Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
Adrian
Mesaje:39
Membru din:22 Feb 2010, 10:45
Confesiune:ortodox
Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde Adrian » 22 Feb 2010, 12:32

Si despre botezul facut prin stropire cum s-a practicat in Ardeal, ce parere aveti?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 22 Feb 2010, 12:37

Si despre botezul facut prin stropire cum s-a practicat in Ardeal, ce parere aveti?
Dacă e considerat ca o regulă, atunci nu e valabil, iar dacă acest tip de botez se rezumă la careva excepții izolate, (doar) prin iconomie, Biserica îl acceptă.

Adrian
Mesaje:39
Membru din:22 Feb 2010, 10:45
Confesiune:ortodox

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde Adrian » 22 Feb 2010, 12:44

Si despre botezul facut prin stropire cum s-a practicat in Ardeal, ce parere aveti?
Dacă e considerat ca o regulă, atunci nu e valabil, iar dacă acest tip de botez se rezumă la careva excepții izolate, (doar) prin iconomie, Biserica îl acceptă.
Ma refer la perioada comunista, cand in general toti copiii erau botezati in acest fel, botez care e recunoscut prin iconomie, majoritatea credinciosilor, si a preotilor inclusiv au fost botezati in acest mod!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 22 Feb 2010, 12:56

Ma refer la perioada comunista, cand in general toti copiii erau botezati in acest fel, botez care e recunoscut prin iconomie, majoritatea credinciosilor, si a preotilor inclusiv au fost botezati in acest mod!
Nu ştiu dacă perioada respectivă (că nu vreau nici să o numesc) a fost motivul pentru asemenea abateri. Ca dovadă, ele continuă şi acum...

Adrian
Mesaje:39
Membru din:22 Feb 2010, 10:45
Confesiune:ortodox

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde Adrian » 22 Feb 2010, 15:35

Ma refer la perioada comunista, cand in general toti copiii erau botezati in acest fel, botez care e recunoscut prin iconomie, majoritatea credinciosilor, si a preotilor inclusiv au fost botezati in acest mod!
Nu ştiu dacă perioada respectivă (că nu vreau nici să o numesc) a fost motivul pentru asemenea abateri. Ca dovadă, ele continuă şi acum...
Bun si in aceste conditii este valid botezul, eu spre exemplu am fost botezat prin stropire... (asta se intampla in '84)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 22 Feb 2010, 15:44

eu spre exemplu am fost botezat prin stropire... (asta se intampla in '84)
Sinodul BOR recunoaşte astfel de botezuri, dar să nu spuneţi niciodată la vreun grec cum aţi fost botezat că imediată vă aruncă în mare...

vladislav
Mesaje:3
Membru din:21 Feb 2010, 15:17
Confesiune:ortodox

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde vladislav » 22 Feb 2010, 16:46

Doamne ajuta.

Este un paradox neexplicat, femeia dupa nastere devine necurata, din motive normative? ma mira aceasta situatie, femeia trece printr-o jertfa si niste traume dupa nastere, si tot ce putem spune este ca e necurata. Probabil "necuratia" aceasta trebuie nuantata. Nu stiu cum priveste Dreptul Canonic aceste necuratii lehuzive, dar sunt necuratii ale femeii lunare si necuratie ddupa nastere, probabil azi normele si traditia le trateaza similar? cele 40 de zile marcheaza o perioada de 40 de zile de refacere si revenire, adaugata de scurgerei de sange si slabiciuni omenesti, motiv pentru care Biserica a recomandat sau chiar obligat familia sa ocroteasca femeia, iar ea la randul ei sa fie neincetat cu pruncul nascut. Daca canoanele excomunicau pe crestinii care lipseau 3 Duminici la rand, aceasta perioada de 40 de zile autoriza femeia in fata comunitatii sa lipseasca mai multe duminici. Noi punem aici problema pentru acele femei care se refac in 25 sau 30 de zile si care vor sa participe ne-Euharistic la Liturghie, si intreb daca pot, desi traditia spune promt in Molitfelnic sa nu intre in Biserica 40 de zile.

Atat femeile care au menstruatie, cat si cele refacute dupa nastere pot sa asculte slujba in pridvor? sau mai nou cu aceste statii de amplificare pot asculta Liturghia si afara. Un comentariu a unui parinte spunea ca doar sangele lui Hristos poate sa curga, si nici un alt sange.

Doamne ajuta.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 22 Feb 2010, 16:51

Atat femeile care au menstruatie, cat si cele refacute dupa nastere pot sa asculte slujba in pridvor? sau mai nou cu aceste statii de amplificare pot asculta Liturghia si afara.
Eu cred că ar putea să stea aceste 40 de zile acasă; şi dacă tot facem apel la noile tehnologii, mama poate asculta sau chiar privi Liturghia la Radio sau TV.
Dar dacă "pătimeşte îndumnezeirea", desigur poate să stea în pridvor fără probleme.

Adrian
Mesaje:39
Membru din:22 Feb 2010, 10:45
Confesiune:ortodox

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde Adrian » 23 Feb 2010, 13:41

Ce parerea aveti despre practica savarsirii Tainei Botezului si a Cununiei la Manastire? Observam ca in ultimii ani in special, aceasta practica s-a generalizat tot mai mult, existand oarecum o preferinta din partea credinciosilor de a savarsi cele doua taine in cadrul asezarilor manastiresti. Este canonica aceasta practica, si daca nu, totusi in ce conditii se poate se poate savarsi acolo?
O alta problema ar fi, daca un credincios isi poate avea duhovnicul la o manastire? Referitor la botezarea copiilor in aceasi apa, exista vreun impiediment ca cei doi sa se poata casatori mai apoi, putem vorbi de o inrudire spirituala?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 23 Feb 2010, 14:31

Aţi cam încurcat subiectele, dar asta e:
Ce parerea aveti despre practica savarsirii Tainei Botezului si a Cununiei la Manastire? Observam ca in ultimii ani in special, aceasta practica s-a generalizat tot mai mult, existand oarecum o preferinta din partea credinciosilor de a savarsi cele doua taine in cadrul asezarilor manastiresti. Este canonica aceasta practica, si daca nu, totusi in ce conditii se poate se poate savarsi acolo?
S-a discutat aici.
O alta problema ar fi, daca un credincios isi poate avea duhovnicul la o manastire?
E foarte bine, dacă este un călugăr bun şi cât de cât şcolit, care să înţeleagă modul de viaţă al mirenilor şi să nu le pună poveri mai mari decât se pot duce în lume.
Referitor la botezarea copiilor in aceasi apa, exista vreun impiediment ca cei doi sa se poata casatori mai apoi, putem vorbi de o inrudire spirituala?
Am răspuns aici.

Daniela L
Mesaje:11
Membru din:23 Aug 2009, 12:04
Confesiune:ortodox

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde Daniela L » 19 Apr 2010, 23:00

De cate ori se rosteste/citeste Simbolul credintei la Botez, de catre nasi, in locul copilului? Din cate stiu, ar trebui de trei ori, dar in practica de cele mai multe ori se rosteste o singura data.
Daca s-ar respecta rostirea de trei ori, in cazul in care sunt trei nasi (o familie, sot-sotie, plus inca o persoana), ar putea sa rosteasca de fiecare data cate unul, astfel incat toti trei nasii sa marturiseasca in locul copilului credinta si sa fie prin urmare garanti pentru el?
Multumesc!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 22 Apr 2010, 12:48

Prevederea de a rosti Crezul de 3 ori provine din perioada când exorcismele, lepădările şi mărturisirea credinţei (care nu fac parte din slujba propriu-zisă a Botezului) se făceau mai multe zile la rând înainte de Botez.
În prezent însă ar trebui ca Simbolul de Credinţă să fie rostit o singură dată, de un singur naş.

Daniela L
Mesaje:11
Membru din:23 Aug 2009, 12:04
Confesiune:ortodox

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde Daniela L » 22 Apr 2010, 20:02

Multumesc pentru raspuns,
Dar ar fi gresit daca s-ar rosti de trei ori, de fiecare dintre nasi, care vor deveni astfel garanti pentru cel botezat?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 22 Apr 2010, 20:36

Dar ar fi gresit daca s-ar rosti de trei ori, de fiecare dintre nasi, care vor deveni astfel garanti pentru cel botezat?
Nu ştiu dacă se poate spune că-i greşit, dar nu văd rostul. Decât poate de a-i da naşului senzaţia că nu dă bani degeaba... :D

Daniela L
Mesaje:11
Membru din:23 Aug 2009, 12:04
Confesiune:ortodox

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde Daniela L » 22 Apr 2010, 21:47

Nu este deloc vorba de acest lucru, ci de dorinta sincera de a boteza acel copil, dorinta care vine din partea mai multor persoane de buna credinta. Stiu ca in mod normal ar trebui sa fie un singur nas (asa cum ai un singur parinte sau un singur nas de calugarie).

