Necesitatea și etapele Împărtășirii

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje:984
Membru din:03 Dec 2010, 01:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:preoţie, familie
Localitate:Craiova
Necesitatea și etapele Împărtășirii

Mesaj necititde dimitrie » 15 Mar 2013, 09:08

Cum puteti explica faptul ca duhovnicul nostru ne propune Impartasania saptamanala (spovedania la 4-6 saptamani)
Totul este corect şi patristic, dacă nu se ajunge la exagerări sau înşelări.
........
am inteles de la Sfintia sa ca impartasania trebuie savarsita doar in urma spovedaniei, nicidecum Impartasindu-ne de mai multe ori fara a ne spovedi. Ne-a argumentat cu exemple ale unor mari duhovnici (ex. Parintele Cleopa) care se Impartasea o data la 3 saptamani. Care sunt Canoanele in care sunt specificate aceste aspecte?
Argumentul cu pr. Cleopa este foarte slab şi nu spune nimic. Să aducă el canoane care să confime punctul lui de vedere şi să lase legende la o parte.
Vreau să aduc un rezumat aici, de față, a ceea ce am citit despre deasa ori rara împărtășire:
- e nevoie să căutăm să împlinim cât mai des PORUNCA Domnului: "Luați mâncați,.. Beţi dintru acesta toţi,..";
- e nevoie ca înainte de a ajunge la împărtășirea propriu-zisă, să cunoaștem etapele firești prin care trebuie să trecem până a ajunge la împărtășirea propriu-zisă. Foarte frumos le prezintă Pr. Cleopa Ilie, însă în ordinea nu istorică a lor, ci în ordinea deplinătății împărtășirii:
CELE CINCI FELURI DE IMPARTASIRI

Ne putem impartasi cu adevarat in cinci feluri, in Biserica lui Hristos.

Prima impartasire si cea mai importanta este cea cu Trupul si Sangele Domnului.

A doua cale de impartasire, dupa Marele Vasile, este impartasirea duhovniceasca pe calea rugaciunii celei ganditoare a inimii. Poti sa vii in biserica si chiar daca esti oprit de preot sa te impartasesti pe cativa ani, te poti impartasi de o mie de ori pe zi si mai mult, pe alta cale, pe calea rugaciunii. Daca vii in biserica si zici rugaciunea " Doamne Iisuse Hristoae, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul ", cu toata inima, de cate ori ai suspinat dupa numele lui Iisus, de atatea ori te-ai impartasit, ca si cel ce a luat cu lingurita Sfintele Taine.
Aceasta este impartasirea pe calea rugaciunii celei ganditoare a inimii, cu care omul poate reusi sa se impartaseasca de multe ori pe zi, nu numai o data, cu aceeasi putere cu care se impartaseste si cel cu lingurita din Sfantul Potir.

Al treilea fel de impartasire este pe calea lucrarii poruncilor lui Hristos. Mantuitorul a spus sa postim, ne-a aratat cum sa postim; a zis sa ne rugam, ne-a aratat cum sa ne rugam; a spus sa primim pe cel strain, sa adapam pe cel insetat, sa hranim pe cel flamand, sa cercetam pe cei inchisi si sa iertam pe cei ce ne gresesc.
Cand facem aceste porunci, ne impartasim pe calea lucrarii poruncilor lui Hristos. Acesta este al treilea fel de impartasire. Si cu aceasta te poti impartasi de multe ori pe zi, de cate ori ai lucrat poruncile lui Hristos.
Auzi ce spune dumnezeiescul Maxim in Filocalie : " Hristos sta ascuns in poruncile Sale. Cine face o porunca il primeste pe Hristos. Si nu numai pe Hristos, ci toata Sfanta Treime ". Si auzi ce spune Scriptura : Cel ce Ma iubeste pe Mine si are poruncile Mele, si le pazeste pe ele, Eu si Tatal vom veni si lacas la dansul vom face.
Clar ! Nu numai Fiul, ci si Tatal vine. Si unde-i Tatal si fiul pe toata Sfanta TReime o primeste acela care lucreaza poruncile lui Dumnezeu, macar de ar fi oprit de la Sfanta Impartasanie de vreun preot. Intelegeti ? Acesta-i al treilea chip de impartasire pe cale lucrarii poruncilor.

A patra impartasire este prin auz. Cum ? Eu sunt oprit de preot pe atatia ani de la impartasire, fie ca sunt femeie sau barbat. Dar merg la biserica si ascult cu evlavie Sfanta Liturghie, Apostolul, Evanghelia, Heruvicul, Axionul, si predica preotului. Daca ascult cu evlavie cuvantul Domnului, de cate ori am luat un inteles duhovnicesc prin auz, de atatea ori m-am impartasit cu Hristos.
Aceasta este impartasirea prin urechi, al patrulea fel de impartasire. Si Apostolul spune clar : Credinta vine prin auz si auzul prin cuvantul lui Dumnezeu. Tu primesti cu lingurita pe Hristos; eu il primesc prin urechi, cand ascult cu evlavie Sfanta Liturghie, cantarile si predica preotului. Si ma impartasesc de mii de ori pe zi, fara sa stii tu.
Tu poate, daca nu te-ai pregatit bine, spre osanda primesti Sfanta Impartasanie. iar eu, daca stau cu credinta, ca vamesul, in Biserica si ascult cu evlavie slujba, ma impartasesc prin urechi. Acesta este al patrulea fel de impartasire.

Al cincilea fel de impartasire este pe calea miridelor, a particelelor ce se scot pentru noi la Sfanta Liturghie. De aceea nu putem pune la Sfanta Liturghie pe cei betivi, pe cei ce injura, pe cei ce traiesc necununati, pe sectari, pe cei ce se sinucid. Pentru ca acea particica care se scoate, reprezinta fata acelui suflet.
Aceste particele se sfintesc la Sfanta Epicleza, prin invocarea Duhului Sfant si, la sfarsitul slujbei, dupa ce s-a pus in potir partea cu Iisus, si se zic cuvintele : " Plinirea paharului credintei Duhului Sfant ", apoi se pun si particelele ce se scot pentru credinciosi. In dumnezeiescul Sange din Sfantul Potir este Trupul si Sangele lui Hristos viu.
Din prescura a patra se scot particele pentru vii, din a cincea pentru morti si le trage in Sfantul Potir. Din aceste particele ca faina, ce s-au adapat cu dumnezeiescul Sange in Potir, atatea mii si milioane de suflete au primit impartasirea si comuniunea direct cu Iisus Hristos, cu Trupul si Sangele Lui.
Acestea patru din urma sunt cai de impartasire, pe calea lucrarii faptelor bune, dar nu inlocuieste pe cea dintai. Numai o impartasire temporara si in caz de ceva, tot trebuie sa se impartaseasca cu Trupul si Sangele Domnului, cu Preacuratele Taine.
Iata asa ne putem impartasi in cinci feluri in Biserica Universala.
Însă, eu propun prezentarea etapelor enumerate de Pr.Cleopa în ordinea firească a necesități parcurgerii lor, după cum le-au parcurs și ucenicii Domnului. Observăm că Apostolii, după aproape trei ani și jumătate de ucenicie au ajuns la vrednicia de fi numiți prieteni (din slugi) ai Domnului (cf.Ioan.15:15), fapt ce l-a întărit Domnul prin aceea că abia atunci i-a împărtășit.

Iată și etapele împărtășirii despre care vorbeam, pe care le-aș numi etapele împărtășirii graduale:
1) Împărtășirea prin auz (a patra de la Pr.Cleopa);
2) Împărtășirea prin rugăciune (a doua și la Pr.Cleopa);
3) Împărtășirea prin lucrarea poruncilor lui Hristos (a treia și la Pr. Cleopa);
4) Împărtășirea cea mai deplină, cu Sfântul Trup și scumpul Sânge al Mântuitorului nostru Iisus Hristos (prima la Pr.Cleopa).

Și aceste etape, consider eu că trebuiesc observate de duhovnici în privința acordării Sfintei Împărtășanii fiilor lor duhovnicești.
Aceste etape se găsesc stipulate și în canoane în acest scop. Încălcarea uneia/unora din aceste etape este observată și sancționată de sfintele canoane ca o firească oprire (din drumul) de la deplina împărtășire cu Hristos, astfel:
-cei care nu vin la Biserică Duminica nu se pot împărtăși (calcă prima etapă);
- cei care nu se roagă nu se pot împărtăși (legată de prima etapă, că nu vin la Biserica);
- cei care calcă poruncile, făcând păcate de moarte nu se pot împărtăși (a treia etapă); etc.
La primele două puncte există și excepții prevăzute de canoane, în funcție de situații și vârstă.
Rămâne de discutat faptul pentru care duhovnicii noștri mari cer post înainte de împărtășire, afară de cel de miercurea și vinerea.
Dragostea unește și străbate lumile... Răsari odată, viață veșnică!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Necesitatea și etapele Împărtășirii

Mesaj necititde protosinghel » 15 Mar 2013, 19:42

Cred că n-o să vă supăraţi dacă eu n-o să particip la această discuţie...

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje:984
Membru din:03 Dec 2010, 01:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:preoţie, familie
Localitate:Craiova

Re: Necesitatea și etapele Împărtășirii

Mesaj necititde dimitrie » 15 Mar 2013, 23:23

Cred că n-o să vă supăraţi dacă eu n-o să particip la această discuţie...
Nicidecum, însă mi-ar place să aflu și părerile argumentate ale altor confrați.

Acum, am observat în practica duhovnicilor noștri îmbunătățiți că cer credincioșilor minim trei zile de post înainte de împărtășire, când aceștia vor să se împărtășească în afara perioadei marilor posturi.
De ce oare? Poate că s-au gândit la cuvintele Domnului:
"Căci zic vouă: Că de nu va prisosi dreptatea voastră mai mult decât a cărturarilor şi a fariseilor, nu veţi intra în împărăţia cerurilor."Mt.5:20
Poate că vor ca prin aceasta să sporească evlavia creștinilor și să nu ajungă a socoti Sfânta Împărtășanie ca pe o nimica. Lucru pe care l-am observat la majoritatea grecilor când se împărtășesc (și care nu țin rânduiala mai sus amintită): nici o emoție sfântă, nici o urmă de evlavie în fața Sfântului Potir.
Vorba Părintelui Arsenie Boca: "La Potir, unde sunt lacrimile?".
Pe femeile lor nu le vezi cu capul acoperit în Biserică, nici fustă purtând, ci arareori cele bătrânele, iar cele tinere... eveniment (eu nu am avut fericirea să văd asta la cele tinere).

Personal nu înțeleg asta și nici nu ispitesc.
Aș lua aceasta mai degrabă ca pe un lucru bun dar nu obligatoriu, deoarece nu putem fi mai aspri decât canoanele. Însă, într-adevăr Darul Sfintelor Taine lucrează în om și în funcție de cum s-a pregătit el spre aceasta.
Chiar aghioriții (care se nevoiesc mai mult decât noi) se împărtășesc după o zi de post. Când cineva (nu contează dacă e monah sau mirean) dorește să se cuminece după o zi de dulce, i se cere ca în seara zilei de dulce să servească hrană de post, ca de exemplu: marți seara mănâncă de post și miercuri se cuminecă.
Mie mi se pare această practică foarte potrivită, ca și cale de mijloc.
Însă, dacă vreun creștin care ține toate posturile dorește să împărtășească fără un post suplimentar, eu nu-l voi putea opri.
Dragostea unește și străbate lumile... Răsari odată, viață veșnică!


Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Necesitatea și etapele Împărtășirii

Mesaj necititde presviter » 09 Mar 2018, 22:46

În caz de urgenţă, dacă preotul are în faţă un creştin pe moarte, dar nu are la el Sfintele Taine, poate rosti epicleza asupra unei bucăţi de pâine şi a unui păhărel de vin pentru a-l împărtăşi apoi pe muribund?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 6 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX