Pagina 2 din 3

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 26 Aug 2010, 15:41
de MarcelMN
poi stiu ca se "leagana" la Cu sfintii odihneste" dar nici eu nu stiu. am sa ma documentez

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 26 Aug 2010, 16:08
de silvestru
pr Petru, de ce se ridica la vesnica pomenire jertfa si se leagana in sus si jos ,care este semnificatia ?
nu stie nimeni,pr Petru nu stie?

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 26 Aug 2010, 16:13
de MarcelMN
leganarea colivei sugereaza participarea noastra la ridicarea spre cer a sufletului celui adormit

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 26 Aug 2010, 17:47
de silvestru
leganarea colivei sugereaza participarea noastra la ridicarea spre cer a sufletului celui adormit
Ati gasit undeva? Sau e o interpretare personala? Eu m-am gindit la acest fapt dar am intrebat pt ca n-am siguranata ca interpretarea mea e si adevarata, daca nu am o baza.

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 26 Aug 2010, 18:00
de MarcelMN
pai asa ma gandesc ca,,, coliva reprezinta trupul mortului si o leganam in mod simbolic spre aducere aminte de iesirea sufletului celui raposat

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 26 Aug 2010, 19:28
de IEREU
La inceput mi se parea lipsit de sens ca cineva sa legene de atatea ori coliva. Dar iata cum argumentez personal acest ritual pe baza scripturistica. Astfel citim la Ies.29,23 Să mai iei o pâine, din cele cu untdelemn, o turtă cu untdelemn şi o azimă din panerul ce este pus înaintea Domnului; 24 Să le pui toate pe braţele lui Aaron şi pe braţele fiilor lui, ca să le aducă, legănându-le, înaintea Domnului. 25 Apoi să iei acestea din mâinile lor şi să le arzi pe jertfelnic, ardere de tot, spre bună mireasmă înaintea Domnului; aceasta este jertfă Domnului. 26 Să iei pieptul berbecului, care este pentru sfinţirea lui Aaron, şi să-l duci înaintea Domnului legănându-l; aceasta va fi partea ta. 27 Să sfinţeşti pieptul legănat şi spata legănată, care au fost ridicate înaintea Domnului, din berbecul cel pentru sfinţirea lui Aaron şi a fiilor lui.
Lev.23,14 Nici un fel de pâine nouă, nici grăunţe uscate, nici grăunţe crude să nu mâncaţi până la ziua aceea în care veţi aduce prinos Dumnezeului vostru. Acesta este aşezământ veşnic în neamul vostru, oriunde veţi locui. 15 Din ziua a doua după întâi a sărbătorii, din ziua în care veţi aduce snopul legănat, să număraţi şapte săptămâni întregi.
Num.18,11 Şi iată ce să mai fie al vostru din darurile lor ridicate: toate darurile ridicate ale fiilor lui Israel şi toate darurile lor legănate ţi le-am dat ţie şi fiilor tăi şi fiicelor tale, care sunt cu tine, prin lege veşnică. Tot cel curat din casa ta poate să mănânce din acestea.
Deci a legana darul era un gest in legea veche, prin care se arata adorarea fata de Dumnezeu.
Tot asa prin diferite gesturi noi aratam dragostea fata de Dumnezeu si aproapele prin gesturi ca plecaciune, inchinaciune, sarutare, imbratisare...

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 26 Aug 2010, 19:37
de silvestru
acum ma multumeste raspunsul,multumesc

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 12 Mai 2011, 20:07
de Nuica Stefan
In Molitfelnicul din 2002 si in Panihida din 1946, se spune ca aceasta Litie mica pentru morti nu se face duminica, la praznice, la sarbatori mari. Este justificata aceasta indicatie?

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 12 Mai 2011, 23:13
de protosinghel
In Molitfelnicul din 2002 si in Panihida din 1946, se spune ca aceasta Litie mica pentru morti nu se face duminica, la praznice, la sarbatori mari. Este justificata aceasta indicatie?
Da. Este f. corectă şi trebuie respectată cu stricteţe. O excepţie în BOR o face Praznicul Înălţării Domnului, când sunt pomeniţi erorii, deşi eu aş scrimba această zi.

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 04 Iul 2011, 02:40
de catehumen
jertfa insemnand coliva nu?
Coliva sau paine si vin, dar de obicei oamenii vin cu multe altele, insa nu stiu ce semnifica acel leganat in sus si jos (si daca este peste tot generalizat ) la vesnica pomenire, poate se gaseste cineva sa-mi spuna, va multumesc anticipat.
Aceasta este o practică din VT(Levitic 7,14; 10,14-15; 23,17,20; Numerii 18,11 ş.a.) şi simbolizează faptul că jetrfa este închinata lui Dumnezeu. Este specifică pentru Basarabia.

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 19 Sep 2011, 19:21
de paterdaniil
In Molitfelnicul din 2002 si in Panihida din 1946, se spune ca aceasta Litie mica pentru morti nu se face duminica, la praznice, la sarbatori mari. Este justificata aceasta indicatie?
Da. Este f. corectă şi trebuie respectată cu stricteţe. O excepţie în BOR o face Praznicul Înălţării Domnului, când sunt pomeniţi erorii, deşi eu aş scrimba această zi.
3. Litia mică se săvârşeşte oricând şi cu orice ocazie, mai ales duminica, pt că datorită cinstirii Învierii, duminica este interzisă Panihida mare, iar la parohie pomenirea morţilor e solicitată inclusiv duminica.
Deci, pana la urma, Litia mica se face sau nu se face duminica?

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 20 Sep 2011, 08:50
de protosinghel
Ar fi bine să nu se facă, dar din cauza cererii credincioşilor, aceasta a devenit un lucru "normal".
Am vrut să zic că "Litia mică pentru morţi" (Trisaghionul) este preferată în ziua de duminică, faţă de Panihida / Parastasul Mare.
Îmi cer scuze dacă am fost confuz. Părerea mea este ca în toată parohiile să se slujească în sâmbete şi tot atunci să se facă Panihida Mare, iar duminica să nu se mai facă nimic.

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 15 Noi 2011, 18:12
de presviter
Părerea mea este ca în toată parohiile să se slujească în sâmbete şi tot atunci să se facă Panihida Mare, iar duminica să nu se mai facă nimic.
Părinte Petru, eu nu înţeleg ce rost are să se facă Parastas sau Panihidă după Sf. Liturghie, care este jertfă şi mijlocire desăvîrşită şi pentru vii, şi pentru adormiţi, că doar de aia conţine rugăciune Dipticelor, atît după Epicleză, cît şi la Proscomidie, ca să nu mai vorbim de pomenirile de la Ectenia întreită, de la Vohodul mare şi de la Ectenia adormiţilor - care se poate pune în orice zi înafară de Duminică. Ba chiar şi rugăciunea de binecuvîntare a colivei dinainte de otpust este destul de explicită.
Şi ca să nu mai vorbim de Moşii de iarnă şi de vară, care au şi Vecernie şi Utrenie speciale pentru adormiţi.

Şi, cu toate acestea, de ce se mai pune Parastasul (care mai ţine şi el cel puţin jumate de oră) după Liturghie ?

Mult mai normal ar fi să se facă Parastas în zilele sau în condiţiile în care nu avem Sf. Liturghie.

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 15 Noi 2011, 18:53
de protosinghel
Cuvântul românesc "parastas" este echivalent cu grecescu "panihida", care chiar şi etimologic înseamnă "de toată noaptea". În tipicul constantinopolitan orice priveghere de noapte esta numită "pannyhis".
Cred că v-aţi dat seama că parastasul trebuie făcut seara după Vecernie şi trebuie să dureze cât o Priveghere, aşa cum e şi prevăzut în Triod şi Penticostar la cele 2 Sâmbete ale Morţilor.
Şi eu cred că o dată cu Otpustul Liturghiei nu trebuie să se mai săvârşească nimic în Biserică. Chiar şi botezurile şi cununiile ar trebui făcute înainte sau în cadrul Liturghie, dar nu după aceasta. Avem însă o realitate pe care nu o putem neglija şi nici călca în picioare.

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 15 Noi 2011, 18:59
de presviter
Avem însă o realitate pe care nu o putem neglija şi nici călca în picioare.
Dar în cazul parastasului este foarte simplu: să îi înveţi pe oameni că cea mai bună pomenire este cea de la Liturghie.
Nu oamenii vor slungirea slujbei şi repetiţii fără rost, ci clericii tipicari sau pseudo-tipicari.

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 15 Noi 2011, 23:11
de protosinghel
Avem însă o realitate pe care nu o putem neglija şi nici călca în picioare.
Dar în cazul parastasului este foarte simplu: să îi înveţi pe oameni că cea mai bună pomenire este cea de la Liturghie.
Nu oamenii vor slungirea slujbei şi repetiţii fără rost, ci clericii tipicari sau pseudo-tipicari.
Ei, dar când vor ridica pomenile? ;) Sau acceptaţi "Veşnica pomenire" la Liturghie? Eu nu.
Şi-apoi Biserica nu a inventat chiar în zadar acele rânduieli. Doar că ele trebuie săvârşite la timpul lor şi în duh ortodox, dar nu păgân şi ocult.

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 16 Noi 2011, 22:50
de protopsalt
Rolul slujbei de parastas este destul de clar, in opinia mea. Ea exista si trebuie facuta, nu insa dupa ureche si omitand esentialul (canonul atat de frumos...) si alte cantari deosebite.

Ea trebuie savarsita, pentru ca isi are rostul ei, alminteri, tindem sa scadem si rolul altor slujbe sau traditii - care sunt implicit bisericesti - pomana pt cei adormiti.

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 17 Noi 2011, 18:56
de presviter
Ea trebuie savarsita, pentru ca isi are rostul ei, alminteri, tindem sa scadem si rolul altor slujbe sau traditii - care sunt implicit bisericesti - pomana pt cei adormiti.
Să se săvîrşească, dar nu după Liturghie, pentru că nimic nu poate completa Liturghia.
Putem face parastas la cimitir sau la casele creştinilor, sau în biserică fără să slujim Liturghia. Iar dacă liturghisim, să fim încredinţaţi că nu-i mîngîiere mai mare pentru adormiţi şi nici bucurie mai mare pentru creştinii care îi pomenesc.

Chiar dacă nu legănăm coliva.

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 18 Noi 2011, 20:53
de protopsalt
Si atunci ce slujbe se pot savarsi? Si daca nu le putem face, de s-au inventat aceste randuieli, doar ca sa fie inventate? Asa cum in mod normal slujba de inmormantare trebuie precedata de Sfanta Liturghie - asa ar fi normal, dar care preot mai face asa oare??? - de ce nu si alte slujbe pot urma dupa Liturghie?!

Re: Litia mică (pt adormiţi) şi Parastasul

Scris: 24 Noi 2011, 17:28
de presviter
Nici măcar nu este scris undeva că trebuie să se facă pomenirile după Liturghie (asta este o apucătură de-a noastră), ci dimpotrivă. În Molitfelnic spune clar că Litia mică pt morţi se face la sfîrşitul Vecerniei sau al Utreniei, iar Parastasul, care este o prescurtare a Înmormîntării, apare clar ca o rînduială de sine stătătoare. În plus, ele au o structură foarte asemănătoare Utreniei, iar Utrenia este întotdeauna înaintea Liturghiei, nu după ea, iar multe zile pot avea Utrenie dar nu Liturghie, chiar şi în mînăstiri.
Acelaşi lucru este valabil şi la Maslu. Apoi Botezul, în tradiţia veche, preceda Liturghia sau avea loc în prima parte a acesteia. Cununia, dacă ar fi să ţinem cont de părintele Cleopa, trebuie făcută înaintea Sf. Liturghii, iar staroverii au păstrat această practică.
Este foarte clar că Euharistia le încununează pe toate, fiindcă este Taina Tainelor, după cum spune Sf. Dionisie Areopagitul.