Avatar utilizator
apologet
Mesaje:99
Membru din:22 Aug 2008, 21:17
Confesiune:ortodox
Preocupări:scot balastul din teologie
Localitate:România

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde apologet » 23 Apr 2010, 14:20

Nu este deloc vorba de acest lucru, ci de dorinta sincera de a boteza acel copil, dorinta care vine din partea mai multor persoane de buna credinta. Stiu ca in mod normal ar trebui sa fie un singur nas (asa cum ai un singur parinte sau un singur nas de calugarie).
Eu cred că e bine să-şi manifeste această dorinţă prin educarea ortodoxă a pruncului şi prin rugăciuni pentru el. Astea îl vor ajuta mai mult pe prunc decât implicarea în unele rânduieli liturgice ale Botezului.

Nuica Stefan
Mesaje:83
Membru din:17 Mar 2009, 00:07
Confesiune:ortodox
Localitate:Targoviste
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde Nuica Stefan » 23 Iul 2010, 13:36

Explicati va rog contextul rugaciunii de imbisericire a pruncului, atat timp cat copilasul este botezat anterior. Semnificatie si istorie?
Iniţial, aşa cum arată vechile manuscrise, rugăciunea de îmbisericire era făcut exclusiv înainte de Botez şi ea avea doar două sensuri:
1. Prezentarea pruncului ca jertfă lui Dumnezeu, de aceea pruncii (indiferent de sex) erau duşi în altar, pentru că orice jertfă se duce la altar. La nevoie pot detalia...
2. Introducerea în prima treaptă a catehumenatului pt pruncii născuţi din creştini. Din acest moment ei putea sta la Liturghia pt catehumeni.
(Cu timpul a apărut şi al treilea sens:)
3. S-au adăugat 2 rugăciuni în faţă (care iniţial nu existau) pt curăţirea femeii, ca să poată de acum intra în Biserică şi a se împărtăşi cu Sf. Taine.



Deci, imbisericirea astazi se mai poate face inainte de botez? Vedeti vreun rost real pentru aceasta practica? Randuiala a Sf. Botez fara aceste greseli ne furnizati si noua va rugam :) ? Am vazut ca ati pus pentru download si Liturghia baptismala. O recomandati pentru slujire? Multumim foarte mult!
'Un intelept chiar sclav, e liber; de unde rezulta ca, rege fiind un prost, tot sclav ramane' Sfantul Ambrozie al Milanului

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 23 Iul 2010, 19:05

Deci, imbisericirea astazi se mai poate face inainte de botez? Vedeti vreun rost real pentru aceasta practica?
Altfel nici nu se poate. Ce întrebări mai pot fi?
Randuiala a Sf. Botez fara aceste greseli ne furnizati si noua va rugam :) ?
Ei, toate la timpul lor. Mai faceţi şi voi sau să facă alţii, că eu nu reuşesc şi nici sănătatea nu-mi permite...
Am vazut ca ati pus pentru download si Liturghia baptismala. O recomandati pentru slujire?
Sigur că o recomand şi nu atât eu, ci e vorba de versiunea oficială a Patriarhiei Moscovei, tipărită cu binecuvântarea patriarhului Alexie II, elaborată de un grup de liturgişti ruşi.

Nuica Stefan
Mesaje:83
Membru din:17 Mar 2009, 00:07
Confesiune:ortodox
Localitate:Targoviste
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde Nuica Stefan » 24 Iul 2010, 21:46

Pai si atunci cand ar trebui facuta imbisericirea? Si dupa ce randuiala?
Cu tot respectul, parinte, daca stiam pe cineva in stare sa ne dea niste raspunsuri ortodoxe, apelam si la ajutorul dumnealui ;) . Iertati-ma si sanatate.
'Un intelept chiar sclav, e liber; de unde rezulta ca, rege fiind un prost, tot sclav ramane' Sfantul Ambrozie al Milanului

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduiala Sf. Botez. Probleme liturgice şi canonice

Mesaj necititde protosinghel » 24 Iul 2010, 22:14

Pai si atunci cand ar trebui facuta imbisericirea? Si dupa ce randuiala?
După rânduiala din Molitfelnic, numai că înainte de Botez, nu după. E foarte simplu să verificaţi acest lucru după Molitfelnicele mai vechi...


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 44 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron