului şi sufletului, dezlegare legăturilor, iertare păcatelor, luminare sufletului, baie de-a doua naştere, înnoire duhului, har de înfiere, îmbrăcăminte de nestricăciune, izvor de viaţă. Că Tu, Doamne, ai zis: spălaţi-vă şi vă curăţiţi, scoateţi vicleşugurile din sufletele voastre. Tu ne-ai dăruit nouă de sus a doua naştere prin apă şi prin Duh. Arată-Te, Doamne, in apa aceasta şi dă acestuia care se botează să se schimbe prin ea, să lepede pe omul cel vechi, stricat de poftele înşelăciunii, şi să se îmbrace în cel nou, care este înoit după chipul Ziditorului său, ca, fiind împreună-sădit cu asemănarea morţii Tale prin Botez, să se facă părtaş învierii Tale şi păzind darul Sfântului Tău Duh şi sporind aşezământul harului, să ia plata chemării celei de sus şi să se numere cu cei întâi-născuţi înscrişi în cer, întru Tine, Dumnezeul şi Domnul nostru, Iisus Hristos...
Acum, că am aflat că pînă prin sec. XIII Botezul pruncilor se făcea de obşte la Paşti şi la celelalte praznice baptismale,
vedeţi posibilă o revenire parţială la această practică apostolică ?
Eu consider o atare revenire drept una bună şi corectă, dar nu pot să vă spun cât de realistă şi posibilă este.
La fel credeam şi despre slujirea Liturghiei Darurilor mai înainte sfinţite seara sau împărtăşirea sistematică pe la Iaşi, dar acum şi una şi alta există.
Totuşi, cu Botezul mi se pare mai complicat. Toată lumea percepe această taină ca pe una particulară (din moment ce doresc uneori chiar să li se facă aparte la fiecare).

Nuica Stefan
Mesaje:83
Membru din:17 Mar 2009, 00:07
Confesiune:ortodox
Localitate:Targoviste
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde Nuica Stefan » 04 Mai 2011, 16:30

Parinte, dar care credeti ca este Randuiala Slujbei Botezului care sa nu creeze o dereglare asa mare in savarsirea slujbei? Profesorul Ioannis Foundoulis propune in primul sau volum al Dialogurilor Liturgice,(p. 163) sa faca mai intai preotul toate actele, adica botezul, mirungerea tunderea parului, apoi in timp ce parintii imbraca pruncul, preotul sa rosteasca rugaciunile pe care nu le-a zis, `Cati in Hristos`, Apostol, Evanghelie etc. Schematic, care ar fi ordinea cea mai practica si liturgica pentru a putea face toate gesturile si a nu sari ceva din randuiala Botezului. Sarut mana si multumim frumos!
'Un intelept chiar sclav, e liber; de unde rezulta ca, rege fiind un prost, tot sclav ramane' Sfantul Ambrozie al Milanului

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 04 Mai 2011, 16:59

1. Foundoulis uneori propune chestiuni de compromis care derivă din practica parohială grecească care, slavă Domnului, nu ne priveşte şi pe noi.
2. Cât despre restul, acum scriu un studiu pentru Simpozionul despre Botez care va avea loc în iunie la Sibiu. Cred că peste o lună şi ceva îl veţi putea accesa.

Nuica Stefan
Mesaje:83
Membru din:17 Mar 2009, 00:07
Confesiune:ortodox
Localitate:Targoviste
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde Nuica Stefan » 04 Mai 2011, 18:01

Sf. Simeon şi tradiţia veche, atunci când vorbesc de intrarea pruncilor, inclusiv a fetelor, în altar, se referă la ziua îmbisericii şi nu la cea a botezului. Deci aceştia erau duşi în altar cu mult înainte de botez. Fetele doar intrau, iar cu băieţii se înconjura de 3 ori Sf. Masă. Asta e istoria.
Acum însă cred că e mai bine să ducem băieţii şi fetele imediat după botez.
Imediat dupa botez, cand pruncii sunt dusi in altar, se spune vreo rugaciune de catre preot, se inchina in fata Sfintei Mese? Ce randuiala se face?
'Un intelept chiar sclav, e liber; de unde rezulta ca, rege fiind un prost, tot sclav ramane' Sfantul Ambrozie al Milanului

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 04 Mai 2011, 18:11

Imediat dupa botez, cand pruncii sunt dusi in altar, se spune vreo rugaciune de catre preot, se inchina in fata Sfintei Mese? Ce randuiala se face?
E o problemă f. complexă şi încurcată. Din tot ce am studiat, am ajuns la concluzia că "Rânduiala îmbisericii la 40 de zile", fiind compusă din 3 elemente, le putem face toate separat şi la timpul lor:

1. Două rugăciuni pt mamă, care se fac exact la 40 de zile, indiferent de momentul când se botează copilul (înainte sau după). Scopul: permisiunea de a intra în biserică.

2. Trei rugăciuni pt copil care se fac la 40 de zile dacă botezul este după aceea sau imediat înainte de botez, dar acesta este făcut înainte de 40 de zile. Scopul: introducerea în treapta catehumenatului.

3. Ducerea copilului în altar (şi băieţi şi fete, aşa cum menţiona Sf. Simon) imediat după botez.


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 8 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron