Și atunci se prefac și miriadele? Se preface orice intră în contact cu Sfintele, sau care este regula?I) Despre întrebuinţarea generală a apei în euharistie cred că nici nu-i cazul să spunem prea multe:
1) această reflectă ritul iudaic al amestecului de vin şi apă.
2) simbolizează sângele şi apa curse din coastra Mântuitorului.
3) în controversele cu monofiziţii (şi în special cu armenii, care nu folosesc apa la euharistie), amestecul de apă şi vin a fost văzut şi ca un simbol al celor două firi în Hristos.
II) Putem urmări mai multe etape de dezvoltare a ritului:
1. Sec.1-5, când vinul era amestecat cu apă rece, în amintirea ritului iudaic.
2. Sec. 5/6-12 când vinul era amestecat dintr-o dată cu apă fierbinte, dar se turnau în potir nu la Proscomidie, ci imediat înainte de Intrarea Mare, pentru aşi menţine temperatura până în momentul împărtăşirii.
2. Sec. 12 (când au avut loc anumite controverse euharistice) - până astăzi: vinul se toarnă direct la Proscomidie, cu foarte puţină apă rece, iar apa fierbinte se toarbă nemijlocit înainte de împărtăşire pentru a scoate în evidenţă faptul că ne împărtăşim cu Hristos cel Înviat (deci VIU).
III) Dvs consideraţi că ar putea exista ceva care "să afecteze" Trupul şi Sângele lui Hristos? Apropo, în Patriarhia Ierusalimului există un obicei unic în tot spaţiul ortodox: la Liturghie se sfinţeşte puţin vin într-un potir de dimensiuni obişnuite, dar pentru că sunt foarte mulţi oameni la împărtăşire, din acel vin se pune câte puţin în mai multe potire, apoi peste acesta se toarnă vin simplu. Şi se crede că tot conţinutul se preface în Sângele lui Hristos. O credinţă asemănătoare avem şi noi despre agheasmă, iar aceasta confirmă că ar fi cu atât mai valabil şi cu referire la Sângele lui Hristos, care are putere să prefacă în Sf. Sânge nu doar vinul sau căldura care se adaugă după prefacere, ci şi sângele din venele noastre (cf. Sf. Simeon Noul-Teolog).
Regula este lipsa oricărei reguli...Și atunci se prefac și miriadele? Se preface orice intră în contact cu Sfintele, sau care este regula?
Această practică a Patriarhiei Ierusalimul este atestată în Apus în Ordo Romanus IV (sec. VII-VIII) cf. Robert F. TAFT, S.J., The Communion, Thanksgiving, and Concluding Rites, A History of the Liturgy of St. John Chrysostom, Vol. VI, OCA 281, 2008, p. 443.în Patriarhia Ierusalimului există un obicei unic în tot spaţiul ortodox: la Liturghie se sfinţeşte puţin vin într-un potir de dimensiuni obişnuite, dar pentru că sunt foarte mulţi oameni la împărtăşire, din acel vin se pune câte puţin în mai multe potire, apoi peste acesta se toarnă vin simplu. Şi se crede că tot conţinutul se preface în Sângele lui Hristos.
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori