Pomenirea episcopului la Liturghie

Totul despre Liturghie şi alte teme implicite
Avatar utilizator
FlorinOnutu
Mesaje:16
Membru din:31 Ian 2012, 15:45
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică
Localitate:Pașcani, jud. Iași
Pomenirea episcopului la Liturghie

Mesaj necititde FlorinOnutu » 14 Sep 2012, 01:50

Care este forma corecta de pomenire a episcopului la slujba. Am vazut ca in Sf. Munte parintii spun: Pentru Arhiepiscopul nostru Bartolomeu, iar la Constantinopol se spune: Pentru Arhiepiscopul si Patriarhul nostru Bartolomeu. De ce parintii din Athos nu il numesc si patriarh? Logic ar fi ca pentru Sf. Munte, patriarhul Bartolomeu este, in primul rand, (arhi)episcop. La noi, in BOR, cum ar fi corect, fara sa-i lingusim pe episcopi. Observ obsesia asta ca la slujbe sa se pomeneasca titulatura scaunului, de parca credinciosii nu stiu unde se afla.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Pomenirea episcopului la Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 14 Sep 2012, 13:07

La greci (dar şi la ruşi) titlurile nu se suprapun aşa ca la români, ca o singură persoană să fie şi (arhi-)episcop, şi mitropolit, şi patriarh în acelaşi timp. Mai mult decât atât, la toţi ortodocşii de limbă greacă titlul de arhiepiscop e mai mare decât cel de mitropolit şi, practic, este echivalent titlului de patriarh. Toate vechile manuscrise liturgice numesc episcopul de Constantinopol ca arhiepiscop, nu ca patriarh.
Iar faptul că toţi grecii folosesc exclusiv expresia "Pentru arhiepiscopul nostru...", este o greşeală şi o incapacitate de adaptare. În Athos se justifică folosirea cererii pentru arhiepiscop, dar nu şi atunci când slujeşte sau asistă un ierarh străin. Când slujeşte un mitropolit ar trebui să spună "Pentru mitropolitul nostru", dar ei urmând litera căţii - iar cărţile au fost scrise în centrele arhiepiscopale/patriarhale -, îi numesc pe toţi arhiepiscopi. Deci românii fac mai corect atunci când adaptează cererea după titulatura ierarhului slujitor.
Alta e problema enunţării catedrei, adică a oraşului sau regiunii pe care un ierarh o păstoreşte. Obiceiul provine din slujbele patriarhale, în care patriarhii se pomenesc în ordinea dipticelor, specificând denumirea catedrei. În Patriarhia de Constantinopol doar în acest context se specifică denumirile de catedră şi cred că aceasta e tradiţia mai veche şi mai corectă. Dar să specifici denumirea catedrei la fiecare cerere de ectenii şi în orice ipostază, mi se pare un non sens şi eu nu o fac niciodată. La acest capitol BOR cred că exagerează prea mult.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Pomenirea episcopului la Liturghie

Mesaj necititde presviter » 31 Mai 2013, 09:27

În diptice avem formulările:

Înca Te rugam: Pomeneste, Doamne, pe toti episcopii ortodocsi, care drept învata cuvântul adevarului Tau, toata preotimea, cea întru Hristos diaconime si tot cinul preotesc si monahicesc.

Întâi pomeneste, Doamne, pe ... Episcopul nostru (N), pe care-l daruieste sfintelor Tale biserici în pace, întreg, cinstit, sanatos, îndelungat în zile, drept învatând cuvântul adevarului Tau.

Se observă din ele că episcopatul are exclusivitate în dreapta învățare (propovăduire) a cuvântului adevărului dumnezeiesc. Aceasta este viziunea patristică în Ortodoxie.
Ținând însă seama că nu mai trăim în perioada patristică (în care părintele comunității era, în mod nemijlocit, episcopul), și că credincioșii nu primesc decît arareori învățătura episcopului (prin pastorale, sau la vreun hram), trebuie să recunoaștem că tot clerul Bisericii (inclusiv simplii monahi) este responsabil de această dreaptă învățare. Drept pentru care am putea reformula astfel primul alineat:
Pomeneste, Doamne, pe toti episcopii ortodocsi, toata preotimea, cea întru Hristos diaconime si tot cinul preotesc si monahicesc, care drept învata cuvântul adevarului Tau.

iar al doilea să rămînă neschimbat, indicînd preeminența episcopului, dar și răspunderea tuturor slujitorilor Bisericii.
Ce ziceți ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Pomenirea episcopului la Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 01 Iun 2013, 00:20

1. În originalul grecesc acolo nu apare menţionată ceata monahilor. Acesta este un adaos românesc.
2. Dacă se reformulează cerea după cum aţi propus, atunci tagma monahilor chiar n-ar trebui pomenită acolo, căci monahii nu sunt chemaţi să înveţe, ci să asculte (deşi au fost şi excepţii în istorie).
3. Ceata monahilor este pomenită în rândul celor ce "în curăţie... vieţuiesc".
4. Ţinând cont de cele de mai sus, modificarea poate fi acceptată.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Pomenirea episcopului la Liturghie

Mesaj necititde presviter » 01 Iun 2013, 12:41

Ceata monahilor este pomenită în rândul celor ce "în curăţie... vieţuiesc".
Dar sper că nu doar ei se află acolo. :-?
Apropo de acest pasaj:
Încă aducem Ţie această slujbă duhovnicească pentru toată lumea, pentru sfânta sobornicească şi apostolească Biserică; pentru cei ce în curăţie şi în viaţă cinstită vieţuiesc,
Sună ca și cum cei curați și cinstiți ar fi distincți de Biserică, sau un apendice al ei.
Nu ar fi mai logic:
pentru sfanta...Biserică și pentru toți fiii ei care în curăție și cinste viețuiesc. ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Pomenirea episcopului la Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 10 Iun 2013, 00:59

Ceata monahilor este pomenită în rândul celor ce "în curăţie... vieţuiesc".
Dar sper că nu doar ei se află acolo. :-?
Bineînţeles că nu. Pe la sfârşitul sec. IV, în Antiohia şi Capadocia nici nu se prea folosea termentul "monah", ci de obicei termenul de "ascet", care echivala cu idea de creştin serios, care-şi ia în serios botezul.
Apropo de acest pasaj:
Încă aducem Ţie această slujbă duhovnicească pentru toată lumea, pentru sfânta sobornicească şi apostolească Biserică; pentru cei ce în curăţie şi în viaţă cinstită vieţuiesc,
Sună ca și cum cei curați și cinstiți ar fi distincți de Biserică, sau un apendice al ei.
Nu ar fi mai logic: pentru sfanta...Biserică și pentru toți fiii ei care în curăție și cinste viețuiesc. ?
Nici vorbă. Pomenirile se făcea pe categorii şi, se pare, după fiecare categorie se spunea "Doamne miluieşte", ca la ectenii. Aceasta este o ipoteză...
Dar chiar şi fără "Doamne miluieşte", este clar că structura rugăciunii nu exclude pe nimeni din sânul Bisericii, mai ales că e vorba despre "liturghia credincioşilor".

Avatar utilizator
presviter
Mesaje:592
Membru din:24 Noi 2010, 09:30
Confesiune:ortodox
Preocupări:istorie, liturgică, pastorală
Localitate:București

Re: Pomenirea episcopului la Liturghie

Mesaj necititde presviter » 10 Iun 2013, 09:48

Pomenirile se făceau pe categorii ..., este clar că structura rugăciunii nu exclude pe nimeni din sânul Bisericii, mai ales că e vorba despre "liturghia credincioşilor".
La VAS este mai clară pomenirea pe categorii, dar la CHR avem doar pe cei ce în curăție și cinste viețuiesc, și pe cârmuitori, care nu prea se află în sânul Bisericii. De aceea nu înțeleg.

Cred că în forma actuală, rugăciunea lasă să se înțeleagă că îi cuprinde și pe cei din Biserică, și pe cei (care se consideră) curați și cinstiți.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63


Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 8 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX