Pagina 2 din 2

Re: Inchinarea la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 18 Mai 2010, 22:29
de maria_andreea
Dar catehumen nu înseamnă cel nebotezat. Cei care sunt de altă creadinţă şi trebuie să fie catehizaţi, iar mai apoi botezaţi ?
Da, sau pruncii pana la botez (care nu mai trec prin disciplina catehumenatul de alta data).
Păi şi dacă suntem botezaţi de ce trebuie să pleacăm capetele la "Cei chemaţi ..." că îndemnul nu este pentru noi ci pentru cei chemaţi la botez?

Re: Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 23 Mai 2010, 20:45
de porfirie
Păi şi dacă suntem botezaţi de ce trebuie să pleacăm capetele la "Cei chemaţi ..." că îndemnul nu este pentru noi ci pentru cei chemaţi la botez?
Eu n-am zis asta,am zis ca din pacate suntem ca si catehumenii la liturghia la care nu ne impartasim...

Re: Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 23 Mai 2010, 21:00
de maria_andreea
Eu n-am zis asta,am zis ca din pacate suntem ca si catehumenii la liturghia la care nu ne impartasim
Oare chiar nu ne împărtăşim chiar dacă nu Le (Sfintele Taine) primim !?

Re: Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 23 Mai 2010, 21:13
de protosinghel
Oare chiar nu ne împărtăşim chiar dacă nu Le (Sfintele Taine) primim !?
În mod real, aceasta nu poate fi numită nicidecum împărtăşire. Tradiţia Bisericii nu cunoaşte o astfel de împărtăşire virtuală.

Re: Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 23 Mai 2010, 21:25
de maria_andreea
În mod real, aceasta nu poate fi numită nicidecum împărtăşire. Tradiţia Bisericii nu cunoaşte o astfel de împărtăşire virtuală.
:) Aşa-i în mod real, aveţi dreptate. Dar nici nu participăm ca nişte catehumeni care habar nu au ce se întâmplă acolo pt a fi îndreptăţiţi să facem cele ale catehumenilor.

Consider că e important să ştim când şi de ce plecăm capetele sau facem orice alt rit.

Reluăm întrebarea care a devenit interesantă şi pt mine: plecăm capetele la "Cei chemaţi... ", dacă da de ce ? Pentru că nu ne împărtăşim !? Dar ce legătură are asta cu statutul de catehumen ?

Re: Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 23 Mai 2010, 21:34
de protosinghel
Dar nici nu participăm ca nişte catehumeni care habar nu au ce se întâmplă acolo
Dar de unde aţi luat-o că un catehumen nu poate sau nu ar trebuie să aibă habar de ce se întâmplă. Eu cred că în vechime aceştia ştiau mai multe decât "credincioşii" noştri.
plecăm capetele la "Cei chemaţi... ", dacă da de ce ? Pentru că nu ne împărtăşim !?
Bineînţeles nu le plecăm.
Iar dacă nu ne împărtăşim, atunci le plecăm după "Tatăl nostru" şi putem ieşi. Eu am explicat şi am demostrat că acea rugăciune de plecare a capetelor este pt "credincioşii" care au stat până acum la Liturghie, dar nu doresc sau nu pot să se împărtăşească. Indiferenţa lor nu este încurajată de Biserică, dar şi rămânerea lor mai departe e fără rost.

Re: Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 23 Mai 2010, 21:53
de maria_andreea
Dar de unde aţi luat-o că un catehumen nu poate sau nu ar trebuie să aibă habar de ce se întâmplă.
:oops: probabil din faptul că nu sunt botezaţi. Mă iertaţi de pseudo- teologhisire.
Eu cred că în vechime aceştia ştiau mai multe decât "credincioşii" noştri.
Iertaţi-ne, facem cât putem.
ineînţeles nu le plecăm.
Iar dacă nu ne împărtăşim, atunci le plecăm după "Tatăl nostru" şi putem ieşi. Eu am explicat şi am demostrat că acea rugăciune de plecare a capetelor este pt "credincioşii" care au stat până acum la Liturghie, dar nu doresc sau nu pot să se împărtăşească.
Mulţumesc... lumină în sfârşit ;) .

Re: Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 26 Mai 2010, 08:37
de porfirie
Un alt articol care mi s-a parut mie interesant pe aceasta tema este acesta http://www.crestinortodox.ro/diverse/de ... 69414.html.
In unele locuri se sugereaza ca se ingenuncheaza dupa Vecernia plecarii genunchilor(chiar asa suna :D ) iar in altele de exemplu in Triodul explicat zice ca pana la Duminica Tuturor Sfintilor nu se inghenuncheaza! :|

Re: Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 30 Mai 2010, 15:05
de Ioan Cr
plecăm capetele la "Cei chemaţi... ", dacă da de ce ? Pentru că nu ne împărtăşim !?
Bineînţeles nu le plecăm.
Iar dacă nu ne împărtăşim, atunci le plecăm după "Tatăl nostru" şi putem ieşi. Eu am explicat şi am demostrat că acea rugăciune de plecare a capetelor este pt "credincioşii" care au stat până acum la Liturghie, dar nu doresc sau nu pot să se împărtăşească. Indiferenţa lor nu este încurajată de Biserică, dar şi rămânerea lor mai departe e fără rost.
Ar mai fi si o alta ratiune. Daca ne-am inscrie intre cei chemati, oare n-ar trebui sa raspundem si invitatiei, nu mult dupa aceea: "Cei chemati iesiti... ca nimeni din cei chemati sa nu ramana!". Deci ori nu suntem deloc "chemati", ori suntem si mergem dupa carte (adica iesim).

Re: Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 30 Mai 2010, 19:02
de protosinghel
plecăm capetele la "Cei chemaţi... ", dacă da de ce ? Pentru că nu ne împărtăşim !?
Daca ne-am inscrie intre cei chemati, oare n-ar trebui sa raspundem si invitatiei, nu mult dupa aceea: "Cei chemati iesiti... ca nimeni din cei chemati sa nu ramana!". Deci ori nu suntem deloc "chemati", ori suntem si mergem dupa carte (adica iesim).
Despre asta n-am scris căci m-am gândit că e clar pt toţi. Desigur ăsta e primul argument...
Oricum, merci fratelui Ioan. ;)

Re: Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 08 Mar 2011, 13:52
de presviter
Părinte Petru,

1. Acum, că a început Postul Mare, spuneţi-mi vă rog la ce momente din slujbe (înafară de Liturghie, unde e mai clar) se fac metanii, înafară de Doamne şi Stăpînul...?

2. La slujbele din celelalte posturi ale anului, mai mici sau mai mari, se fac metanii ?

Re: Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 08 Mar 2011, 15:24
de protosinghel
spuneţi-mi vă rog la ce momente din slujbe (înafară de Liturghie, unde e mai clar) se fac metanii, înafară de Doamne şi Stăpînul...?
Scrie în Tipic şi Triod.

La "Veniţi să ne închinăm" şi "Sfinte, Dumnezeule", deşi scrie 3 metanii, de obicei se fac 3 închinăciuni, dar în următoarele momente, se fac câte 3 metanii:
- la "Învredinceşte-ne, Doamne" la Vecernie;
- troparele "Născătoare de Dumnezeu, Fecioară" şi celelalte;
- "Cuvine-se cu adevărat" de după Canoane (o metanie);
- "Învredinceşte-ne, Doamne" la Utrenie, în cadrul Doxologiei;
- "Bine este a ne mărturisi" (o metanie, pe rând fiecare strană. De asta se rosteşte de 2 ori, căci dacă s-ar cânta, ar fi o dată);
- La Prochimenele Ceasurilor, iar la Ceasul I şi la stihurile "Paşii mei...";
- la sfârşitul Fericilor de la Obedniţă, cu cele 3 stuhuri speciale;
- După "Să se îndrepteze" şi după Vohodul Mare, la Liturghia Înaintesfinţitelor (unde la Ruşi s-a băgat "Doamne şi Stăpânul vieţii mele", pt că altfel lumea n-ar face metanii).
- La ruşi se mai fac metanii şi la cererile "Preasfântă Născătoare..." şi celelalte pt Sfinţi, de la Pavecerniţa Mare.

Asta sunt momentele principale. S-ar putea, din grabă, ceva să-mi fi scăpat.
La slujbele din celelalte posturi ale anului, mai mici sau mai mari, se fac metanii ?
Cândva în Posturile celelalte tot erau slujbe cu "Aliluia" şi aveau şi "Doamne şi Stăpânul vieţii mele". Dar acum toate au fost făcute cu "Dumnezeu este Domnul" şi, prin urmare, rânduiala de mai sus este doar în Postul Mare.

Re: Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 08 Mar 2011, 22:38
de presviter
Vă mulţumesc !
Cândva în Posturile celelalte tot erau slujbe cu "Aliluia" şi aveau şi "Doamne şi Stăpânul vieţii mele". Dar acum toate au fost făcute cu "Dumnezeu este Domnul" şi, prin urmare, rânduiala de mai sus este doar în Postul Mare.
Din motive pastorale, putem pune la slujbe metanii şi Doamne şi Stăpînul... şi în alte posturi ?

Re: Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 09 Mar 2011, 11:25
de protosinghel
Vă mulţumesc !
Cândva în Posturile celelalte tot erau slujbe cu "Aliluia" şi aveau şi "Doamne şi Stăpânul vieţii mele". Dar acum toate au fost făcute cu "Dumnezeu este Domnul" şi, prin urmare, rânduiala de mai sus este doar în Postul Mare.
Din motive pastorale, putem pune la slujbe metanii şi Doamne şi Stăpînul... şi în alte posturi ?
De luni până vineri, dacă nu avem slujbă cu Doxologie Mare şi nu suntem în perioada unui praznic - DA, se poate.

Re: Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 03 Feb 2014, 16:24
de Iustin
Părinte Petru...

Textul Epiclezei din cadrul Liturghiei CHR, ”... și cu umiluință la Tine cădem”. Aici verbul ”a cădea” ce conotație are, de a ne prosterna, de a cădea cu fata la pământ, sau pur si simplu este vorba doar de o îngenunchiere în fața Sf. Mese după ce preotul a terminat mișcările liturgice?
Cum este văzut verbul acesta în limba greacă? Ce sens are?
Care ar fi poziția corectă a preotului prin această îngenunchiere?
Pe unii preoți i-am văzut căzând cu fața la pământ, ceea ce nu mi s-a părut greșit.

Re: Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 08 Feb 2014, 13:40
de protosinghel
În decursul unei zile liturgice noi de mai multe ori spunem: "Veniţi să ne închinăm şi să cădem...", dar practic niciodată nu facem metanii mari, ci doar închinăciuni mici. Eu tot închinăciune fac şi în acest moment al anaforalei. Există mărturii istorice (nu le am acum la îndemână) că, în anumite zone, anafora se rostea în genunchi. Dar această practic nu s-a generalizat din cel puţin 2 motive: a) este incomod de a sfinţi Darurile din genunchi; şi b) îngenuncherile sunt interzise în toate dumincile şi la marile sărbători.

Re: Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 08 Feb 2014, 17:07
de Iustin
În decursul unei zile liturgice noi de mai multe ori spunem: "Veniţi să ne închinăm şi să cădem...", dar practic niciodată nu facem metanii mari, ci doar închinăciuni mici.
Ok, am înțeles. La modul practic și eu fac la fel, închinăciune mică. Totuși pe mine mă interesează strict ce vrea să spună textul epiclezei prin verbul ”a cădea”. Eu nu sunt convins că el la origini, nu îndemna la o cădere, în sens de prosternare până la pământ (vezi: Samarineanul vindecat de lepră, care în semn de mulțumire cade cu fața la pământ înaintea Domnului).
Eu tot închinăciune fac şi în acest moment al anaforalei..
La modul practic toți facem închinăciuni mici, înainte de invocare, cu stihul: ”Dumnezeule curățește-mă pe mine păcătosul”. Nici nu m-am gândit la îngenunchere aici. Normal că nu poți sta în genunchi cât timp, ulterior, ai de săvârșit niște mișcări liturgice.
Există mărturii istorice (nu le am acum la îndemână) că, în anumite zone, anafora se rostea în genunchi. Dar această practic nu s-a generalizat din cel puţin 2 motive: a) este incomod de a sfinţi Darurile din genunchi; şi b) îngenuncherile sunt interzise în toate dumincile şi la marile sărbători.
Da, sunt de acord așa cum spune tipicul și tradiția ca la marile sărbători să nu îngenunchem. Totuși în contextul în care credinciosul nu participă la biserică decât Duminica sau la câteva Duminici, eu nu pot fi împotriva îngenuncherii în timpul Anaforalei în zi de Duminică.
Eu ca preot în schimb văd că textul Epiclezei ne îndeamnă ”să cădem cu umilință”, și asta nu când este sau nu sărbătoare „mare” ori Duminica, ci tot timpul când slujim Sf. Liturghie a CHR.

Re: Închinăciuni şi metanii la Dumneazeiasca Liturghie

Scris: 16 Feb 2014, 20:27
de Iustin
protosinghel scrie:În decursul unei zile liturgice noi de mai multe ori spunem: "Veniţi să ne închinăm şi să cădem...", dar practic niciodată nu facem metanii mari, ci doar închinăciuni mici.



Ok, am înțeles. La modul practic și eu fac la fel, închinăciune mică. Totuși pe mine mă interesează strict ce vrea să spună textul epiclezei prin verbul ”a cădea”. Eu nu sunt convins că el la origini, nu îndemna la o cădere, în sens de prosternare până la pământ (vezi: Samarineanul vindecat de lepră, care în semn de mulțumire cade cu fața la pământ înaintea Domnului).

protosinghel scrie: Eu tot închinăciune fac şi în acest moment al anaforalei..



La modul practic toți facem închinăciuni mici, înainte de invocare, cu stihul: ”Dumnezeule curățește-mă pe mine păcătosul”. Nici nu m-am gândit la îngenunchere aici. Normal că nu poți sta în genunchi cât timp, ulterior, ai de săvârșit niște mișcări liturgice.

protosinghel scrie: Există mărturii istorice (nu le am acum la îndemână) că, în anumite zone, anafora se rostea în genunchi. Dar această practic nu s-a generalizat din cel puţin 2 motive: a) este incomod de a sfinţi Darurile din genunchi; şi b) îngenuncherile sunt interzise în toate dumincile şi la marile sărbători.



Da, sunt de acord așa cum spune tipicul și tradiția ca la marile sărbători să nu îngenunchem. Totuși în contextul în care credinciosul nu participă la biserică decât Duminica sau la câteva Duminici, eu nu pot fi împotriva îngenuncherii în timpul Anaforalei în zi de Duminică.
Eu ca preot în schimb văd că textul Epiclezei ne îndeamnă ”să cădem cu umilință”, și asta nu când este sau nu sărbătoare „mare” ori Duminica, ci tot timpul când slujim Sf. Liturghie a CHR.