Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
ovibutsan
Mesaje: 4
Membru din: 18 Apr 2010, 15:48
Confesiune: ortodox

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde ovibutsan » 26 Apr 2010, 19:37

Pun in discutie obligativitatea savarsirii slujbei de logodna inainte de cea a cununiei.
Conform manualului de Liturgica speciala a Prof. Dr. Ene Braniste este obligatorie slujba de logodna.
Parintele zice ca binecuvinteaza si consfinteste o veche traditie stramoseasca, respectata in popor, si anume legamantul sau asezamantul, adica intocmirea, asezarea sau punerea solemna la cale a casatoriei.
Daca logodna are loc cu ceva timp inainte de cununie este foarte bine.
Dar daca oamenii au venit sa se cunune, pentru ce mai fac un legamant ce dureaza cateva minute, pana la inceperea slujbei ?
In celelalte Biserici ortodoxe cum este ?

Vasile-Adrian
Mesaje: 20
Membru din: 29 Noi 2008, 19:58

Rugaciunea in a 8-a zi dupa cununie

Mesaj necititde Vasile-Adrian » 19 Mai 2010, 12:27

1.Se poate intra in Biserica pana atunci?
2.Care sunt motivele, daca raspunsul este nu?
3.Are ceva vechime ?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 19 Mai 2010, 23:30

Studiul meu lămureşte această problemă. Nici până acum nu l-aţi citit?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 31 Mai 2010, 10:55

Parinte Petru, va rog sa-mi spuneti daca exista un studiu sau o carte cu explicarea slujbei de cununie? O explicare asemanatoare cu a liturghiei. Va multumesc!
Prea multe nici nu ai ce comenta la această slujbă. Totuşi era ceva de Evdokomov, care se regăseşte inclusiv pe acest blog. Căutaţi vă rog că eu nu am timp...

hodor cristiuc
Mesaje: 86
Membru din: 30 Mai 2010, 21:26
Confesiune: ortodox
Localitate: Dorna

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde hodor cristiuc » 01 Iun 2010, 15:56

Este adevarat ca multi preoti sunt de acord ca mirii sa poarte cununule pe cap,neintreband
daca au trait in feciorie?Teologic,cum e bine sa procedeze preotul ce oficiaza sf.taina a cununiei?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 01 Iun 2010, 18:03

Este adevarat ca multi preoti sunt de acord ca mirii sa poarte cununule pe cap,neintreband
daca au trait in feciorie?
Preotul nu trebuie să-i întrebe, ci săi cunoască foarte bine din spovedanie şi catehezele pe care le-aţi ţinut înainte de cununie.
Teologic,cum e bine sa procedeze preotul ce oficiaza sf.taina a cununiei?
Să pună cununiile la toţi! Asta e regula curentă în toate Bisericile Ortodoxe locale.

hodor cristiuc
Mesaje: 86
Membru din: 30 Mai 2010, 21:26
Confesiune: ortodox
Localitate: Dorna

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde hodor cristiuc » 01 Iun 2010, 20:14

Inseamna,concluzionand, ca pacatul e pe capul celui ce nu se spovedeste mai ales inainte
de sfanta taina a cununiei,sau pt.cel ce nu-si spune toate pacatele duhovnicului?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 02 Iun 2010, 07:42

Inseamna,concluzionand, ca pacatul e pe capul celui ce nu se spovedeste mai ales inainte
de sfanta taina a cununiei,sau pt.cel ce nu-si spune toate pacatele duhovnicului?
Problema constă în prejudecăţile dvstră.
Percepţia de astăzi (şi chiar de mai demult) a cununiilor nu mai e legată de fecioria mirilor. Se pare că asta nici nu a fost vreodată, pentru că indirect asta ar însemna o demascare a păcatelor mirilor, ceea ce Biserica nu doreşte.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde presviter » 26 Noi 2010, 17:10

Inseamna,concluzionand, ca pacatul e pe capul celui ce nu se spovedeste mai ales inainte
de sfanta taina a cununiei,sau pt.cel ce nu-si spune toate pacatele duhovnicului?
Problema constă în prejudecăţile dvstră.
Percepţia de astăzi (şi chiar de mai demult) a cununiilor nu mai e legată de fecioria mirior. Se pare că asta nici nu a fost vreodată, pentru că indirect asta ar însemna o demascare a păcatelor mirilor, ceea ce Biserica nu doreşte.
Binecuvintati !
Sunt tare uimit de aceasta discretie in problema fecioriei. Ea echivaleaza in realitate cu o inchidere a ochilor pe acest subiect.
In cartea "Sfanta Taina a Casatoriei - Cateheze", parintele ierodiacon Gamaliel Sima de la Manastirea Antim afirma ca "La doi miri care se spovedesc si sunt opriti de la impartasanie ar trebui sa li se administreze nunta a doua".
Parinte Petru, ati spus ca este o prostie.
Insa in studiul despre Maslu, ati spus ca este justificata oprirea de la Maslu a celor opriti de la Impartasanie.
Deasemeni, nu este primit la Hirotonie un tinar care si-a pierdut fecioria inainte de casatorie.
Ar fi posibil sa botezam un adult care traieste in concubinaj ? Acelasi adult ar putea primi dezlegare la Spovedanie ?

Si atunci, de ce Cununia este privita ca o rezolvare a concubinajului ?
Adica de ce concubinii primesc aceasi Taina ca si cei feciorelnici ?
Practicand aceasta echivalare, cum mai poate sa apere Biserica cinstea fecioriei si a curatiei, ca de promovat nu le mai promoveaza demult.

Toate Tainele isi au implinirea in Euharistie. Este posibil sa primesti vre-o Taina in timp ce nu ai acces la Euharistie ?
Poate ca nu sunteti de acord cu sistematizarea celor 7 Taine. Dar oricum, prima cununie presupune impartasirea, iar cea de-a doua o exclude.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 26 Noi 2010, 19:23

Binecuvintati !
Doamne ajută. Aţi pus o serie de întrebări f. serioase. Văd că "m-aţi studiat" foarte bine... ;)
Sunt tare uimit de aceasta discretie in problema fecioriei. Ea echivaleaza in realitate cu o inchidere a ochilor pe acest subiect.
In cartea "Sfanta Taina a Casatoriei - Cateheze", parintele ierodiacon Gamaliel Sima de la Manastirea Antim afirma ca "La doi miri care se spovedesc si sunt opriti de la impartasanie ar trebui sa li se administreze nunta a doua".
Parinte Petru, ati spus ca este o prostie.
Îmi menţin părerea, mai ales că oprirea de la împărtăşire poate fi oprit nu doar pentru curvie, ci şi pentru alte păcate (dar acolo nu se specifică acest aspect). Şi atunci de ce să nu le pui cununiile pe cap? Deci afirmaţia părintului ierodiacon (care nu e duhovnic) este aberantă.
Dar şi dacă ar merge vorba despre pierderea fecioriei (poate într-un trecut deja apus şi "ispăşit"), tot nu trebuie să refuzăm doar din acest motiv, ci mai degrabă oficierea slujbei pentru cei necredincioşi, decât punerea cununiilor pentru cineva care totuşi s-a spovedit. Şi nu merg pe speculaţii şi silogisme, ci pe Tradiţia Bisericii. Iar cât priveşte "închiderea ochilor", vă daţi seama ce ar fi dacă fiecare persoană ar fi "demascată" dacă este sau nu feciorelnică.
Insa in studiul despre Maslu, ati spus ca este justificata oprirea de la Maslu a celor opriti de la Impartasanie.
Sunteţi sigur că eu am spus chiar aşa?! Dar şi dacă oprirea ar fi justificată (din anumite puncte de vedere), asta nu înseamnă că eu susţin această idee. Eu doar am spus că înainte de Maslu ar trebui Spovedanie. De mai multe secole (vreo 7-8) Maslu are o încărcătură penitenţială foarte evidentă...
Deasemeni, nu este primit la Hirotonie un tinar care si-a pierdut fecioria inainte de casatorie.
Da, dar nu văd legătura...
Ar fi posibil sa botezam un adult care traieste in concubinaj ?
Nu, dacă nu se lasă. Dar iarăşi legătura este forţată...
Si atunci, de ce Cununia este privita ca o rezolvare a concubinajului ?
Nu o "rezolvare", ci o "legalizare". Dar eu nu sunt chiar deacord. Tocmai cei care mă critică în privinţa studiului meu despre Cununie privesc aşa. Eu cred că puţini mertă (în zilele noastre) să fie Cununaţi în Biserică, şi asta nu doar cercetând formal dacă sunt sau nu feciorelnici, ci văzând credinţa lor şi poate pocăinţa pentru păcatele din trecut.
Practicand aceasta echivalare, cum mai poate sa apere Biserica cinstea fecioriei si a curatiei, ca de promovat nu le mai promoveaza demult.
Biserica poate apăra refuzând oficierea slujbei pentru cei nesimţiţi, dar cununând totuşi pe cei care s-au pocăit sincer (după ce s-au oprit de la păcat).
Adică o abordare mult mai complexă, decât cea făcut de un ierodiacon într-o carte de predică.
Toate Tainele isi au implinirea in Euharistie. Este posibil sa primesti vre-o Taina in timp ce nu ai acces la Euharistie ?
Deja de mai multe secole Biserica spune că totuşi se poate... Fie şi ca excepţie.
Poate ca nu sunteti de acord cu sistematizarea celor 7 Taine. Dar oricum, prima cununie presupune impartasirea, iar cea de-a doua o exclude.
Şi ce are sistemul celor 7 Taine cu prima şi a doua Cununie? V-aţi împotmolit în exagerări...

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde presviter » 26 Noi 2010, 23:43

Da, dar nu văd legătura...
Pentru primirea fiecarei Taine, este nevoie de feciorie/curatie. Desigur ca prin pocainta pacatul se iarta. Dar totusi, acel om nu are ce cauta la Hirotonie.
Prima Cununie este o Taina, pentru ca elementul el cel mai important este, asa cum afirmati in studiu, impartasirea.
In cazul primei Cununii impartasania n-ar trebui sa fie optionala.
Dar in cazul in care tinerii sunt opriti de la impartasanie, iar pocainta lor nu este una deplina, ar fi 2 solutii
Eu cred că puţini mertă (în zilele noastre) să fie Cununaţi în Biserică, şi asta nu doar cercetând formal dacă sunt sau nu feciorelnici, ci văzând credinţa lor şi poate pocăinţa pentru păcatele din trecut.
1. sa fie amanati pana la indreptare
2.sa se indrepte din mers, beneficiind de Cununia a 2-a, care nu este o Taina, ci o binecuvintare, poate chiar acea binecuvintare pe care o mentioneaza Sf. Fotie in Ecloga. Oricum, din acel text rezulta ca existau 2 forme de oficiere a casatoriei in Biserica.

Si acum, de ce Cununia a doua ? Pentru ca prima cununie a fost consumata in concubinaj.
Sau nu stiti ca cel ce se alipeste de desfranata este un singur trup cu ea ?
I cor.6,16. Si atunci Dumnezeu le da sansa restaurarii, care este a 2-a. Sau a 3-a sau a n-a. Prin faptul ca Biserica ii incununeaza ( in pofida retinerilor Sf. Nichifor sau a parintelui Cleopa), ei sunt chemati la aceasi sfintenie ca si cei feciorelnici.
Dar fericiti cei ce n-au vazut si au crezut !

Fecioria are nevoie de o sustinere activa si vizibila din partea Bisericii. Abandonarea ei are consecinte dezastroase asupra echilibrului viitoarei familii. Asta vad ca duhovnic. Desconsiderarea ei practica de catre cupluri vine si dintr-o desconsiderare teoretica, de catre clerici. Si dintr-o pastoratie defectuoasa a Tainei Cununiei.

Ma iertati ca am mers pe logica, plecand de la un pasaj obscur dintr-o carte de cateheze. Dar este putin probabil sa lucreze in viata noastra vreo Taina independent de Euharistie.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

vasiun
Mesaje: 17
Membru din: 07 Aug 2010, 00:06
Confesiune: ortodox
Localitate: R.Moldova, or.Ungheni
Contact:

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde vasiun » 27 Noi 2010, 00:02

Stiti, asta o discutam pe forum dar In realitate este cu totul altfel.
La noi La manastire se cununa cite 3-4 cununii pe zi sau chiar mai multe.Si multe din ele preotul nici nu stie de unde vin sau cum au ajuns sa fie cununati de el.
Si daca ar ajunge ca sa ii opreasca de la cununie sau sa faca o a 2 cum ziceti voi, care presupun ca e diferita, atunci tinerii merg in alta localitate si oricum sunt cununati.
Si sa-u rezolvat problemile.
Astfel de cazuri sunt o jultime.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 27 Noi 2010, 09:47

La noi La manastire se cununa cite 3-4 cununii pe zi sau chiar mai multe.Si multe din ele preotul nici nu stie de unde vin sau cum au ajuns sa fie cununati de el.
Nu mai spune că e la voi la "mănăstire", că aia-i bătaie de joc. E "Doamne fereşte" cum se fac pe acolo şi prin multe alte părţi Cununia.
Păi la Ungheni la Mănăstire nu sunt spovediţi oameni în stări trupeşti şi duhovniceşti foarte grave, dară mite la Cununie. Pantelimon nici nu a auzit de aşa ceva... Şi cu toate că în Basarabia cazurile astea sunt 70-80%, ele rămân a fi irelevante atunci când vorbim despre regulă.

Iar acum, mai jos, despre regulă...

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 27 Noi 2010, 09:52

Cununia a 2-a... nu este o Taina, ci o binecuvintare...
;) Părinte, chiar şi Toma dAquino v-ar invidia.
1. Care-i deosebirea dintre Taină şi binecuvântare?
2. Demonstraţi pe baza textului celor 2 Cununii că una e Taină şi alta-i binecuvântare.
Dar este putin probabil sa lucreze in viata noastra vreo Taina independent de Euharistie.
Aveţi vreun aparat care măsoară asta? Eu, în principiu, sunt deacord. Depinde însă ce concluzii tragem din asta.

Vrea să înţelegeţi că eu văd mult mai radical problema, iar sfinţiile voastre o vedeţi numai până la jumătate. Eu cred că nici prima, nici a doua Cununie nu poate fi făcută oricui şi oricum.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde presviter » 27 Noi 2010, 14:16

1. Care-i deosebirea dintre Taină şi binecuvântare?
Aceasi deosebire ca intre Impartasanie si anafura. Ca intre cel ce vine in via Domnului din ceasul I si cel ce vine in ceasul al III -VI-IX-XI lea. Desigur, toti vor avea aceeasi plata. Dar misiunea noastra este sa-i chemam din primul ceas.
Taina este plinatatea harului, iar binecuvintarea este un pogoramint spre vindecare.
2. Demonstraţi pe baza textului celor 2 Cununii că una e Taină şi alta-i binecuvântare.
In cazul Cununiei a 2-a, invatatura Sf. Nichifor din Molitfelnic prevede oprirea de la Sf. Taine pe 2 ani. O Taina poate fi cuprinsa (chiar trebuie cuprinsa, cu exceptia Spovedaniei) in cadrul Liturghiei, o binecuvintare nu.
Eu cred că nici prima, nici a doua Cununie nu poate fi făcută oricui şi oricum.
Acest lucru este, desigur, cel mai important.
De fapt, ma doare inima sa vad ca pocaitii pun mult mai mare pret decit preotii ortodocsi pe asteptarea pina la casatorie.

Si ca sa schimb subiectul (fara sa plec prea departe), puteti sa ma lamuriti de ce, in multe laude aduse Nascatoarei de Dumnezeu, cantarile Bisericii insista pe calificativul
neispitita de nunta
Nu este cam umilitor pentru noi, cei nuntiti ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 27 Noi 2010, 17:19

Care-i deosebirea dintre Taină şi binecuvântare?
Aceasi deosebire ca intre Impartasanie si anafura. Ca intre cel ce vine in via Domnului din ceasul I si cel ce vine in ceasul al III -VI-IX-XI lea. Desigur, toti vor avea aceeasi plata. Dar misiunea noastra este sa-i chemam din primul ceas.
Taina este plinatatea harului, iar binecuvintarea este un pogoramint spre vindecare.
Mai greşit nu se putea. Între cei din ceasul I şi XI nu-i nicio deosebire. Toţi iau aceeaşi plată. În schimb între anafură şi euharistie deosebirea e ca între cer şi pământ.
In cazul Cununiei a 2-a, invatatura Sf. Nichifor din Molitfelnic prevede oprirea de la Sf. Taine pe 2 ani. O Taina poate fi cuprinsa (chiar trebuie cuprinsa, cu exceptia Spovedaniei) in cadrul Liturghiei, o binecuvintare nu.
Eu am cerut să-mi demonstraţi pe baza textelor din Molitfelnic nu a Canoanelor anexate. Ce invocare sau cerere specială se face la prima Cununie care nu există la a doua? Şi dacă astfel de deosebiri sunt, ce motiv avem să credem că ele determină ca una să fie Taină, iar alta nu. Vreau răspuns concret.
Si ca sa schimb subiectul (fara sa plec prea departe), puteti sa ma lamuriti de ce, in multe laude aduse Nascatoarei de Dumnezeu, cantarile Bisericii insista pe calificativul
neispitita de nunta
Nu este cam umilitor pentru noi, cei nuntiti ?
Nu este nici pentru cei nuntiţi, nici pentru călugări chiar, dacă ne gândim că Maica Domnului a avut un rol unic şi irepetabil în istorie.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde presviter » 27 Noi 2010, 22:42

Mai greşit nu se putea
Parinte, atita m-am priceput si eu.
Şi dacă astfel de deosebiri sunt, ce motiv avem să credem că ele determină ca una să fie Taină, iar alta nu.
Conform invăţăturii Scripturii, reliefată in primele 2 rugaciuni care urmează Logodnei in slujba Cununiei a 2-a, recasatorirea poartă amprenta pacatului si constituie un rău mai mic pe care Dumnezeu nu-l voieste, dar il ingaduie. Chiar am uitat ca adevarata icoana (Taina mare)a iubirii dintre Hristos si Biserica este prima Cununie ?
Nu este cam umilitor pentru noi, cei nuntiti ?
Nu este nici pentru cei nuntiţi, nici pentru călugări chiar, dacă ne gândim că Maica Domnului a avut un rol unic şi irepetabil în istorie.
Nu m-ati lamurit . Ce are acest rol unic cu nunta ? Care este problema nuntii, de este desemnata ca ispita ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

David33
Mesaje: 29
Membru din: 05 Oct 2009, 17:09
Confesiune: ortodox

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde David33 » 08 Feb 2011, 23:19

Poate cineva sa-mi spuna la ce se refera cuvintele din cununie: Si le da lor din roua cerului de sus? Va multumesc!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 16 Feb 2011, 18:33

Poate cineva sa-mi spuna la ce se refera cuvintele din cununie: Si le da lor din roua cerului de sus?
Este vorba despre o metaforă care simbolizează darurile şi belşugul care vin de la Dumnezeu.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Mesaj necititde protosinghel » 16 Feb 2011, 18:39

Pentru "presviter":
Expresia "neispitită de nuntă" cred că Biserica vrea să zică:
- neispitită de ceea ce implică nunta; sau
- neispitită de dorinţa de a fi mireasă.

În rest că discuţia nu trebuie forţată, discutând între noi lucruri diferite.


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron