Sfântul Maslu

Toate neclaritatile legate de randuieli liturgice ale Sfintelor Taine vor fi lamurite aici!
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:
Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 17 Apr 2012, 11:09

1. Mă bucur că se discută serios şi la obiect. Altă cale nici nu există, dacă vrem să ştim de ce şi pentru ce săvârşim unele slujbe, şi cum ar fi mai corect să le facem.

2. Aşa cum am scris şi în studiul meu despre Maslu, sfinţirea uleiului ar trebui făcută o dată sau cel mult de trei ori, şi numai la rugăciunea de sfinţire, înaintea celor 7 ungeri. Faptul că ideea sfinţirii uleiului apare şi în rugăciunile de mai departe, chiar şi după ce s-a făcut câteva ungeri, se datorează unor suprapuneri nereuşite a diferitor texte liturgice. Maslul se făcea câteva zile la rând (de regulă 7), cu o singură rugăciune (care era şi de sfinţire şi de cerere pt bolnav). Atunci când totul s-a adunat într-o singură rânduială, iar în faţă s-a pus şi o rugăciune specială de sfinţire a uleiului, anume expresii nu mai au sens şi chiar induc în eroare. De aceea am şi redactat acea slujbă a Maslului unde am intervenit puţin în text pt a înlătura aceste neclarităţi dogmatice şi practice.

3. Ideea deschiderii Evangheliei pe cap este una veche şi se regăseşte şi în rânduiala hirotoniei episcopului (deja în sec. IV, dacă nu greşesc). Este o chestie simbolică care poate să şi lipsească, dar are totuşi o încărcătură teologică care ar trebui păstrată. Pe de altă parte, în rânduiala de acum a Maslului, ea nu are nimic cu însănătoşirea sau cu boala/moartea, ci este legată de iertarea păcatelor, însoţind o rugăciunea de dezlegare; deci e legată de Maslul penitenţial.

4. Prevederea din Molitfelnicul românesc actual, ca bolnavul să deschdă singur Evanghelia, aşa cum f. corect a observat şi pr. Haralambie, nu se regăseşte în Molitfelnicile vechi şi nu este cunoscută nici de greci sau de ruşi. Păgânismul care musteşte în "ortodoxia românească" a mai găsit o portiţă de intrare pt a batjocori lucrările sfinţitoare ale Bisericii. Pentru a înlătura orice înţelegere greşită, ar fi bine ca preotul în mod intenţionat să deschidă Evanghelia la o foaie albă sau acolo sunt icoanele evangheliştilor, dar şi mai bine este să le explice creştinilor cum stau lucrurile şi să dezrădăcineze orice abordare păgână şi magică a Tainelor
Bisericii.

5. La întrebarea cu demonizaţii, trebuie să precizăm că şi aceasta este o boală, bineînţeles una duhovnicească, dar în acest caz cred că trebuie început cu Spovedania şi Exorcismele, dar nu oricum, ci aşa cum am încercat să schiţez aici (într-un alt context).

Pr Haralambie
Mesaje:895
Membru din:14 Ian 2010, 19:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Sensul vieţii
Localitate:BOR
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde Pr Haralambie » 17 Apr 2012, 21:15

:x4 :?:
Ce nelămurire este?
Cu mult respect.

ierodumitru
Mesaje:23
Membru din:20 Aug 2011, 16:26
Confesiune:ortodox

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde ierodumitru » 18 Apr 2012, 12:16

Ce nelămurire este?
La ultimul Dvs. mesaj - totală - la penultimul, parțială. Oricum, am fost lămurit între timp.
Vă mulțumesc, m-am folosit de informația cu edițiile vechi.
Cu drag, Dumitru

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde presviter » 16 Mai 2012, 19:58

Noutăți de la București.
Fişiere ataşate
Taina Sf Maslu - Indrumator.djvu
(767.53KiB)Descărcat de 855 ori
Taina Sf Maslu - Indrumator.pdf
(11.13MiB)Descărcat de 2334 ori
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 16 Mai 2012, 20:18

Lui "presviter" un mare mulţumesc. Bravo celor care mai şi scanează, nu doar aşteaptă ca alţii să muncească. Internetul românesc stă foarte prost la acest capitol, dar sper să-şi revină.

