Pentru asta este o Ectenie specială pt adormiţi, care uneori se pune după Ectenia întreită obişnuită.Am observat ca la o biserica in cadrul sfintei Liturghii (era o zi de luni la un hram) s-a citit probabil in timpul Ecteniei întreite de după Evanghelie pomenirea mortilor
Cădirea este regulamentară, pe când "Veşnica pomenire" este o invenţie românească deja generalizată...cu vesnica pomenire si am observat ca s-a facut si o cadire in fata sfintei mese din altar.
Deşi Liturghierul nu prevede stropirea cu aghiasmă, ci doar binecuvântarea lor (cu mâna), nu este totuşi o greşeală în toate astea. Se încadrează în rânduiala Bisericii.Iar la iesirea ..cred ca se numeste rugaciunea amvonului s-a stropit cu aghiazma peste prinoase, coliva etc si s-a mai facut o vesnica pomenire.
Intrebarea este daca e normal ceea ce s-a facut.
Dar pe internet am vazut in liturghier ca exista vesnica pomenire la cel moment"Veşnica pomenire" este o invenţie românească deja generalizată...
Aşa cum am scris şi aici, deja avem şi în româneşte o carte despre Diptice.Parinte ce sunt Dipticele? Am inteles ca erau pomenirile din timpul Axionului? Va rog sa ma lamuriti si pe mine.
Ai mai întrebat ceva asemănător cu altă ocazie. Trebuie să înţelegi că Utrenia şi Liturghia sunt slujbe diferite. În mod normal, după Utrenie este Otpust, ceea ce permite chiar o pauză între Utrenie şi Liturghie. Foarte mulţi preoţi din BOR nu mai fac acest Otpust. Iată de ce nici tu nu mai ştii unde se termină Utrenia şi unde începe Liturghia.Am observat ca dupa ce s-a terminat Utrenia preotul nu a inceput imediat Liturghia ci acesta a citit acatistul Sf Arhangheli...
E ceva in neregula cu acest fapt ?
Asta e deja o altă problemă. Preoţii dacă nu asistă la Utrenia (nu contează în care biserică), n-ar mai trebui să slujească. Vecernia şi Utrenia sunt considerate Laude obligatorii pentru toţi cei care slujesc sau cel puţin se împărtăşesc (inclusiv mireni).probabil ca nu venisera inca preotii invitati la hram sa slujeasca impreuna la Liturghie si a mai lungit momentul inceperii Liturghiei.
Personal, mărturisesc că, în cei 10 ani de slujire preoţească, am încercat toate cele trei variante de susţinere a predicii, optând într-un final, de 2-3 ani încoace, ca locul acesteia să fie imediat după citirea Evangheliei. Şi aş dori să vă împărtăşesc motivaţia pentru care am preferat aşa, chiar dacă în Eparhia Tomisului unde slujesc nu se prea obişnuieşte.cind anume se face predica?? Am observat că in unele locuri se predică imediat dupa citirea Sf. Evanghelii,în altele după Tatăl nostru, iar în alte locuri am observat că se predică după ce se termină slujba...
Argumentul e bun, dar el trebuie să aibă în vedere anume faptul că predica trebuia să fie ascultată şi de catehumeni, dar nu faptul că aşa se făcea în Biserica primară. Noi astăzi nu putem şi chiar nu ar fi indicat să mergem pe ideea un revizionism de genul acesta...În Biserica Primară, se predica imediat după Evanghelie, pentru ca să o poată asculta şi catehumenii ce aveau să părăsească biserica odată cu terminarea Liturghiei Cuvântului şi înaintea începerii Liturghiei Euharistice.
Noi nu trebuie să ne dăm după lume. Această abordare o consider periculoasă.Credincioşii, astăzi, mai ales la oraş, nu sunt prea matinali, adunându-se la Liturghie destul de târziu, spre jumătatea slujbei, încât dacă predica este imediat după Evanghelie rişti să nu ai pentru cine o spune.
1. Citirea apostolului şi evangheliei trebuie să fie o pregătire pentru împărtăşire şi nu invers. Despre asta vorbesc toţi Sfinţii Părinţi.Preotul este ,,proaspăt'' împărtăşit, încât ,,trăirea harică'' ce o are prin unirea euharistică cu Hristos însufleţeşte predica.
Asta e o abordare protestantă. "Hrana cerească" şi "încununarea" Liturghiei trebuie să fie ÎMPĂRTĂŞIREA TUTUROR CU SFINTELE TAINE. Noi ţinem împărtăşania doar pt clerici şi venim cu abordări de astea protestante asupra predicii şi propovăduirii cuvântului lui Dumnezeu.Predica la final e ca o ,,hrană cerească'', ca o ,,încununare'' a Liturghiei, ca o ,,recapitulare'' mai degrabă, mai ales în contextul în care marea majoritate a credincioşilor nu au parte de altă ,,hrană'' decât aceasta, căci de potirul Euharistic nu se prea apropie mulţi.
Ar fi interesant sa ne spuneti cand se mai pot face pomeniri (in afara de proscomidie) si daca e motivata atitudinea unor preoti de anu sluji miercurea si vinerea sf lirutghie ci martea si joia (pt a se putea posti m si v).Părinte, aţi surprins f. bine problema teologică, numai că istorico-liturgic, pomenirile de la Vohod nu sunt nicidecum încheierea pomenirilor de la Proscomidie şi nici a Proscomidiei înseşi (aşa cum mulţi din păcate au înţeles), iar pomeniri nominale se pot face şi după prefacere, la Diptice. Dacă e nevoie, pot şi eu să detaliez problema din punct de vedere istorico-liturgic, pt că altfel riscăm să cădem în interpretări care nu au treabă cu realitatea...
În timpul Axionului, unde se pomenesc mai întâi cei adormiţi, apoi cei vii...Ar fi interesant sa ne spuneti cand se mai pot face pomeniri (in afara de proscomidie)
Da, e motivată şi se mai practică pe la unele schituri chiar din Athos. Iar pe alocuri, chiar dacă se face Liturghie zilnic, împărtăşirea se face tot marţia, joia şi sâmbăta + duminica, adică după zilele de post, nu în timpul lor. Reţineţi că în mănăstiri se posteşte şi lunea, de aceea împărtăşirea în ziua de marţi este mai cu pregătire.daca e motivata atitudinea unor preoti de anu sluji miercurea si vinerea sf lirutghie ci martea si joia (pt a se putea posti m si v).
De acord cu afirmatiile ulterioare, perfect valabile.... DAR cel putin fortata si neintemeiata presupunerea de mai sus (cu bold). Asezarea celor 4 parti înseamnă DEJA simbolic jertfirea lui Hristos pt oamenii din toate cele 4 părţi ale lumii, indiferent ca sunt pe o parte sau nu, cu pcetea in exterior sau nu. In schimb, asezarea lor cu miezul in sus si pecetea in jos este o trimitere in plus la jertfa smerita plina de dragoste a lui Hrisos - ca un miel spre junghiere s-a adus... Cel ce a plecat cerurile si-a plecat fata Sa..... caderea sub povara crucii pe Golgota etc, in general ideea de smerenie si jertfa ca semn al dragostei.În Liturghierul românesc aceasta este o indicaţie fără logică şi sens. Aşa o văd eu.de ce se pune sf. agnet, dupa frangere, pe disc cu miezul in sus?
De fapt, cred că editorii nu au ştiut să exprime altceva - şi anume faptul că cele 4 părinţi (IC, XC, NI, KA) trebuie puse pe o parte, cu pecetea în afara celor patru părţi ale Sf. Disc. Eu aşa fac şi consider că aceasta înseamnă simbolic jertfirea lui Hristos pt oamenii din toate cele 4 părţi ale lumii, pt ce se face împărtăşibil. Dar, până la urmă, cred că toate astea nu au nicio importanţă. Oricum părticica IC este pusă aproape automat în Sf. Potir, părticica XC este şi ea tăiată sau ruptă în bucărţi, dacă sunt mai mulţi clerici şi iată că în felul acesta, indiferent de regula prevăzută şi simbolismele atribuite, totul rămâne la nivelul unor gesturi necesare pt a te împărtăşi (ca şi clerici) şi pt a pregăti Sfintele Taine spre împărtăşirea mirenilor şi nimic mai mult...
Asta am spus-o chiar eu în legătură cu o problemă liturgică şi nu ştiu să o fi luat de la altcinva...PARAFRAZEZ PE CINEVA CARE A ZIS LA UN MOMENT DAT CA AR FI BINEVENITA O HOTARARE SINODALA MACAR SI PRIN SECOLELE 22-23.
Nu se poate opera o astfel de modificare. NU are nici un fundament.PE MINE MA DERANJEAZA UN PIC, LIPSA DE GRAMATICHIE IN UNELE TEXTE LITURGICE SI NU NUMAI. UN EX: "CU (MILA SI) INDURARILE UNUIA NASCUT..." N-AR FI MAI CORECT "MILUIESTE-NE CU MILA SI CU INDURARILE UNUIA NASCUT..."
Acest ecfonis nu face altceva decât să încheie rugăciunea (rostită în taină şi mult mai devreme a) preotului. Cred că situaţia trebuie corectată în acest sens, ca măcar unele din rugăciuni să fie aduse la locul lor şi să nu apară ecfonisele ca şi acum au căzut din pod...CE FEL DE PROPOZITIE ASA DE LUNGA MAI EXISTA FARA VERB. CORECTATI-MA CINEVA DACA GRESESC.
Prima dată aud. Şi de ce mă rog la sfârşitul acestei ectenii, când de fapt Evanghelia este dată la o parte chiar la începutul ecteniei, când începe să se desfacă ilitonul?!Exista in vreo Biserica Ortodoxa traditia de a face semnul sfintei cruci cu evanghelia peste antimis SI la ecfonisul ecteniei intreite? (Nu ma refer la greci pentru ca ei oricum o omit...)
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 7 vizitatori