LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Totul despre Liturghie şi alte teme implicite
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5421
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde protosinghel » 28 Mar 2016, 17:12

Cu siguranţă, acele elemente trebuie puse o singură dată.
Mi se pare că, dpdv practic, e mai bine la sfârşitul LDIS, deşi sunt elemente ale Obedniţei.

Pr Haralambie
Mesaje: 895
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde Pr Haralambie » 29 Mar 2016, 06:22

Chiar dacă eliminăm Obednita?
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5421
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde protosinghel » 29 Mar 2016, 14:01

Chiar dacă eliminăm Obednita?
Mai ales dacă o eliminăm, căci:
- acest final deja s-a unit organic cu Liturghia şi nu contravine nici unui element al LDIS;
- dacă cineva vă învinuieşte că aţi lăsat Obedniţa, îi puteţi spune că toată "partea euharistică" a Obedniţei se regăseşte totuşi în LDIS.

radu1984

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde radu1984 » 10 Mai 2016, 19:04

Hristos A Inviat
Off-Topic
Inainte de a ince sa expun "vreo doua" elemente legate de LDIS , as dori sa va trimit un link catre o fotografie ce ma uimit , ma surprins placut , anume Mitropolitul Antonie al Surojului stand in genunchi si vorbind cu o tanara de nu ma insel , intrebarea mea , fara sa judec este : Oare cati ierarhi se mai "preteaza" la asemenea moduri de a invata ? http://www.cuvantul-ortodox.ro/wp-conte ... 80x388.jpg asta dupa ce am citit articolul parintelui Petru Pruteanuhttp://www.teologie.net/2016/02/25/mitr ... i-iertare/ in care stateau si pe jos ascultand invatatura I.P.S. Antonie al Surojului , superb si minunat !

Acum cu privire la LDIS , conform tipicului si a liturgicii clar ea ar trebui savarsita dupa ceasul IX care reprezinta ora 15:00 , undeva la la 0ra 16:00 , ceasul X , sper sa nu ma insel ? ! Acum problema se pune in felul urmator :
1 - Batrani bolnavi care trebuie sa isi ia tratatamentul si sa manace respectiv bea apa !
2 - Batranii in general , din motive clare , sunt mai slabiti iar mancarea ii ajuta evident !
3 - Adultii muncitori , in fabrici in sistem trei schimburi , sau birocratii care lucreaza opt sau chiar douasprezece ore , au fara indoiala de energia din mancare !
4 - Oamenii bolnavi au nevoie de macare , apa si fara de indoiala de medicamente !
5 - Copii si tinerii rezista , daca nu sunt bolnavi , fereasca-i Dumnezeu !
6 - Adulti sanatosi care pot ajuna si veni la liturghie


Acum eu cred ca ca e totusi o problema cu vremea slujirii acestei liturghii la parohiile de oras sau de sat ori la catedrale care sunt tot la orase , preotul / diaconul de mir pot ajuna , la manastiri e clar ,ca "se poate" cel putin in teorie ! In romania fiecare mitropolie/arhiepiscopie/episcopie fiecare parohie face dupa cum ii trece prin cap la paroh , la fel in catedrale ... chiar si la cea patriarhala se face dimineata , in joia mare ce-a trecut au facut Vecernia cu Liturghia Sf. Vasile dimineata la 07:30 ... sau era in sambata mare , nu mai retin ! De ex. La catedrala Bitropoliei Banatului si Arhiepiscopiei Timisoarei anul trecut s-au facut LDIS la 15:00 , anul acesta dimineata !!!
Asadar cum sa procedeze clerul mirenesc sau monahal de la sat sau oras , cum e mai bine sa facem , cum sa plinim cea ce inseamna de fapt LDIS , Impartasania ?! Sa o Facem dimineata sau la 15:00 ... 16:00 dupamiaza ???? Am inteles parinte Petru cu cele sase ore anterioare de ajunare , iar ora de inceput este de 17:00 sau 18:00 este valabil petru Biserica Ortodoxa Rusa dar in Biserica Ortodoxa Romana , nu gasesc canoane specifice ... e destul de greu de "descifrat" problema , ce solutie sa aplicam , avand in vedere punctele 1 2 , 3 si 6 pe care le-am enumerat ??? Oare e asa mare abatere sa nu traim in "Litera legii" ci in "Spiritul legii" , daca facem LDIS dimineata pentru a impartasi pe toti cei care vor dar nu pot sta fara mancare , apa si/sau tratament pana seara , e oare asa gresit !
Poate reusiti sa dati un raspuns cat mai clar , caci sunteti in masura sa "judecati la rece" problema ? !
Cu Stima
Radu !

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5421
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde protosinghel » 11 Mai 2016, 21:09

1. Hotărârea Sinodului Bisericii Ortodoxe Ruse de a posti cel puţin 6 ore înainte de împărtăşirea la LDIS (care, apropo, a venit anume ca adresării mitropolitului Antonie de Suroj), a fost motivată istoric şi canonic de mari teologi ai Bisericii de atunci. Din acest punct de vedere, ea nu trebuie văzută ca o normă canonică locală, fără aplicabilitate în afara Bisericii Ruse, cel puţin atâta timp când Biserica Română nu are careva reguli (diferite) în acest sens.
2. Dacă acest post de minim (!) 6 ore îi vizează şi pe oamenii sănătoşi (dar cu anumite dificultăţi de a posti ziua întreagă), cu atât mai mult iconomia se aplică celor bolnavi, bătrâni, copiii etc.
3. Nu ştiu cât timp trebuie să mai treacă că "nărodul nostru pravoslavnic" să înţeleagă că postul nu a fost, nu este şi nici nu poate fi principalul element care ne permite sau ne opreşte de la Sfânta Împărtăşanie...

Avatar utilizator
barbosioan
Mesaje: 53
Membru din: 24 Sep 2014, 07:44
Confesiune: ortodox
Preocupări: Liturgica,Tipic,Drept Canonic,Catehetica
Localitate: Timisoara

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde barbosioan » 12 Mai 2016, 16:51

Parinte Petru ca idee , ati facut referire la "narod" ca :
1 - Nărod = Popor , multime ?
Sau
2 -Nărod = Nebun , Prost , lunatic
Prima si a doua fiind din DEX , insa in privinta punctului 2 este si un regionalism din Banat .
Scuze de Off-Topic

La subiect acum , personal nu am gasit vreo hotarare a sinodului BOR in acest sens , BORu are , oricum se face dupa capul celui "mai mare" , in cea ce priveste postul aici va inteleg si inteleg situatia cu impartasirea si postul , impartasania se poate face si in alte forme , fara sa fie in cadrul liturghiei,oricare dintr-e ele , am vazut oameni care s-au spovedid si imediat s-au impartasit , a deschis preotul dvera si usile , a rostit rugaciunile specifice , apoi a impartasit acel / acei crestin/i , nu vad nimic gresit , plus celelalte randuieli speciale de impartasanie din molitfelnic . Ce vroiam sa fac era sa incerc sa "luminez" daca pot spune asa , situatia privind LDIS caci "nărodul" devine tot mai bulversat asupra acesteia si problemelor euharistice pe care le "provoaca" si cred ca o uniformizare a LDIS din partea sinodului BOR ar fi binevenita , ce parere aveti asupra acestui fapt ? A si inca ceva legat de preot acum , de ex. cunosc preoti de mir care fac duminica liturghia ( ca exemplu ) Sf. Ioan sau a Sf. Vasile , unii ajuneaza de la miezul noptii 00:00 , altii de la ora 03:00 AM (daca stau mai mult ) , avand in vedere ca proscomidia o fac de la 09:00 iar liturghia de la 10:00 , nu ii judec dar sincer nu cred ca e o greseala mare , desi cred ca dupa vecernie ar trebui inceputa ajunarea sau cel putin de la ora 00:00 !
Trebuie facuta clara diferenta intre credinta si fanatism !

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5421
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde protosinghel » 12 Mai 2016, 19:56

cunosc preoti de mir care fac duminica liturghia ( ca exemplu ) Sf. Ioan sau a Sf. Vasile , unii ajuneaza de la miezul noptii 00:00 , altii de la ora 03:00 AM (daca stau mai mult), avand in vedere ca proscomidia o fac de la 09:00 iar liturghia de la 10:00...
Unde stau şi ce fac la ora ceea? Cred că asta-i întrebarea de bază, nu dacă mănâncă sau beau ceva...
Un preot care ia în serios Liturghia şi Împărtăşirea, cel târziu după orele 22:00 se retrage şi, dacă nu poate să privegheze, atunci să doarmă liniştit. De mâncare şi băutură nici vorbă nu poate. E altceva, de exemplu, când e vreo problemă de sănătate. Odată m-a apucat o durere de dinţi pe la 2 de noapte, sâmbătă spre duminică, încât nici nu m-am uitat la ceas sau să consider păcat, am luat un analgezic cu un pahar de apă şi am încercat să-mi continui somnul...

Avatar utilizator
barbosioan
Mesaje: 53
Membru din: 24 Sep 2014, 07:44
Confesiune: ortodox
Preocupări: Liturgica,Tipic,Drept Canonic,Catehetica
Localitate: Timisoara

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde barbosioan » 12 Mai 2016, 20:40

Pai unii din cate stiu isi citesc canonul de impartasanie si/sau citesc in general elemente de teologie , sub nici o forma nu fac lucruri care ar opri din liturghisire , probabil ca asa au considerat , elemente din domeniul "trupesc" ori alcool , asta clar ar opri din start dreptul de a liturghisi in acea zi ! Probabil ca sunt multi clerici care nu pastreaza o anumita ora de la care sa inceapa propriu zis abtinerile necesare liturghiei !Dar nu judec , doar puneam bazele unei discutii daca vreti , de aflare a adevaratei ore pentru inceputul ajunarii , evident din punct de vedere medical este altceva !
Trebuie facuta clara diferenta intre credinta si fanatism !

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5421
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde protosinghel » 17 Mai 2016, 19:32

Despre împărtăşirea la Liturghia Darurilor Înaintesfinţite şi alte teologumene episcopale
Tot acolo aveţi link şi la studiul istorico-liturgic asupra LDIS.

MihaEl
Mesaje: 48
Membru din: 31 Aug 2014, 17:15
Confesiune: ortodox
Preocupări: student

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde MihaEl » 05 Mai 2018, 01:05

De ce atunci când se pregătesc mai multe Agnețe pentru a fi folosite la Liturghia Darurilor Înaintesfințite, la momentul epiclezei textul se rostește la singular?
iar când vine vorba să binecuvânteze Sfintele Agnețe, după invocarea Sfântului duh, preotul zice: Și fă, adică, pâinea aceasta... (iar nu pâinile aestea, căci unul este Hristos), binecuvântându-le pe toate, o dată. Iar când va fi să le înalțe, la: Sfintele, sfinților, le înalță pe toate împreună. (Liturghier 2012, p. 286)


Motivarea dată în legătură cu folosirea singularului mi se pare insuficientă. Există consemnări ale textului epiclezei care să aibă pâinile acestea și/sau potirele acestea?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5421
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde protosinghel » 08 Mai 2018, 12:49

De exemplu, la Botez, vechile Evhologhii fac referire doar la un candidat, de genul masculin. E de la sine înţeles că dacă erau mai mulţi sau era o femeie, textul era adaptat.

Probabil acelaşi principiu era aplicat şi aici, fără să fie vreodată menţionat. Paradoxal, dar se pare că oamenii aveau o mai multă flexibilitate în folosirea textelor liturgice, deşi întâlnim şi suficiente exemple contrarii...

MihaEl
Mesaje: 48
Membru din: 31 Aug 2014, 17:15
Confesiune: ortodox
Preocupări: student

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde MihaEl » 02 Ian 2019, 12:53

Am găsit o mărturie la Simeon al Tesalonicului despre folosirea la epicleză fie a singularului fie a pluralului după numărul pâinilor.
Iar la consacrare/ desăvârșire, dacă este o singură pâine, preotul spune: „și fă pâinea aceasta”, iar nu „pâinile acestea” din pricina părticelelor; iar dacă sunt mai multe pâini ca Presfințite, atunci spune: „Și fă pâinile acestea”, iar la înălțare înalță pâinea sau pâinile, dacă sunt mai multe, nu și părticelele/ miridele. (Ioan I. ICĂ jr, De la Dionisie Areopagitul la Simeon al Tesalonicului, integrala comentariilor bizantine, Deisis, Sibiu, 2011, p. 422.)
Expresia „ca Presfințite” mă derutează. Vrea să spună „ca (în cazul în care se pregătesc mai multe pâini pentru Liturghia Darurilor) Presfințite (/Înaintesfințite)”?

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 984
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde dimitrie » 09 Mai 2020, 23:41

Se pare că este o tradiţie foarte veche, din moment ce o au şi ruşii, dar numai la hirotonia în preot. Şi eu când am fost hirotonit preot, la Intrarea Mare, am purtat pe cap pocrovăţul mare. Iată un exemplu:

Imagine

Nu cunosc nimic mai mult despre istoria sau simbolismul acestui gest. Un lucru este clar: LDIS a conservat mult mai bine vechile rânduieli (cu este, de exemplu, rânduiala cădirii la Heruvic, dar numai la ruşi) şi nu-i exclus ca această practică să fi avut loc şi la Liturghiile obişnuite.
Am văzut pe starețul Efrem de la Schitul Vatopedin Sfântul Andrei Saray din Karyes-Athos, că purta pe cap Sfântul Aer în chipul acesta, în timpul Vohodului Mare de la LDIS. Mi s-a părut ceva dumnezeeiesc aici, adică adevărat, inspirat. De ce oare?

- Mi-a venit în minte un oarecare răspuns. Când mai are preotul fața acoperită cu Sfântul Aer? În sicriu - semnul încetării lucrării preoției odată cu adormirea.
Așadar, acesta ar putea fi înțelesul tainic al acestui gest liturgic din timpul Vohodului cu Cele mai-înainte-sfințite, că nu urmează lucrarea obișnuită de la celelalte Liturghii, de sfințire a Darurilor de după Vohodul Mare. Acum, preoția slujitorului se mărturisește și prin acest gest simbolic (de purtare a Sf. Aer pe cap, acoperindu-i și fața preotului în mare măsură) a fi nelucrătoare (într-u sfințirea Darurilor).
- Un alt gând îmi spune acum, că tot spre mărturie cum că pe Sf. Disc este deja Slava lui Dumnezeu - Cuvântul întrupat, iar nu Simboluri, este acoperirea capului și feței preotului în timpul Vohodului Mare. Și la ce ne duce cu gândul aceasta? La gestul lui Moise, care, în Sfânta Sfintelor vorbea cu Dumnezeu față către față (a Căruia Slavă Se arăta între cei doi Heruvimi de pe Chivotul Legămîntului), iar când ieșea afară la poporul lui Dumnezeu, își acoperea fața ca semn că văzuse Slava lui Dumnezeu și ca evreii să nu orbească din pricina strălucirii feței lui de după vorbirea cu Sfântul lui Israel.
Și preotul mărturisește prin această acoperire a feței cu pânză (Sfântul Aer) la ieșirea din Sfânta Sfintelor către noul Israel, cum că Slava lui Dumnezeu - Hristos Cel Euharistic - S-a arătat deja în Altar, înainte de Vohod, și că nu urmează a se arăta abia după Vohodul Mare ca la celelalte Liturghii.
Iar semnul vederii Lui față către față, este tocmai recurgerea la acest gest deja descoperit și prefigurat de Moise - gest canonic și foarte grăitor.
Dragostea unește și străbate lumile... Răsari odată, viață veșnică!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5421
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde protosinghel » 10 Mai 2020, 16:51

Cred că interpretările de mai sus sunt frumoase şi demne de luat în seamă...


Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX