Pagina 3 din 4

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 11 Sep 2012, 07:48
de catalinconstantin
De acord. Îmi cer scuze.
Am vrut totuşi sa spun că noi trebuie să depăşim sterilitatea unui studiu istoric şi anumite limitări ale lui. Criteriile de analiză trebuie să fie mult mai largi, legate de Tradiţie. Un ortodox este mai avizat să facă aceste cercetări.

Nu Taft e de vină, desigur. Era o constatare separată de Taft.

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 16 Sep 2012, 13:49
de catalinconstantin
Taft si ceilalti ca el au o abordare liturgica din afara Traditiei.

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 16 Sep 2012, 22:03
de protopsalt
Nu as merge pana atat de departe cu acuzele la adresa lui Taft. Totusi Taft si predecesorii sai au o mare calitate si anume aceea de a fi creat o scoala de cercetari in domeniul liturgicii si asta intr-un loc in care se strang studenti si oameni din toata lumea si din diferite traditii liturgice.

Taft merge - alaturi de scoala creata de cei de la Institutul grec din Roma - pe o analiza istorica a cultului si lasand in plan secund, sau minimalizand posibilele interpretari simbolice si de traire.

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 23 Sep 2012, 17:49
de presviter
De curînd a apărut această carte a vrednicului de pomenire, preot mărturisitor Ilarion Felea. Totuși, aceleași alegorii tributare, aceleași decoruri artificiale, și vechi decînd Bizanțul. De ce nu avem nimic mai bun de pus în loc ?

http://apologeticum.wordpress.com/2012/ ... on-v-felea

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 23 Sep 2012, 23:47
de protosinghel
De ce nu avem nimic mai bun de pus în loc ?
Pentru că "oficiem", dar nu trăim; imităm, dar ne temem să creăm.

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 24 Sep 2012, 08:13
de presviter
Bine, dar nici el nu trăia :?:

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 24 Sep 2012, 09:13
de protosinghel
Bine, dar nici el nu trăia :?:
Când zic "a trăi Liturghia" nu mă refer la o stare de exaltare personală şi nici măcar la o afundare de unul singur în misterul jertfei euharistice.
Eu când zic "trăire" (observaţi, la plural), mă refer la trăirea Liturghiei de către întreaga comunitate, când nu urmăresc o relaţie personală cu Dumnezeu, ci realizarea sinaxei euharistice. Pentru a realiza aceasta, eşti obligat să faci careva "reforme" în Liturghie (citirea rugăciunilor tare, antrenarea tuturor în cântare, împărtăşirea tuturor). Şi chiar dacă adoptarea lor încă nu asigură nimic, fără ele orice având duhovnicesc rămâne o trăire subiectivă a unei sau a câtorva persoane, dar nu ceea ce am eu în vedere. Şi nu cred că acelaşi Ilarion Felea, a cărui sfinţenie şi pregătire teologică eu nu o pun la îndoială, a reuşit să depăşească nişte standarde, care îţi limitează spiritul de creaţie.

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 29 Sep 2012, 05:55
de catalinconstantin
Nu as merge pana atat de departe cu acuzele la adresa lui Taft. Totusi Taft si predecesorii sai au o mare calitate si anume aceea de a fi creat o scoala de cercetari in domeniul liturgicii si asta intr-un loc in care se strang studenti si oameni din toata lumea si din diferite traditii liturgice.

Taft merge - alaturi de scoala creata de cei de la Institutul grec din Roma - pe o analiza istorica a cultului si lasand in plan secund, sau minimalizand posibilele interpretari simbolice si de traire.
Nu neg munca lui Taft, ci modul de abordare limitat. El stie asta si incearca sa se apere.

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 29 Sep 2012, 12:11
de anastasys
Am o mare rugăminte: se poate să îmi trimită cineva sau să posteze aici Liturghierul explicat de Petre Vintilescu?

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 30 Sep 2012, 19:07
de protopsalt
@catalinconstantin

Taft si scoala lui are multe scaderi, insa faptul ca merg la izvoarele textuale ale slujbelor si fac o analiza istorica de buna calitate este indubitabil. La momentul de azi nu stiu cat de multi se mai preocupa de istoria Liturghiei...

Si ce este in afara Traditiei? Istoria liturghiei? :x3

Abordarea istorica este una dintre posibilele analize. Momentan nu stiu sa avem vreo abordare integrativa a tuturor formelor de analize asupra ritualurilor liturgice de traditie constantinopolitano-bizantina.

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 04 Oct 2012, 09:36
de catalinconstantin
Nu istoria sfintei Liturghii este in afara Traditiei, ci tipul de abordare alaturi de interpretarile inerente tributare acestui demers doar istoric.
Meyendorf spunea că noi ortodocşii trebuie să preluăm stadiul studiilor avansate occidentale şi să le filtrăm prin experienţa Tradiţiei ortodoxe.

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 04 Oct 2012, 13:22
de protosinghel
Nu istoria sfintei Liturghii este in afara Traditiei, ci tipul de abordare alaturi de interpretarile inerente tributare acestui demers doar istoric.
Meyendorf spunea că noi ortodocşii trebuie să preluăm stadiul studiilor avansate occidentale şi să le filtrăm prin experienţa Tradiţiei ortodoxe.
Eu cred că orice abordare anistorică riscă să fie mai mult în afara Tradiţiei decât cea "doar istorică". Să nu uităm că una din valenţele Tradiţiei este chiar istoria.

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 14 Oct 2012, 18:16
de catalinconstantin
Este nevoie de căutarea Tradiției prin istorie, nu doar de istorie.

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 22 Oct 2012, 20:41
de catalinconstantin
Ce parere aveti de noua aparitie de la Deisis: Dumnezeiasca Liturghie, centrul cultului in Ortodoxie, de Nenad Milosevici ?

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 12 Sep 2013, 19:30
de maria_andreea
Cum să înţelegem cuvintele Noi care pe Heruvimi cu taină închipuim.
Care sunt caracteristicile pe care noi trebuie să le închipuim?

Poate părea copilărească întrebarea. Aş putea citii despre Heruvimi şi aş putea deduce cum ar trebui să-i închipuim, dar nu vreau să forţez înţelesurile. Mă înteresează opinia domniilor voastre.

Cu recunoştinţă!

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 13 Sep 2013, 03:03
de protosinghel
Totul e simplu: noi îi închipuim tainic prin cântarea întreit-sfântă care urmează să o cântăm ("Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul Savaoth..."), dar şi prin dezlipirea de "toată grija cea lumească", pentru a-I putea sluji doar lui Dumnezeu.

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 28 Dec 2013, 20:46
de presviter
Am gasit aceste cuvinte in cartea OMUL FARA CHIP a pr. Filotheos Faros :
Scopul exclusiv al Liturghiei este sa faca din cei ce participa Trupul lui Hristos, ceea ce inseamna sa aiba o legatura substantiala intre ei, sa fie o familie, sa faca partasi vietii lor pe ceilalti, sa participe unul la suferintele, luptele, necazurile si bucuriile celuilalt. Co-participarea noastra la Liturghie va mantui numai in acest fel, si nu atunci cand urmarim anonim, impersonal si pasiv o reprezentatie ceremoniala.
Liturghia nu este o reprezentatie pusa in scena de niste clerici, pe care o urmaresc pasiv cativa spectatori. Poporul nu vine sa urmareasca Liturghia, ci ca sa aduca jertfa, scrie leon al Romei, iar sf. Grig Palama, referindu-se la botez, spune ca atunci cand cineva va cere de la episcop sa fie botezat, episcopul, dupa ce va multumi mai intai lui Dumnezeu, "va convoca Biserica peste care este asezat, co-celebrand si lucrand impreuna cu ceilalti mantuirea celui venit la botez."
Una din incercarile care au fost facute pentru a remedia viata liturgica inca din epoca bizantina este cea prin care se atribuie un sens simbolic celor petrecute in cadrul Liturghiei si mai ales acelora care aveau candva o functie liturgica ce a incetat sa existe, din momentul in care au fost modificate circumstantele vietii bisericesti, cum ar fi, sa zicem, Vohodul Mic si cel mare. Insa ceea ce nu are o semnificatie reala in liturghie este inutil si nu poate fi salvat de nici o interpretare simbolica iar ceea ce, desi este inutil, se intampla, marturiseste doar o tendinta spre pompos si teatral, cum de altfel obisnuiesc rusii, observa foarte just Papadiamandis.
Liturghia nu simbolizeaza ceva, ci ori este prin excelenta practica infaptuirii Trupului lui Hristos si a societatii bisericesti, orie este subminare, pervertire sau anulare a celei mai vitale activitati bisericesti. [...]
Ce parere aveti despre aceste idei, si poate si despre autor ?

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 28 Dec 2013, 23:53
de protosinghel
Asupra autorului nu mă simt în măsură să mă pronunţ, dar din cartea "Clerul azi" mi s-a părut un pic frustrat. Cred că dacă ajungea episcop, cum se simte că şi-a dorit, era să gândească altfel. Cel puţin "era să se strice până la măsură comună"...
Dar cu ideile de mai sus (ca dealtfel şi cu multe alte idei din singura care pe care am citit-o - "Clerul azi"), eu sunt de acord. Poate că le-aş spune puţin mai moale, dar cam tot aşa...

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 30 Dec 2013, 13:13
de presviter
Dar nu se poate sa aiba dreptate si pr. Faros, si Sf. Nicolae Cabasila, a carui talcuire liturgica este de departe cea mai reprezentativa pentru evlavia bizantina si post bizantina. Cum putem iesi din aceasta dilema?

Re: Tâlcuiri / comentarii la Sfânta Liturghie

Scris: 30 Dec 2013, 14:50
de protosinghel
Cabasila face o revenire parţială la interpretările preiconoclaste. Pr. Faros propune o revenire totală, chiar dacă şi puţin subiectivă...