Pagina 1 din 3

Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 30 Dec 2008, 20:56
de vechiul forum
In Euhologhion/Molitvelnic exista o randuiala specifica a Parastasului dar si o Litie mica pt morti. Din nefericire, in Bisericile unite [cu Roma] s-a generalizat practica Litie mici pt morti in detrimentul celei a Parastasului. Asadar, care e de fapt Parastas?! Eu sunt de parere ca cel mare, si nu litia mica pt morti care se face seara dupa vecernie, mai rar dupa utrenie si inca si mai rar, la finalul Liturghiei dupa rugaciunea amvonului.

Re: Litia mică şi Parastasul

Scris: 30 Dec 2008, 21:12
de protosinghel
Sunt foarte ocupat şi vă dau un răspuns scurt.

1. Într-adevăr există 2 rânduieli distincite:
- Panihida, care e aproape ca şi slujba înmormântării, numai că fără Apostol, Evanghelie, "ultima sărutare" şi cânterele aferente, şi alte câteva elemente mãrunte;
- Litia mică pt morţi e o rânduială mult mai uzualã, chiar şi în BO, în primul rând pt că-i mai scurtă. Grecii îi mai zic şi "Trisaghion", pt că începe cu "Sfinte Dumnezeule".

2. În Mănăstiri, Panihida (mare) se săvârşeşte de obicei în toate sâmbetele, după Liturghie, iar în Sâmbătele morților - şi vineri seara după Vecernie. În parohii însă se obişnuieşte Panihidă mare la 40 de zile şi cu alte ocazii mai speciale, şi în Sâmbetele morţilor.

3. Litia mică se săvârşeşte oricând şi cu orice ocazie, mai ales duminica, pt că datorită cinstirii Învierii, duminica este interzisă Panihida mare, iar la parohie pomenirea morţilor e solicitată inclusiv duminica. Această litie are şi ea două rânduieli (neoficiale):
a) Aliluia, Cela ce prin adâncul, Ectenie mică pt morţi, Cu sfinţii (condacul), Sf. Dumnezeule (şi celelalte) rostite, Cu duhurile drepţilor, Ectenie întreită, Otpust şi Veşnica pomenire; (Aş putea spune că asta e o variantă hibridă dintre Panihidă şi Litie şi care nu e prea recunoscutã, dar des întâlnitã)
b) [Trisaghion]: Sfinte Dumnezeule cântat, Cu duhurile drepţilor, Ectenia întreitã, Condacul (care uneori se lasã), Otpustul şi Veşnica pomenire. Exact aceasta este rânduiala şi la scoaterea mortului din casă...

4. Rânduiala din Tipicul Mănăstirii Sf. Sava şi altele privind pomenirile morţilor de obicei nu se respectã. Ele şi sunt confuze, aşa cum şi Octoihul în zilele de sâmbãtã e foarte neclar. Pentru ziua de sâmbătă ar fi bine să fie dată 2 rânduieli separate: una pt bisericile de pe lângă cimitire şi alta pt slujba obişnuită, când nu se doreşte o pomenire specialã a morţilor sâmbãta. Cel puţin la Utrenie, rânduielile sunt foarte diferite.

Re: Litia mică şi Parastasul

Scris: 23 Iul 2009, 14:12
de eelianos
a) Aliluia, Cela ce prin adâncul, Ectenie mică pt morţi, Cu sfinţii (condacul), Sf. Dumnezeule (şi celelalte) rostite, Cu duhurile drepţilor, Ectenie întreită, Otpust şi Veşnica pomenire; (Aş putea spune că asta e o variantă hibridă dintre Panihidă şi Litie şi care nu e prea recunoscutã, dar des întâlnitã)
b) [Trisaghion]: Sfinte Dumnezeule cântat, Cu duhurile drepţilor, Ectenia întreitã, Condacul (care uneori se lasã), Otpustul şi Veşnica pomenire. Exact aceasta este rânduiala şi la scoaterea mortului din casă...
a. varianta asta nu cred ca se poate considera hibrida pentru ca are multe "insemne" ale parastasului (care nu este compatibil cu ziua duminicii), ci este pur si simplu ... parastasul pe scurt pentru ca ... parintele are multe de facut in ziua aia si ... are si vecernie seara.
b. trisaghionul este "compromisul" facut de biserica pentru a putea pomeni mortii si duminica. atentie! pentru a ramane in spiritul acestei iconomii, trisaghion nu trebuie sa aiba "insemnele" sambetei sau ale "aliluia" sau, logic, ale parastasului. ma refer la prezenta colivei, la zicerea vreunui condac sau ... la zicerea "vesnica pomenire" " pe larg".

Re: Litia mică şi Parastasul

Scris: 23 Iul 2009, 19:11
de protosinghel
Aliluia, Cela ce prin adâncul, Ectenie mică pt morţi, Cu sfinţii (condacul), Sf. Dumnezeule (şi celelalte) rostite, Cu duhurile drepţilor, Ectenie întreită, Otpust şi Veşnica pomenire; (Aş putea spune că asta e o variantă hibridă dintre Panihidă şi Litie şi care nu e prea recunoscutã, dar des întâlnitã)
varianta asta nu cred ca se poate considera hibrida pentru ca are multe "insemne" ale parastasului (care nu este compatibil cu ziua duminicii), ci este pur si simplu ... parastasul pe scurt pentru ca ... parintele are multe de facut in ziua aia si ... are si vecernie seara.
Când am zis "hibridă" m-am referit la combinaţia dintre Panihidă şi Trisaghion. O putem numi şi o Panihidă redusă la maximum. Desigur nu se poate face duminica, când defapt nu ar trebui să se fac nici un fel de pomenire a morţilor, cu excepţia celor tainice de la Liturghie (Proscomidie şi Diptice) care se fac chiar şi la Paşti.
[Trisaghion]: Sfinte Dumnezeule cântat, Cu duhurile drepţilor, Ectenia întreitã, Condacul (care uneori se lasã), Otpustul şi Veşnica pomenire. Exact aceasta este rânduiala şi la scoaterea mortului din casă...
trisaghionul este "compromisul" facut de biserica pentru a putea pomeni mortii si duminica. atentie! pentru a ramane in spiritul acestei iconomii, trisaghion nu trebuie sa aiba "insemnele" sambetei sau ale "aliluia" sau, logic, ale parastasului. ma refer la prezenta colivei, la zicerea vreunui condac sau ... la zicerea "vesnica pomenire" " pe larg".
E o rânduială scurtă, dar nu neapărat pt duminici. Iar despre "Veşnica pomenire" pe larg sau pe scrut prima dată aud.

Re: Litia mică şi Parastasul

Scris: 24 Iul 2009, 08:56
de eelianos
Când am zis "hibridă" m-am referit la combinaţia dintre Panihidă şi Trisaghion. O putem numi şi o Panihidă redusă la maximum. Desigur nu se poate face duminica, când defapt nu ar trebui să se fac nici un fel de pomenire a morţilor, cu excepţia celor tainice de la Liturghie (Proscomidie şi Diptice) care se fac chiar şi la Paşti.
da, intelesesem bine sensul. de aceea l-am si "atacat".
asa este, nici macar trisaghionul nu ar trebui sa se faca duminica.

Re: Litia mică şi Parastasul

Scris: 24 Iul 2009, 09:04
de eelianos
Iar despre "Veşnica pomenire" pe larg sau pe scrut prima dată aud.
da, si eu de curand am observat.
pe lung ar fi varianta cantata, stiuta de toti.
pe scurt ar fi o varianta rostita doar de preot, nerepetata de popor, fara stihuri, care practic nu are niciun sens in lipsa colivei, dar ... e mai smerita si ... pare mai potrivita cu ... bucuria duminicii.

Re: Litia mică şi Parastasul

Scris: 24 Iul 2009, 11:06
de protosinghel
Iar despre "Veşnica pomenire" pe larg sau pe scrut prima dată aud.
da, si eu de curand am observat.
pe lung ar fi varianta cantata, stiuta de toti.
pe scurt ar fi o varianta rostita doar de preot, nerepetata de popor, fara stihuri, care practic nu are niciun sens in lipsa colivei, dar ... e mai smerita si ... pare mai potrivita cu ... bucuria duminicii.
Dar ce carte de cult sau de tipic prevede aceasta? Sunt extrem de curios!

Re: Litia mică şi Parastasul

Scris: 30 Iul 2009, 08:51
de pramvrosie
in liturghierul tiparit de Schitul Lacu pomenirea mortilor la liturghie se face dupa rugaciunea Amvonului. de ce? spuneati undeva ca la liturghie nu are ce cauta vesnica pomenire, as vrea sa explicati. a, si inca un lucru, in discutiile cu parintii romani dn Athos am aflat ca randuiala pomenirii mortilor si chiar a ingroparii la greci nu are rugaciunile acelea mari de dezlegare.

Re: Litia mică şi Parastasul

Scris: 30 Iul 2009, 13:03
de protosinghel
in liturghierul tiparit de Schitul Lacu pomenirea mortilor la liturghie se face dupa rugaciunea Amvonului. de ce? spuneati undeva ca la liturghie nu are ce cauta vesnica pomenire, as vrea sa explicati.
Am văzut asta şi la Simonos Petras, dar asta se face doar sâmbăta. E vorba de parastasul mic, pe care-l fac înainte de Otpust pt simplu motiv de a participa toţi. Imediat după aceea se face Otpustul şi se împarte anafura.
in discutiile cu parintii romani dn Athos am aflat ca randuiala pomenirii mortilor si chiar a ingroparii la greci nu are rugaciunile acelea mari de dezlegare.
Molitfelnicul grecesc are 1 sau 2 rugăciuni, depinde de ediţie şi perioadă, iar cel slavon are o singură rugăciune de dezlegare. La românii sunt 3 rugăciuni. Eu sunt de părerea că e bine să fie una singură, ca să nu dăm impresia că nu credem în "efectul" uneia, şi ar fi nevoie şi de a doua, şi de a treia...

Re: Litia mică şi Parastasul

Scris: 18 Oct 2009, 19:33
de Nuica Stefan
Unde stau preotii la parastas?
Am citit de asemenea la profesorul Foundoulis ca la Inmormantare nu trebuiesc citite acele rugaciuni de iertare dinspre sfarsitul slujbei.
De asemenea vad ca multi pun o randuiala ciudata a parstasului cu evanghelie si apostol, fara ectenia mare de morti. Cum ar fi mai bine de facut? De asemenea voiam sa va mai intreb parastasul facut in ziua inmormantarii dupa ce randuiala trebuie facut? Unii preoti fac un asa zis parastas pe scurt!

Re: Litia mică şi Parastasul

Scris: 18 Oct 2009, 19:36
de Nuica Stefan
Randuiala Inmoramantarii incepe cu binecuvantarea la casa omului sau in Biserica? In unele tipice scrie ca la casa omului altele ca in Biserica.

Re: Litia mică şi Parastasul

Scris: 19 Oct 2009, 09:54
de protosinghel
Randuiala Inmoramantarii incepe cu binecuvantarea la casa omului sau in Biserica? In unele tipice scrie ca la casa omului altele ca in Biserica.
Normal ar fi ca fiecare din acestea să aibă binecuvântare (început) şi otpust (sfârşit) proprie.

slujbe pentru adormiti

Scris: 12 Apr 2010, 22:38
de porfirie
La noi in Baragan,cel putin,din cate stiu eu, nu stiu daca si in alte parti se obisnuieste sa se faca parastas pentru cei adormiti si acasa unde se aduna multa lume,preotul vine si spune o singura ectenie si canta vesnica pomenire...nu am gasit pe nicaieri in cartile de cult aceasta practica.ce o legitimeaza?sau care e normalitatea ei?...

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 13 Apr 2010, 13:42
de protosinghel
Nu există o asemenea rânduială, dar se face probabil din lipsă de timp sau slabă remunerare.
Parcă e mare lucru să adaugi "Sfinte Dumnezeu" şi "Cu duhurile drepţilor", ca să fie o rânduială cât de cât completă?!

Re: slujbe pentru adormiti

Scris: 13 Apr 2010, 13:46
de georgedimoiu
La noi in Baragan,cel putin,din cate stiu eu, nu stiu daca si in alte parti se obisnuieste sa se faca parastas pentru cei adormiti si acasa unde se aduna multa lume,preotul vine si spune o singura ectenie si canta vesnica pomenire...nu am gasit pe nicaieri in cartile de cult aceasta practica.ce o legitimeaza?sau care e normalitatea ei?...
Poate este vorba de rugăciunea care se face înainte de binecuvântarea mesei și nu de parastasul propriuzis.

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 30 Mai 2010, 13:57
de Alexandru b17
Ce slujba pt adormiti se savrseste la 3 ,6,9 zile? Dar la 40 (daca pica de luni pana vineri): litia mica sau parastasul? Dar cu alte ocazii?

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 30 Mai 2010, 19:23
de protosinghel
Ce slujba pt adormiti se savrseste la 3 ,6,9 zile? Dar la 40 (daca pica de luni pana vineri): litia mica sau parastasul? Dar cu alte ocazii?
La 3 zile se face chiar slujba înmormântării. Ce alt parastas mai e nevoie?
La 9 şi 40 de zile ar fi bine să se facă parastasul (panihida) mare. La fel se poate face şi la un an.
În restul situaţiilor, cu excepţia sâmbetelor morţilor, se va face Litia mică (Trisaghion).

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 25 Aug 2010, 22:44
de silvestru
pr Petru, de ce se ridica la vesnica pomenire jertfa si se leagana in sus si jos ,care este semnificatia ?

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 25 Aug 2010, 23:03
de MarcelMN
jertfa insemnand coliva nu?

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 26 Aug 2010, 11:02
de silvestru
jertfa insemnand coliva nu?
Coliva sau paine si vin, dar de obicei oamenii vin cu multe altele, insa nu stiu ce semnifica acel leganat in sus si jos (si daca este peste tot generalizat ) la vesnica pomenire, poate se gaseste cineva sa-mi spuna, va multumesc anticipat.