Când Cezar Login traducea cartea lui Paul Meyendorff despre Sf. Maslu mi-a zis că este nevoit să folosească studiul meu pentru a aduce nişte lămuriri şi completări la cele spuse de teologul american. Acesta lucru m-a bucurat.
Văd însă că la Bucureşti citarea lui Petru Pruteanu este interzisă, iar micuţii de asistenţi (în frunte cu Necula) nu sunt în stare să aducă absolut nimic nou...
E mai bine să fin non-grat decât in-grat. Nu o spun cu mândrie, că n-am cu ce mă mândri, ci cu durere pentru această BOR care are mult potenţial, dar este strânsă în menghină de mai-marii ei.

Anthropos
Mesaje:99
Membru din:05 Apr 2008, 14:50
Confesiune:ortodox
Preocupări:teologie, stiinte politice
Localitate:Republica Moldova

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde Anthropos » 17 Mai 2012, 18:30

Cred că singura chestie care s-a reuşit anul acesta fost faptul că s-au făcut şi mai multe Masluri. Şi nu suntem încă nici la jumătate de an. Să vedeţi încă câte urmează! În rest... nimic bun, adică - ca de obicei!

Valentin93
Mesaje:8
Membru din:15 Mai 2012, 14:54
Confesiune:ortodox
Preocupări:Student
Localitate:Chisinau
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde Valentin93 » 21 Mai 2012, 13:58

Taina Sfantului Maslu se savarseste in Biserica Ortodoxa pentru vindecarea bolnavilor. Ea se intemeiaza pe invatatura Sf. Apostol Iacov care spune:
“Este cineva in suferinta ? Sa se roage... Este cineva bolnav intre voi ? Sa cheme preotii Bisericii si sa se roage pentru el ungandu-l cu untdelemn in numele Domnului. Si rugaciunea credintei va mantui pe cel bolnav si, de va fi facut pacate, se vor ierta lui”. (Iacob 5, 13-15)

Sfantul Maslu se face, de obicei, in zilele de post cu trei, cu cinci sau cu sapte preoti. Iar credinciosii bolnavi si rudele lor, care participa la aceasta taina si doresc cu adevarat sa-si usureze suferinta trupului si a sufletului, trebuie sa vina la Sfantul Maslu cu mare credinta in Dumnezeu, impacati cu toti, spovediti, postiti si intariti cu multe rugaciuni.

Efectele harice ale Sfantului Maslu sunt mai multe, dintre care Sf. Apostol Iacov aminteste doua: vindecarea partiala sau integrala a suferintelor trupesti si iertarea pacatelor. Iata ce zice in Epistola sa: “Rugaciunea credintei va mantui pe cel bolnav si Domnul il va ridica si, de va fi facut pacate, se vor ierta lui”. (Iacob 5, 15) Astfel, taina Sfantului Maslu vindeca atat trupul de boli, cat si sufletul de pacate, prin ungerea cu untdelemn sfintit. Alte efecte harice ale Sfantului Maslu sunt si acestea: intareste credinta in Dumnezeu si nadejdea mantuirii, aduce pace si smerenie in inima, pregateste sufletul pentru marea calatorie spre cer si primirea Sfintei Impartasanii, alunga frica de moarte, uneste si impaca pe credinciosi prin Harul Duhului Sfant si ne invredniceste pe toti de sfarsit crestinesc.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 21 Mai 2012, 14:03

Valentine, ai repetat ca un seminarist sârguincios. Te-aş putea contrazice la fiecare propoziţie, dar nu-i cazul. Te las mai întâi să citeşte tot ce s-a scris mai sus la acest subiect. La "efectele harice" am zâmbit puţin, dar mi-a trecut repede...

catalinconstantin
Mesaje:152
Membru din:06 Mar 2011, 16:14
Confesiune:ortodox

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde catalinconstantin » 09 Iul 2012, 22:46

Totuşi eu cred că putem pomeni la Sf Maslu şi persoane care din motive de departare geografică nu sunt de faţă. Adică ne putem ruga şi pentru aceştia. Cred că se poate face acest lucru la Maslul de obşte.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 09 Iul 2012, 22:55

Totuşi eu cred că putem pomeni la Sf Maslu şi persoane care din motive de departare geografică nu sunt de faţă. Adică ne putem ruga şi pentru aceştia. Cred că se poate face acest lucru la Maslul de obşte.
Iertaţi-mi "răutatea", dar pe ce vă bazaţi când spuneţi asta (în afară de ceea ce credeţi, adică pe idei subiective)?

catalinconstantin
Mesaje:152
Membru din:06 Mar 2011, 16:14
Confesiune:ortodox

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde catalinconstantin » 12 Iul 2012, 04:49

Pai pe rugaciune, pe marturii. De exemplu, Sfantul Ioan Iacob cerea fratilor din alta arie geografica sa se roage, facand sf Maslu pentru un parinte, caci una este sa faci Maslu din obligatia datoriei si a respectarii ritualului şi alta săvârşirea sfintei taine din inimă, spunea el.
Apoi fiecare taina are specificul ei. Nu putem compara Botezul cu Maslul sau Euharistia. Ma refer la repetarea sf-lui Maslu asupra aceleiaşi persoane. Multe asemenea practici au dat rezultate.

catalinconstantin
Mesaje:152
Membru din:06 Mar 2011, 16:14
Confesiune:ortodox

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde catalinconstantin » 11 Sep 2012, 07:57

Am o întrebare către părintele Petru.
Ce se stie despre acel obicei de a strânge bani de la credincioşi de către rudele celui bolnav pentru Sf Maslu. Este un obicei destul de vechi, se pare. Este un fel de contribuţie frăţească sufletească simbolizată prin banul dat, indiferent de valoarea lor. Aşa înţeleg.
Iniţial am crezut că este o superstiţie. Noi nu am învăţat la Liturgică despre aceste lucruri.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 11 Sep 2012, 15:55

Ce se stie despre acel obicei de a strânge bani de la credincioşi de către rudele celui bolnav pentru Sf Maslu. Este un obicei destul de vechi, se pare. Este un fel de contribuţie frăţească sufletească simbolizată prin banul dat, indiferent de valoarea lor. Aşa înţeleg.
Iniţial am crezut că este o superstiţie. Noi nu am învăţat la Liturgică despre aceste lucruri.
La Liturgică multe lucruri mult mai importante decât asta nu se învaţă. Şi, până la urmă, eu cred că întrebarea nici nu este una de natură liturgică.
Totuşi, un manuscris de la Paris (descoperit de Coislin), care conţine un Evhologhion Constantinopolitan din anul 1027 al preotului Strateghios, dă de înţeles că Maslul făcut acasă era posibil doar în cazul oamenilor bogaţi, care aveau capelă personală şi puteau să aducă şi să plătească 7 zile la rând câte 7 preoţi, care să slujească şi să se roage pentru cel bolnav. Nici măcar în vremurile de atunci nu putem spune că o astfel de "ceremonie religioasă" costa puţin sau era făcută pe gratis.
Deşi nu avem nici un indiciu, dar probabil, în cazul oamenilor mai puţin înstăriţi, rudele se ofereau să adune bani pentru a putea face faţă acestui "protocol" cu 7 preoţi la casa bolnavului, timp de 7 zile la rând. Dar obiceiul cu siguranţă nu a durat mult. Deja prin sec. 13 Sf. Maslu de făcea mai mult la biserică şi unit cu Liturghia, astfel încât singura cheltuială era de a aduce bolnavul la biserică şi, eventual, de a-l mulţumi cu ceva pe preot.

Asta-i tot ce vă pot spune. Dacă cineva deţine şi alte informaţii, îl rog să le expună, căci pe mine acest aspect nu m-a interesat niciodată.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde presviter » 12 Noi 2012, 17:42

1. De cînd a început să se facă Maslu de obște săptămânal prin mânăstiri și biserici, și cum a apărut această ”nevoie” ?

2. Ce ne puteți spune despre Maslul pentru cei morți (turnarea dinainte de închiderea sicriului) ? Cum era ea înțeleasă în vechime ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 12 Noi 2012, 18:17

De cînd a început să se facă Maslu de obște săptămânal prin mânăstiri și biserici, și cum a apărut această ”nevoie” ?
N-am studiat istoria "fenomenului" la români (că la alţii nu există), dar cred că a început după 1990 şi "nevoile" sunt un pic de alt ordin decât cred oamenii simpli.
Ce ne puteți spune despre Maslul pentru cei morți (turnarea dinainte de închiderea sicriului) ? Cum era ea înțeleasă în vechime ?
Cred că am răspuns aici.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde presviter » 12 Noi 2012, 20:22

De cînd a început să se facă Maslu de obște săptămânal prin mânăstiri și biserici, și cum a apărut această ”nevoie” ?
N-am studiat istoria "fenomenului" la români (că la alţii nu există), dar cred că a început după 1990 şi "nevoile" sunt un pic de alt ordin decât cred oamenii simpli.
În studiul sf. vs. despre Maslu spuneați că Sf. Petru Movilă a venit cu restricționarea de tip extrema unctio tocmai pentru faptul că în Răsărit se ajunsese să se facă Maslu oricând și oricui, și m-am gîndit că vă refereați și la această rînduială de obște.

Pe de altă parte, nu mi-e clar prin ce se deosebește Maslul penitențial de cel obișnuit, în sensul că mulți ar putea să interpreteze Maslurile săptămânale ca fiind tot penitențiale, că doar pocăința trebuie să ne însoțească tot anul, nu ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 12 Noi 2012, 20:46

În studiul sf. vs. despre Maslu spuneați că Sf. Petru Movilă a venit cu restricționarea de tip extrema unctio tocmai pentru faptul că în Răsărit se ajunsese să se facă Maslu oricând și oricui, și m-am gîndit că vă refereați și la această rînduială de obște.
Vorbim despre lucruri un pic diferite:
Reacţia lui Petru Movilă venea în contextul în care Maslul a început să se facă oamenilor sănătoşi şi (aproape) obligatoriu de câteva ori pe an. Şi în prezent în marile mănăstiri ruseşti se fac "Maslu de obşte" în fiecare săptămână, dar oamenii sunt acceptaţi numai după Spovedanie şi nu mai des de 2 ori pe an. Un îndrumar pentru preoţi mai spune: nu de două ori pentru aceeaşi boală - lucru cu care eu nu sunt deacord, deşi logică există şi în asta.
"Problema românească" este că Maslul săptămânal se face aceloraşi oameni, inclusiv sănătoşi, iar uneori nici măcar nu oamenilor, ci hainelor şi numelor lor, în absenţa persoanei propriu-zise.
Pe de altă parte, nu mi-e clar prin ce se deosebește Maslul penitențial de cel obișnuit, în sensul că mulți ar putea să interpreteze Maslurile săptămânale ca fiind tot penitențiale, că doar pocăința trebuie să ne însoțească tot anul, nu ?
Maslul penitenţial venea ca o dezlegare generală la împărtăşanie înainte de marile sărbători. Aşa fac grecii şi în prezent de 2 ori pe an: înainte de Crăciun şi de Paşti. Aceasta se face celor care "nu sunt certaţi cu Biserica", adică nu au păcate grave. Pentru păcate "mărunte" grecii nu se spovedesc niciodată şi asta corespunde vechii discipline penitenţiale. Singura problemă e că în aceste situaţii grecii fac rânduiala mixtă a Sf. Maslu, care până la rugăciunea a 4-a este pentru bolnavi, iar de la a 5-a la 8-a este penitenţială.
Iar în privinţa pocăinţei se pare că iarăşi încurcăm borcanele. Pocăinţa trebuie să însoţească întreaga viaţa, dar ea nu se rezumă şi nu se manifestă doar prin Spovedanie sau Maslu, ci printr-o viaţă curată şi nepătimaşă, rugăciune zilnică şi împărtăşire (cel puţin) săptămânală. Aşa vede Biserica (de dinainte de Catehisme) adevărata pocăinţă. Pocăinţa prin Spovedanie ar trebui făcută doar în cazul păcatelor opritoare de la împărtăşanie, iar în vechime, la sfârşitul epitimiei, se făcea forma veche a Maslului penitenţial.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde presviter » 12 Noi 2012, 22:55

Reacţia lui Petru Movilă venea în contextul în care Maslul a început să se facă oamenilor sănătoşi şi (aproape) obligatoriu de câteva ori pe an. Şi în prezent în marile mănăstiri ruseşti se fac "Maslu de obşte" în fiecare săptămână, dar oamenii sunt acceptaţi numai după Spovedanie şi nu mai des de 2 ori pe an.
Și atunci cine are dreptate ? Petru Movilă sau practica rusă actuală ?
Maslul penitenţial venea ca o dezlegare generală la împărtăşanie înainte de marile sărbători.
Pocăinţa prin Spovedanie ar trebui făcută doar în cazul păcatelor opritoare de la împărtăşanie, iar în vechime, la sfârşitul epitimiei, se făcea forma veche a Maslului penitenţial.
Nu mai înțeleg nimic. Ori este pentru păcate mici (și atunci, de ce e nevoie de o dezlegare înainte de Paști, de vreme ce ne împărtășim duminical ?), ori pentru cele mari (iar în acest caz, de ce Spovedania ar trebui confirmată de/prin Maslu) !?
Mai mult, de ce în astfel de situații Maslul nu mai are legătură cu suferința trupească, ci cu slăbiciunea sufletească ?

În cartea prof.Paul Meyendorf se critică, culmea, caracterul excepțional al Maslului (și situarea lui în Miercurea Mare), și se propune generalizarea lui, cel puțin de 4 ori pe an. Traducătorul remarcă, cu oarece entuziasm, că românii au aplicat cu succes această îndesire.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde protosinghel » 13 Noi 2012, 01:27

Reacţia lui Petru Movilă venea în contextul în care Maslul a început să se facă oamenilor sănătoşi şi (aproape) obligatoriu de câteva ori pe an. Şi în prezent în marile mănăstiri ruseşti se fac "Maslu de obşte" în fiecare săptămână, dar oamenii sunt acceptaţi numai după Spovedanie şi nu mai des de 2 ori pe an.
Și atunci cine are dreptate ? Petru Movilă sau practica rusă actuală ?
Nu ştiu dacă practica rusească actuală este foarte bună, dar o văd ca pe un echilibru între "extrema unctio" (în stil romano-catolic) şi "extrema stupido" (în stil românesc).
Maslul penitenţial venea ca o dezlegare generală la împărtăşanie înainte de marile sărbători. //
Pocăinţa prin Spovedanie ar trebui făcută doar în cazul păcatelor opritoare de la împărtăşanie, iar în vechime, la sfârşitul epitimiei, se făcea forma veche a Maslului penitenţial.
Nu mai înțeleg nimic.

Pentru că nu faceţi diferenţă între diferitele percepţii care au avut loc de-a lungul timpului. Eu nu zic că Spovedania trebuie şi acum confirmată prin Maslu, dar într-o vreme anume aşa era. Nu exista-u "formule de dezlegare". De aici s-a luat ideea ca Maslul să fie o rânduială de dezlegare generală înainte de marile sărbători. Iar în paralel cu asta exista un alt tip de Maslu, pentru bolnavi. În secolul 13 cele două rânduieli au fuzionat şi au generat haosul de acum.
În cartea prof.Paul Meyendorf se critică, culmea, caracterul excepțional al Maslului (și situarea lui în Miercurea Mare), și se propune generalizarea lui, cel puțin de 4 ori pe an. Traducătorul remarcă, cu oarece entuziasm, că românii au aplicat cu succes această îndesire.
Cartea respectivă are limitele ei, iar criticile împotriva "caracterului excepţional al Maslului" vin nu atât pt că practica ar fi chiar greşită (mai ales că-i susţinută biblic), ci pentru că-i romano-catolică. Dar sunt şi lucruri bune la romano-catolici pe care noi le-am pierdut. Iar dacă studiem istoria, vedem că Maslul s-a dezvoltat şi a fost răspândit cel mai mult în Apus. La noi erau mai multe tipuri de ungere, dar fără rânduieli dezvoltate.
Dar ca să nu lungesc vorba, cred că singura dezlegare a enigmei legate de rânduiala noastră stă în delimitarea celor 2 tipuri de Masluri şi abia apoi să vedem pe care, de câte ori şi cui am putea să-l săvârşim.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Sfântul Maslu

Mesaj necititde presviter » 13 Noi 2012, 18:44

De aici s-a luat ideea ca Maslul să fie o rânduială de dezlegare generală înainte de marile sărbători.
Dar de ce era nevoie de o astfel de dezlegare, dacă oamenii se împărtășeau des ? Sau a apărut această rînduială când cei mai mulți se împărtășeau doar de două ori pe an ?
Cartea respectivă are limitele ei, iar criticile împotriva "caracterului excepţional al Maslului" vin nu atât pt că practica ar fi chiar greşită (mai ales că-i susţinută biblic), ci pentru că-i romano-catolică.
Este de inspirație catolică slujirea Maslului în Miercurea Mare ? Când a apărut această corelare ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63


Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 9 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX