În primul rând, mai ales pt cititorii din Basarabia, trebuie să precizăm că "amvonul" nu e soleea, aşa cum se crede pe aici, ci un balcon special din biserică unde se suie diaconul sau chiar şi preotul pt a citit Apostolul şi Evanghelia, iar preotul sau episcopul - pt a rosti predica. La început acesta era aproape în mijlocul bisericii, iar cu timpul a fost ataşat de unul din pereţii bisericii.În Grecia, şi preotul, şi diaconul, citesc evanghelia cu fata carte lume. Preotul dintre usile imparatesti sau de pe amvon, iar diaconul ori de pe catedra (care este indreptata carte lume), ori de pe stasidia arhiereasca, la fel, indeptindu-se catre lume.
Ei, asta nu înseamnă că aici grecii (de azi) au dreptate, chiar şi atunci când se prezintă ca mari teologi sau istorici. Problema e de alt oridin:In bisericile grecesti nu se practica citirea mai multor evanghelii, decit cele a saptaminii, a praznicului mare, sau a sfintului sarbatorit. Intr-o discutie ne-oficiala despre citirea mai multor evanghelii, practicata in BORu, preotii si calugarii greci, pe care i-am cunoscut, fiind si teologi si istorici, s-au referit foarte negativ la aceasta practica, vorbind despre inutila necesitate de a intinde slujba sfintei liturghii cu citirea mai multor pericope evanghelice, care nu sunt legate nici intr-un fel intre ele.
Aici e o chestiune istorică puţin mai complicată. Totodată voi explica şi apariţia stasidiei arhiereşti (scaunul arhieresc din strana dreaptă) în bisericile de stil bizatnin.Aflarea arhiereului in timpul citirii evangheliei, si anume pe amvonul, impreuna cu preoti-coliturghisitori si nu in scaunul de la locul inalt, care nu se practica in biserica din Republica Moldova
În primul rând trebuie să spunem că toţi ortodocşii, cu excepţia ruşilor (şi alţi câţiva), citesc în mai multe limbi Evanghelia de la Vecernia ce se face în Duminica Paştilor pe la amiază. Ruşii însă (dar şi în Basarabia), în mai multe limbi se citeşte Prologul de la Ioan de la Liturghia Pascală.exceptie facind slujba praznicala din Sfintele Pasti, cind evanghelia de la Ioan se citeste in mai multe limbi
Despre asta aici.cadirea inainte de citirea Evangheliei
Dar cand citeste citetsul de la strana, la fel? La noi in Venezia Apostolul il citesc si femeile de rand - ce parere aveti despre asta?la Liturghie, atât Apostolul, cât şi Evanghelia trebuie citite cu faţa spre credincioşi, inclusiv de către diacon.
Deci, erau şi atunci citiri noutestamentare în cadrul utreniei, adică înaintea liturghiei!!!În trecut Utrenia avea două Evanghelii: una acolo unde ştim noi, înainte de Canoane, şi alta la sfârşitul Utreniei, aproximativ aşa cum avem în Sâmbăta Mare (când se cântă Prohodul). Când Sfântul sau Praznicul avea Evanghelie la Utrenie, se punea şi aceea şi nu se lăsa nici cea a Învierii. Dacă era o duminică obişnuită, în loc de Evanghelia zilei se punea cea închinată Maicii Domnului (Luca, cap. 1).
Ca obicei, da, nu există astăzi. dar ... trebuie să recunoaştem că multe patimi omeneşti au condus la tipicul de astăzi care nu mai păstrează decât urme ale tipicului de ieri. de ex: avem evanghelii la pavecerniţa mare, la utrenie. şi apoi, ce sens are ridicarea cădelniţei la intrarea de la vecernie rostind "înţelepciune! drepţi!", adică să se ridice poporul în picioare pentru că intrăm cu cădelniţa în altar? ok, şi unde este înţelepciunea ascunsă în cădelniţă? clar că această intrare cu cădelniţa este o urmă a intrării cu evanghelia. păi, atunci, de ce aduceau evanghelia în altar de cu seară din mom ce citeau din ea abia peste multe ore? evident că erau lecturi evanghelice la vecernie.Revenind la întrebarea pusă, nu cred că e bine să se repartizeze Evangheliile şi în alte momente. Iată argumentele care-mi vin acum în minte:
- Evanghelia de la Liturghie e precedată şi de un Apostol, care nu e mai puţin important, iar obiceiul de a citi şi Apostol la Vecernie sau Utrenie, nu există (decât tot în Sâmbăta Mare - care are o istorie aparte);
Vecernia din Sărbători deja are citiri din Paremii (care tot trebuie comentate), iar Utrenia, pe lângă numeroşii Psalmi şi Catisme, ar trebui să aibă la Canoane şi aşa-zisele "Cântări ale lui Moise" - vezi la sfârşitul Psaltirii, care în prezent se pun doar în Postul Mare.
Deci Vecernia şi Utrenia au suficiente citiri biblice - cu precădere din Vechiul Testament. Cele din Noul Testament sunt lăsate pt Liturghie. Acest lucru îl subliniază în mod deosebit Sf. Nicoale Cabasila;
întru totul de acord!!! ceea ce vreau eu este o eşalonare a lecturilor de-a lungul zilei liturgice predica culminând cu predica evangheliei "centrale" de la evanghelie, care de cele mai multe ori cuprinde pilde care "abordează" subiecte fundamentale pentru mântuirea noastră!Nu trebuie să ne ferim de lungirea timpului cu citirea Apostolilor şi Evangheliilor şi chiar predica din timpul Liturghiei. Acestea constituie o pregătire duhovnicească absolut necesară pt împărtăşirea euharistică (lucru pe care-l accentua Origen, dar mai ales Sf. Ioan Gură de Aur). Mai degrabă am renunţa la totul felul de pomeniri pe la ectenii şi alte practici populiste şi am învăţa aşa cum trebuie poporul.
da, acum am prins ideea şi îmi place! m-am zidit!Ştiu că aşa fac!
Mie însă mi se pare important ca şi trimiterea (adică cartea din care se va citi) să fie spusă tot cu faţa către credincioşi, căci lor le este adresată chiar şi această "informaţie tehnică". Mai ştii, poate omul îşi notează şi apoi merge acasă şi verifică...
avem evanghelii la pavecerniţa mare
clar că această intrare cu cădelniţa [de la Vecernie - PP] este o urmă a intrării cu evanghelia. păi, atunci, de ce aduceau evanghelia în altar de cu seară din mom ce citeau din ea abia peste multe ore? evident că erau lecturi evanghelice la vecernie.
Citeşte atent ce am spus eu. Nu am vorbit de tâlcuirea "Cântărilor lui Moise". Nu-mi place când lumea umblă cu sofisme, schimonosindu-mi cuvintele, doar pt a cădea în picioare. Scuze!tâlcuirea paremiilor nu exclude şi tâlcuirea ulterioară a apostolului şi a evangheliei, de ex. că doar nu ne grăbim, nu? apoi, afară de paremii, duminica, de ex, psalmii, cântările lui moise se reiau identic de fiecare dată. nu ştiu ce preot ar putea predica "la nesfârşit" ceva nou plecând de la aceleaşi texte!
N-o spune direct, dar în cap. XXII al tâlcuirii sale, spune că citirile din Apostol şi Evanghelie de la Liturghie, "închipuiesc arătarea mai vădită a Mântuitorului". O astfel de "arătare vădită" nu se întâlneşte la Vecernie sau la Utrenie.unde spune Sf. Nicolae Cabasila asta? mă interesează foarte ca să mă edific.
Nici eu nu am spus asta, ci am vorbit despre ceea ce prevalează şi doar în chip simbolic. Slavă Domnului, nu am o gândire chiar atât de îngustă.nu cred că e bine să "împărţim" scripturile lui dumnezeu atât de forţat şi să le distribuim strict unor seturi de slujbe după logica destul de nepotrivită: vecernia+utrenia=vt şi liturghia=nt. dacă biserica ar fi gândit aşa, atunci, la vrecernie+utrenie s-ar "vorbi" doar de sfinţii "veterotestamentari", nu şi de sfinţii "neotestamentari", iar la liturghie nu ar mai fi urmă de psalm pe nicăieri, dar găsim psalmi şi la prochimen şi la aliluia (cei ai obedniţei se exclud că nu sunt ai liturghiei propriu-zise). m-ar interesa fff mult citate de pe la părinţi despre această "împărţire".
Ca chestie şi eu accept, dar aşa ceva nu întâlnim în istoria cultului.accept, într-adevăr succesiunea vetero-neo, dar cred că după paremii (la vecernie, de ex, s-ar putea tâlcui undeva anume şi lectură din apostol şi din evanghelie. aşa cum vedem la liturghie că avem prochimen care nu este decât o rămăşiţă de psalm.
Multe ce poate să vrea fiecare. Asta nu e de competenţa noastră. Eu mai degrabă-mi pun problema ce putem face pornind de la cultul pe care-l avem acum. Mai târziu se va lămuri cât de necesare şi utile sunt anumite schimbări, dacă vom vedea că toată popimea predică, iar lumea nu mai poate de bucurie, ascultând exegeza biblică a popilor noştri.ceea ce vreau eu este o eşalonare a lecturilor de-a lungul zilei liturgice predica culminând cu predica evangheliei "centrale" de la evanghelie, care de cele mai multe ori cuprinde pilde care "abordează" subiecte fundamentale pentru mântuirea noastră!
păi, cine a făcut greşeala asta şi când?avem evanghelii la pavecerniţa mare
Da, avem aşa fenomen în prima Săptămână a Postului Mare, dar aia-i ogreşeală elementară. Nu trebuie citită acolo nici o Evanghelie.
părinte,clar că această intrare cu cădelniţa [de la Vecernie - PP] este o urmă a intrării cu evanghelia. păi, atunci, de ce aduceau evanghelia în altar de cu seară din mom ce citeau din ea abia peste multe ore? evident că erau lecturi evanghelice la vecernie.
De unde ai luat asta şi încă cu atâta claritate? Fals!!! Cădirea din acest moment, inclusiv ridicarea cădelniţei este o accentuare a jertfei de tămâie aduse seara (Cf. Ps. 140), iar îndemnul "Înţelepciune, drepţi" se face pt Intrare şi pt cântarea împreună a imnului "Lumină lină" care e cea mai importantă cântare a Vecerniei (alături de Ps. 140).
bun! hai să nu ne opintim în prezenţa/absenţa lecturilor evanghelice la pavecerniţa mare în diferite tradiţii actuale. bun, e o excepţie, este un "accident". hai, să încercăm toţi să pătrundem sensul prezenţei/absenţei acestor lecturi la vecernie şi la utrenie, urmate bineînţeles de tâlcuirea lor fără de care nicio lectură nu are sens în cultul nostru. de acord?Cert este, că tradiţia slavă, mai conservatoare în această privinţă, nu cunoaşte obiceiul citirii Evangheliei la Pavecerniţa din Săptămâna I a Postului Mare. De fapt, acele Evanghelii nu au nici în clin, nici în mănecă cu prima Săptămână a Postului. Citirea lor nu e prevăzută de Tipic şi nu e trecută nici în Ceaslov, nici în Triod, ci doar în Evangheliar, de aceea, cei mai mulţi nici nu o pun. Măcar să se fi ales nişte pericope mai potrivite cu momentul!
Văd că te-ai pus serios pe mine! Bine, îţi răspund. Cu argumente şi cu mai puţină "poliloghie"![muulte despre Vohodul Vecerniei - PP]
Da! Propui o schimbare a cultului. Dacă - da, atunci cu această întrebare adresează-te în "Dealul Patriarhiei".hai, să încercăm toţi să pătrundem sensul prezenţei/absenţei acestor lecturi la vecernie şi la utrenie, urmate bineînţeles de tâlcuirea lor fără de care nicio lectură nu are sens în cultul nostru. de acord?
Acest sistem al numărării duminicilor şi al repartizării Evangheliilor a fost conceput spre sfârşitul primului creştin, dar a suferit unele modificări importante în sec. 13-14, de când s-a generalizat peste tot şi a rămas aproape neschimbabil, deşi unele diferenţe importante întâlnim şi astăzi în Biserica Rusă.De ce numărătoarea Duminicilor după Rusalii nu respectă ordinea matematică, ci în fiecare an, ordinea duminicilor şi respectiv a pericopelor biblice care se citesc în acele duminici la Liturghie, se schimbă?
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori