Hirotesia - trepte tranzitorii.

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
Avatar utilizator
rodiongavriloi
Mesaje: 8
Membru din: 23 Apr 2018, 15:23
Confesiune: ortodox
Preocupări: Absolvent, Seminarului Teologic Ortodox
Localitate: Chișinău
Contact:

Hirotesia - trepte tranzitorii.

Mesaj necititde rodiongavriloi » 24 Apr 2018, 17:28

După câte am observat, treptele de citeț/cântăreț și ipodiacon sunt tranzitorii, adică se fac în ziua când candidatul la treapta de diacon este hirotonit. Adică de jure noi nu prea avem citeți și ipodiaconi în Biserica Ortodoxă.

De facto avem paraclisieri care îndeplinesc aproape toate atribuțiile ipodiaconului, dar și în strane/cor sunt citeți/cântăreți permanenți.
Mai mult decât atât episcopii sau chiar preoții dau binecuvântare acestor laici să poarte stihar (și orar).

Desigur că avem Canonul 26 apostolic care interzice căsătoria după intrarea în cler cu excepția citeților și cântăreților.

Aș vrea opinia membrilor acestui forum la următoarele idei:

1. Reactivarea hirotesiilor în trepte de citeți/cântăreți prin parohii a credincioșilor care și așa îndeplinesc aceste funcții.
Hirotesii făcute fără vreo legătură de treapta în diacon, chiar și celor care nu au intenție de a fi hirotoniți în viitor.

2. Reactivarea hirotesiilor în trepta de ipodiacon a paraclisierilor, care deja îndeplinesc aproape toate funcțiile ipodiaconilor, dar aplicând Canonul 26 cu iconomie (nu cu acrivie), deoarece de facto deja avem situația dată.

Scopul celor 2 puncte:
- a nu privi hirotesia ca trepte de tranziție, ci ca slujiri depline
- a face de jure ceea ce avem de facto
- a motiva prin aceste hirotesii pe citeți/cântăreți/paraclisieri
- a implica poporul în rugăciuni (în timpul hirotesiei) pentru membrii săi (pe care ei foarte bine îi cunosc) și arăta importanța acestor funcții de slujire liturgică

3. Noi avem multe femei care conduc stranele, care sunt citețe, cântă - și toate acestea nu sub formă de excepție pe timp de prigoană, ci un lucru firesc, banal.
Luând în considerare că am avut în Biserică timp de multe secole diaconițe, s-ar putea începe cu hirotesii în trepte de citețe/cântărețe?

4. Pentru a deveni diacon trebuie de trecut (conform Arhieraticonului) prin treapta citețului și apoi a ipodiaconului.
Eu nu văd (și aici viziunea mea e una subiectivă fără argumentare istorico-liturgică sau canonică) pe citeț și ipodiacon ca trepte de "carieră ierarhică", ci slujiri diferite. Adică cum ar fi sinodul a ales pe un ieromonah pentru funcția de episcop și ar fi necesar de a-l trece repede prin funcțiile de protosinghel și arhimandrit.

5. Noi atât am ignorat treptele inferioare a clerului, că acest veșmânt din Biserica Ortodoxă de rit vechi ni se par străine. Oare nu ar fi corect a readuce în Biserică cu re-utilizarea acestui veșmânt?
Mulți îl numesc felonaș. Poate are el o altă denumire?
El este același veșmânt pe care îl poartă ministranții din ritul roman?


Imagine
Imagine

MihaEl
Mesaje: 46
Membru din: 31 Aug 2014, 17:15
Confesiune: ortodox
Preocupări: student

Re: Hirotesia - trepte tranzitorii.

Mesaj necititde MihaEl » 25 Apr 2018, 20:31


4. Pentru a deveni diacon trebuie de trecut (conform Arhieraticonului) prin treapta citețului și apoi a ipodiaconului.
Eu nu văd (și aici viziunea mea e una subiectivă fără argumentare istorico-liturgică sau canonică) pe citeț și ipodiacon ca trepte de "carieră ierarhică", ci slujiri diferite. Adică cum ar fi sinodul a ales pe un ieromonah pentru funcția de episcop și ar fi necesar de a-l trece repede prin funcțiile de protosinghel și arhimandrit.
Conceptul de treaptă tranzitorie sub chipul instalării într-o funcție doar de dragul de a bifa o treaptă cum se petrece azi cu treptele de citeț și ipodiacon, personal nu îl înțeleg dar probabil că și la acest aspect face referire și canonul 10 Sardica (343) când temperează promovarea rapidă în treptele de slujire:
Episcopul Osius a spus: „Socotesc că și acest lucru este necesar să fie cercetat cu toată acrivia și sârguința, încât, dacă un bogat sau un avocat din forum ar fi vrednic să fie făcut episcop, să nu fie mai întâi instituit dacă nu a îndeplinit slujirea de citeț și de diacon și de preot, ca să poată să pășească progresiv spre înălțimea episcopatului, în conformitate cu fiecare treaptă, desigur, dacă va fi considerat vrednic. Însă treapta fiecărui rang va avea un interval de timp, evident nu foarte scurt, prin care se vor putea face cunoscute credința lui, noblețea comportamentelor, statornicia și echitatea sa. Și dacă este considerat vrednic de Dumnezeiasca Preoție, se va bucura de cinstea cea mai mare. Căci nu este de cuviință, și nici disciplina, nici buna conduită nu admit ca cineva să vină spre aceasta cu îndrăzneală și cu ușurință, încât să fie instituit pur și simplu episcop sau preot sau diacon. Căci în cazul acesta ar fi considerat, pe bună dreptate, un neofit. Mai mult, chiar și preafericitul Apostol, care a devenit și învățătorul neamurilor, ni se descoperă ca cel care a oprit să se facă instituiri rapide, fiindcă examinarea într-un interval de timp va putea probabil să evidențieze conduita și comportamentul fiecăruia”. Toți au răspuns că sunt acceptate de către ei și acestea nu trebuie absolut deloc înlăturate.
Răzvan PERȘA, Canoanele Bisericii Ortodoxe, Vol. II, Basilica, București, 2018, p. 121.

Totuși protosinghelul și arhimandritul sunt distincții onorifice ale aceleași trepte de slujire - preoția.


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron