Proscomidie: binecuvantata este unirea sfintelor tale

Totul despre Liturghie şi alte teme implicite
bogabu
Mesaje: 22
Membru din: 15 Mai 2010, 19:52
Confesiune: ortodox

Proscomidie: binecuvantata este unirea sfintelor tale

Mesaj necititde bogabu » 28 Iul 2010, 05:04

Referitor la insotirea formulei respective ("binecuvantata este unirea sfintelor tale") de gestul binecuvantarii (din cartea Sfintiei Voastre, pp. 192-193): nu s-ar putea orare ca binecuvantarea sa fie nu asupra vinului si apei, ci asupra actiunii diaconului? Asa cum preotul nu binecuvinteaza vestmintele propriu-zise cu care diaconul vine sa ceara binecuvantare, ci ii permite diaconului sa se investmanteze?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5363
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Proscomidie: binecuvantata este unirea sfintelor tale

Mesaj necititde protosinghel » 28 Iul 2010, 23:30

Referitor la insotirea formulei respective ("binecuvantata este unirea sfintelor tale") de gestul binecuvantarii (din cartea Sfintiei Voastre, pp. 192-193): nu s-ar putea orare ca binecuvantarea sa fie nu asupra vinului si apei, ci asupra actiunii diaconului?
Clar că se binecuvântează acţiunea, dar pt că ea are loc (adică se realizează deplin) în Potir, care nu poate fi binecuvântat la Proscomidie, tocmai de aceea am şi adus acea explicaţie.
Asa cum preotul nu binecuvinteaza vestmintele propriu-zise cu care diaconul vine sa ceara binecuvantare, ci ii permite diaconului sa se investmanteze?
Dar de unde aţi luat interpretarea asta? Care este "formula" prin care diaconul cere binecuvântare înainte de îmbărcare?

bogabu
Mesaje: 22
Membru din: 15 Mai 2010, 19:52
Confesiune: ortodox

Re: Proscomidie: binecuvantata este unirea sfintelor tale

Mesaj necititde bogabu » 14 Aug 2010, 11:28

"Binecuvinteaza, parinte, stiharul impreuna cu orarul" (de ce nu si manecutele)? Ma gandeam ca e vorba despre binecuvantarea pentru ca diaconul sa poate imbraca stiharul si orarul; deci actiunea de investmantare, nu vestmintele. Nu?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5363
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Proscomidie: binecuvantata este unirea sfintelor tale

Mesaj necititde protosinghel » 14 Aug 2010, 15:42

"Binecuvinteaza, parinte, stiharul impreuna cu orarul" (de ce nu si manecutele)?
Pentru că diaconul a început a purta mănecuţe destul de târziu, prin sec. 16-17. Liturghierele româneşti mai noi au adăugat şi mânecuţele, iar cele ruseşti şi acum au lăsat aşa cum era, chipurile din fidelitate faţă de textele vechi, dar asta este o prostie.

anastasys
Mesaje: 82
Membru din: 17 Aug 2012, 16:50
Confesiune: ortodox
Preocupări: medicina (profesie), carti, pelerinaje

Re: Proscomidie: binecuvantata este unirea sfintelor tale

Mesaj necititde anastasys » 23 Noi 2013, 16:25

În cartea Limonariu apar relatate două situaţii, care se aseamănă dintr-un anumit punct de vedere, şi anume în capitolele 25 si 196, şi care se referă la slujba Proscomidiei rostită de persoane care nu sunt hirotonite (preot sau episcop). În primul caz e vorba despre un frate de mănăstire, iar în cel de-al doilea de nişte copii. E posibilă prefacerea pâinii şi a vinului de îndată ce e rostită epicleza de cineva, oricine ar fi acea persoană (evident botezată ortodox şi presupun că nu de o femeie), indiferent dacă e preot sau nu?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5363
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Proscomidie: binecuvantata este unirea sfintelor tale

Mesaj necititde protosinghel » 26 Noi 2013, 16:44

În cartea Limonariu apar relatate două situaţii, care se aseamănă dintr-un anumit punct de vedere, şi anume în capitolele 25 si 196, şi care se referă la slujba Proscomidiei rostită de persoane care nu sunt hirotonite (preot sau episcop). În primul caz e vorba despre un frate de mănăstire, iar în cel de-al doilea de nişte copii. E posibilă prefacerea pâinii şi a vinului de îndată ce e rostită epicleza de cineva, oricine ar fi acea persoană (evident botezată ortodox şi presupun că nu de o femeie), indiferent dacă e preot sau nu?
1. Prin "proscomidie", Limonariul înţelege "anafora-ua", care nu de puţine ori se numea aşa. Deci să nu confundăm lucrurile, căci:
- darurile nu se sfinţesc la proscomidie, chiar dacă aceasta e săvârşită de preot;
- pe atunci proscomidie în sensul de astăzi nici nu era;
- grecii şi astăzi numesc "proscomidia" (noastră) - prothesis, ceea ce e mai corect.

2. După unele tradiţii, cazul cu acel monah (cap. 25) e un pic mai limpede. Este vorba de un patriarh al Ierusalimului, probabil Ioan al III-lea (516-524), care s-a retras ca simplu monah în pustie după scandalurile cu monofiziţii. Iar cazul cu acei copilaşi (cap. 196) este un pic mai complicat. A venit acea pedeapsă a lui Dumnezeu pentru că ei rosteau anaforuaua fără să aibă dreptul să o facă, dar nu se spune că darurile au ajuns să fie sfinţite.


Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron