Pagina 1 din 1

Vremea Sf. Liturghie de Sf. Paşti - devreme sau târziu?

Scris: 12 Apr 2011, 18:45
de Evsevie
Aş dori să deschid acest subiect pentru că la mine în oraş s-a dat o recomandare chiriarhala pentru a se sluji Liturghia in continuarea Utreniei Invierii cu incepere de la ora 0,00 iar dimineata toate parohiile să se întâlnească la Catedrala oraşului pentru Vecernia celeli de a Doua Invieri. Până acum oamenii au fost obişnuiţi cu Liturghia dimineaţa şi Utrenia noaptea. Unii s-au revoltat. Din 3 parohii, una nu doreşte să se conformeze. Ce părerea aveţi despre timpul practic al Sfintei Liturghii din Duminica pascala?

Re: Vremea Sf. Liturghie de Sf. Paşti - devreme sau târziu?

Scris: 13 Apr 2011, 00:34
de protosinghel
Liturghia pascală, după o tradiţie deja generalizată şi f. veche, se face în continuarea Utreniei şi chiar nu am auzit să se facă mai târziu, spre dimineaţă.
Deja e o altă problemă ca Vecernia numită (aiurea) "a doua înviere" să fie făcută dimineaţa. În cel mai rău caz ea trebuie făcută duminică la prânz, dar normal ar fi mai spre seară.

Re: Vremea Sf. Liturghie de Sf. Paşti - devreme sau târziu?

Scris: 13 Apr 2011, 09:39
de danadoina
......... Vecernia numită (aiurea) "a doua înviere" .........
iertare pt. ca este oarecum off-topic:
...si la noi se numeste Vecernia a "doua Inviere"; de unde vine sau cum s-a ajuns la denumirea asta ? :?

Re: Vremea Sf. Liturghie de Sf. Paşti - devreme sau târziu?

Scris: 13 Apr 2011, 10:04
de protosinghel
...si la noi se numeste Vecernia a "doua Inviere"; de unde vine sau cum s-a ajuns la denumirea asta ? :?
Cred că greşeala vine în primul rând de la scurtarea numelui, dar a dus la un înţeles foarte neclar.

Slujba din noaptea de Paşti este uneori numită generic "Învierea" în loc de "Slujba Învierii", deşi mai corect ar fi "Slujba Paştilor", pt că şi slujbele din celelalte duminici de peste an sunt tot slujbe ale învierii.
Întrucât slujba din a doua zi (dar defapt din toată Săptămâna Luminată, care în calendarele greceşti şi ruseşti toată e cu roşu) este foarte asemănătoare cu cea din noaptea de Înviere, ea a fost numită "a doua slujbă de Înviere" sau mai pe scurt "a doua Înviere". Personal la Iaşi am fost întrebat dacă nu cumva Hristos a înviat de 2 ori la rând, ceea ce arată că oamenii n-au înţeles că e vorba de o slujbă care seamănă cu cea din ziua precedentă şi nu doar prin Vecernie, ci şi prin restul slujbelor din ziua Liturgică. Deci chiar şi această denumire de "a doua Înviere" n-ar trebui să se limiteze doar la Vecernie, ci la toată slujba din acea zi de luni.