Pagina 1 din 2

Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 14 Mai 2010, 21:20
de porfirie
Hristos S-a inaltat!

Vreau sa va linkez un articol interesant si vreau sa va exprimati pe baza lui, mai ales cei ce se pricep :D ,cat de corect este si ce trebuie stiut mai mult decat in articolul asta(ma refer aici mai mult la a treia parte a lui) cu privirea la inchinarea la Dumnezeiasca Liturghie.

http://acvila30.wordpress.com/2010/02/1 ... liturghii/

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 15 Mai 2010, 06:36
de protosinghel
Pentru majoritatea dintre creştini cred că e bun.

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 15 Mai 2010, 08:32
de maria_andreea
Nu e neapărat să vă aplecaţi cu mâna până la pământ, deşi aşa e cel mai indicat, dar crucea trebuie să fie neapărat dreaptă.
Ce semnifică aplecarea mâinii până la pământ ? Ridicarea nostră din păcat !?

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 15 Mai 2010, 12:39
de porfirie
Mai degraba supunerea, si pietatea ce se impune cu deosebire in anumite momente...Uitati de exemplu cum arata o rugaciune de plecare a capetelor(pe care preotul de cele mai multe ori o rosteste in taina :cry: - din păcate ), si in timpul careia este recomandat sa plecam capetele cât mai mult.

''Doamne, Dumnezeul nostru, Cel ce ai plecat cerurile şi Te-ai pogorât pentru mântuirea neamului omenesc, caută spre robii Tăi şi spre moştenirea Ta. Că Ţie, Judecătorului celui înfricoşător şi iubitor de oameni, şi-au plecat capetele şi şi-au supus grumajii, robii Tăi, nu de la oameni aşteptând ajutorul, ci nădăjduind în mila Ta şi dorind după mântuirea Ta. Pe aceştia păzeşte-i în toată vremea, şi în seara de acum şi în toată noaptea ce vine, de tot vrăjmaşul şi de toată lucrarea cea potrivnică a diavolului, de cugetele deşarte şi de gânduri rele.''

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 15 Mai 2010, 12:45
de Acvila
Metania greacă (întâi aplecarea sau îngenuncherea, şi apoi semnul crucii) semnifică mai bine căderea şi ridicarea noastră prin semnul Crucii. Ruşii fac întâi semnul Crucii şi apoi se apleacă. În cazul metaniei lor, aplecarea nu poate fi decât expresia adorării (dacă e însoţită de rugăciune către Sfânta Treime sau una dintre Persoanele Dumnezeieşti) sau a venerării (dacă e însoţită de rugăciune către Maica Domnului, sfinţi, îngeri, moaşte, Sfânta Cruce fără Domnul Hristos răstignit pe ea).

(Răspuns primit de la Pr. Leontie).

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 15 Mai 2010, 13:51
de Pr Haralambie
Are si sf ierarh Ignatie Briancianinov o specificare privind inchinaciunile in Biserica, sfantul se adreseaza calugarilor , dar ea este valabila pt toti, mie mi se pare mai plauzibila.
Ofranda Monahilor Contemporani pg 16;; La Sfanta Liturghie dupa veniti sa ne inchinam si sa cadem la Hristos, se cuvine o inchindciune pina la briu.
Dupa ce se termina tot Imnul.. Heruvic, adica dupa:Aliluia se fac trei "inchinaciuni "pina la brau !
La purtarea Darurilor, care inca n-au fost sfintite se da cinstire, printr-o singura inchinaciune pina la briu si apoi prin aplecarea capului.
Dupa «Pre Tine Te laudam», se fac trei inchinaciuni adanci pina la briu; cei ce nu stau la strana sa le faca pana la pamant , pentru ca in timp ce se canta aceasta sfanta cantare se sfintesc darurile ce sunt puse inainte.
La: «Cuvine-se cu adevarat», o inchindciune pina la briu.
Inainte de rugaciunea Domneascd, cei ce nu stau la strana fac inchinaciune pina la pamint, iar cei de la strana isi fac doar semnul crucii, fiindca ei trebuie indata sa cante.
Dupa rugaciunea: «Tatal nostru cand ieromonahul slujitor rosteste: «Ca aTa este imparatia si puterea si s!ava.,.» se cuvine o inchinaciune pina la briu.
La Ecfonisul: «Sfintele Sfintilor» se fac trei inchinaciuni pina la briu .
Cand.se scot Sfintele Taine zicandu-se: «Cufrica de Dumnezeu ,cu credinta si cu dragoste ,sa va apropiati se cuvine celor din strana sa faca o inchinaciune adinca, pina la briu, cu evlavie, ca si cand ar fi fost facute catre insusi Hristos, care se afla nevazut in Sfintele Taine
iar cei ce nu stau la strana sa faca o inchinaciune pina la pamint
Tot asa trebuie sa se procedeze cand este scos a doua oara sfantul Potir cu cuvintele : «Acum si pururea si in vecii vecilor».
La terminarea Sfintei Liturghi: se cuvin trei inchinaciuni pana la brau. Cei mai tineri, din amandoua stranele se adreseaza celor mai varstinici, toti salutandu-se unii pe altii cu inchinaciuni
!!! In toate zilele de dumunica, de sambata, la sarbatori ,zilele cu Polileu nu se fac, in Biserica, inchinaciuni pina la pamint !.
Spre deosebire de Pr. Leontie ,sf Ignatie nu recomanda atatea inchinaciuni la fiecare cerere, nu recomanda ramanerea in pozitie aplecata , cu mana la pamant , pe toata durata celor trei momente si nici nu trece cu vederea cel mai important fapt: de a ne inchina cand se iese cu Sfintele Taine la ''Cu frica...'' si ''Mantueste Dumnezeule...''+ ca nu aduce nici bibliografie, argument, referinta, deci este doar o parere a d-lui, de altfel fara valoare.
maria_andreea scrie:
Ce semnifică aplecarea mâinii până la pământ ? Ridicarea nostră din păcat !?
Un dublu rol: simbolic(secundar) si practic!
-simbolic, are multe interpretari, ne aminteste si de unde suntem si unde trebuie sa ajungem, coborarea si ridicarea impreuna cu Hristos, caderea, moartea si invierea,etc, nu pun prea mare pret pe simboluri.
-practic :alcatueste in ansamblu cu metaniile, atat mari cat si mici, importantul rol de a ne aduce intr-o stare de umilinta (zdrobire de inima )absolut necesara in timpul rugaciunii.

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 15 Mai 2010, 14:10
de georgedimoiu
În Banat de obicei prima dată facem metanie și apoi ne facem cruce dar există și o variantă combinată: cruce - metanie - cruce.
La sâbi tot așa metanie - cruce.
Îngenunchiere la Liturghie ar trebui, zic eu, doar la: "Pe tine te lăudăm" când toată biserica se roagă pentru prefacerea Sfintelor Daruri.
În general atitudinea în biserică ar trebui să fie demnă, de fii răscumpărați.

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 15 Mai 2010, 14:33
de protosinghel
la: "Pe tine te lăudăm" când toată biserica se roagă pentru prefacerea Sfintelor Daruri.
Nu e vorba de invocarea Sf. Duh doar peste Daruri, ci şi peste credincioşi (ceea ce în general se trece cu vederea, dar Liturghia o pune chiar înaintea Darurilor). Eu cred că acesta e un argument mai puternic pt îngenunchere în acest moment, decât faptul că atunci se prefac Darurile. Pentru foarte mulţi această prefacere chiar nu înseamnă nimic dacă ei nu se împărtăşesc la acea Liturghie.

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 15 Mai 2010, 14:42
de Pr Haralambie
georgedimoiu scrie :
În general atitudinea în biserică ar trebui să fie demnă, de fii răscumpărați.
La modul ideal .

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 15 Mai 2010, 14:50
de georgedimoiu
Părinte Petru toată Liturghia ne rugăm și pentru credincioși, deci ar trebui să stea toată liturghia în genunchi?
Părinte Haralambie am avut în vedere, în primul rând, anumite practici care se mai văd prin biserici cu credincioși care stau toată Liturghia în genunchi, fac tot felul de metaniii care de care mai mari, stau mai mult cu fața la pământ decît cu fața la Altar.

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 15 Mai 2010, 15:32
de protosinghel
Părinte Petru toată Liturghia ne rugăm și pentru credincioși, deci ar trebui să stea toată liturghia în genunchi?
Ei, părinte. Mă contraziceţi de parcă aţi vorbi cu cântăreţul sfinţiei voastre sau cu vreun amator. Parcă mă exprim destul de exact dpdv teologic. Sfinţia voastră mai puţin...
Eu nu am vorbit de rugăciune pt credincioşi (care se fac şi la alte slujbe, nu doar la Liturghie), ci de invocare (epicleză) peste credincioşi - ceea ce e diferit. Şi cu privire la Daruri facem diferite rugăciuni (mai simbolice sau mai concrete) încă de la Proscomidie şi până la împărtăşirea cu ele. Dar e cu totul altceva invocarea (epicleza).
Citiţi mai atent texul epiclezei (şi la Hrisostom şi la Vasile cel Mare) şi veţi vedea.

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 15 Mai 2010, 19:23
de maria_andreea
Simbolistic are multe interpretari,ne aminteste si de unde sintem si unde trebuie sa ajungem,coborirea si ridicarea impreuna cu Hristos ,caderea ,moartea si invierea
Din acest motiv - trăim învierea, căderea şi moartea fiind surpate - în perioada de la Sfintele Paşti până la Înălţare nu se fac închinăciuni ?

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 15 Mai 2010, 20:29
de porfirie
Inchinaciuni se fac, nu se inghenucheaza...

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 15 Mai 2010, 21:05
de maria_andreea
Inchinaciuni se fac, nu se inghenucheaza
Din acelaşi motiv: Iisus a biruit moartea şi se cuvine să arătăm inclusiv prin poziţia corpului învierea ?

Cum e corect să se facă închinăciunile la Icoane ? auzeam că trebuie 2 închinăciuni, sărutarea Icoanei şi încă o închinăciune. Aşa se procedează la toate Icoanele ?

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 15 Mai 2010, 22:57
de Pr Haralambie
maria_andreea scrie :
Din acelaşi motiv: Iisus a biruit moartea şi se cuvine să arătăm inclusiv prin poziţia corpului învierea ?
Nu e asa greu, interpretari bune se pot gasii.

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 17 Mai 2010, 18:35
de Ioan Cr
Se cuvine sa plecam capetele in momentul cand se spune "Cei chemati capetele voastre Domnului sa le plecati..."?

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 17 Mai 2010, 20:01
de porfirie
Se cuvine sa plecam capetele in momentul cand se spune "Cei chemati capetele voastre Domnului sa le plecati..."?
Depinde,daca suntem catehumeni, trebuie, si cam suntem catehumeni daca nu ne impartasim la liturghia respectiva!

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 17 Mai 2010, 22:27
de Ioan Cr
si cam suntem catehumeni daca nu ne impartasim la liturghia respectiva!
De asta nu stiam, dar imi place raspunsul :)

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 18 Mai 2010, 12:31
de maria_andreea
daca suntem catehumeni, trebuie [să plecăm capetele la "Ce-i chemaţi ..."], si cam suntem catehumeni daca nu ne impartasim la liturghia respectiva!
Dar catehumen nu înseamnă cel nebotezat. Cei care sunt de altă creadinţă şi trebuie să fie catehizaţi, iar mai apoi botezaţi ?

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 18 Mai 2010, 21:47
de porfirie
Dar catehumen nu înseamnă cel nebotezat. Cei care sunt de altă creadinţă şi trebuie să fie catehizaţi, iar mai apoi botezaţi ?
Da, sau pruncii pana la botez (care nu mai trec prin disciplina catehumenatul de alta data).