Hirotonia în locații străine / locul "Vrednic este?"

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
Avatar utilizator
rodiongavriloi
Mesaje:8
Membru din:23 Apr 2018, 15:23
Confesiune:ortodox
Preocupări:Absolvent, Seminarului Teologic Ortodox
Localitate:Chișinău
Contact:
Hirotonia în locații străine / locul "Vrednic este?"

Mesaj necititde rodiongavriloi » 24 Apr 2018, 15:52

Hristos a înviat!

La tema hirotoniei mi se pare că există două practici incorecte.

1. Situația actuală.
Diaconii și preoții sunt hirotoniți prin catedrale pentru anumite parohii sau la liturghiile unei localități pe seama altor localități.
- Cei prezenți la slujbă nu cunosc cine este candidatul dat
- Cei prezenți cel mai degrabă nici nu-l vor mai vedea în afara acestei liturghii
- Comunitatea care primește un nou slujitor nu participă la hirotonia acestui preot/diacon nou
- Situația este similară chiar și cu episcopii, care sunt hirotoniți la Moscova sau București.

Oare nu ar fi fost mai logic de a hirotoni chiar în comunitatea în care acesta va sluji/păstori?

2. Privind rânduiala liturgică.
Nu-mi era clară niciodată succesiunea actelor la această Taină.
Inițial este rugăciunea de hirotonie și doar apoi episcopul întreabă dacă candidatul este vrednic? :-?
Oare nu ar fi fost mai corect să fie invers? adică să întrebe dacă candidatul este vrednic și doar apoi să se roage cu comunitatea pentru ca Duhul Sfânt să se coboare peste el.

3. Am fost la multe hirotonii, dar mi s-a părut mereu că e o slujbă (din cadrul Liturghiei) prea rapidă spre deosebire de sfințirea apei, Botezul sau Cununia. Biserica primește un nou slujitor care va servi/pastori comunitatea. Mi se pare că ar fi trebuit să fie cumva o liturghie accentuată pe acest aspect. Adică să fie lecturi biblice la tema slujirii date, declarație (asta am mai văzut) publică a candidatului, o povățuire publică din partea episcopului care ar explica în ce constă slujirea lui.

4. Ectenia de la hirotonie include cererile care deja au fost spuse la ectenia mare. Repetarea dată mi se pare inutilă. Mi se creează impresia că ea a apărut din necesitatea episcopului de a rosti acea rugăciune în șoaptă. De vreme ce are ecfonis, deci ca și anafora ar trebui să fie citită în glas?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Hirotonia în locații străine / locul "Vrednic este?"

Mesaj necititde protosinghel » 26 Apr 2018, 15:56

Diaconii și preoții sunt hirotoniți prin catedrale pentru anumite parohii sau la liturghiile unei localități pe seama altor localități.
- Cei prezenți la slujbă nu cunosc cine este candidatul dat
- Cei prezenți cel mai degrabă nici nu-l vor mai vedea în afara acestei liturghii
- Comunitatea care primește un nou slujitor nu participă la hirotonia acestui preot/diacon nou
- Situația este similară chiar și cu episcopii, care sunt hirotoniți la Moscova sau București.[
Oare nu ar fi fost mai logic de a hirotoni chiar în comunitatea în care acesta va sluji/păstori?
1. Ştim cum ar fi mai logic şi mai corect, dar...
2. Practica actuală a apărut din cauza că ierarhii au devenit foarte comozi. Nu merg ei oricând şi oricum prin parohii.
3. Exigenţele academice faţă de candidaţii la preoţie nu mai permit să hirotoneşti pe un anumit bărbat din parohie, pe care lumea să-l cunoască, deşi, eu cred că acest lucru ar putea fi valabil pentru diaconii care nu au de gând să devină preoţi, ci doar să-l ajute pe preot în slujire.
4. Chiar dacă comunitatea ar participa la hirotonia viitorului lor preot, oricum nimeni n-ar ţine seama de părerea lor. Astăzi nu mai trăim într-un sat în care toţi se ştiu unul pe altul.
5. În parohiile mai mari, în special de la oraş, rareori când un preot ajunge să slujească imediat după hirotonie. El mai întâi stă câţiva ani într-o parohie de la ţară, până mai adună experienţă (şi bani), apoi este transferat la oraş. Unii preoţi deja au schimbat câte 2-3 parohii şi, în prezent, acest lucru e văzut ca normalitate, deşi nu prea este.
6. În BOR, în majoritatea absolută a cazurilor, episcopiii sunt hirotoniţi acolo unde vor sluji, iar în cazul transferurilor dintr-un scaun în altul, există o instalare (intronizare) oficială în catedrala sa. Hirotonia PS Antonie de Orhei la Bucureşti este o excepţie (aş zice: ruşinoasă). În Biserica Rusă însă, mai ales din cauza că hirotoniile de episcopi sunt prezidate de patriarh, hirotoniile au loc acolo unde are patriarhul stabilite slujbele. Tot patriarhul îi înmânează noului hirotonit toiagul la sfârşitul slujbei, fără să mai aibă loc vreo instalare oficială.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Hirotonia în locații străine / locul "Vrednic este?"

Mesaj necititde protosinghel » 26 Apr 2018, 16:04

Privind rânduiala liturgică.
Nu-mi era clară niciodată succesiunea actelor la această Taină.
Inițial este rugăciunea de hirotonie și doar apoi episcopul întreabă dacă candidatul este vrednic? :-?
Oare nu ar fi fost mai corect să fie invers? adică să întrebe dacă candidatul este vrednic și doar apoi să se roage cu comunitatea pentru ca Duhul Sfânt să se coboare peste el.
1. În prezent, practic nu au loc hirotonii, ci doar hirotesii. Hirotonie înseamnă "a vota prin ridicarea mâinii" - practică obligatorie pentru toate treptele superioare (diacon, preot, episcop). Iar hirotesie înseamnă "punerea mâinilor". Deci, etimologic, noi avem doar hirotesii.
2. Întrucât a fost suprimată etapa hirotoniei (a votării prin ridicarea mâinii), care avea loc cu ceva timp înainte de ziua "hirotesiei", au rămas doar celelalte etape, în ordinea în care se practica şi în vechime.
3. Prin urmare, exclamaţia "Axios" nu este de fapt întrebare (cum încearcă unii să intepreteze), ci este proclamarea vredniciei de a îmbrăca fiecare veşmânt în funcţie de rangul primit.
4. Dacă s-ar dori o revenire la trecut, atunci episcopul ar trebui ca înainte de slujba hirotoniei să întrebe, măcar în formă "negativă", dacă este cineva împotriva "hirotesiei" lui N, să ridice mâna. Şi am avea un fel de "anti-hirotonie", mai ales că sensurile cuvintelor demult s-au pervertit.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Hirotonia în locații străine / locul "Vrednic este?"

Mesaj necititde protosinghel » 26 Apr 2018, 16:08

Am fost la multe hirotonii, dar mi s-a părut mereu că e o slujbă (din cadrul Liturghiei) prea rapidă spre deosebire de sfințirea apei, Botezul sau Cununia. Biserica primește un nou slujitor care va servi/pastori comunitatea. Mi se pare că ar fi trebuit să fie cumva o liturghie accentuată pe acest aspect. Adică să fie lecturi biblice la tema slujirii date, declarație (asta am mai văzut) publică a candidatului, o povățuire publică din partea episcopului care ar explica în ce constă slujirea lui.

Ectenia de la hirotonie include cererile care deja au fost spuse la ectenia mare. Repetarea dată mi se pare inutilă. Mi se creează impresia că ea a apărut din necesitatea episcopului de a rosti acea rugăciune în șoaptă. De vreme ce are ecfonis, deci ca și anafora ar trebui să fie citită în glas?
1. În trecut toate slujbele erau scurte şi concise. Hirotonia a păstrat acest caracter în primul rând din cauza că se săvârşeşte mai rar decât altele.
2. La sfârşitul Apostolului şi Evangheliarului există pericope rânduite pentru hirotonie. N-am auzut ca cineva să le citească vreodată. Şi, cred că ar fi o exagerare să se citească de fiecare dată doar în catedrală, unde au loc majoritatea hirotoniilor. Nu s-ar mai lăsa timp şi loc pentru pericopa zilei...
3. Unii episcopi adresează o "povăţuire publică" noului hirotonit. Alţii se limitează la simple felicitări sau nici nu amintesc de acest eveniment.
4. Ectenia de la hirotonie este practic o formalitate. Poate fi suprimată cu succes.

Avatar utilizator
rodiongavriloi
Mesaje:8
Membru din:23 Apr 2018, 15:23
Confesiune:ortodox
Preocupări:Absolvent, Seminarului Teologic Ortodox
Localitate:Chișinău
Contact:

Re: Hirotonia în locații străine / locul "Vrednic este?"

Mesaj necititde rodiongavriloi » 26 Apr 2018, 16:15

Vă mulțumesc pentru aceste explicații.
3. Prin urmare, exclamaţia "Axios" nu este de fapt întrebare (cum încearcă unii să intepreteze), ci este proclamarea vredniciei de a îmbrăca fiecare veşmânt în funcţie de rangul primit.
Interpretarea mea a fost în baza Arhieraticonului, în care este chiar semnul interogării: "Vrednic este ?"
În practică am văzut și proclamări, dar și întrebări.

În vechime înțeleg că toate comunitatea (și laicii) participau la hitoronie, adică alegeau prin ridicarea mâinii candidatul.
Astăzi, da, este această comisie specializată. Dar mi se pare că excluderea laicilor în procesul de selectare a candidaților tot nu este una corectă.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Hirotonia în locații străine / locul "Vrednic este?"

Mesaj necititde protosinghel » 30 Apr 2018, 14:09

Interpretarea mea a fost în baza Arhieraticonului, în care este chiar semnul interogării: "Vrednic este ?"
Am zis: aşa interpretează unii ierarhi şi teologi români, fără să fi studiat istoria problemei. În originalul grec nu veţi găsi semnul întrebării.


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 6 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX