Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Totul despre Liturghie şi alte teme implicite
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde protosinghel » 05 Noi 2012, 22:14

Cu ajutorul Bunului Dumnezeu am terminat lucrul la a doua ediţie a cărţii despre Liturghie. Păstrez acelaşi titlu, doar că cuprinsul e mult mai bogat.
Depinde cum o vor aranja şi cei de la editură, dar cartea va avea probabil formatul A5 şi vreau să o scot cu copertă groasă (cartonată).
Corectura şi tipărirea s-ar putea să se întindă până la 2 luni, dar chiar dacă trece de Anul Nou, cartea va fi datată cu anul 2012.
Mulţumesc tutoror pentru ajutor şi susţinere.
Slavă lui Dumnezeu pentru toate!

Pr Haralambie
Mesaje: 885
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde Pr Haralambie » 08 Noi 2012, 22:26

La ce editură va fi editată ?
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde protosinghel » 09 Noi 2012, 04:13

La ce editură va fi editată ?
La aceeaşi: Sophia, Bucureşti.

Alexandru b17
Mesaje: 120
Membru din: 29 Mai 2010, 18:36
Confesiune: ortodox

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde Alexandru b17 » 13 Noi 2012, 22:16

O sa am un set de propuneri despre subiecte care s-au discutat aici pe forum si despre care tot mai multi ar trebui sa stie...

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde protosinghel » 13 Noi 2012, 23:31

O sa am un set de propuneri despre subiecte care s-au discutat aici pe forum si despre care tot mai multi ar trebui sa stie...
Abia aştept să puneţi în practică această "ameninţare", numai să puneţi fiecare întrebare la topicul ei ;)

mixail
Mesaje: 14
Membru din: 16 Aug 2012, 21:41
Confesiune: ortodox
Preocupări: preot

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde mixail » 15 Noi 2012, 20:56

E asteptata...o sa ii faceti si lansare oficiala?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde protosinghel » 16 Noi 2012, 01:17

E asteptata...o sa ii faceti si lansare oficiala?
Nu cred. N-am făcut nici la prima ediţie. Sunt prea departe şi n-am bani să mă plimb. Îi fac lansarea pe internet... :x9

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde protosinghel » 16 Noi 2012, 14:30

Trimite-ţi, vă rog, PE EMAIL sugestii pentru coperta cărţii. Pot fi icoane bizantine sau poze pe fon bizantin, în calitate cât mai bună. Eu mă gândeam ori la icoana împărtăşirii apostolilor, ori la ceva legat de Intrarea (Vohodu) Mare. Vreau să se vadă neapărat potirul...
Vă mulţumesc.

Alexandru b17
Mesaje: 120
Membru din: 29 Mai 2010, 18:36
Confesiune: ortodox

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde Alexandru b17 » 20 Dec 2012, 21:46

O sa am un set de propuneri despre subiecte care s-au discutat aici pe forum si despre care tot mai multi ar trebui sa stie...
Abia aştept să puneţi în practică această "ameninţare", numai să puneţi fiecare întrebare la topicul ei ;)
Îmi cer iertare că abia acum vin cu propunerile...sper să nu fie prea târziu...

În opinia mea cartea ar trebui să cuprindă explicaţii referitoare la următoarele probleme:

-lungimea predicii
-diferenţa dintre slavă şi mărire
-îndatoririle cântăreţilor şi paraclisierilor la săvârşirea cultului
-întreţinerea în bună stare a Sf. Vase
-dezordinea ce se crează la aducerea pomelnicelor pe parcursul întregii slujbe
-îndemnul stăruitor pentru slujitorii necunoscători ai problemei să nu mai citească pomelnice cu voce tare nici măcar la binecuvântarea prinoaselor de după rugăciunea amvonului
-neînţelegerea slujbei din poricina faptului că slujitorul rosteşte prea încet cele rânduite
-cântările "neortodoxe" ce se pun la chinonic în special în Ardeal, Banat şi Muntenia, dar care din păcate încep să se răspândească cu repoeziciune şi în alte zone ale ţării
-timpul liturgic şi prezenţa ceasului în biserică ce adesea "ne ispiteşte"
..................................................
-să se precizeze că în noaptea de Paşti după primirea Euharistiei se ia tot anafură ca şi în restul anului
-cartea să încurajeze pe cititorii clerici (episcopi, preoţi şi diaconi) să organizeze cateheze pentru adulţi/ sau la predică să explice slujbele Bisericii şi mai cu seamă Sfânta Liturghie;
-cartea de faţă să precizeze raportul cler-popor în săvârşirea cultului;
-să conţină indicaţii referitoare la cum ar putea să devină participarea credincioşilor la Liturghie mai activă
-să se regăsească propunerea de a se mai citi încă o pericopă evanghelică pe lângă cea rânduită la Liturghia duminicală.


Nelămuriri legate de aceste propuneri am avut eu personal şi mulţi alţii din oraşul în care locuiesc. În cazul în care am greşit cu ceva în cele exprimate mai sus, sunt gata să retrag cele afirmate şi să-mi schimb punctul de vedere.
Menţionez că nu am avut la îndemână prima ediţie a cărţii.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde protosinghel » 21 Dec 2012, 00:22

Unele din aceste probleme sunt atinse, iar altele nu, pentru că specificul cărţii este un pic diferit. Veţi citi şi veţi vedea care-i orientarea cărţii.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde protosinghel » 02 Ian 2013, 20:27

Ultima sută de metri. Cartea mea se află sub tipar şi va apărea în librării începând cu 14 ianuarie...
http://sophia.ro/in-curs-de-aparitie-ro.htm

Pr Haralambie
Mesaje: 885
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde Pr Haralambie » 15 Ian 2013, 10:36

Se mai ştie ceva de carte? Văd că nu apare la Sophia...
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde protosinghel » 15 Ian 2013, 13:52

Daţi F5 şi priviţi aici.

Imagine

protopsalt
Mesaje: 171
Membru din: 11 Dec 2008, 02:49
Confesiune: ortodox

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde protopsalt » 16 Ian 2013, 17:11

Am achizitionat si a doua editie. Am descoperit unele lucruri noi fata de prima, dar si lucruri cu care nu sunt de acord. Poate voi reveni la subiect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde protosinghel » 16 Ian 2013, 19:59

Am achizitionat si a doua editie. Am descoperit unele lucruri noi fata de prima, dar si lucruri cu care nu sunt de acord. Poate voi reveni la subiect.
Cartea are cel puţin 3 capitole în plus faţă de prima ediţie.
Iar în privinţa dezacordului vreau să vă spun că orice recenzie argumentată şi constructivă este binevenită.

protopsalt
Mesaje: 171
Membru din: 11 Dec 2008, 02:49
Confesiune: ortodox

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde protopsalt » 17 Ian 2013, 12:08

Am retinut ideea. Dupa ce voi citi cartea cu de-amanuntul voi reveni. Probabil in weekend o termin.

catalinconstantin
Mesaje: 149
Membru din: 06 Mar 2011, 16:14
Confesiune: ortodox

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde catalinconstantin » 01 Feb 2013, 09:41

In primul rand doresc sa imi exprim toata admiratia pentru aceasta lucrare temerara si foarte folositoare celor care doresc sa cunoasca istoricul textelor si randuielii Dumnezeiestii Liturghii.
Cartea este tiparita in condiţii excelente, cu fonturi mari, cu note de subsol abundente, fara greseli de tipar.
Cartea, pe scurt, ne ajuta sa patrundem in dezbaterile liturgice vechi si actuale asupra istoriei Sfintei Liturghii.
Trebuie insa mentionat ca Istoria Liturghiei este doar o parte a Dumnezeieştii Liturghii. Este ca un iceberg vizibil doar la suprafaţa apei.

Nelamuriri:

1. as dori sa intreb de ce nu trebuie pomeniţi sfinţii îngeri la 8 noiembrie (p. 165).
2. dacă se zice troparul ceasului III la inceputul Liturghiei, ce facem cu rugaciunea Împărate ceresc ?
3. La formularea Pe Prea Sfânta curata Prea binecuvântata.....pe noi înşine şi unii pe alţii, deşi aşa este la Cabasila, eu aş opta totuşi pentru rostirea de catre strana Preasfântă Născătoare de Dumnezeu mântuieşte-ne pe noi. şi apoi Pe noi înşine...cu răspunsul Ţie Doamne
4. În privinţa anafurei (antidoron) vreau sa adaug ca exista un canon care interzice ca prescura din care a fost scos Sf Agnet sa fie dată la anafura, contrar precizărilor din Liturghier care spun să se dea pentru anafură. Această prescură se consumă numai de către preot după împărtăşire. Apoi mai există un canon (nu stiu unde acum) care opreşte ca cei care nu au voie sa se împărtăşească să nu ia nici anafură. Aceste canoane intăresc ideea că nu trebuie să fie acordată anafurei o importanţă exagerată, riscând să pună în umbră esenţialul, Sfintele Taine.
5. Un confrate si-a exprimat indoiala cu privire la autoritatea cartii pe motiv ca nu are nici un fel de binecuvântare ierarhică.
Va multumesc.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde protosinghel » 02 Feb 2013, 00:39

as dori sa intreb de ce nu trebuie pomeniţi sfinţii îngeri la 8 noiembrie (p. 165).
Dacă puteai fi pomeniţi la 8 noiembrie, i-aş fi introdus şi la prima miridă pentru pomenire permanentă. Căutaţi explicaţi despre nepomenirea Îngerilor la Proscomidie la pp. 82-87.
dacă se zice troparul ceasului III la inceputul Liturghiei, ce facem cu rugaciunea Împărate ceresc ?
Dar oare nu-l punem de suficiente ori în cadrul unei zile liturgice (în cazul în care se respectă tipicul)? Troparul Ceasului al III-lea exprimă practic aceeaşi idee de invocare a Duhului Sfânt peste întreaga comunitate, iar secundată de versetele din Ps. 50, devine şi mai penetenţial. Oricum "Împărate ceresc" era o inovaţie relativ recentă.
La formularea Pe Prea Sfânta curata Prea binecuvântata.....pe noi înşine şi unii pe alţii, deşi aşa este la Cabasila, eu aş opta totuşi pentru rostirea de catre strana Preasfântă Născătoare de Dumnezeu mântuieşte-ne pe noi. şi apoi Pe noi înşine...cu răspunsul Ţie Doamne
E ca şi cum aţi spune: "ştiu cum e corect, dar optez pentru varianta greşită pentru că aşa m-am obişnuit". Evlavia faţă de Maica Domnului e bună, dar ea trebuie să revină în limitele ei. Despre asta noi am mai discutat pe forum.
În privinţa anafurei (antidoron) vreau sa adaug ca exista un canon care interzice ca prescura din care a fost scos Sf Agnet sa fie dată la anafura, contrar precizărilor din Liturghier care spun să se dea pentru anafură. Această prescură se consumă numai de către preot după împărtăşire. Apoi mai există un canon (nu stiu unde acum) care opreşte ca cei care nu au voie sa se împărtăşească să nu ia nici anafură. Aceste canoane intăresc ideea că nu trebuie să fie acordată anafurei o importanţă exagerată, riscând să pună în umbră esenţialul, Sfintele Taine.
Vă rog să-mi daţi aceste Canoane şi trimiterile bibliografice! Aşa ceva nu există şi nici nu poate exista. Sunt invenţii băbeşti... Iertaţi-mă.
În mod normal, se numeşte anafură doar resturile din prescura pentru Agneţ şi din ea pot mânca toţi creştinii deopotrivă. Adică din Trupul şi Sângele lui Hristos mănâncă toţi, dar există resturi ale unei prescuri din care mănâncă numai preotul?
Un confrate si-a exprimat indoiala cu privire la autoritatea cartii pe motiv ca nu are nici un fel de binecuvântare ierarhică.
Spuneţi-i confratelui că dacă vrea să citească cărţi bune, să se orienteze la cele "fără binecuvântare". Numai aşa va face un salt în gândire... ;)

catalinconstantin
Mesaje: 149
Membru din: 06 Mar 2011, 16:14
Confesiune: ortodox

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde catalinconstantin » 02 Feb 2013, 20:41

-Citez: ...in data de 8 nov Sfintii Ingeri nu trebuie pomeniti ca sfinti ai acelei zile. Eu stiu ca sfintii ingeri se cinstesc, se praznuiesc in Biserica. Iar biserica unde slujesc poarta hramul sfintilor Ingeri Mihail si Gavriil.

Este vorba de canonul 10 al lui Nicolae al Constantinopolului si can 5 al aceluiasi. Din acesta din urma rezulta ca se cuvine ca preotul sa manance in biserica partile din prescura ce s-a inaltat.
As dori sa intreb vis-a-vis de acest subiect daca in cele din urma se binecuvanteaza (daca se face semnul) sau nu la unirea vinului cu apa la Proscomidie. Stiu ce spune Taft. Este valabil ad literam acel canon 12 al lui Nichifor Marturisitorul astazi?
In privinta originii anafurei as emite parerea ca provine din mediul monahal de la Litie unde se binecuvanta painea cu vinul.

Pomeniti-ma si pe mine nevrednicul pr. Catalin-Constantin

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Liturghia ortodoxă: istorie şi actualitate. Ediţia II-a

Mesaj necititde protosinghel » 03 Feb 2013, 01:40

-Citez: ...in data de 8 nov Sfintii Ingeri nu trebuie pomeniti ca sfinti ai acelei zile. Eu stiu ca sfintii ingeri se cinstesc, se praznuiesc in Biserica. Iar biserica unde slujesc poarta hramul sfintilor Ingeri Mihail si Gavriil.
Acolo nu scrie să nu fie cinstiţi, să nu fie pomeniţi la Vecernie şi Utrenie sau la Otpust. E vorba despre pomenirea la Anafora care înseamnă altceva.
Este vorba de canonul 10 al lui Nicolae al Constantinopolului si can 5 al aceluiasi. Din acesta din urma rezulta ca se cuvine ca preotul sa manance in biserica partile din prescura ce s-a inaltat.
Şi unde scrie acolo că doar preotul are voie să mănânce din resturile acelei prescuri? Întrebarea era despre preoţi, pentru că ei gestionează darurile altarului, dar asta nu înseamnă că din prescura înălţată să mănânce doar el, căci alte prescuri nici nu se foloseau. Chiar şi dacă erau aduse, ele rămăneau pentru uz extraliturgic. În Grecia şi astăzi se aduci zeci de prescuri mari, dintre care doar una se foloseşte la Proscomidie (având toate 5 peceţi pe ea), apoi se taie la anafură. Restul se împart între preoţi şi aceştia le mănâncă acasă cu mâncarea obişnuită, deşi canonul spune să nu se mănânce. Dar asta face preoţii greci până astăzi: mănâncă grătarul cu prescuri pe care lumea le cumpără de la orice brutărie, încât se adună în cantităţi uluitoare.
As dori sa intreb vis-a-vis de acest subiect daca in cele din urma se binecuvanteaza (daca se face semnul) sau nu la unirea vinului cu apa la Proscomidie. Stiu ce spune Taft. Este valabil ad literam acel canon 12 al lui Nichifor Marturisitorul astazi?
Păi dacă ştiţi ce spune Taft, vă daţi seama că ar trebui nici să nu turnăm vinul la Proscomidie, ci să-l turnăm abia înainte de Intrarea Mare.
Eu cred însă că Biserica, prin practica Ei ulterioară, a anulat acest canon, permiţând de a turna vinul încă de la prothesis. Dar consider că şi în acest caz binecuvântarea trebuie să aibă loc abia la epicleză. E o părere personală...
In privinta originii anafurei as emite parerea ca provine din mediul monahal de la Litie unde se binecuvanta painea cu vinul.
Nici vorbă. Anafura este anterioară binecuvântării pânii şi vinului la Priveghere şi cele 2 binecuvântări au scopuri total diferite. Una se ia pe nemâncate, iar după alta nu se mai mănâncă.

Pomeniţi-mă şi pe mine.


Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron