Pagina 1 din 1

Taina Botezului - origine şi sens

Scris: 25 Iul 2012, 19:04
de maria_andreea
Prin suflarea de viaţă a lui Dumnezeu asupra omului se înţelege harul Duhului Sfânt. Această suflare de viaţă o primim în prezent la Taina Botezului.
De când datează Botezul?
Eva şi ceilalţi oameni care au urmat în istoria umanităţii cum au primit harul Duhului Sfânt? Putem înţelege că harul Duhului Sfânt a fost dat prin acea suflare şi el există de atunci în umanitate chiar dacă nu dezvoltat? Altfel spus şi oamenii nebotezaţi au harul Duhului Sfânt ca dat de la Dumnezeu? Ce aduce nou Taina Botezului?
Cu recunoştinţă!

Re: Taina Botezului - origine şi sens

Scris: 07 Aug 2012, 08:43
de Andreea2012
Prin suflarea de viaţă a lui Dumnezeu asupra omului se înţelege harul Duhului Sfânt. Această suflare de viaţă o primim în prezent la Taina Botezului.
De când datează Botezul?
Eva şi ceilalţi oameni care au urmat în istoria umanităţii cum au primit harul Duhului Sfânt? Putem înţelege că harul Duhului Sfânt a fost dat prin acea suflare şi el există de atunci în umanitate chiar dacă nu dezvoltat? Altfel spus şi oamenii nebotezaţi au harul Duhului Sfânt ca dat de la Dumnezeu? Ce aduce nou Taina Botezului?
Cu recunoştinţă!
Din cate stiu eu botezul a fost adus de insusi IIsus cand sa botezat in Iordan. IIsus a mers la Ioan sa il boteze, Ioan a refuzat. Dar Iisus a spus ca asa este scris sa se indeplineasca. Nu, oamenii nebotezati nu au harul Duhului Sfant. Copilul odata botezat primeste de la Dumnezeu binecuvantare si un inger pazitor numai al sau. Ori daca nu este botezat, nu a intrat in casa Domnului, asta ar veni ca si cum nu ai inregistra legal un nou-nascut. La fel considera si Dumnezeu, copilul nebotezat nu este inregistrat la El in cer. Asta stiu eu de la profesoara mea de religie. Si mai stiu ca parintii care nu isi boteaza copii fac un mare pacat. Tot profesoara mea de religie a spus: ''Vai de copilul care moare nebotezat.Vai de parintii care nu isi boteaza copilul cu harul Duhului Sfant''

Re: Taina Botezului - origine şi sens

Scris: 07 Aug 2012, 11:36
de protosinghel
profesoara mea de religie a spus: ''Vai de copilul care moare nebotezat.Vai de parintii care nu isi boteaza copilul cu harul Duhului Sfant''
Şi mai tare vai de cei care îşi botează copiii, dar fără să aibă credinţă şi nici dorinţă de a-l educa pe copil valorile autentice ale Ortodoxiei, ci percep botezul ca un act magic sau duc un mod de viaţă rupt de Biserică. În acest caz mai bine să nu se boteze!

Iar cât priveşte sensul Botezului, este suficient să citim câteva pasaje din rugăciunile slujbei. Ele spun totul!
Fragment din rugăciunea ce însoţeşte ectenia mareFă să ia chip Hristosul Tău în acesta ce se va naşte din nou [...] şi-l zideşte pe dânsul pe temelia Apostolilor şi a proorocilor Tăi; şi să nu‑l surpi, ci sădeşte‑l pe dânsul sădire a adevărului în sfânta Ta sobornicească şi apostolească Biserică şi să nu‑l smulgi, ca, sporind el în dreapta credinţă, să se slăvească şi printr‑însul preasfânt numele Tău, al Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Fragment din rugăciunea de sfinţire a apeiTu, Stăpâne a toate, arată apa aceasta, apă de izbăvire, apă de sfinţire, curăţire trupului şi sufletului dezlegare legăturilor, iertare păcatelor, luminare sufletului, baie de‑a doua naştere, înnoire duhului, har de înfiere, îmbrăcăminte de nestricăciune, izvor de viaţă. Că Tu, Doamne, ai zis: spălaţi‑vă şi vă curăţiţi, scoateţi vicleşugurile din sufletele voastre. Tu ne‑ai dăruit nouă de sus a doua naştere prin apă şi prin Duh. Arată‑Te, Doamne, în apa aceasta şi dă acestuia ce se botează să se schimbe prin ea, să lepede pe omul cel vechi, stricat de poftele înşelăciunii, şi să se îmbrace în cel nou, ce este înnoit după chipul Ziditorului său, ca, fiind împreună‑sădit cu asemănarea morţii Tale prin Botez, să se facă părtaş învierii Tale şi păzind darul Sfântului Tău Duh şi sporind aşezământul harului, să ia plata chemării celei de sus şi să se numere cu cei întâi‑născuţi înscrişi în cer, întru Tine, Dumnezeul şi Domnul nostru Iisus Hristos. Că Ţie se cuvine slava, puterea, cinstea şi închinăciunea, împreună cu Cel fără de început al Tău Părinte şi cu Preasfântul şi bunul şi de‑viaţă‑făcătorul Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Rugăciunea MirungeriiBinecuvântat eşti Doamne Dumnezeule, Atotţiitorule, Izvorul bunătăţilor, Soarele dreptăţii, Care celor ce erau întru întuneric le‑ai strălucit lumina mântuirii prin arătarea Unuia‑Născut Fiului Tău şi Dumnezeului nostru şi ne‑ai dăruit nouă nevrednicilor fericita curăţire prin Sfântul Botez şi dumnezeiasca sfinţire prin ungerea cea făcătoare de viaţă; Care şi acum ai binevoit a naşte din nou pe robul Tău acesta nou luminat, prin apă şi prin Duh şi i‑ai dăruit lui iertarea păcatelor celor de voie şi celor fără de voie. Însuţi Stăpâne, Preaîndurate Împărate al tuturor, dăruieşte‑i lui şi pecetea darului Sfântului şi întru tot puternicului şi închinatului Tău Duh şi împărtăşirea sfântului Trup şi a scumpului Sânge al Hristosului Tău. Păzeşte‑l pe dânsul întru sfinţenia Ta. Întăreşte‑l în credinţa ortodoxă. Izbăveşte‑l de cel rău şi de toate uneltirile lui. Şi păzeşte sufletul lui în frica Ta cea mântuitoare, în curăţire şi în dreptate, ca, în tot lucrul şi cuvântul bineplăcând Ţie, să se facă fiu şi moştenitor cereştii Tale împărăţii. Că Tu eşti Dumnezeul nostru, Dumnezeu care miluieşti şi mântuieşti, şi Ţie slavă înălţăm, Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
A doua rugăciune "la spălarea pruncului"Stăpâne, Doamne, Dumnezeul nostru, Care prin spălarea botezului dai strălucire cerească celor botezaţi; Cel ce a doua oară ai născut pe robul Tău acesta nou luminat prin apă şi prin Duh şi i‑ai dăruit lui iertarea păcatelor celor de voie şi a celor fără de voie, pune peste dânsul mâna Ta cea puternică şi‑l păzeşte pe el cu puterea bunătăţii Tale. Fereşte‑i arvuna nefurată, şi‑l învredniceşte pe dânsul de viaţa de veci şi de cele bineplăcute Ţie. Că Tu eşti sfinţirea noastră şi Ţie slavă înălţăm, Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Iar cât priveşte originea Tainei, aceasta nu trebuie legată doar de Botezul de la Iordan, căci acolo Hristos a sfinţit firea apelor, nu a instituit Botezul creştin.
Mai simplu vorbind, Hristos a rânduit botezul, adică întreita afundare în apă, din 3 motive:
- afundarea (completă) în apă este mărturisire şi participare la moartea şi învierea lui Hristos;
- repetarea afundării de 3 ori este o mărturisire a Sfintei Treimi şi o împărtăşire din iubirea şi harul Ei.
- afundarea se face în apă, care este simbol al spălării/curăţiei şi al vieţii (chiar dacă pt câteva fracţiuni de secundă ele ne devin mormânt).

Re: Taina Botezului - origine şi sens

Scris: 22 Aug 2012, 12:58
de maria_andreea
Vă mulţumesc pentru răspuns.
Înţeleg că sensul Botezului nu este cel simplu şi ambiguu definit de cele mai multe ori sub expresia spălarea păcatului strămoşesc. Din care derivă de cele mai multe ori întrebarea dacă păcatul este spălat de ce mai murim trupeşte? Ori noi ştim că urmarea păcatului protopărinţilor (moartea) se păstrează până la sfârşitul lumii.

Deci Botezul este o angajare, o asumare de păzire şi sporire a darului Sfântului Duh dăruit din nou (implicit iertarea păcatelor de până atunci, luminare etc) şi prin care intrăm în comuniune cu Dumnezeu. Iar, moartea trupească este o poartă spre deplina comuniune.

Dacă în rugăciunea de la Botez ne rugăm să ia chip Hristosul Tău în acesta ce se va naşte din nou am putea spune că Botezul a fost amintit prima dată în Sfatul cel veşnic al Sf. Treimi de crearea a omului: să facem om după chipul şi asemănarea Noastră?

Re: Taina Botezului - origine şi sens

Scris: 22 Aug 2012, 13:49
de protosinghel
Dacă în rugăciunea de la Botez ne rugăm să ia chip Hristosul Tău în acesta ce se va naşte din nou am putea spune că Botezul a fost amintit prima dată în Sfatul cel veşnic al Sf. Treimi de crearea a omului: să facem om după chipul şi asemănarea Noastră?
Nu, nici vorbă.
Omul oricum este după chipul lui Dumnezeu, doar că prin păcat acesta se schimonoseşte, dar fără să dispară definitiv (aşa cum zic protestanţii). Deci prin botez chipul lui Dumnezeu în noi se înnoieşte şi i se dă putere să ajungă la asemănare.

Re: Taina Botezului - origine şi sens

Scris: 22 Aug 2012, 19:40
de Metamorfoza
exista mantuire fara botez?

Re: Taina Botezului - origine şi sens

Scris: 22 Aug 2012, 20:47
de protosinghel
exista mantuire fara botez?
Drepţii Vechiului Testament şi mulţi mucenici ai Noului Testament s-au mântuit şi fără botez. Deci, matematic şi logic vorbind, dacă măcar un om s-a mântuit fără botez, înseamnă că acest lucru este posibil, cu condiţia să există credinţă şi iubire, fără de care chiar nu este posibilă mântuirea.
Totuşi, botezul a fost lăsat ca o cale mult mai sigură şi mai uşoară pentru mântuire, căci el ne deschide accesul spre toate Tainele Bisericii şi spre împărtăşirea din harul mântuitor, care în Biserică, prin Taine, este din abundenţă.

Re: Taina Botezului - origine şi sens

Scris: 23 Aug 2012, 00:07
de apasarar
Conform Evabgheliei lui Nicodim, talharul de pe cruce si dreptii Vechiului testament au fost botezati de Iisus dupa moarte. DAca cineva stie pe cineva mort sa se roage lui IIsus sa fie botezat.

Conform psalmi IIsus e preot in ordinul lui Melchisedec.

Re: Taina Botezului - origine şi sens

Scris: 23 Aug 2012, 03:24
de protosinghel
Conform Evangheliei lui Nicodim, talharul de pe cruce si dreptii Vechiului testament au fost botezati de Iisus dupa moarte. Daca cineva stie pe cineva mort sa se roage lui IIsus sa fie botezat.
Această Evanghelie este una apocrifă, iar ideea este eretică. Tocmai de aceea Canoanele interzic în mod expres botezarea celor morţi, pt că trupul este desărţit de suflet. Trupul fără suflet nu se poate mântui şi nici sufletul fără trup.
Dacă Botezul este "din apă şi din Duh", cum sufletul a fost afundat în apă şi cum a imitat el moartea şi învierea lui Hristos, din moment ce moartea şi învierea este a trupului. Deci să nu ne luăm după toate ideile care circulă prin lume, ci să acceptăm ideea că este în puterea lui Dumnezeu să mântuiască pe fiecare aşa cum vrea.