Dar sper că nu doar ei se află acolo.Ceata monahilor este pomenită în rândul celor ce "în curăţie... vieţuiesc".
Bineînţeles că nu. Pe la sfârşitul sec. IV, în Antiohia şi Capadocia nici nu se prea folosea termentul "monah", ci de obicei termenul de "ascet", care echivala cu idea de creştin serios, care-şi ia în serios botezul.Dar sper că nu doar ei se află acolo.Ceata monahilor este pomenită în rândul celor ce "în curăţie... vieţuiesc".
Nici vorbă. Pomenirile se făcea pe categorii şi, se pare, după fiecare categorie se spunea "Doamne miluieşte", ca la ectenii. Aceasta este o ipoteză...Apropo de acest pasaj:
Încă aducem Ţie această slujbă duhovnicească pentru toată lumea, pentru sfânta sobornicească şi apostolească Biserică; pentru cei ce în curăţie şi în viaţă cinstită vieţuiesc,
Sună ca și cum cei curați și cinstiți ar fi distincți de Biserică, sau un apendice al ei.
Nu ar fi mai logic: pentru sfanta...Biserică și pentru toți fiii ei care în curăție și cinste viețuiesc. ?
La VAS este mai clară pomenirea pe categorii, dar la CHR avem doar pe cei ce în curăție și cinste viețuiesc, și pe cârmuitori, care nu prea se află în sânul Bisericii. De aceea nu înțeleg.Pomenirile se făceau pe categorii ..., este clar că structura rugăciunii nu exclude pe nimeni din sânul Bisericii, mai ales că e vorba despre "liturghia credincioşilor".
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 7 vizitatori