ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Totul despre Liturghie şi alte teme implicite
protopsalt
Mesaje: 171
Membru din: 11 Dec 2008, 02:49
Confesiune: ortodox

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde protopsalt » 12 Mar 2011, 06:59

În vechime, preotul spunea la împărtăşire: "Trupul lui Hristos", iar credinciosul spunea "Amin"
ca si la forma de impartasire folosita de catolici
sunt foarte multe asemamari intre ortodocsi si catolici
Tipic bănăţean (a se citi "ecumenist").
Nu vă supăraţi, dar o astfel de remarcă mi se pare de prisos. E normal să fie multe asemănări, dar ne dor deosebirile.
Deci... sa nu mai vorbim despre ele? :shock:

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde presviter » 12 Mar 2011, 11:47

O altă chestiune.

În cartea sf. vs. spuneţi că tăinuirea rugăciunilor se referă exclusiv la Anafora.
Cum se explică atunci că şi rugăciunile dinainte de Anafora s-au scufundat în tăcere ?
Ba mai mult, şi cele 7 ale Vecerniei şi cele 12 ale Utreniei ?

Dacă pt. tăinuirea Anaforalei nu se poate găsi o motivaţie pertinentă şi durabilă, cu atît mai puţin pt. Vecernie şi Utrenie.
Şi asta în condiţiile în care rugăciunile celorlalte laude se rostesc şi azi, unele de către preot iar altele, culmea, de către laici :!:
Ce s-a întîmplat ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde protosinghel » 12 Mar 2011, 12:43

În cartea sf. vs. spuneţi că tăinuirea rugăciunilor se referă exclusiv la Anafora.
Cum se explică atunci că şi rugăciunile dinainte de Anafora s-au scufundat în tăcere ?
Ceea ce am afirmat în carte este probat şi adevărat.
Iar când întrebaţi de rugăciunile de dinainte de Anafora, vă referiţi la rugăciunile Antifoanelor, apărute la câteva secole după ce Anaforaua se rostea în mod constant doar în taină? Sau la care?
Ba mai mult, şi cele 7 ale Vecerniei şi cele 12 ale Utreniei ?
STOP! Aici e o cu totul altă istorie. Acele rugăciuni au fost compuse pt o cu totul altă slujbă - asmatike akoulouthia. Acolo rugăciunile se rosteau tare, la fiecare antifon, pt că Vecernia şi Utrenia constantinopolitană (unde au apărut şi rugăciunile), erau alcătuite din Antifoane (şi în acest scop şi Psaltirea era împărţită nu în 20 de Catisme, ca astăzi, ci în 76 de Antifoane).
Prin sec. 13 când s-a produs sinteza tipiconală, rugăciunile constantinopolitane au fost introduse în Laudele de tip monahal-palestinian. Iată de ce le avem puse toate la grămadă. Deci aici nu a existat vreo intenţie de "tăinuire" a rugăciunilor, cum se presupune că a existat în cazul Anaforalei.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde presviter » 12 Mar 2011, 15:45

vă referiţi la rugăciunile Antifoanelor, apărute la câteva secole după ce Anaforaua se rostea în mod constant doar în taină? Sau la care?
Da, la rugăciunile antifoanelor, dintre care a 3-a este foarte explicită: Cel ce ne-ai dat nouă aceste rugăciuni obşteşti şi împreună glăsuite...
dar şi la rugăciunea trisaghionului,
la cea dinaintea citirii Evangheliei,
la cea pt. cei chemaţi,
iar după Anafora, la cea dinainte şi la cea de după împărtăşire.
STOP! Aici e o cu totul altă istorie.
Eu înţeleg că e altă istorie, dar rezultatul este acelaşi: credincioşii rămîn lipsiţi de nişte rugăciuni deosebit de frumoase, iar preoţii se canonesc să le citească repede-repede în timpul psalmului, fără să se aleagă cu ceva din ele. De ce ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde protosinghel » 12 Mar 2011, 21:01


În vechime, preotul spunea la împărtăşire: "Trupul lui Hristos", iar credinciosul spunea "Amin". La Potir iarăşi "Sângele lui Hristos", iar credinciosul "Amin"
Dar pt clerici cum era? Poate să-mi spuna cineva ?
Tot aşa. Personal aşa am fost împărtăşit de patriarhul Ierusalimului (Irineu, pe atunci) la Nazareth, în 2004.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde protosinghel » 14 Mar 2011, 14:56

vă referiţi la rugăciunile Antifoanelor, apărute la câteva secole după ce Anaforaua se rostea în mod constant doar în taină? Sau la care?
Da, la rugăciunile antifoanelor, dintre care a 3-a este foarte explicită: Cel ce ne-ai dat nouă aceste rugăciuni obşteşti şi împreună glăsuite...
dar şi la rugăciunea trisaghionului,
la cea dinaintea citirii Evangheliei,
la cea pt. cei chemaţi,
iar după Anafora, la cea dinainte şi la cea de după împărtăşire.
Cu excepţia rugăciunii pt catehumeni, care după părerea mea tb pusă doar atunci când avem măcar un catehumen în biserică, toate celelalte teoretic TREBUIE, iar practic AR PUTEA fi citite cu voce tare. Nu se cunoaşte exact procesul "tăinuirii" lor, dar cred că după principiul imitaţiei.
STOP! Aici e o cu totul altă istorie.
Eu înţeleg că e altă istorie, dar rezultatul este acelaşi: credincioşii rămîn lipsiţi de nişte rugăciuni deosebit de frumoase, iar preoţii se canonesc să le citească repede-repede în timpul psalmului, fără să se aleagă cu ceva din ele. De ce ?
Faptul că nici preotul nu le citeşte cu atenţie sau nu le înţelege, e problema lui. Nu toţi sunt aşa.
Iar faptul că ele nu sunt auzite nici de popor, e o chestiune mai complicată. Şi iată de ce:
1. Rânduiala Vecerniei s-a lungit destul de mult, iar citirea acestor rugăciuni tare şi solemn, ar însemna lungirea ei şi mai mult. Iar de scos ceva în loc nu e atât de simplu, deşi ar fi ceva... Ectenia întreită, de exemplu, care este o dublare a celei Mari.
2. Unele rugăciuni nu mai pot fi încadrate în rânduiala de azi. La Utrenie, de exemplu, avem o rugăciune care se termină cu "Fie stăpânirea Împărăţiei Tale...", or noi nu avem în rânduiala de astăzi o ectenie cu acest ecfonis ca să o poţi încadra acolo. În acest caz, părerea mea (!), rugăciunile care se încadrează, să fie citite tare la locul lor, iar cele care nu se încadrează, să fie citite în taină în timpul psalmului 103/ celor 6 psalmi. Cred că aşa ar fi o cale de mijloc.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde presviter » 14 Mar 2011, 17:40

Cu excepţia rugăciunii pt catehumeni, care după părerea mea tb pusă doar atunci când avem măcar un catehumen în biserică
Putem să-i socotim catehumeni pe copiii ce urmează să se boteze ?

Eu, când pun această ectenie, sar peste aceste rînduri:
-rugaţi-vă cei chemaţi Domnului
-cei chemaţi, capetele voastre Domnului să le plecaţi
pt ca cei din biserică să nu se simtă vizaţi.
Iar de scos ceva în loc nu e atât de simplu, deşi ar fi ceva... Ectenia întreită, de exemplu, care este o dublare a celei Mari.
iar la Utrenie toate cele 3 ectenii, întrucît se reiau la Liturghie.
Ectenia întreită, dacă scoatem din ea cererile pt episcop şi pt. conducători, n-aş zice că e o dublare, ci o aprofundare la nivelul comunităţii a ecteniei mari.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde protosinghel » 15 Mar 2011, 12:31

Cu excepţia rugăciunii pt catehumeni, care după părerea mea tb pusă doar atunci când avem măcar un catehumen în biserică
Putem să-i socotim catehumeni pe copiii ce urmează să se boteze ?

Eu, când pun această ectenie, sar peste aceste rînduri:
-rugaţi-vă cei chemaţi Domnului
-cei chemaţi, capetele voastre Domnului să le plecaţi
pt ca cei din biserică să nu se simtă vizaţi.
Faptul că nu-i avem în vedere pe copii care urmează să se boteze este mai mult decât evident. Despre asta am scris în carte.
Iar dacă doriţi o variantă de reformulare a Ecteniei, eu o văd şi o spun aşa:
ECTENIA PENTRU CEI CHEMAŢI (NEBOTEZAŢI)
Diaconul: Să ne rugăm pentru cei chemaţi, Domnului.
Strana: Doamne miluieşte. (scurt, la fiecare cerere)
Diaconul: Ca Domnul să i miluiască pe dânşii.
Să i înveţe pe dânşii cuvântul adevărului.
Să le descopere lor Evanghelia dreptăţii.
Să i unească pe dânşii cu Sfânta Sa sobornicească şi apostolească Biserică.
Doamne miluieşte.
Mântuieşte, miluieşte, apără şi i păzeşte pe dânşii, Dumnezeule, cu harul Tău.
Diaconul: Înţelepciune!
Preotul zice ecfonisul în timp ce însemnează cruciş cu buretele deasupra Sfântului Antimis. Apoi îl sărută şi îl pune la locul lui, sus, în dreapta Antimisului.
Preotul: Ca şi aceştia împreună cu noi să slăvească prea¬cinstitul şi de mare cuviinţă numele Tău, al Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor.
Strana: Amin!

Iarăşi diaconul zice (o singură Ectenie Mică, fără adaosuri):
Diaconul: Iară şi iară cu pace Domnului să ne rugăm.
Strana: Doamne miluieşte. (lung, dacă nu se slujeşte cu diacon)
Preotul citeşte în taină prima rugăciune pentru sine : Mulţumim Ţie, Doamne…

Diaconul: Apără, mântuieşte, miluieşte şi ne păzeşte pe noi, Dumnezeule, cu harul Tău.
Strana: Doamne miluieşte. (lung, dacă nu se slujeşte cu diacon)
Preotul citeşte în taină a doua rugăciune pentru sine: Iarăşi şi de multe ori cădem…
Diaconul: Înţelepciune. (şi diaconul intră în Altar)
Preotul: Ca sub stăpânirea Ta totdeauna fiind păziţi, Ţie slavă să înălţăm, Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum, şi pururea, şi în vecii vecilor.
Strana: Amin! Şi se cântă cântarea heruvimică.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde protosinghel » 15 Mar 2011, 12:33

Iar de scos ceva în loc nu e atât de simplu, deşi ar fi ceva... Ectenia întreită, de exemplu, care este o dublare a celei Mari.
iar la Utrenie toate cele 3 ectenii, întrucît se reiau la Liturghie.
Ectenia întreită, dacă scoatem din ea cererile pt episcop şi pt. conducători, n-aş zice că e o dublare, ci o aprofundare la nivelul comunităţii a ecteniei mari.
Eu cred că Ectenia Mare tb pusă, iar cele 2 de la sfârşitul Utreniei nu.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde presviter » 18 Mar 2011, 13:36

Mă gîndesc că aveţi dreptate cu privire la catehumeni.
Totuşi, dacă scoatem ectenia lor, şi mai ales îndemnul cei chemaţi, ieşiţi !, cum se mai leagă cele 2 părţi ale Liturghiei ?
Catehumeni nu mai avem, dar credincioşi opriţi de la împărtăşanie avem destui, fie că sunt sau nu sunt penitenţi.
Pentru ei, şi pt ca ei să conştientizeze mai bine starea lor, nu putem zice nimic în locul Ecteniei celor chemaţi ?

Ştiu că în Liturghia armeană există pînă azi îndemnul: Toţi cei ce nu se împărtăşesc să părăsească biserica !
Nu ştiu în ce măsură se şi aplică. Probabil că şi în Liturghia bizantină a existat aşa ceva, deşi Curtea Imperială, cu standardele ei proprii de moralitate, n-ar fi înghiţit îndemnuri ca acesta.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde protosinghel » 19 Mar 2011, 22:49

Mă gîndesc că aveţi dreptate cu privire la catehumeni.
Totuşi, dacă scoatem ectenia lor, şi mai ales îndemnul cei chemaţi, ieşiţi !, cum se mai leagă cele 2 părţi ale Liturghiei ?
Depinde cum numiţi acele 2 părţi. Pentru mine, LITURGHIA CUVÂNTULUI şi LITURGHIA EUHARISTICĂ se leagă f. bine. ;)
Catehumeni nu mai avem, dar credincioşi opriţi de la împărtăşanie avem destui, fie că sunt sau nu sunt penitenţi.
Pentru ei, şi pt ca ei să conştientizeze mai bine starea lor, nu putem zice nimic în locul Ecteniei celor chemaţi ?
Ştiu că în Liturghia armeană există pînă azi îndemnul: Toţi cei ce nu se împărtăşesc să părăsească biserica !
Şi la noi există aşa ceva. Nu aţi citit asta în cartea mea?
Pentru ce punem Ectenia cererilor înainte de "Tatăl nostru", iar după aceea "Capetele voastre" şi o rugăciune de binecuvântare la călătorie? Liturgiştii spun că acesta este momentul concedierii celor care nu se împărtăşesc.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde presviter » 20 Mar 2011, 16:24

Şi la noi există aşa ceva. Nu aţi citit asta în cartea mea?
Pentru ce punem Ectenia cererilor înainte de "Tatăl nostru", iar după aceea "Capetele voastre" şi o rugăciune de binecuvântare la călătorie? Liturgiştii spun că acesta este momentul concedierii celor care nu se împărtăşesc.
Ba da, am citit, dar această ectenie este destul de vagă ca să "sperie" pe cineva. Poate doar dacă le-am explica să plece şi ei odată cu capetele lor. ;) Şi apoi, la VAS nu ar fi valabil nici atîta.
Eu mă refeream la o ectenie mai precisă a penitenţilor, dacă va fi existat ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde protosinghel » 20 Mar 2011, 16:55

Eu mă refeream la o ectenie mai precisă a penitenţilor, dacă va fi existat ?
Izvoarele spun că a existat, dar urmele ei s-au pierdut în istorie.

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 972
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde dimitrie » 21 Mar 2011, 00:03

Caracterul de Taină al Liturghiei nu constă în ascunderea de credincioşi...

Părintele Paisie Aghioritul spune că şi aceasta contribuie la atmosfera de taină din cadrul Liturghiei. Are cineva o autoritate cel puiţn egală cu a P.Paisie spre a se exprima în contradictoriu cu el? Atunci, să nu tacă!
Citirea în taină a rugăciunilor este însă foarte coerentă într-o liturghie în care:
-împărtăşirea credincioşilor este un fapt excepţional
-predica lipseşte sau deviază dramatic de la Evanghelie
-cateheza lipseşte cu desăvîrşire
-se infiltrează cântări necanonice, cu rol de umplutură (pricesne, ostăşeşti).

Care este pînă la urmă logica acestei tăinuiri ?
Rugăciunile rostite de preot pot fi explicate credincioşilor în măsura în care acest fapt ajută la catehizarea lor, etc.
O altă raţiune pentru care i se rocomandă preotului rostirea în taină a rugăciunilor Sfintei Liturghii ar fi următoarea:
Acolo sunt rugăciuni care devin lucrătoare în virtutea harului Preoţiei. Şi cum unii dintre creştinii simpli îngână şi ectenii şi ecfonise după preot, nu ar fi de mirare să "prindă" şi rugăciunile. Ori rostirea acestor rugăciuni de către ei este tot atât de nepotrivită ca şi îmbrăcarea veşmintelor preoţeşti. Şi cum nici preotului nu-i este îngăduit să le rostească la Liturghie, fără a fi îmbrăcat în toate veşmintele preoţeşti (nu vorbesc de cazurile excepţ., când improvizând un epitrahil - o sfoară pe care o binec., etc., şi un Sf. Antimis - o bucăţică din Sf. Împ., etc., preotul slujeşte Sf. Litg.), nu văd cum s-ar justifica rostirea lor (cu valoare de act liturgic) de către cei nu "sunt îmbrăcaţi cu harul Preoţiei".
Şi asta, cu atât mai mult cu cât nu le este permis acest lucru diaconilor, ba chiar şi preoţilor caterisiţi temporar ori definitiv.
Ar mai fi şi un alt aspect cu privire la ispita în care ar cădea preoţii mai nepricepuţi în lupta cu duhurile rele (de care nu sunt scutiţi nici măcar, sau mai ales, în aceste momente), anume: distragerea de la dialogul fierbinte cu Dumnezeu, ce-l presupune rostirea acestor rug., şi "îndulcirea" la auzul propriului glas; îndulcire caracterizată de emoţii sufleteşti (nu duhovniceşti) specifice stării de înşelare spirituală.
Deci, câteva din motivele rostirii în taină a rug. liturgice de către preot ar fi:
- caracterul universal al acestor recomandări (dat de prezenţa lor în toate Liturghierele Bisericilor Ortodoxe), ca extensie a principiului stabilirii ortodoxiei unei învăţături de credinţă: "de către toţi, de pretutindenea şi din totdeauna". (Dacă greşesc aici, vă rog să-mi atrageţi atenţia, dat fiind faptul lipsei mele de experienţă în domeniul Liturgicii, cu tot ce ţine de această disciplină/ştiinţă teologică.);
- destinaţia precisă a rostirii acestor rugăciuni: "Preotul: ..." (nici măcar diaconilor nefiindu-le îngăduit acest lucru);
- ispitele în care ar putea aluneca preoţii neiniţiaţi şi nexperimentaţi în războiul nevăzut cu duhurile răutăţii, război de care nu sunt scutiţi nici măcar (sau pote "mai ales") în timpul Sf. Liturghii.
PS: Să-mi fie iertat dacă am mai repetat din motivele deja expuse, cu privire la cele discutate mai sus.
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde presviter » 21 Mar 2011, 09:40

Un lucru mai vreau să întreb pe acest subiect:
există o paralelă între tăinuirea rugăciunilor (la vecernie, utrenie şi Liturghie) şi închiderea perdelei Sf. Uşi ?
Sunt două tendinţe care s-au susţinut reciproc sau au apărut şi au evoluat independent ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde protosinghel » 27 Mar 2011, 17:18

Un lucru mai vreau să întreb pe acest subiect:
există o paralelă între tăinuirea rugăciunilor (la vecernie, utrenie şi Liturghie) şi închiderea perdelei Sf. Uşi ?
Sunt două tendinţe care s-au susţinut reciproc sau au apărut şi au evoluat independent ?
Dacă sincer, nu prea am găsit informaţii la acest subiect, dar cred că aceste 2 "tăinuiri" s-au dezvoltat independent şi fără o legătură prea strânsă între ele, mai ales dacă ţinem seama de faptul că "regula" citirii în taină a rugăciunilor este relativ uniformă în toată BO, pe când cea a închiderii şi deschiderii perdeleii, este departe de a fi uniformă.
De exemplu, în B.Rusă nu se închide perdeaua la Anafora, dar nici uşile nu se deschid la dialogul preanaforal.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde presviter » 29 Mar 2011, 12:10

Şi atunci, care este rostul închiderii perdelei la anumite momente ?
În cazul uşilor împărăteşti, lucrurile sunt mai uşor de înţeles.

Ce credeţi, este firească săvîrşirea unor acte de cult cu perdeaua închisă ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde protosinghel » 29 Mar 2011, 13:45

Şi atunci, care este rostul închiderii perdelei la anumite momente ?
În cazul uşilor împărăteşti, lucrurile sunt mai uşor de înţeles.
Ce credeţi, este firească săvîrşirea unor acte de cult cu perdeaua închisă ?
Dacă ar fi după mine, aş renunţa la perdea. A fost una în VT care s-a rupt şi la asta de acum nu-i mai văd rostul. Dar s-ar putea să greşesc...

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde presviter » 29 Mar 2011, 18:07

Acest răspuns îmi place foarte mult ! :)
Cred că rostul perdelei acum este să stea închisă când nu este slujbă sau când sunt slujbe mai mici (de ex. ceasuri) la care preotul stă doar în naos.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: ROSTIREA sau TĂINUIREA RUGĂCIUNILOR LITURGHIEI

Mesaj necititde protosinghel » 16 Iun 2012, 17:26

Cred că rostul perdelei acum este să stea închisă când nu este slujbă sau când sunt slujbe mai mici (de ex. ceasuri) la care preotul stă doar în naos.
În unele mănăstiri din Athos, dar m-ai ales în restul Greciei, aşa şi se foloseşte. În timpul Liturghiei nu există momente în care să se închidă perdeaua, iar în duminici şi sărbători chiar şi Sf. Uşi stau deschise de la început până la sfârşit.


Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron