Pagina 1 din 1

Apostolul si Evanghelia

Scris: 19 Ian 2011, 19:10
de porfirie
Rog pe cineva care stie sa-mi scrie si mie regulile dupa care se cauta Apostolul si Evanghelia, cate se pun in fiecare zi,la utrenie, la Liturghie, daca sunt sfinti mari, praznice etc.

Re: Apostolul si Evanghelia

Scris: 19 Ian 2011, 21:42
de protosinghel
În cărţile respective, împărţite în pericope, există împărţire pentru fiecare zi a săptămânii începând cu Paştele şi terminând cu Sâmbăta Mare a anului următor. Iar pentru zilele cu dată fixă este un Sinaxar în a doua parte a cărţii (în ambele aproape la fel) în care scrie ce pericopă trebuie citită în fiecare zi, în funcţie de sărbătoare. În a treia parte a acestor cărţi sunt deja pericope care se citesc la săvârşirea unor Taine şi Ierurgii.
Asta e aşa pe scurt, dar nici nu ai cum să înţelegi mai mult până nu răsfoieşti bine cărţile respective.
În ce priveşte ordinea duminicilor şi săptămânilor din an, trebuie să folosim un calendar.

Re: Apostolul si Evanghelia

Scris: 19 Ian 2011, 23:39
de porfirie
Le-am rasfoit dar am auzit de reguli de genul in Apostolul din timpul saptamanii nu se pune cel a zilei care este in functie de duminica Dupa rusalii trecuta (care apare un calendar) ci se numara de la Rusalii. Nu inteleg cand se pun de exemplu mai multe evanghelii mai ales de luni pana sambata cand gasim si evanghelia zilei si a sfantului si a mortilor, cate se pun si cum exact. Daca de exemplu sunt 2 sfinti importanti se mai pune a zilei si a mortilor. La Apostol la fel. Se pun 3 pericope apostolice? Eu in practica nu am auzit niciodata sa cante atatea... Am cartile la dispozitie si nu gasesc exact toate regulile si nu intelg pana la capat.Cand pica in Post ce se intampla cu Evangheliile si Apostol. In zilele fara Liturghie se pun doar la utrenii, care Evanghelii?
Ma iertati, am scris mult!, si nu stiu daca m-am facut inteles. :|

Re: Apostolul si Evanghelia

Scris: 20 Ian 2011, 12:08
de protosinghel
1. Vă rog din tot sufletul să scrieţi îngrijit. Puneţi spaţii după semnele denctuaţie, iar propoziţiile începeţi-le cu majusculă. Noi ortodocşii trebuie să arătăm un înalt nivel de cultură, mai ales că forumul este vizitat de alte sute de persoane care nu scriu, dar îşi fac totuşi impresii.

2. În zilele de rând, la Liturghie se pune doar Evanghelia zilei, după numărul săptămânii indicate în calendar. Evanghelia Sfântului se pune doar când Sfântul are Polieleu (alţii pun şi la Doxologie Mare), iar cea a morţilor trebuie să se pună doar în biserica de la cimitirul mănăstiresc. Ceea ce se fac în BOR la acest capitol e o prostie. Apostolul de obicei se pune la rând, chiar dacă ordinea duminicilor se schimbă în privinţa Evangheliei, iar dacă şi acestea se pun din aceeaşi duminică ca şi Evanghelia (cum ar fi logic), trebuie totuşi să pui prochimenul şi Aliluia din duminica de rând, ca să corespundă glasul. Dar dacă în BOR acestea nu se mai cântă, păi nici asta nu mai contează.

3. Dacă într-o zi nu se face Liturghie, pericopele biblice ale zilei se pot pune la Obedniţă, înainte de Crez, dar nicidecum la Utrenie, mai ales că acolo nu este tradiţional să citeşti şi Apostol. Or Apostolul este şi el foarte important, chiar dacă popii nu predică pe marginea lui. Preoţii totuşi predică şi după Apostol.

Re: Apostolul si Evanghelia

Scris: 25 Ian 2013, 18:45
de presviter
În zilele de rând, la Liturghie se pune doar Evanghelia zilei, după numărul săptămânii indicate în calendar.
Noi ne aflăm acum - azi - în a 33-a săptămână după Rusalii, dar mai avem o lună pînă la Duminica a 33-a. Lecturile zilnice s-au gătat. Ce facem, le mai citim odată pe cele din ultimele săptămâni ? :?:

Re: Apostolul si Evanghelia

Scris: 25 Ian 2013, 20:27
de protosinghel
Faceţi aşa cum indică calendarul românesc şi e arătat şi la sfârşitul Evangheliarului. Eu rămas şi ceva săptămâni încă din luna septembrie, iar unele inevitabil se vor repeta. (Nu am acum intrumentarul să vă spun exact.)
Dar eu aş pune din pericopele prevăzute peste săptămână, fără să mă împiedic de sistemul deficitar pe care-l avem. Aleg un fragment din Apostol şi Evanghelie, după care ţin o predică de care cred că are nevoie cel mai mult comunitatea pe care o păstoresc.

Re: Apostolul si Evanghelia

Scris: 30 Ian 2013, 19:55
de presviter
Mă refeream la lecturile din timpul săptămânii, care merg la rînd fără inversări. Dar odată ce s-a terminat săptămâna a 33-a, ce să mai citești ?
Dar eu aş pune din pericopele prevăzute peste săptămână, fără să mă împiedic de sistemul deficitar pe care-l avem. Aleg un fragment din Apostol şi Evanghelie, după care ţin o predică de care cred că are nevoie cel mai mult comunitatea pe care o păstoresc.
Și cu tema duminicală prescrisă în calendar ce faceți ? Oamenii ascultă și la radio, și sunt contrariați dacă venind la biserică aud altă citire și altă temă de predică decît cea anunțată.

Re: Apostolul si Evanghelia

Scris: 31 Ian 2013, 03:52
de protosinghel
Păi putem citi două pericope, iar predica o ţinem după a doua, nu neapărat după cea din calendar. De ce atâta rigiditgate?
A mai rămas să vină indicaţia de a citi predicile din cotidiuanul "Scânteia", pardon "Lumina", şi chiar e sfârşitul lumii...

Re: Apostolul si Evanghelia

Scris: 20 Oct 2014, 02:29
de protosinghel
Într-o biserică romano-catolică am răsfoit un "Missale Romanum" mai vechi, în limba latină. Şi am găsit o chestie foarte interesantă. Pe data de 29 septembrie este pomenit Arhanghelul Mihail, iar citirea biblică este din Apocalipsa, cap. 1.
În Biserica Ortodoxă niciodată nu citim din Apocalipsă, iar Arhanghelul Mihail este cinstit la data de 8 noiembrie, alături de ceilalţi arhangheli.

Re: Apostolul si Evanghelia

Scris: 23 Oct 2014, 17:18
de presviter
Păi ce vreţi să spuneţi cu asta?
În orice calendar catolic sf arhangheli sunt pomeniţi pe 29 septembrie, iar Apocalipsa s-a citit la ei de când se ştiu.

Eu de fapt regret profund această omisiune a Apocalipsei din Lecturile noastre, şi nu cred că am să înţeleg vreodată motivul real.
La început era privită de unii Părinţi ca apocrifă, dar au trecut vreo 17 veacuri de atunci, oare nu s-ar putea reconsidera ?
Iar dacă ne temem, aşa cum spun multe voci mai recente, de dificultatea interpretării mesajului ei, am putea citi măcar cele 7 epistole din partea introductivă.

În privinţa Apocalipsei, ne arătăm de o ignoranţă înfricoşătoare. Cum putem oare ocoli aceste cuvinte:
Aceste cuvinte sunt vrednice de crezare şi adevărate şi Domnul, Dumnezeul duhurilor proorocilor, a trimis pe îngerul Său să arate robilor Săi cele ce trebuie să se întâmple în curând. Şi iată vin curând. Fericit cel ce păzeşte cuvintele proorociei acestei cărţi! ...
Eu, Iisus, am trimis pe îngerul Meu ca să mărturisească vouă acestea, cu privire la Biserici. Eu sunt rădăcina şi odrasla lui David, steaua care străluceşte dimineaţa.
Şi Duhul şi mireasa zic: Vino. Şi cel ce aude să zică: Vino. Şi cel însetat să vină, cel ce doreşte să ia în dar apa vieţii.
Şi eu mărturisesc oricui ascultă cuvintele proorociei acestei cărţi: De va mai adăuga cineva ceva la ele, Dumnezeu va trimite asupra lui pedepsele ce sunt scrise în cartea aceasta;
Iar de va scoate cineva din cuvintele cărţii acestei proorocii, Dumnezeu va scoate partea lui din pomul vieţii şi din cetatea sfântă şi de la cele scrise în cartea aceasta.
cap XXII
:?:

Re: Apostolul si Evanghelia

Scris: 29 Oct 2014, 12:12
de presviter
Cu privire la prochimenele de dinainte si de dupa Apostol:
1. Cum au fost ele alese si cand ?
2. De ce unele se tot repeta ? De pilda "Mantuieste, Doamne, poporul Tau..."
3. De ce sunt prevazute doar la sarbatori, si nu si la zilele de rand ?
4. De ce nu se canta ca la Vecernie (de trei ori), ci doar se zic recitativ, sau chiar deloc - dupa lectura din Apostol ?

In Postul Mare exista o randuiala frumoasa, anume ca prochimenele lecturilor sa fie alese din 4 psalmi luati in ordinea lor din Psaltire, astfel incat toti psalmii sa fie folositi pe parcursul celor 40 de zile. Nu ar fi bine ca si in duminici si sarbatorile anului sa avem o astfel de succesiune ?

Re: Apostolul si Evanghelia

Scris: 10 Noi 2014, 18:19
de protosinghel
Cu privire la prochimenele de dinainte si de dupa Apostol:
1. Cum au fost ele alese si cand ?
Sistemul e destul de vechi, chiar din sec. 4-5, dar s-a dezvoltat şi generalizat ulterior.
Au fost alese tematic, dacă vă uitaţi după sărbătorile Maicii Domnului (unde prochimenul e din Luca 1), la apostoli, mucenici, ierarhi etc.
2. De ce unele se tot repeta ? De pilda "Mantuieste, Doamne, poporul Tau..."
După felul în care se rostesc prochimenele în BOR, nu vă puteţi da seama mare lucru. Căci dacă măcar s-ar rosti şi cuvintele "prochimen glas al 6-lea", v-aţi da seama că "Mântuieşte, Doamne, poporul Tău..." se citeşte doar în duminica glasului al 6-lea, adică o dată la 8 săptămâni. Şi fiecare glas duminical are propriul prochimen, care se repetă o dată la 8 săptămâni. Altele, tematice, se repetă de fiecare dată când avem acea categorie de sfânt. De exemplu, la apostoli: "În tot pământul a ieşit vestirea lor...".
3. De ce sunt prevazute doar la sarbatori, si nu si la zilele de rand ?
Sunt prevăzute pentru toate zilele. În zilele de rând trebuie luate de la sfârşitul Apostolului, unde fiecare zi a săptămânii, în funcţie de tematică (luni - îngerii, marţi - Ioan Botezătorul etc.), este prochimen cu stil, stih pentru "Aliluia" şi chinonic. Sfinţia voastră probabil aţi dori ca din cei 150 de psalmi să avem versete împărţite pentru fiecare zi a anului. Aşa ceva n-a fost niciodată, iar teoria că prochimenele sunt rămăşiţe din psalmi întregi, a fost demontată convingător de Juan Mateos ş.a.
4. De ce nu se canta ca la Vecernie (de trei ori), ci doar se zic recitativ, sau chiar deloc - dupa lectura din Apostol ?
La Vecernie se cântă de mai multe ori doar atunci când avem "prochimen mare" ("Cine este Dumnezeu..." sau altul asemenea) şi sâmbătă seara. În rest, avem doar prochimenul cu un singur stih. Repetarea prochimenului este condiţionată de numărul de stihuri prevăzute. Şi la Utrenie, avem un "para-prochimen", "Dumnezeu este Domnul...", care se cântă chiar de 4 ori, nu de 3.
Şi, apropo, prochimenul se cântă doar înainte de Apostol. "Aliluia" cu stihurile lui, deşi sunt scrise tot în cartea Apostolului (pentru că sunt rostite de acelaşi citeţ), sunt de fapt o pregătire pentru Evanghelie. Anume în timpul cântării lor se face cădirea specială înainte de Evanghelie.
In Postul Mare exista o randuiala frumoasa, anume ca prochimenele lecturilor sa fie alese din 4 psalmi luati in ordinea lor din Psaltire, astfel incat toti psalmii sa fie folositi pe parcursul celor 40 de zile. Nu ar fi bine ca si in duminici si sarbatorile anului sa avem o astfel de succesiune ?
Cel puţin nu ar fi rău, dar după 1500 de ani de când avem practica actuală a prochimenelor duminicale şi praznicale, mi se pare aproape imposibil de schimbat ceva. Deşi, dacă cineva s-ar apuca pe cont propriu, eu n-aş condamna deloc această încercare...

Re: Apostolul si Evanghelia

Scris: 21 Apr 2016, 23:40
de Dumbraveanul
Nu știu dacă s-a mai pus problema undeva, dar dacă da, sa îmi dați un link, despre locul și poziția corectă de citire a pericopelor Apostolice si Evanghelice. Sub policandru cu fața spre Altar sau cu spatele? De pe solee, din fața Icoanei MD. Din Amvon (unde este), și Ev Și Apostolul?

Re: Apostolul si Evanghelia

Scris: 22 Apr 2016, 11:03
de protosinghel
Nu știu dacă s-a mai pus problema undeva, dar dacă da, sa îmi dați un link, despre locul și poziția corectă de citire a pericopelor Apostolice si Evanghelice. Sub policandru cu fața spre Altar sau cu spatele? De pe solee, din fața Icoanei MD. Din Amvon (unde este), și Ev Și Apostolul?
Subiectul a fost discutat aici.
Iar pe scurt: nu contează atât de mult încotro stă cu spatele citeţul, ci contează încotro stă cu faţa, nu? Dacă cuvântul este adresat poporului, atunci trebuie să stea cu faţa spre popor. Dacă rugăciunea este adresată lui Dumnezeu, atunci trebuie să stea cu faţa spre altar/icoane.