Pagina 4 din 4

Re: Pomenirea mortilor. Obiceiuri şi superstiţii

Scris: 30 Iul 2013, 00:09
de protosinghel
Cred că rebuie să trecem peste acest caz, care e caraghios, până la urmă...
Păi, dacă omul a murit nespovedit şi neîmpărtăşit, care-i temeiul de a crede că el se va odihni cu sfinţii (după cum spune Condacul) şi se va sălăşlui în corturile drepţilor şi în sânurile lui Avraam. Nu-i prea de tot să-i ceri aşa ceva lui Dumnezeu pentru cineva care l-a refuzat pe Dumnezeu?
Deci, ori nu înmormântăm şi nu pomenim, ori facem rânduieli distincte!

Re: Pomenirea mortilor. Obiceiuri şi superstiţii

Scris: 30 Iul 2013, 15:14
de presviter
Subiectul este într-adevăr foarte complicat. Aş vrea să scriu un articol la această temă, dar încă trebuie să mă documentez. Ar fi bine însă să punctăm împreună nişte idei. Iată ce-mi vine acum la moment:
Exista, desigur, si alte cazuri mai complicate decat cel pomenit de sf. vs.
Ma erijez insa in avocat al "traditiei" si spun:
-inafara sinucigasilor si a incineratilor, cine a mai fost ingropat fara slujba pana acum ?
-cum ar putea un preot sa dea socoteala in fata ierarhului pt un astfel de refuz (cel putin in BOR) ?
-conform celor propuse de sf. vs., marea majoritate a ctitorilor si a binefacatorilor bisericilor noastre ar fi pusi in groapa fara vreo slujba.
-iar in cazul simplificarii slujbei, cine s-ar incumeta sa slujeasca pe noua varianta fara sa fie binecuvantare ?

Va rugam sa ne dati ceva exemple in acest sens.

Re: Pomenirea mortilor. Obiceiuri şi superstiţii

Scris: 30 Iul 2013, 16:24
de protosinghel
-inafara sinucigasilor si a incineratilor, cine a mai fost ingropat fara slujba pana acum ?
În Basarabia sunt mai mulţi preoţi care nu înmormântează pe cei care au murit de beţie sau în curvie, dar şi pe cei care nu s-au împărtăşit măcar o dată pe an. Cunosc cazuri concrete şi, când a fost nevoie, le-am luat apărarea acelor preoţi.
-cum ar putea un preot sa dea socoteala in fata ierarhului pt un astfel de refuz (cel putin in BOR) ?
-iar in cazul simplificarii slujbei, cine s-ar incumeta sa slujeasca pe noua varianta fara sa fie binecuvantare ?
Eu sper ca lucrurile acestea să fie înţelese şi aprobate chiar de ierarhie. Oamenii oricum nu înţeleg ce se citeşte şi se cântă acolo. Ei vor să vină preotul la înmormântare, doar ca să nu-i râdă satul şi să-şi îmbete conştiinţa, dar nu pentru altceva.
-conform celor propuse de sf. vs., marea majoritate a ctitorilor si a binefacatorilor bisericilor noastre ar fi pusi in groapa fara vreo slujba.
Nu-i chiar aşa. Iar faptul că jertfa la biserică nu trebuie primită chiar de la orice oligarh/baron local, asta-i o altă problemă dureroasă.

Re: Pomenirea mortilor. Obiceiuri şi superstiţii

Scris: 31 Iul 2013, 19:24
de presviter
Eu sper ca lucrurile acestea să fie înţelese şi aprobate chiar de ierarhie.
Si noi sperăm, dar nu prea se văd semne de acest fel. Mai degrabă rămân valabile spusele sf. vs. de anul trecut:
Cred că doar în diaspora poţi implimenta unele practici sănătoase. În toate ţările ortodoxe schizofrenia e prea mare, iar compromisurile sunt prea multe.
Cred că vorba „despre morți, numai de bine„ a prins rădăcini adânci în Biserică, și nimeni nu se încumetă să le taie azi. De unul singur chiar ar fi imposibil.
Poate că par pesimiste vorbele mele, dar eu chiar vă mulțumesc că ridicați aceste chestiuni. Meditînd la ele, poate ne vom ridica mai mulți pentru o practică mai responsabilă.

Re: Pomenirea mortilor. Obiceiuri şi superstiţii

Scris: 01 Aug 2013, 15:29
de Constantinos
Probabil au mai existat relatari ca cea din viata Sfantului Andrei cel nebun pentru Hristos :
În altă vreme umblînd Sfîntul Andrei prin cetate a văzut de departe un mort care era dus la groapă şi omul acela era foarte bogat şi mulţime de popor mergea după dînsul, cu multe lumînări şi cu tămîie, iar clericii cîntau pe lîngă el obişnuitele cîntări ale îngropării şi plîngere multă de la ai săi se auzea. Iar sfîntul vedea, ca înainte văzătorii, ce se petrecea la mortul acela şi a stat privind şi, deodată, a început a nu se mai simţi pe sine mult timp. Şi iată, a văzut o mulţime de arapi mergînd înaintea lumînărilor şi strigau: "Amar lui, amar lui". Şi ţineau nişte saci în mîini şi turnau cenuşă pe oamenii care mergeau împrejurul mortului. Iar alţii de bucurie şi de veselie jucau şi rîdeau fără de ruşine, ca nişte neruşinate desfrînate, alţii urlau ca şi cîinii, iar alţii guiţau ca porcii, căci al lor era mortul acela. Alţii mergeau în jurul lui şi îl stropeau pe mort cu apă rău mirositoare, iar alţii prin văzduh zburau împrejurul mortului şi miros urît ieşea din trupul acelui păcătos. Iar alţii din urmă mergeau plesnind cu mîinile şi cu picioarele şi zgomot mare făceau, batjocorind pe cei ce cîntau şi aşa grăiau între dînşii: "Să nu vă dea vouă Dumnezeu, nici unuia, ca să vedeţi lumina, ticăloşilor creştini, căci cîntaţi unui cîine: "Cu sfinţii odihneşte sufletul lui" şi încă robul lui Dumnezeu îl numiţi pe acesta, care este vinovat de toată răutatea".

Re: Pomenirea mortilor. Obiceiuri şi superstiţii

Scris: 17 Oct 2013, 21:44
de anastasys
Am scanat o pagina din cartea Viata Maicii Domnului unde apare o relatare din Sf. Traditie precum ca in fiecare an timp de cincizeci de zile sufletele sunt eliberate din iad. Imi puteti spune mai multe? Cum comentati acest lucru? Eu, sincer, nu am mai intalnit nicaieri scris asa ceva. Pagina respectiva am incarcat-o ca sa o cititi si dvs.

Re: Pomenirea mortilor. Obiceiuri şi superstiţii

Scris: 17 Oct 2013, 22:48
de protosinghel
Am scanat o pagina din cartea Viata Maicii Domnului unde apare o relatare din Sf. Traditie precum ca in fiecare an timp de cincizeci de zile sufletele sunt eliberate din iad. Imi puteti spune mai multe? Cum comentati acest lucru? Eu, sincer, nu am mai intalnit nicaieri scris asa ceva. Pagina respectiva am incarcat-o ca sa o cititi si dvs.
Nu mi se pare chiar atât de "Sfântă" tradiţia asta şi, în sine, ideea mi se pare aberantă, bazată pe apocrife.

Re: Pomenirea mortilor. Obiceiuri şi superstiţii

Scris: 18 Oct 2013, 17:01
de anastasys
Când ati scris despre apocrife vă refereaţi la acea cărticică ce circulă la noi sub numele de Visul Maicii Domnului? Pr. V. Bacoianis spune despre Sf. Tradiţie. Oare o fi vorba despre vreo carte în greceşte şi care nu e ştiută la noi? El pomeneste si face legătura cu un anumit lucru ce se face in biserică de la Paşti până la Rusalii.Nu îmi este prea clar. Teologii lor contemporani mi se par mai activi din punct de vedere literar decât cei români.

Re: Pomenirea mortilor. Obiceiuri şi superstiţii

Scris: 18 Oct 2013, 20:33
de protosinghel
Pe aceeaşi pagină autorul face referire la "evanghelia" lui Iacov, numită şi "proto-evanghelia", şi care un apocrif. "Visul Maicii Domnului" este un apocrif şi mai evident. Iar la acea notă de subsol autotul vorbeşte despre "tradiţie" cu "t" mic, neriscând să încadreze treaba asta în "Sfânta Tradiţie".
Iar ceea ce se povesteşte despre pomenirea morţilor la Rusalii e legat de cu totul altceva. Paralela este absolut neghioabă...

Re: Pomenirea mortilor. Obiceiuri şi superstiţii

Scris: 04 Noi 2013, 12:53
de apologet
Eu propun sa revenim la paganisme. Sunt prea multe ca sa ne permite luxul de a tacea despre ele.
De ce Sinodul nostru nu da o dispozitie ca:
- pomenele sa nu fie date in vazul lumii;
- sa nu se dea acele punti /poduri (24) in vederea trecerii a nu stiu ce vami;
- sa nu se dea gaina peste groapa;
- sa nu se puna bani in mana mortului;
- sa nu se scoate piedica (funiuta cu care sunt legate picioarele mortului) etc., etc.?

Re: Pomenirea mortilor. Obiceiuri şi superstiţii

Scris: 26 Feb 2014, 12:50
de presviter
La sâmbetele morților, mai ales la Moșii de iarnă și la cei de vară, cum este corect să se pomenească răposații? În taină sau cu voce ?
La Utrenie, la Liturghie sau după Liturghie?

Re: Pomenirea mortilor. Obiceiuri şi superstiţii

Scris: 26 Feb 2014, 17:32
de protosinghel
La sâmbetele morților, mai ales la Moșii de iarnă și la cei de vară, cum este corect să se pomenească răposații? În taină sau cu voce ?
Dacă nu sunt mulţi, se pot pomeni toţi tare, dar dacă sunt mulţi, atunci ctitorii şi cei recent adormiţi - tare, iar restul în taină.
La Utrenie, la Liturghie sau după Liturghie?
La Utrenie! De fapt aceasta ar trebui să fie făcută toată noaptea, ca o priveghere şi anume acest cuvânt şi înseamnă "Pannychis", de unde "Panihida" noastră.

cimitir parastas 40 de zile

Scris: 19 Feb 2016, 19:06
de ClaudiaLungu
Este obligatoriu sa mergi cu preotul la cimitir la parastasul de 40 de zile,daca crucea de piatra este comuna si a mai fost sfintita?

Re: cimitir parastas 40 de zile

Scris: 19 Feb 2016, 23:26
de protosinghel
Este obligatoriu sa mergi cu preotul la cimitir la parastasul de 40 de zile,daca crucea de piatra este comuna si a mai fost sfintita?
Clar că nu-i obligatoriu. Iar treaba cu "sfinţirea crucii" la mormânt este o inovaţie modernă. Uneori, scopul comercial al acestui obicei este chiar foarte evident.

Re: Pomenirea mortilor. Obiceiuri şi superstiţii

Scris: 23 Aug 2018, 22:11
de catalinconstantin
În Agheasmatarul si Molitfelnicul nou romanesc scrie ca cel decedat se aseaza in pridvorul bisericii, nu in pronaos, fiind vorba de slujba inmormantarii. Care era practica veche și daca e bine sa respect aceasta indrumare, chiar daca vor fi discutii din partea oamenilor? Mie mi se pare corectă această precizare. Morții cu morții, viii cu viii! În centrul atenției trebuie să fie Dumnezeu, nu mortul.
Va multumesc.

Re: Pomenirea mortilor. Obiceiuri şi superstiţii

Scris: 26 Aug 2018, 21:29
de protosinghel
Practica a variat foarte mult în timp. Au fost perioade când mortul (dacă era bărbat), era băgat şi în altar, apoi s-a menţinut chestia asta doar pentru clerici. Indicaţia de a pune mortul în pridvor porneşte probabil de la mai multe motive practice, iar unul din motivele principale este absenţa capelelor mortuare la sate şi chiar în multe oraşe.
În unele mănăstiri, dacă moare monahul / monahia, sunt puşi în pridvor şi acolo sunt lăsaţi noaptea, dar a doua zi la Liturghie sunt puşi în centrul bisericii şi acolo se face prohodul.
Până la urmă, nu sunt morţii cu morţii şi viii cu viii, căci Dumnezeu este Dumnezeul viilor, nu al morţilor. Şi noi cei vii trebuie să ne obişnuim cu moartea şi nu arătăm dispreţ faţă de trupurile celor adormiţi. Tocmai de asta nu putem fi de acord cu arderea trupurilor.

Re: Pomenirea mortilor. Obiceiuri şi superstiţii

Scris: 20 Ian 2019, 22:26
de catalinconstantin
As dori sa stiu daca e corect a mai rosti ectenia mortilor la restaurant in bucatarie unde nu e permis decat bucatarilor. Cu tamaie, coliva, lumanare...
Mentionez ca parastasul s-a oficiat la biserica.
Cartile de cult nu mentioneaza acest obicei.
Va multumesc.