Interesant, deci semnul crucii nu s-a făcut mereu așa cum se face acum ?
Bineînţeles că nu. În primele secole se făcea cu degetul mare doar pe frunte. Şi dacă erai bolnav, făceai şi pe acele părţi ale corpului. Despre asta spune Ipolit Romanul, dar ceva asemănător se poate înţelege chiar şi de la Vasile cel Mare.
Si apoi, în cele șapte secole aceste Biserici chiar nu au mai comunicat între ele ? Doar pînă la 1440 mai toți mitropoliții Rusiei erau greci.
Cât au fost grecii, nu atrăgeau atenţie la treburile astea. Problemele au început imediat după asta, când ruşii îi credeau apostaţi pe greci (pentru trădarea de la Ferarra-Florenţa, iar mai apoi pentru complicitate cu sultanii), iar grecii au început să-i bată la cap că ei nu sunt la fel de ortodocşi ca ceilalţi ortodocşi, legându-se de unele obiceiuri ruseşti pe care aceştia tot de la greci le-au luat.
Acum nu mai ţin minte unde şi cine a scris, dar ruşii de rit vechi fac trimitere la un text al unui teolog grec de prin sec. 11-12 (?) care spune clar că semnul Crucii se făcea cu 2 degete. Mai mult decât atât, în Lavra Peşterilor, sunt moaştele Sf. Ilie din Murom, care a murit făcându-şi cruce cu 2 degete şi mâna stă la vedere (neputrezită). Pentru lipoveni ăsta iarăşi un argument. Pentru noi, bineîneţeles NU. Totuşi este interesant de aflat cum şi-au făcut românii semnul Crucii în decursul timpului. Sunt convins că nu aşa cum îşi fac majoritatea grecilor astăzi, în cea mai mare bătaie de joc posibilă.
Revenim la "tăinuirea rugăciunilor".
Eu astăzi am slujit singur aici la Simonopetra. Când am mai slujit în sobor sau cu diacon, parcă nu mi s-a părut atât de absurd felul în care slujesc ei, dar astăzi, pe lângă bucuria slujirii şi a împărtăşiri, am avut şi mâhnirea că chiar grecii nu-şi mai înţeleg "propria" Liturghie. Nu înţeleg nici limba, dar nici sensul multor elemente ale slujbei.
La ei, începutul Anaforalei se citeşte spre sfârşitul Crezului, apoi după "Să mulţumim Domnului" se citeşte la "mulţumim şi pt Liturghia aceasta", ca să poate zice fără întârziere "Cântarea de biruinţă". A trebuit să mă conformez (şi am făcut-o ca să văd şi cum e). Iată deci şi un aspect negativ al cântării prescurtate a imnului "Cu vrednicie şi dreptate" (fără continuare), dacă nu se vrea şi citirea cu voce tare a rugăciunilor.