«Este cineva bolnav între voi ? Să cheme preoţii Bisericii si să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn, în numele Domnului. Şi rugăciunea credinţei va mântui pe cel bolnav si Domnul îl va ridica, si de va fi făcut păcate se vor ierta lui». (Iacov 5, 14-15)
Taina Sfântului Maslu e menţionatã direct în Sf. Scriptură şi are rădăcini adânci în creştinism, deci asupra originii şi scopului ei nu apar întrebãri. Apare însă o altă neclaritate: când merită sã apelăm la ea, "bolnav" e un termen ce poate fi interpretat diferit, pentru cineva "bolnav" e o răceală, pentru altul cancer şi pentru a nu profana Taina cred că merită elucidat acest moment. De altfel, am înţeles că rugăciunile din rânduiala Sf. Maslu presupun o stare grea a bolnavului (vorbesc din auzite, rog preoţii de aici să mă corecteze).
O altã întrebare, cât de canonică e săvârşirea Sf. Maslu asupra unui om sănătos (chiar dacã e motivatã, alt efect a Tainei fiind - iertarea păcatelor). Iar dacã nu e canonică cum rãmâne cu practica Sf. Maslu de obşte care se săvârşeşte în Joia Mare (există această practică şi în România?) şi pe alocuri, la alte praznice, de ex. de Sf. M. Mc. Pantelimon, care cândva putea fi cumva îndreptăţitã, cãci avea o altã rânduialã (detalii în acest studiu, p.22) şi nu putea fi identificată ferm cu Sf. Maslu; însă aceastã miruire generalã practicatã azi pare sã fie identicã cu Taina individuală a Sf. Maslu (dacã greşesc rog să fiu corectat); astfel în Joia Mare ajungem la ciudăţenie: se umple o Biserică întreaga cu oameni ce stau câteva ore în picioare la slujbã (fapt ce dovedeşte o sănătate de invidiat) şi care primesc ungerea destinată bonavilor (dacã nu chiar muribunzilor, dacă ne amintim de contextul în care cel mai des se apeleazã la ea). Ce spuneţi?
In biserica româna Taina Sf. Maslu se practica macar si in fiecare zi, daca e nevoie. La ei aceasta taina se face si "prin corespondenta", adica poti sa-i scrii pe toti membrii fam. la pomenit si doar e destul sa le duci ulei sfintit sa se sfinteasca un pic si e considerata valabila taina. Si vad ca vin unele si aceleasi persoane in fiecare joi seara sa-si faca Sf. Maslu aici la comunitatea româneasca, unde ma aflu eu.
In BORu e in mod contrariu: se savirseste doar o data in an obligatoriu crestineste, iar de se afla cineva in boala grea, se face dupa necesitate (cu toate ca in "Правила св. Церкви" scrie ca nu se savirseste de doua ori asupra aceleeasi persoane pe parcursul aceleeasi boli, indiferent de cît de grea n-ar fi si cît de mult n-ar dura). Pesonal, nu sunt de acord cu acesta afirmatie.
Deasemenea se mentioneaya faptul ca nu se savirseste asupra copiilor pina la 7 ani si a bolnavilor ce se sunt inconstienti de ceea ce fac.
Aici e si toata nedumerirea mea: pe cine sa-i urmez, care-i varianta mai corecta? Fiecare din cele doua Biserici aduce argumente convingatoare si noi, moldovenii, intotdeauna inspirindu-ne din ambele practici, nu avem un punct de vedere autentic.
Daca poate cineva chibzuit sa ma lamureasca cum e de procedat in asa dilema, Va voi ramâne recunoscatoare.
La randuiala Maslului "de obste", in anumite locuri, oamenii aduc sticle de ulei carora le deschid dopul si le pun langa preoti, unde fac ei rugaciunea.
Oamenii zic ca daca nu deschizi dopul, "nu intra Sfantul Duh in ulei". Mie mi s-a parut stupida explicatia pt ca nu vad cum ar putea Sfantul Duh (care biruie demonii) sa fie oprit de-un amarat de dop.
Dar pe urma mi-a zis si un parinte ca daca nu desfac dopul la sticla de ulei, nu e sigur ca undelemnul ala e sfintit. Dupa ce am auzit un preot spunind asa, chiar nu stiu ce sa mai cred. Astept o a doua opinie, tot din partea unui preot.
Acuma intrebarea este daca undelemnul acela din sticlele oamenilor se preface si el in untdelemn sfintit, doar pt ca este pus linga preoti cand acestia se roaga (unele sticle sint puse chiar langa untdelemnul preotilor), sau daca numai undelemnul preotilor se sfinteste in cursul rugaciunii.
Daca conteaza dopul sau ba?
Daca uleiul de la Maslul de obste se poate inmulti si de catre cine?
De ex, daca un laic pune, peste untdelemnul adus de el si tinut linga preoti la Maslu cu dopul deschis, daca pune untdelemn de la preoti, atunci untdelemnul rezultat are toate calitatile celui de la preoti sau nu?
Daca untdelemnul adus de oameni la Maslu se poate folosi si la mancare (cu grija sa nu se arunce din el) sau este numai pt uns?
Daca untdelemnul de la preoti de la Maslu de obste poate fi folosit la mancare (cu grija sa nu se arunce din el), asa cum spun unii?
Mai am cateva nelamuriri:
1) Situatia bolilor cronice cred ca ar merita lamurita.
Exista boli cronice (de ex diabet, insuficienta cardiaca, etc) care odata ce au aparut, ele progreseaza inexorabil spre moarte. Progreseaza rapid fara tratament si mai incet cu tratament, dar medicii nu pot sa le opreasca evolutia, nu pot sa le trateze de tot, ci doar sa le incetineasca progresul.
Deci, e vorba despre boli cat se poate de serioase.
In astfel de boli, omul poate fi la inceput (cand boala roade din el cu aceeasi ferocitate dar inca nu a apucat sa distruga prea mult din trupul omului aluia), sau poate sa fie mai spre sfarsitul vietii (cand boala roade la fel, au avut timp sa se faca simtite distrugerile gen orbire, gangrena piciorului, etc).
Indiferent ca omul este mai la inceput (cand abea i-a fost descoperita boala) sau mai la sfarsitul vietii, boala este la fel de grava; ea roade pe tacute, nevazut, la fel de feroce si este doar o chestiune de timp pina il omoara.
Intrebarea este: intr-un astfel de caz, al unei boli cronice (dau exemplul diabetul, dar sint foarte multe boli), care nu este o simpla raceala, este bine sa se faca Maslu de la inceput cand omul arata si se simte inca aproape sanatos (dar boala il roade pe dinauntru in chip nevazut cu aceeasi ferocitate), sau este bine sa se astepte pina ce omul ala este la pat, aproape de moarte (cand au aparut deja complicatiile gen orbire, infarct, gangrene care nu se mai vindeca la picioare, etc)?
Oare pe omul ala il ajuta fizic, trupeste, la fel de mult aceasta Taina, indiferent cat de mult rau a apucat aceeasi boala sa ii faca (indiferent ca e la inceput sau la sfarsit)?
Sau este mai bine sa cerem Domnului sa opreasca boala inainte de a-i fi apucat sa-i faca prea mult rau omului, decat sa-L ispitim sa il insanatoseasca pe unul pe care boala i-a distrus trupul pana intr-atat incat l-a adus la pat in pragul mortii (cand puteam cere Maslu de la inceput si ar fi vina noastra ca nu am cerut-o mai devreme)?
Se poate vorbi despre o "ispitire", prin amanarea Maslului (pina la o stare foarte grava) in acest caz al bolilor cronice, al caror progresie si sfarsit este cunoscut de la bun inceput (cand inca arata sanatos)?
2) De cate ori se poate cere Maslu pentru aceeasi boala?
Iarasi dau cazul bolilor cronice care genereaza la randul lor alte boli in timp.
Daca s-a facut Maslu pt boala initiala si omul nu s-a vindecat, se poate cere Maslu pt fiecare complicatie aparuta ca o consecinta a bolii primare (complicatie care este cate o boala de sine statatoare, de multe ori grava)?
Sau intr-o astfel de circumstanta Maslul nu mai are efect (conform logicii ca daca ar fi vrut, Mantuitorul L-ar fi vindecat pe omul ala de boala initiala la primul Maslu si astfel nu ar mai fi aparut nici bolile secundare)?
Sau are efect (conform logicii ca poate ca Dumnezeu a randuit ca pe omul ala sa il vindece mai tarziu, e bine sa ceara vindecarea, prin Maslu, mereu; sau macar la fiecare complicatie/boala nou aparuta)?
3)În rugaciunea pe care o spun preotii la Maslu se pomeneste numele bolnavilor pt care se face Maslul? Sau este vorba generic despre bolnavi?
- daca se face Maslu pt un anumit om bolnav preotul pomeneste numele acelui om in rugaciune?
- daca se face Maslu de obste se spune generic "bolnavi"?
4) Daca preotul nu unge bolnavul cu untdelemn pe partile bolnave, Maslul nu are efect? Ce ar trebui sa faca un credincios intr-o astfel de situatie? Sa repete Maslul cu alti preoti?
Şi cum arată o astfel de rînduială? În ce constă ea şi pe ce se fundamentează?o rânduială prescurtată [a Sf. Maslu] aşa cum se făcea înainte
După "binecuvântarea mică" de la început s-ar părea că acestei Rânduieli nu i se acordul rolul de "Taină", dar aceasta este o observaţie greşită, des întâlnită la unii teologi. Şi Rânduiala mare (deplină) a Sf. Maslu a primit o "binecuvântare mare": "Binecuvântată este Împărăţia..." destul de târziu şi practic nu acesta este sensul distinctiv al unei Taine. Nici Spovedania nu are o "binecuvântare mare".- Binecuvântat este Dumnezeul nostru...;
- Rugăciunile începătoare;
- Ectenia Mare cu nişte cereri speciale;
- Domnului să ne rugăm şi Rugăciunea de sfinţire a uleiului;
- 2 tropare: primul către Mântuitorului, iar al doilea către Născătoarea de Dumnezeu;
- Un Apostol (Iacov) şi o Evanghelie (Luca) - primele din rânduiala "mare", cu 7 pericope;
- Ectenia întreită specială pt Maslu (ca în rânduiala obişnuită);
- O rugăciune: "Cel ce eşti fără de început" - prima din cele 7 ale rânduielii mari;
- Urmează şi rugăciunea "Părinte, Sfinte..." din rânduiala obişnuită;
- Are loc o singură ungere pe frunte, la ochi, la urechi, la nas, la gură (în unele cărţi - pe bărbie), la mâini şi la picioare;
- În timpul ungerii se cântă troparul g. 8: "Doamne, armă asupra diavolului...";
- Otpustul mic;
- Formula de iertare ca şi în rânduiala obişnuită.
Pentru inceput voi face o "expunere" a modului cum e inteleasa in partile din care ma trag (Ardeal). Pentru bolnavii mai grav se face maslul particular, dar cel mai intalnit este maslul de obste, care se face de obicei, la manastirile din zona, lunar. La unele catedrale, precum si cea de la noi din Satu Mare, sau la cea episcopala din Oradea se face saptamanal si participa la slujba numerosi credinciosi. Citind comentariile sfintiei voastre am fost putin pus pe ganduri. Consideram folositoare savarsirea tainei chiar si atat de des (saptamanal), cat si participarea la ea, de vreme ce se face pentru sanatate trupeasca si sufleteasca, si cum nimeni nu e sanatos sufleteste, nu vad de ce ar fi contraindicata savarsirea acesteia mai des (lunar sau chiar saptamanal). Nu sunt deacord cu afirmatia unora cum ca taina iarta unele pacate, dar consider ca administrarea tainei si participarea la ea nu poate fi decat folositoare, repet, in primul rand pentru sanatatea sufleteascaÎntr-adevãr, Taina Sf. Maslu (Ulei) nu este peste tot înţeleasă la fel, nici la nivel dogmatic (deşi pare straniu), nici la nivel liturgic şi practic.
Si pe mine ma enerva la culme practica cu aducerea de haine (uneori de lenjerie intima !!!) ale rudelor ce nu erau prezente. Observ ca s-a mai rarit acest obicei. Totusi, consideram folositor citirea de pomelnice (din fericire in taina, ca la inceput se facea cu glas si tinea o jumatate de ora numai pomenitul), pentru ca rugaciunile pentru sanatate trupeasca si sufletesca sa fie facute si pentru cei pomeniti.Pomenirea altor persoane decât cele prezente la Maslu sau ungerea hainelor lor cu ulei, este un obicei greşit şi acestea nu extind nicidecum "efectul Tainei" asupra celor absenţi
Care ar putea fi aceste concretizari? Consider ca toti suntem bolnavi sufleteste, adica plini de pacate, si prin aceste rugaciuni, chiar daca nu dobandim vindecare completa (iertarea pacatelor, care se face prin Marturisire), cred ca dobandim putere duhovniceasca de a ne impotrivi pacatului.Cât priveşte primitorul Tainei, acesta poate fi un creştin care suferă de o anumită boală trupească sau sufletească (dar şi aici se impun anumite concretizări)
Consider ca textul se refera la vindecare si nu la o ridicare propriu zisa, fizica. Iar o astfel de vindecare poate fi si sufleteasca.Textul de la Iacov spune că "rugăciunea... va ridica pe cel bolnav"; de aici putem conchide că e vorba de o şedere la pat.
Deşi Ardealul este cunoscut prin diferite practici mai mult sau mai puţin străine Tradiţiei Ortodoxe, abordarea sfinţiei tale e f. bună. Şi la Sinoade, ierarhii mărturisesc pt început cum cred creştinii din eparhia lor...Pentru inceput voi face o "expunere" a modului cum e inteleasa in partile din care ma trag (Ardeal).
Astea sunt măsuri populiste neprevăzute de nici un Molitfelnic. În acest caz, tot cea am spus eu cu privire la acest subiect este corect.se citesc pomelnice in taina iar la cererea ce se face la ecteniile intreite mici se zice ceva de genul "pentru...iertarea pacatelor robilor lui Dumnezeu prezenti la aceasta Sf. Taina si a celor ce sunt pomeniti"; la alte masluri am auzit si adaugiri de genul "...a celor din spitale si azile si a bolnavilor care un are cine sa-i pomeneasca"
Noile ediţii ale Molitfelnicului românesc conţin greşeala despre care tocmai spui. În vechile cărţi româneşti şi în toate Evhologhiile greceşti şi slavoneşti a 7-a ungere e la locul ei: între a 7-a rugăciune şi rugăciune de punere a Evangheliei pe cap.de ce ungerea a 7-a se face inaintea rugaciunii a 7-a si nu dupa ea, ca in cazul primelor 6? Desi ar fi mult mai practic pentru ca ar fi asezata intre rugaciunea a 7-a si cealalta rugaciune, finala, cu Evanghelia pe capul credinciosului (-ilor)
Nu inseamna ca aprob aceste practici, majoritatea de influenta catolica (lucru oarecum normal de vreme ce ne-au "calarit de 3-4 secole...). Cred ca voi deschide un nou topic cu practici ne-ortodoxe din Ardeal. Ma tem insa ca o sa-i sperii pe multi din cititori. Oricum, ne luptam sa "purificam" cultul cat putem. Am multumirea sufleteasca a faptului ca la catedrala noastra pot spune ca se face randuiala...probabil singura biserica din orasul Satu Mare la care se face randuiala. Cu toate acestea, avem si la noi metehnele noastre care nu le-am putut schimba (inca!), dar promit sa perseveram. Despre acestea va voi scrie in curand.Deşi Ardealul este cunoscut prin diferite practici mai mult sau mai puţin străine Tradiţiei Ortodoxe, abordarea sfinţiei tale e f. bună. Şi la Sinoade, ierarhii mărturisesc pt început cum cred creştinii din eparhia lor...
Aşteptăm. Ne pregătim moral pt a citi despre vestitele practici aredeleneşti şi maramureşene...
Românii nu sunt în stare să aibă nici măcar complexe. Totul copie de la ruşi sau greci. În cazul dat au luat-o de la ruşi, pt că Evhologhionul nostru (Liturghierul şi Molitfelnicul) este 95% dependent de cel slavo-rus, (chiar dacă unii nu vor să recunoască asta).grecii nu au binecuvantarea "mare" in randuiala sf. ulei. romanii au adaugat-o dintr-un complex. din mom ce e taina, inseamna ca trebuie sa aiba binecuvantare "mare". de parca sf. spovedanie are binecuvantare "mare"!
Într-adevăr nu sunt necesare toate veşmintele. Prevederea e tot de la ruşi...acelasi complex ii face pe romani sa incurce purtarea feloanelor sau chiar a tuturor vesmintelor la toate tainele. purtarea vesmintelor nu are legatura directa cu "statutul de taina" al slujbei, ci cu tipicul propriu zis al slujbei. e ridicola indicatia romaneasca sa se imbrace preotul cu toate vesmintele la spovedanie (oricum nu o respecta nimeni) sau "la nevoie" doar cu felonul si epitrahilul, dar nicidecum fara felon. in fine, nu vreau sa sar la alte subiecte.
Apropo, mai uitat să spun:grecii nu au binecuvantarea "mare" in randuiala sf. ulei. romanii au adaugat-o dintr-un complex. din mom ce e taina, inseamna ca trebuie sa aiba binecuvantare "mare". de parca sf. spovedanie are binecuvantare "mare"!
Parinte, ceva trimiteri bibliografice cu privire la Binecuvintarea Mare la inceputul Vecerniei si al Utreniei ?Până-n sec. XIII, Liturghia nu avea această "binecuvântare mare", în schimb, atenţie, Vecernia şi Utrenia, începeau cu "Binecuvântată este Împărăţia...", spusă din mijlocul bisericii...
Înapoi la “SFINTELE TAINE şi IERURGIILE: istorie, rânduială şi explicaţii”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator