Despre Spovedanie

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
nicolae claudiu
Mesaje:37
Membru din:27 Feb 2010, 12:43
Confesiune:ortodox
Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde nicolae claudiu » 12 Mar 2010, 08:09

Iertati-ma,dar mie nu mi-e clar;ma gandesc ca unuia nebotezat nu poti sa-i administrezi Taina Spovedaniei ;)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 12 Mar 2010, 14:28

Într-adevăr nu poţi, pentru că nici nu există o asemenea "Taină".
Este doar Taina Pocăinţei, care are mai multe etape (vezi Nicodim Aghioritul) şi care ste obligatorie în cazul maturilor! ;)
Apropo, nuanţele contează!

nicolae claudiu
Mesaje:37
Membru din:27 Feb 2010, 12:43
Confesiune:ortodox

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde nicolae claudiu » 14 Mar 2010, 15:10

la spovedanie,dupa citirea "rugaciunii de dezlegare" ne sunt iertate toate pacatele,sau doar dupa ce ne indeplinim canonul?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 14 Mar 2010, 18:29

la spovedanie,dupa citirea "rugaciunii de dezlegare" ne sunt iertate toate pacatele,sau doar dupa ce ne indeplinim canonul?
În trecut dezlegarea se dădea după îndeplinirea epitimiei. Am scris câte ceva despre asta aici.
În prezent însă, dacă dezlegarea s-a dat înainte de consumarea epitimiei, păcatele sunt iertate, dar asta nu înseamnă şi dreptul de a primi împărtăşirea cu Sf. Taine. Deci deosebirea apare abia în acest plan.

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde Pr Haralambie » 14 Mar 2010, 21:08

Despre acesta formula de dezlegare ("Harul Preasfintului Duh, prin mine nevrednicul, te dezleaga si te iarta") aratata de sf Nicodim Aghioritul in "Carte foarte folositoare de suflet". Ce parere aveti parinte Petru?
Cu diferenta ca se poare completa ("de tot pacatul pe tine r Lui Dumnezeu (N), in numele Tatalui si a Fiului si a Sf Duh Amin.")
Ultima oară modificat 01 Apr 2011, 00:39 de către Pr Haralambie, modificat 1 dată în total.
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 14 Mar 2010, 23:53

Dacă sincer, eu nu sunt adeptul unei anumite "formule" de dezlegare, aceasta fiind o inovaţie (general acceptată şi chiar absolutizată) în Biserica Ortodoxă.

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde Pr Haralambie » 15 Mar 2010, 21:44

Multumesc pt raspuns, insa ma nedumereste oricum faptul ca sf Nicodim accentueaza in mod deosebit acesta formula numind-o "chipul Tainei pocaintei".
Si aduce chiar ca argument pe mitropolitul Gavril al Filadelfiei si Hrisant al Ierusalimului si altii, mai ales pt faptul ca a fost foarte rigorist in ap ortodoxiei pt care a si fost canonizat. posibil sa-i fi fost influentat scolastic?
Daca a fost nevoie de argumente (sa aduca sf Nicodim) nu se practica poate peste tot in Grecia aceasta dezlegare. Si poate nu tocmai un lucru bun?
Pentru mine, e deosebit de important pentru ca este vorba despre viata celui care sta sub mainile mele.
Patriarhul Calinic V al Constantinopolului(1801-186,1808-1809)spune ca facand dezlegare penitentul va fi iertat de pacatele sale , iar de nu vor cadea pe umerii parintelui duhovnicesc .
N. Uspensky aduce argumente ca practica rasariteana nu prevedea o formula de dezlegare (cf. N. Uspensky, Slujba de seara in Biserica Ortodoxa, p.272,ed. Patmos, 2008) şi il aduce pe Nicodim Aghioritul ca contra argument in favoarea practicii rasaritene, ceea ce este o contrazicere intre cele doua afirmatii.
Cum le explicati?
Ultima oară modificat 01 Apr 2011, 00:41 de către Pr Haralambie, modificat de 2 ori în total.
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 16 Mar 2010, 07:51

ma nedumereste oricum faptul ca sf Nicodim accentueaza in mod deosebit acesta formula numind-o "chipul Tainei pocaintei" si aduce chiar ca argument pe m Gavril al Filadelfiei si Hrisant al Ierusalimului si altii,mai ales pt faptul ca a fost foarte rigorist in ap ortodoxiei pt care a si fost canonizat !.posibil sa-i fi fost influentat scolastic?
Sf. Nicodim Aghioritul este fără îndoială 100% ortodox. Dar a fost destul de mult influenţat de scolastică şi teologia latină, aducând fiecare idee împrumutată în tărâmul ortodox. Se ştie că a plagiat mai multe cărţi latine (inclusiv "Paza celor 5 simpuţuri"); a încercat o codificare a Canoanelor (prin "Pidalion"), care poate fi considerată o "revoluţie" în acest domeniu pentru Ortodoxie, specifică mai mult romano-catolicilor.
Ca să revin la întrebare: în timpul Sf. Nicodim ideea obligativității unei formule de dezlegare (atenţie - nu e vorba de rugăciune, ci de o proclamare) era deja generalizată. El nu putea trece peste asta...
patriarhul Calinic V al Constantinopolului(1801-186,1808-1809)spune ca facand dezlegare penitentul va fi iertat de pacatele sale ,iar de nu vor cadea pe umerii parintelui duhovnicesc .
Am zis şi mai sus. Nu veți găsi însă mărturii mai vechi care să se exprime acest lucru atât de categoric.
N. Uspensky aduce argumente ca practica rasariteana nu prevedea o formula de dezlegare.
Uspesky are dreptate dpdv istoric. Am scris şi aici.

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde Pr Haralambie » 16 Mar 2010, 14:36

Am inteles, multumesc , si daca nu va obosesc prea mult asi vrea sa va mai intreb, sf voastra personal cum procedati, faceti rugaciunea pina la ''sa-ti lase pacatele tale''?
Se considera ca se iarta pacatele in urma marturisirii? A rugaciunei ? Sau dupa implinirea canonului (in cazul pacatelor mari)?
poate fi aleasa doar una din cele doua rugaciuni de la inceput ca fiind suficienta sau la fel de valabila ca si a treia? Sau trebuie toate trei? Am vazut ca practica, in functie de loc si timp a variat, poate fi si alta varianta folosita?
Rugaciunile le faceti inaintea marturisirii? In urma? Sau dupa implinire a canonului?
Cum se intelege actul de a lega si a dezlega pacatele in virtutea poruncii Mintuitorului : Luaţi Duh Sfânt;
Cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute? pt ca rugaciunile par a fi doar de mijlocire?
Ultima oară modificat 01 Apr 2011, 00:44 de către Pr Haralambie, modificat de 2 ori în total.
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 16 Mar 2010, 15:00

1. Eu spun "formula de dezlegare" în felul următor: "Domnul şi Dumnezeul nostru Iisus Hristos, cu harul şi cu îndurările iubirii Sale de oameni, să te ierte [prin mine], fiule /fiică (N), şi să-ţi lase ţie toate păcatele, în numele Tatălui şi al Fiului, şi al Sfântului Duh. Amin".
2. A doua rugăciune (din cele 3) poate fi lăsată, dar cel puţin prima este obligatorie, ea fiind cea mai veche.
3. Noi ortodocşii avem (sau trebuie să avem) o altă viziune despre Sfintele Taine. Dpdv ortodox, Taina se consideră valabilă când "se consumă" toate etapele Tainei. În cazul Spovedaniei, Sf. Nicodim Aghioritul vorbeşte de 4 etape ale Spovedaniei (sau mai degrabă "ale Pocăinţei", cum ar fi mai corect). Deci Taina e valabilă şi, prim urmare, se iartă păcatele, doar dacă se consumă toate 4 etape, mai ales când e vorba despre păcate grave care implică oprirea de la împărtăşire.

AMaria

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde AMaria » 16 Mar 2010, 16:47

Parinte ma iertati, parintele Paisie Aghioritul spunea ca preotul poate citi rugaciunea de dezlegare imediat dupa marturisire, adica inainte de efectuarea canonului. Ce sa credem deci? Canonul nefiind o pedeapsa ci un ajutor pentru indreptare, conditioneaza sau nu iertarea pacatelor?

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde maria_andreea » 16 Mar 2010, 17:06

În cazul Spovedaniei, Sf. Nicodim Aghioritul vorbeşte de 4 etape ale Spovedaniei
Care sunt cele 4 etape ale Spovedaniei ?
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 16 Mar 2010, 17:11

Care sunt cele 4 etape ale Spovedaniei ?
1. Conştientizarea păcatului şi hotărârea de a ne mărturisi
2. Mărturisirea propriu-zisă în faţa duhovnicului, cu hotărârea de a nu mai greşi
3(4). Îndeplinirea "canonului", care presupune lupta cu păcatul
4(3). Dezlegarea

Absolut toate 4 etape sunt importante. Fără unul din elemente Spovedania este nulă.

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde maria_andreea » 16 Mar 2010, 18:07

De exemplu: conştietizezi păcatul, te hotărăşti să îl mărturiseşti (dar nu te mărturiseşti imediat), te lupţi cu el (adică îndeplineşti un canon informal) şi până te duci la Mărturisire nu ţi-l mai aduci aminte (e vorba de păcatul cu gândul). Deci chiar dacă am luptat cu el şi poate l-am biruit deşi nu a fost dezlegat, tot păcat rămâne ?
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 16 Mar 2010, 19:44

Off, dacă aţi fi duhovnici aţi vedea altfel lucrurile. Nu atât de rigid...
Oricum, cred că nu vă veţi supăra dacă n-am să răspund.

Avatar utilizator
maria_andreea
Mesaje:1540
Membru din:23 Apr 2008, 13:33
Confesiune:ortodox
Preocupări:mecanică, finanţe, teologie, natură
Localitate:Sibiu
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde maria_andreea » 16 Mar 2010, 21:10

Off, dacă aţi fi duhovnici aţi vedea altfel lucrurile. Nu atât de rigid...
Oricum, cred că nu vă veţi supăra dacă n-am să răspund.
Mulţumesc. Un răspuns mai bun nu cred că aş fi primit .
:oops:
Mântuirea se lucrează pe ruinele egoismului. (Părintele Arsenie Boca)

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde Pr Haralambie » 18 Mar 2010, 22:40

Parinte Petru, numiti dezlegare, rugaciunea '' Domnul si Dumnezeul nostru...''? Prin aceasta considerati ca se face dezlegarea de pacate?
Am vazut ca ati trecut-o ultima, deci se face dupa implinirea canonului ? In cazul pacatelor mari? Sau dupa marturisire ?
Celelalte 2 rugaciuni care in romania li se spune molifte, cred ca peste tot la noi se fac inainte de marturisire si de obicei la mai multi deodata, insa am vazut ca sf Nicodim Aghioritul, spune sa se faca dupa ce cel ce se marturiseste va primi canonul . Am vazut ca accentueaza in mod special acest lucru cit si
punerea maini pe cap prin care zice ca se da harul .
Cum este corect?
Ultima oară modificat 01 Apr 2011, 00:47 de către Pr Haralambie, modificat 1 dată în total.
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde protosinghel » 19 Mar 2010, 07:17

1. E ştiut lucru că basarabenii sunt "mai români ca românii", de aceea la noi nu se folosesc cuvinte de genul "spovedanie", "dveră", "denie", "molitfă" ş.a., care sunt de origine slavonă. Molitfă = rugăciune şi nu ştiu de ce românii complică şi astăzi lucrurile cu aceste cuvinte slavoneşti, care chipurile ar însemna ceva mai mult decât termenul românesc.
2. "Formula de dezlegare" nu e rugăciune, pentru că e o simplă proclamare şi nu se încadrează la nici unul din cele 3 tipuri de rugăciune: doxologică, de mulţumire sau de cerere. Am mai spus asta...
3. Înainte de mărturisirea proprziu-zisă rânduiala prevede 3 rugăciuni (molitfe), dintre care prima (cea cu Natan...) este cea mai veche şi mai importantă. A doua, aia cu blestemele şi jurămintele a fost luate din altă categorie de rugăciuni (de dezlegare) şi logic nu se înscrie bine înainte de mărturisirea propriu-zisă. A treia rugăciune (despre reintegrarea în Biserică: "Stăpâne, Dumnezeule..."), este o veche rugăciune de dezlegare pentru cei care au fost opriţi de la împărtăşire. Ar putea şi astăzi să fie folosită cu acest scop.
4. "Formula de dezlegare", în cazul păcatelor opritoare de la împărtăşire, trebuie rostită abia după îndeplinirea canonului, atunci când penitentul se face vrednic de a se împărtăşi. Dar practica (mai nouă) de a spovedi şi păcatele care nu opresc de la împărtăşire, a dus la deplasarea acestei formule înainte de "canon" (care nu mai este şi epitimie). Aici a intervenit şi factorul psihologic, dar şi practic - ca nu cumva preotul sau penitentul să moară (sau să plece undeva departe) şi să nu poată fi dată dezlegarea. Iată de ce am ajuns să dăm dezlegarea imediat după mărturisire, chiar şi atunci când nu ar trebui. Au fost câteva situaţii, în cazul unor oameni mai "nesimţiţi", la care le-am spus în mod expres că nu le dau dezlegarea până nu-şi vin în fire cât de cât...

hodor cristiuc
Mesaje:86
Membru din:30 Mai 2010, 21:26
Confesiune:ortodox
Localitate:Dorna

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde hodor cristiuc » 19 Iun 2010, 21:21

1. E ştiut lucru că basarabenii sunt "mai români ca românii", de aceea la noi nu se folosesc cuvinte de genul "spovedanie", "dveră", "denie", "molitfă" ş.a., care sunt de origine slavonă. Molitfă = rugăciune şi nu ştiu de ce românii complică şi astăzi lucrurile cu aceste cuvinte slavoneşti, care chipurile ar însemna ceva mai mult decât termenul românesc.
2. "Formula de dezlegare" nu e rugăciune, pentru că e o simplă proclamare şi nu se încadrează la nici unul din cele 3 tipuri de rugăciune: doxologică, de mulţumire sau de cerere. Am mai spus asta...
3. Înainte de mărturisirea proprziu-zisă rânduiala prevede 3 rugăciuni (molitfe), dintre care prima (cea cu Natan...) este cea mai veche şi mai importantă. A doua, aia cu blestemele şi jurămintele a fost luate din altă categorie de rugăciuni (de dezlegare) şi logic nu se înscrie bine înainte de mărturisirea propriu-zisă. A treia rugăciune (despre reintegrarea în Biserică: "Stăpâne, Dumnezeule..."), este o veche rugăciune de dezlegare pentru cei care au fost opriţi de la împărtăşire. Ar putea şi astăzi să fie folosită cu acest scop.
4. "Formula de dezlegare", în cazul păcatelor opritoare de la împărtăşire, trebuie rostită abia după îndeplinirea canonului, atunci când penitentul se face vrednic de a se împărtăşi. Dar practica (mai nouă) de a spovedi şi păcatele care nu opresc de la împărtăşire, a dus la deplasarea acestei formule înainte de "canon" (care nu mai este şi epitimie). Aici a intervenit şi factorul psihologic, dar şi practic - ca nu cumva preotul sau penitentul să moară (sau să plece undeva departe) şi să nu poată fi dată dezlegarea. Iată de ce am ajuns să dăm dezlegarea imediat după mărturisire, chiar şi atunci când nu ar trebui. Au fost câteva situaţii, în cazul unor oameni mai "nesimţiţi", la care le-am spus în mod expres că nu le dau dezlegarea până nu-şi vin în fire cât de cât...
Dupa cele spuse,explicate de dvs,parinte,ajung (eu cel putin)sa ma ghidez dupa cuvintele Sf.Apostol Pavel care zice:''sa se cerceteze omul pe sine si daca se considera vrednic,(adica se caieste si se pocaieste,neavand pacate grele),atunci sa se impartaseasca'',asta binenteles dupa ce primeste dezlegare de la duhovnic.
E bine ca parintele duhovnic sa spovedeasca in biserica,de fata cu ceilalti penitenti,sau in cameruta special amenajata?
Am pus intrebarea aceasta,pt ca se obisnuieste prin nordul Moldovei ca duhovnicii sa spovedeasca de fata cu toti.
Ultima oară modificat 19 Iun 2010, 22:17 de către hodor cristiuc, modificat 1 dată în total.

Ormylia
Mesaje:39
Membru din:25 Iul 2009, 16:01
Confesiune:ortodox
Preocupări:monahism

Re: Despre Spovedanie

Mesaj necititde Ormylia » 19 Iun 2010, 22:02

Daca e sa ma dau si eu cu parerea, cred ca cel mai bine ar fi separat, din cateva p.d.v.
1. Separat, intr-o chiliuta (nu cea a duhovnicului) sau camera special amenajata, este mai multa intimitate, atat pt duhovnic cat si pt cel care se spovedeste.
2. Separat, "usurezi" multimea care asteapta sa se spovedeasca, de a nu "cantari", judeca gesturile preotului, a penitentului, unii mai vorbesc tare si se aude marturisirea...
3. In biserica sau intr-un loc public (cum se practica pe la noi in Basarabia la unele manastiri - dupa situatie chiar si in ograda bisericii, si in alte locuri) forfota si nerabdarea multimii (tinand cont ca cei mai multi se spovedesc la Paste si la Craciun) face ca si preotul oarecum sa se grabeasca, sa nu atraga atentie cuvenita fiecarui credincios.

P.S. In Grecia, din cate cunosc, spovedania are loc intr-o camera destinata special pt spovedanii, si preotul si penitentul stau pe scaun, fata in fata. Iar la sfarsit, se face rugaciunea de dezlegare, cu epitrahilul pe capul credinciosului care sta in genunchi.

Sa ne zica insa si preotii duhovnici si pr Petru cum este corect.


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 9 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron