Pagina 5 din 7

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 17 Feb 2011, 15:28
de presviter
Expresia "neispitită de nuntă" cred că Biserica vrea să zică:
- neispitită de ceea ce implică nunta; sau
- neispitită de dorinţa de a fi mireasă.
Apreciez revenirea, dar mai puţin explicaţia.
Mă iertaţi, dar nu are nici un sens ceea ce spuneţi.

Eu nu vreau să forţez discuţia, dar repetarea săptămânală acestei expresii mă zgîrie pe sufletul meu de om nuntit.

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 17 Feb 2011, 17:10
de protosinghel
Apreciez revenirea, dar mai puţin explicaţia.
Mă iertaţi, dar nu are nici un sens ceea ce spuneţi.
Parinte, atita m-am priceput si eu.
;)

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 19 Feb 2011, 14:04
de nicolae claudiu
Eu v-as ruga sa-mi explicati parinte Petru ce inseamna"binecuvinteaza intrarile si iesirile lor"?

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 19 Feb 2011, 21:04
de protosinghel
Eu v-as ruga sa-mi explicati parinte Petru ce inseamna"binecuvinteaza intrarile si iesirile lor"?
Este o expresie provenită încă din VT care se referă la călătorie şi, în special, la intrările şi ieşirile din casă şi alte încăperi. Evreii aveau chiar rugăciuni speciale pt aceste momente. Nu e vorba de nimic "urât", aşa cum îşi închipuie unii... ;)

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 05 Mai 2011, 22:03
de Nuica Stefan
Ce ne puteti spune despre pozitia preotului, cand citeste Evanghelia, Rugaciunile, Logodnei si ale Cununiei si ecteniile? Unde ar fi cel mai bine sa se pozitioneze?

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 06 Mai 2011, 20:23
de protosinghel
Ce ne puteti spune despre pozitia preotului, cand citeste Evanghelia, Rugaciunile, Logodnei si ale Cununiei si ecteniile? Unde ar fi cel mai bine sa se pozitioneze?
Evanghelia şi gesturile de binecuvântare - cu faţa spre miri. Restul - cu faţa spre Răsărit, cum e şi logic.

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 20 Iun 2012, 13:59
de presviter
Am doi tineri care vor să se cunune la mine. El - ortodox, ea, - lipoveancă.
Ea zice că a primit dezlegare de la preotul ei de la țară să se spovedească la mine, și desigur, să se cunune.
Ce-i de făcut, avînd în vedere și nivelul slab de cunoaștere a diferențelor dintre ortodocși și staroveri ?

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 20 Iun 2012, 18:36
de protosinghel
Am doi tineri care vor să se cunune la mine. El - ortodox, ea, - lipoveancă.
Ea zice că a primit dezlegare de la preotul ei de la țară să se spovedească la mine, și desigur, să se cunune.
Ce-i de făcut, avînd în vedere și nivelul slab de cunoaștere a diferențelor dintre ortodocși și staroveri ?
Există 2 tipuri de staroveri: cu cler şi fără. Din 1971 (parcă) Biserica Ortodoxă Rusă recunoaşte Tainele celor cu cler şi-i primeşte în Biserica Ortodoxă Canonică doar prin declaraţia că acceptă ritul Bisericii Ortodoxe Universale. În baza acestei hotărâri, după spovedanie şi catehizarea de rigoare, îi puteţi cununa fără probleme.

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 21 Iun 2012, 13:20
de presviter
Biserica Ortodoxă Rusă recunoaşte Tainele celor cu cler şi-i primeşte în Biserica Ortodoxă Canonică doar prin declaraţia că acceptă ritul Bisericii Ortodoxe Universale.
Dar mai precis, ce înseamnă asta ? Trebuie să se lepede de ceva ? Și când se duce acasă, mai poate participa / asista la slujbe în comunitatea în care a crescut ?

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 21 Iun 2012, 14:01
de protosinghel
Nici eu nu ştiu exact ce înţeleg ruşii prin asta. Cert este că îi tratează pe staroveri care pe nişte ortodocşi de alt rit (cum erau apusenii până la 1054). Înţelegeţi ce vreţi din asta.

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 22 Iul 2012, 16:40
de presviter
Nu mă pot abține să vă împărtășesc, plecînd de la această întîlnire, cîte ceva din ”eclesiologia” și ”pastorala” staroverilor.

1. Dacă nunta se face la staroveri, soțul ortodox trebuie în prealabil botezat în Dunăre, căci e păgân.
Dar dacă se face la ortodocși, soția staroveră nu este blamată, căci își urmează soțul. Ba mai mult, ea este datoare ca de acum încolo să se spovedească la preotul ortodox care a cununat-o.

2. La ei creștinii se spovedesc și se împărtășesc în prima săptămână din Postul Mare. Mai des nu există. Dar nu toți creștinii, ci doar copii și bătrânii. Adolescenții și adulții, avînd în vedere potențialul lor sexual, sunt ținuți la distanță, spunîndu-li-se : te vei împărtăși la bătrânețe.

Nu știu în ce măsură aceste viziuni sunt general valabile. Cert este că sunt campioni ai formalismului.

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 22 Iul 2012, 16:42
de presviter
Dar ca să revin la subiect, este normal să începem Cununia, dar și Botezul, fără rugăciuni începătoare ?
Dacă s-a mai discutat acest lucru, îmi cer scuze, nu l-am găsit. (nici nu l-am mai căutat :x44 )

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 24 Iul 2012, 00:45
de protosinghel
Nu mă pot abține să vă împărtășesc, plecînd de la această întîlnire, cîte ceva din ”eclesiologia” și ”pastorala” staroverilor.
La ei creștinii se spovedesc și se împărtășesc în prima săptămână din Postul Mare. Mai des nu există. Dar nu toți creștinii, ci doar copii și bătrânii. Adolescenții și adulții, avînd în vedere potențialul lor sexual, sunt ținuți la distanță, spunîndu-li-se : te vei împărtăși la bătrânețe.
Nu știu în ce măsură aceste viziuni sunt general valabile. Cert este că sunt campioni ai formalismului.
Eu cunosc 2 parohii de staroveri din nordul Basarabiei şi au cam aceeaşi practică. Se împărtăşesc doar de câteva ori în viaţă.

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 24 Iul 2012, 00:49
de protosinghel
Dar ca să revin la subiect, este normal să începem Cununia, dar și Botezul, fără rugăciuni începătoare ?
În general se consideră că treaba asta cu "rugăciunile începătoare" este de origine monahală. Şi întrucât la mănăstiri nu se fac cununii chiar în toată ziua ;) , monahii n-au reuşit să întroducă acest principiu şi la Sfintele Taine. Probabil s-a urmat şi regula Liturghiei: dacă se zice "Binecuvântată este Împărăţia", nu se mai zic "rugăciuni începătoare".

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 24 Iul 2012, 19:20
de presviter
Dar Liturghia este precedată de Utrenie, care are rugăciuni începătoare.
La fel Cununia este precedată de Logodnă, care ar trebui să le cuprindă. Dealtfel, la Cununia a doua ele sunt prezente de la început.
Botezul este de asemenea precedat de exorcisme, și am putea să le includem aici.

Părerea mea că ar fi de folos.

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 24 Iul 2012, 19:54
de protosinghel
Dar Liturghia este precedată de Utrenie, care are rugăciuni începătoare.
De fapt nu le are. Le are doar Miezonoptica şi mai târziu s-a stabilit regula că dacă nu se săvârşeşte Miezonoptica, le punem la începutul Utreniei.
La fel Cununia este precedată de Logodnă, care ar trebui să le cuprindă.
Logodna e o altă slujbă. În trecut ea se făcea acasă, atunci când mirii se împăcau, împreună cu părinţii, pentru a se căsători. Adică logodna civilă era binecuvântată de preot prin această slujbă pe care o avem astăzi. Abia din sec. 18 se generalizează obiceiul unirii celor 2 slujbe.
Botezul este de asemenea precedat de exorcisme, și am putea să le includem aici.
Exorcismele tot se săvârşeau cu câteva zile înainte de Botez şi acestea în general nu au nici un fel de binecuvântare.
Părerea mea că ar fi de folos.
Poate că da, dar să fim conştienţi că aşa ceva în trecut nu era şi, în acest caz, nu putem exagera rolul stihirii de la Stihoavna Cincizecimii: "Împărate, Ceresc".

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 24 Aug 2012, 13:49
de presviter
1. De ce se (mai) pun la Logodnă cereri pentru nașterea de prunci ? Și așa este greu să îi lămurim pe oameni că Logodna nu este dezlegare la sex.

2. Consider că în zilele noastre ar trebui puțin modificate acele pasaje din Cununie și din Slujba celei de a 8-a zi în care se insistă pe supunerea femeii față de bărbat, ”ca să viețuiască după voia Ta cea sfîntă”. Voia Lui se reflectă în lucruri mai importante decît această poziție superioară a bărbatului. Nu, nu sunt feminist, dar văd că mulți bărbați se prevalează de acest drept de guvernare, fiindcă ”așa este scris”, iar supunerea femeilor în caz de tiranie și de desconsiderare a credinței nu duce la o viețuire după voia lui Dumnezeu, ci la abuz și abrutizare.
Cred că suntem datori să-i învățăm pe oameni să se supună mai întîi de toate Domnului Hristos, și după aceea și soția soțului. Pasajele menționate din Molitfelnic aparțin altor vremuri, când toți erau creștini, deci nu aveai de ce să te temi supunîndu-te unui creștin. :x8

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 24 Aug 2012, 14:04
de protosinghel
De ce se (mai) pun la Logodnă cereri pentru nașterea de prunci ? Și așa este greu să îi lămurim pe oameni că Logodna nu este dezlegare la sex.
Este o greşeală, pe care eu am corectat-o aici.
Consider că în zilele noastre ar trebui puțin modificate acele pasaje din Cununie și din Slujba celei de a 8-a zi în care se insistă pe supunerea femeii față de bărbat, ”ca să viețuiască după voia Ta cea sfîntă”.
...
Pasajele menționate din Molitfelnic aparțin altor vremuri, când toți erau creștini, deci nu aveai de ce să te temi supunîndu-te unui creștin. :x8
Eu nu vă motive pentru schimbări în acest sens. Şi nici nu tb să ne îmbătăm cu ideea că în trecut era bine, iar cum rău. Mi se pare că e chiar invers...

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 24 Sep 2012, 21:41
de presviter
Nu este cumva greșit să se cânte ”Paharul mântuirii” în timp ce mirii gustă din paharul de obște ?
Așa cum anafura de la înviere nu poate fi numită ”Paști”, nici acest chinonic nu-și are rostul aici.

Re: Slujba Cununiei. Aspecte liturgice

Scris: 24 Sep 2012, 22:30
de protosinghel
Nu este cumva greșit să se cânte ”Paharul mântuirii” în timp ce mirii gustă din paharul de obște ?
Este! Aţi remarcat corect. Stihul însoţea împărtăşirea, iar "paharul de obşte" nu avea un stih însoţitor...