Rânduieli privind înmormântarea pruncilor nebotezaţi

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
virtualul
Mesaje:2
Membru din:07 Feb 2013, 08:16
Confesiune:ortodox
Preocupări:ortodoxia
Rânduieli privind înmormântarea pruncilor nebotezaţi

Mesaj necititde virtualul » 07 Feb 2013, 11:34

BUNA ZIUA, CU DOAMNE, AJUTA!
Din "Darea de seama privind activitatea Bisericii Ortodoxe Române în anul 2010" rezulta ca în sedinţa solemna a Sfântului Sinod din 28 octombrie 2010, se aminteste despre mai multe evenimente importante din punct de vedere pastoral-liturgic din viata Bisericii Ortodoxe Române pentru anul 2010, printre acestea fiind si aprobarea, cu caracter unitar în Biserica Ortodoxa Româna a unor rânduieli liturgice privind înmormântarea pruncilor nebotezati decedati la nastere.
Cu respect, as dori mai multe detalii despre aceste demersuri, tinând cont de sensibilitatea subiectului referitor la soarta sufletelor pruncilor nebotezati decedati la nastere si modalitatile cultice ori rânduielile de înmormântare ale acestora.
VA MULTUMESC!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Rânduieli privind înmormântarea pruncilor nebotezaţi

Mesaj necititde protosinghel » 07 Feb 2013, 13:53

Doar titlul nu-mi spune nimic. Dacă aveţi textele, putem să le discutăm. Eu nu am de unde să fac rost...
Ruşii tot au aşa ceva sau, cel puţin, e percepută asemănător, dar e vorba de o slujbă de consolare a părinţilor ortodocşi, dacă aceştia au născut pruncul mort sau din motive obiective n-au reuşit botezarea lui. Poate despre aşa ceva-i vorba?

virtualul
Mesaje:2
Membru din:07 Feb 2013, 08:16
Confesiune:ortodox
Preocupări:ortodoxia

Re: Rânduieli privind înmormântarea pruncilor nebotezaţi

Mesaj necititde virtualul » 27 Feb 2013, 14:46

DOAMNE, AJUTĂ!
Apreciez, în primul rând, promptitudinea dovedită prin răspunsul la tema în discuţie!
Prin bunăvoinţa şi la îndrumarea Preotului iconom stavrofor Matei Corugă, Paroh la Parohia Sfântul Vasile - Tătărași, Protopopiatul II Iași, ataşez un fragment din referatul „PROBLEME PASTORAL - MISIONARE PRIVIND SLUJBA ÎNMORMÂNTĂRII (Îndatorirea pastoral-misionară a clerului de a catehiza credincioşii cu privire la învăţătura de credinţă ortodoxă despre înhumare sau înmormântare).”, ce cuprinde tocmai poziţia Sfântului Sinod al B.O.R. referitoare la rânduielile liturgice privind înmormântarea pruncilor nebotezați decedați la naștere.
Întregul referat poate fi regăsit la adresa http://parohiasfantulvasiletatarasi.blogspot.ro/.

PROBLEME PASTORAL - MISIONARE PRIVIND SLUJBA ÎNMORMÂNTĂRII

(Îndatorirea pastoral-misionară a clerului de a catehiza credincioşii cu privire la învăţătura de credinţă ortodoxă despre înhumare sau înmormântare).


1. Hotărârea Sfântului Sinod luată în şedinţa din 5 mai 1908, privind oficierea slujbei înmormântării pruncilor și pentru copiii morţi nebotezaţi sau născuţi morţi. (publicată în revista B.O.R., nr. 3, iunie, 1908, p. 258).
Această Hotărâre a Sfântului Sinod a fost luată la propunerea Mitropolitului Moldovei Partenie Clinceni, în şedinţa din 5 mai 1908, și ea prevede expres „a se da voie preoţilor să săvârşească slujba religioasă a pogribaniei pentru copiii născuţi morţi, precum şi a celora care mor mai înainte de a fi botezaţi, fiind fii de creştini ortodocşi” (sumarul şedinţei Sfântului Sinod din 5 mai 1908, în Revista Biserica Ortodoxă Româna, anul XXXII, nr. 3, p. 258) .
Această hotărâre este menționată în manualul „Liturgica specială pentru institutele teologice”, al părintelui profesor Ene Braniște, editat în 1980, și este însoțită de o notă de subsol, unde se specifică faptul că „în asemenea cazuri, în alte Biserici Ortodoxe preotul binecuvintează doar groapa, iar slujba este înlocuită cu cântarea trisaghionului (Sfinte Dumnezeule), în timp ce se coboară sicriul în groapă”(Pr. prof. Ene Braniște, Liturgică specială pentru institutele teologice, editura IBMBOR, 1980, p. 485, nota 42) .
Succesorul părintelui Ene Braniște la Catedra de Liturgică a Facultății de Teologie „Justinian Patriarhul” din București, părintele prof. dr. Nicolae D. Necula, analizează această hotărâre a Sfântului Sinod în articolul intitulat „Se poate săvârşi slujba înmormântării pruncilor pentru copiii morţi nebotezaţi sau născuţi morţi?”, publicat în culegerea de articole catehetice intitulată „Tradiţie şi înnoire în slujirea liturgică”, editura Episcopiei Dunării de Jos, Galaţi, 1996(Pr. prof. dr. Nicolae D. Necula, Tradiţie şi înnoire în slujirea liturgică, editura Episcopiei Dunării de Jos, Galaţi, 1996, vol. I, pp. 257-261). Analiza părintelui profesor Nicolae D. Necula este aprigă, dar neconcludentă. Cităm concluzia: „Fiind vorba de o hotărâre a Sf. Sinod, asupra căreia nu s-a revenit oficial, ea rămâne valabilă şi numai Sf. Sinod poate reveni asupra ei” (Pr. prof. dr. Nicolae D. Necula, Tradiţie şi înnoire în slujirea liturgică, editura Episcopiei Dunării de Jos, Galaţi, 1996, vol. I, pp. 259) .
Deci, pentru copiii morţi nebotezaţi sau născuţi morţi se poate oficia slujba înmormântării pruncilor, așa cum spune Hotărârea Sfântului Sinod luată în şedinţa din 5 mai 1908.
Ieromonahul Nicodim Sachelarie, autorul Pravilei bisericești, formulează o judecată teologică de bun simț pe care s-ar fi putut întemeia Hotărârea a Sf. Sinod din 5 mai 1908: „Copiii care mor nebotezaţi, din motive independente de voinţa părinţilor sau a preotului, se pot considera părtaşi la botezul dorinţei, ca şi drepţii Vechiului Testament, sau prin analogie cu vindecările făcute de Iisus la rugămintea părinţilor şi a prietenilor, căci Dumnezeu nu pedepseşte pe cel nevinovat, ci dimpotrivă, el a creat pe om spre fericire. Totuşi, părinţii se vor spovedi şi li vor da canonisire potrivit cu grija s-au nepăsarea lor: să boteze sau să crească un copil, să viziteze un loc sfânt, să facă milostenie ș.a” (Ieromonah Nicodim Sachelarie, Pravila bisericească, ediţia a III-a, editată de Parohia Valea Plopului, jud. Prahova, 1999, p.44-45, la capitolul Botezul, paragraful 181).

Sfântul Sinod a revenit asupra Hotărârii sale din 5 mai 1908, în sensul fixării unui cadru canonic și tipiconal privitor la rânduiala bisericească a înmormântării pruncilor care au decedat fără a fi primit Taina Sfântului Botez.
Hotărârea Sfântului Sinod nr. 8208, luată în şedinţa din 29 octombrie 2010, cu privire la stabilirea unei norme unitare în Biserica Ortodoxă Română privind rânduiala bisericească la înmormântarea pruncilor care au decedat fără a fi primit Taina Sfântului Botez.(Temeiul MMB nr. 10096/02.12.2010), arată că în urma discuţiilor care au avut loc, a acceptării sugestiilor formulate pentru completarea propunerilor Comisiei teologice, liturgice şi didactice, precum şi a votului unanim exprimat, Sfântul Sinod a hotărât:
„1. Aprobă ca la înmormântarea pruncilor nebotezaţi decedaţi la naştere, dar născuţi din părinţi creştini, acestora să li se rostească doar un trisaghion (Sfinte Dumnezeule...) cu binecuvântarea gropii, o rugăciune pentru mângâierea (consolarea) părinţilor îndureraţi, precum şi un cuvânt de învăţătură despre rostul săvârşirii Tainei Sfântului Botez la timpul cuvenit.
2. Aprobă ca la înmormântarea pruncilor decedaţi înainte de primirea Tainei Sfântului Botez, dar cărora după naştere li s-au dat nume prin citirea rânduielii din Molitfelnic sau Aghiazmatar, acestora să li se oficieze slujba înmormântării pruncilor, pe scurt [Cântările 3, 6, 9, Ectenia întreită, Apostol, Evanghelie, Rugăciunea de dezlegare în cadrul căreia să se rostească numele dat pruncului cu precizarea „născut din părinţii creştini (se rosteşte prenumele tatălui şi al mamei)”], să se citească o rugăciune pentru mângâierea (consolarea) părinţilor îndureraţi şi să se rostească un cuvânt de învăţătură despre rostul săvârşirii Tainei Sfântului Botez la timpul cuvenit.
3. Să se aprobe ca, în vederea introducerii în Molitfelnic şi Aghiazmatar a unei îndrumări tipiconale corespunzătoare în spiritul prezentei hotărâri, Subcomisia sinodală pentru diortosirea cărţilor de cult să aprofundeze problema sub aspect canonic, liturgic, pastoral şi misionar, ţinând seama şi de practica altor Biserici Ortodoxe şi, până la prima şedinţă de lucru din anul 2011, să prezinte Sfântului Sinod un studiu şi propuneri adecvate, ca parte a lucrării misionare ce se va desfăşura în cursul anului 2011, proclamat „Anul omagial al Sfântului Botez şi al Sfintei Cununii în Patriarhia Română”(Temeiul MMB nr. 10096/02.12.2010).
În așteptarea noilor ediții ale Molitfelnicului și Aghiazmatarului, sfințiții slujitori beneficiază de acest cadru general, precizat de noua Hotărâre sinodală.


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX