Despre Vohodul/Intrarea Mare (şi pomenirile din acest moment)

Totul despre Liturghie şi alte teme implicite
Avatar utilizator
apologet
Mesaje: 99
Membru din: 22 Aug 2008, 21:17
Confesiune: ortodox
Preocupări: scot balastul din teologie
Localitate: România

Despre Vohodul/Intrarea Mare (şi pomenirile din acest moment)

Mesaj necititde apologet » 23 Noi 2008, 18:14

Văd că aci se dau răspunsuri serioase la probleme serioase.
În slujirea mea preoţească de multe ori îmi pun problema referitor la ce se mai practică în România la Vohodul Mare:
punerea Potirului pe capetele credincioșilor, acele pomeniri lungi, care la fiecare ediție a Liturghierului sunt modificate, dar şi pomenirile particulare pe care le practică unii preoţi. Ce părere aveţi despre toate acestea?
Vă mulţumesc.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Vohodul Mare

Mesaj necititde protosinghel » 23 Noi 2008, 22:13

Vohodul Mare
În primul rând, trebuie să denumim corect această procesiune. Ea este "Intrarea Mare" şi accentul trebuie să cadă anume pe intrare (cu toate implicaţiile ei), nu pe ieşirea preotului şi ceea ce urmează el să facă cât timp este ieşit din Altar. Termenul de Vohod, se pare că este o schimonosire a slavonescului "Vîhod" care înseamnă ieşire, în loc de "Vhod", aşa cum au slavii şi grecii - εισοδος.
punerea Potirului pe capetele credincioșilor
Aceasta este o practică greşită (neîntâlnită la alţi ortodocşi), deşi interzisă chiar de Liturghierul românesc, este în vigoare în majoritatea zonelor României şi chiar parţial în Basarabia şi Bucovina ucrainească. Cred că este legat de obieceiul rău al împărtăşirii rare a credincioşilor. Aceştia, în asemnea situaţii, simt nevoia unei legături cel puţin exterioare cu Potirul. Întru cât acesta nu poate fi pus pe capetele credincioşilor după prefacere (deşi am văzut şi asemenea minuni), ei sunt de-a dreptul amăgiţi cu această punere pe cap la Heruvic, care nu are nici o justificare de nici un fel, iar preoţii capătă popularitate în parohie în funcţie de tot felul de practici de acest gen. Ce să mai zic că am văzut, cu ocazia acestor puneri a Potirului, când preotul iese tocmai afară, păşeşte peste oameni, iar oamenii îl trag de veşminte pe preot încât acesta abia se ţine pe picoare, având grijă şi de Potir şi Sf. Disc. Evident, prin aceste practici, preotul alimentează supersiţiile şi trăirea superficială a cultului şi a Ortodoxiei în general. Consider că trebuie interzisă categoric, iar cei care o practică să fie opriţi de slujbă până promit că nu vor mai face.
acele pomeniri lungi, care la fiecare ediție a Liturghierului sunt modificate
Şi aceste pomeniri sunt întâlnite într-o formă extinsă tot numai în BOR. Unele formulări de acolo sunt foarte proaste. Cei care le-au compus, au mers pe princiupiul: "dle, să nu scăpăm nimic!". Dar oricât le-a reformula, oricum nu poţi cuprinde totul. Am scris asta şi în cartea mea. Acolo chiar am şi propus o variantă simplificată, bazată pe "strictul necesar".
Majoritatea ortodocşilor (grecii, ruşii ş.a.) au doar pomenirea episcopului locului şi ultima "pt toţi drept-slăvitorii creştini" şi atât. Tot ce-i mai mult decât acestea, este "osteneală şi durere", după cum zice psalmistul. Aceste pomeniri, nici pe departe absolut necesare, derivă din vechile urări pe care împăratul le spunea patriarhului, iar patriarhul împăratului în timpul procesiunii de la skevofylakion la Altar. Imnul Heruvic trebuie întrerupt pt un timp cât mai scurt, ca să fie clară continuitatea textului.
(La acest capitol, ruşii au o altă extremă, strigându-şi în gura mare unul altuia, specificând rangurile şi distincţiile pt fiecare în parte: "...Arhidiaconia ta / ieromonahia ta / egumenia ta /protoieria ta.... să o pomenească Domnul Dumnezeu întru Împărăţia Sa", când se poate foarte simplu: "Preoţiile şi diaconiile voastre, să le pomenească Domnul Dumnezeu...")
pomenirile particulare pe care le practică unii preoţi
Tot timpul trebuie să fie şi oameni care întrec orice măsură... :D
Nominal se pomeneşte doar chiriarhul locului. Liturghierul românesc adimite excepţia de a pomeni pe patriarhii BOR şi cel mult pe ctitorii principali ai bisericii (dacă sunt trecuți la Domnul)

Pr_Maxim Melinti
Mesaje: 4
Membru din: 15 Noi 2008, 00:34
Localitate: Athens, Greece
Contact:

Re: Despre Vohodul Mare

Mesaj necititde Pr_Maxim Melinti » 23 Noi 2008, 22:50

Un multumesc aparte lui APOLOGETICUS pt intrebare, iar P. Petru pt un raspuns.
Indraznesc sa mai adaug ceva, iarasi prin prizma practicii obrservate in bisericile grecesti.
De mentionat faptul ca si grecii uneori exagereaza cu pomenirile la Vohodul Mare.
Astfel, conform ultimii editii ale Ieratikonului (2007), se fac pomeniri, stabilite de Biserica Eladei inca din 7 noiembrie 1935. Sunt 2 propozitii, in prima parte sunt pomeniti vii (Intiistatatorul Bisericii din Elada, preoti (uneori sunt nominalizati), enoriasi si ctitori...), in cea de a doua - adormiti (ctitori, cei care au mnhmosuno sau parastas (aici iarasi pe alocuri se fac pomeniri) si ... pe toti care asteapta invierea si viata de veci...).

Insa, recent, la o biserica din Atena am observat o alta practica. Preotul-paroh, iesind din altar a rostit obisnuitul Πανδον ημων... (Pe voi pe toți...), dupa care, intorcindu-se cu fata carte credinciosi a rostit rugaciunea Ο Θεος, ο Θεος ημων, ο τον ουρανιον αρτον... (Dumnezeul, Dumnezeul nostru, Cel ce painea cea cereasca - rugaciunea punerii inainte de la Proscomidia). Din pacate n-am reusit atunci sa intru in detalii cu refinta la aceasta practica, dar in timp cel mai apropiat ma voi stradui sa prezint in detalii chestiunea data.

Ceea ce se refera la punerea Potirului pe capul credinciosilor, sustinind parerea p. Petru, ca este ceva din rituri superstitioase, si este necesar de explicat atit preotilor care practica acest lucrul cit si credinciosilor care rivnesc spre aceasta.

Cu alese ginduri, p. Maxim

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Vohodul Mare

Mesaj necititde protosinghel » 23 Noi 2008, 23:03

Preotul-paroh, iesind din altar a rostit obisnuitul Πανδον ημων... (Pe voi pe toți...), dupa care, intorcindu-se cu fata carte credinciosi a rostit rugaciunea Ο Θεος, ο Θεος ημων, ο τον ουρανιον αρτον... (Dumnezeul, Dumnezeul nostru, Cel ce painea cea cereasca - rugaciunea punerii inainte de la Proscomidia). Din pacate n-am reusit atunci sa intru in detalii cu refinta la aceasta practica...
La acest capitol, românii au luat-o înaintea grecilor, în sensul bun al cuvântului. Din acea rugăciune, s-a scos doar ceea ce e legat de moment şi poate fi rostit aici: "Pomeneşte Doamne, pe cei care au adus aceste Cinstite Daruri şi pe cei pt care s-au adus". Sunt cuvinte care chiar se potrivesc şi le zic şi eu la Zăbriceni, pt că, mi se pare, însumează toate pomenirile făcute la Proscomidie.
Nu e logic, dar aşa putea spune chiar că e greşit să se spună toată rugăciunea, care în mod evident, în toate manuscrisele, este de la Proscomidie (prothesis) şi nu are ce căuta aici.

Cu această ocazie vreau să fac o remarcă:
Nu tot ce fac grecii astăzi este vechi, nu mai zic - corect. Nici măcar textul oficial al Liturghiei nu e tocmai cel original (şi nici nu are cum să fie - !). Mi-a şi stârnit râsul când am văzut că la Bucureşti chipurile se lucra la o îmbunătăţire a Liturghierului românesc, având în faţă doar ediţii recente ale Ieratikonului. Asta e o greşeală metodologică, pornită atât din necunoaşterea noastră, cât şi din orgoliul grecilor că, chipurile, ei păstrează cel mai bine şi aproape nealterat tradiţia liturgică a Bisericii, iar alţii îi cred. :)

eelianos

Re: Despre Vohodul Mare

Mesaj necititde eelianos » 24 Noi 2008, 22:12

De acord cu părintele Petru.

Nu mi se pare corectă ierarhizarea mică/mare între cele două intrări (cu evanghelia şi cu darurile) deopotrivă de importante pentru lucrarea liturghiei.

Practic, orice pomenire de la proscomidie nu are sens să fie reluată în auzul credincioşilor. asta nu denotă decât o puţină credinţă a poporului şi un conformism al clerului. de exemplu, cu ce foloseşte repetarea la intrarea cu darurile a pomenirii în auz a ctitorilor adormiţi ai bisericii respective odată ce pomenirea s-a făcut la proscomidie?
Ultima oară modificat 24 Noi 2008, 22:53 de către protosinghel, modificat de 2 ori în total.
Motiv: Rugăm pe noul user să folosească majusculele, atunci când acest lucru e cerut de regulile gramaticale (sau cel puţin se scrie numele meu) .

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Vohodul Mare

Mesaj necititde protosinghel » 20 Dec 2008, 15:46

cu ce foloseşte repetarea la intrarea cu darurile a pomenirii în auz a ctitorilor adormiţi ai bisericii respective odată ce pomenirea s-a făcut la proscomidie?
Serveşte la creşterea evlaviei babelor faţă de părinţelul lor... :lol:

protopsalt
Mesaje: 171
Membru din: 11 Dec 2008, 02:49
Confesiune: ortodox

Re: Despre Vohodul Mare

Mesaj necititde protopsalt » 20 Dec 2008, 20:35

Momentul Intrarii cu Cinstitele Daruri trebuie sa nu fie o lunga insiruire de pomeniri intrucat intreruperea Heruvicului duce la... neintelegerea acestuia, care reflecta chiar si dpdv teologic semnificatia alegorica a acestei Intrari.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 06 Iul 2009, 15:26

ce sunt pomenirile de la intrarea cu cinstitele daruri?
Am fost ocupat şi uitasem de aceste întrebări. Îmi aduc aminte că dvstră spuneaţi că ele sunt un fel de încheiere a Proscomidiei, ceea ce, bineînţeles este fals. Dar nu sunteţi primul care spuneţi asta. Veţi vedea mai jos, dar pt început încerc un răspuns scurt şi concret la întrebarea dvstră.
a) Aceste pomeniri, aşa cum arată mai multe studii serioase în domeniu, provin de la urările pe care le spunea patriarhul împăratului, care la Sf. Sofia era în fruntea procesiunii de aducere a Darurilor de la skevofylakion la Altar. Împăratul contribuia nemijlocit la aducerea acestor Daruri, de aceea patriarhul îi ura să fie pomenit întru Împărăţia lui Dumnezeu (cf. rugăciunea tâlharului), iar împăratul îi ura acelaşi lucru patriarhului, care primea darurile. Din aceste urări (sub formă de rugăciune), ceva mai târziu, s-au dezvoltat urările pt clerul secundar "preoţia ta / diaconia ta", care au aceeaşi origine. Secole de-a rândul aceste urări reciproce nici nu se scriau, iar mai ales după căderea Constantinopolului, urarea pt împărat s-a trasformat într-o urare pt "poporul lui Dumnezeu". Era foarte important ca Imnul Heruvic să nu fie întrerupt pt o durată prea lungă de timp şi chiar această întrerupere a lui nu se făcea peste tot (şi nici acum nu se face) la aceleaşi cuvinte.
b) Pomenirile care s-au dezvoltat mai târziu, mai ales în BOR, sunt contrare logicii şi motivaţiei acelor urări din vechime. Nicio Biserică Ortodoxă nu le are atât de dezvoltate şi întortochiate. (Cred că veţi înţelege aceasta din expunerea de mai jos)

Să vedem acum de unde ar putea veni părerea dvstră despre importanţa acestor pomeniri la Intrarea Mare.

1. De mai multe secole, din motive practice, la slujbele arhiereşti din Biserica Rusă (apoi şi BOR şi nu numai), darurile nu sunt acoperite înainte de începutul Liturghiei, ci abia înainte de Vohod, pt ca şi arhiereul să poată scoate părticele. Tot acum se rostea şi rugăciunea finală a Prothesis-ului (adică Proscomidia noastră) - "Dumnezeule, Cel ce pâinea ce cerească..." - cea mai veche şi mai importantă rugăciune a Proscomidiei. Unii şi astăzi fac aşa: fie în acest moment, fie ceva mai înainte. PF Daniel, de exemplu, scoate părticele la Apostol, iar un preot acoperă Darurile şi cădeşte altarul în timpul Evangheliei (aproape pe neobservate). Precizez că aceste pomeniri particulare care se fac în aceste momente nu sunt tocmai fireşti, ci au ajuns aici, doar pt că s-a considerat ca cel mai prielnic moment pt aşa ceva (din cauza că arhiereul nu intră în altar decât la Intrarea Mică).
2. Acest obicei de a amâna pomenirile şi sfârşitul Proscomidiei este însă destul de nou şi nu are nimic cu urările de altă dată de la Intrarea Mare. El este din sec. 14-15 încoace şi se leagă şi de faptul că s-a diminuat importanţa pomenirilor din timpul Anaforalei, de pe dipticele pt vii şi adormiţi, unde clericii trebuie să pomenească "pe toţi [bărbaţii] şi pe toate [femeile]".
3. O posibilă confuzie în acest sens poate porni şi de la denumirea unei rugăciuni. Imediat după Intrarea Mare şi încheierea celei de-a doua părţi a Heruvicului, preotul rosteşte o rugăciune "a Proscomidiei" - "Ευχήν της προσκομιδής", dar acest termen nu trebuie confundat cu Proscomidia, care la greci ea are o altă denumire - cea de Prothesis. Există cazuri când şi grecii pun aceşti termeni ca fiind sinonime, dar în general, ei fac o distincţie clară între pregătirea darurilor (prothesis) şi "punerea înainte" a lor (proscomidia). Faptul că noi numim "proscomidie" însăşi pregătirea darurilor, nu are nimic comun cu Intrarea Mare, punerea lor pe Sfânta Masă şi acea rugăciune "a proscomidiei".
4.Părerea mea (pe care nu e obligator să o accepte cineva, că eu sunt obişnuit cu aşa ceva) este ca la Intrarea Mare să dispară orice fel de pomenire şi să se procedeze ca la Liturghia Darurilor mai înainte Sfinţite. Această Liturghie, fiind săvârşită cu precădere de monahi, care sunt şi mai conservatori, a păstrat vechiul obicei de a nu pomeni pe nimeni. Şi în catedralele din Bizanţ aceasta se întâmpla doar la slujbele la care participa patriarhul (sau un alt arhiereu) şi împăratul.

Dacă mai apar întrebări, întrebaţi. Am scris cam în grabă...

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Vohodul Mare

Mesaj necititde protosinghel » 16 Iun 2012, 14:45

Nu ştiu dacă ştiaţi, dar în Biserica Rusă niciodată nu se pomenesc cei adormiţi la Intrarea Mare. Dacă studiem evoluţia (aproape bizară) a acestor pomeniri, ruşii au perfectă dretate. Grecii de obicei folosesc doar pomenirea generală "Pe voi pe toţi...", dar am auzit pe câte un mitropolit de al lor, care atunci când se scapă la pomeniri, îi întrec pe preoţii noştri, pomenind inclusiv pe cei adormiţi - şi asta pt că la greci nu există reglementări clare în problema pomenirilor.
Acum câteva luni m-a întrebat un preot (din diasporă) cum să facă, pentru că ar vrea să scurteze aceste pomeniri şi totodată se gândeşte cum să se pomenească şi pe sine.
Ştiindu-i deschiderea şi priceperea, eu i-am dat următoarea soluţie:
- Cântăreţii întrerup cântarea Heruvicului după cuvintele "acum să o lepădăm";
- Paraclisierul ieşind cu lumânarea şi mişcând încet cădelniţa, spune cu semi-glas: "Preoţia ta să o pomenească Domnul Dumnezeu întru Împărăţia Sa! Pomeneşte-ne şi pe noi, sfinţite părinte!";
- Preotul urmând paracliserul în procesiunea obişnuită, fără să se oprească, spune de asemenea cu aceeaşi intensitate a vocii: "Pe voi şi pe toţi dreptslăvitorii creştini, să vă pomnească Domnul Dumnezeu întru împărăţia Sa, totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor!";
- Paracliserul: "Amin". Şi se termină mica întercalare a Heruvicului de cele 2 pomeniri, rostite cu semi-glas (iar la dorinţă şi cu voce tare, deşi nu mai este la fel de corect);
- Cântăreţii cântă ultima parte a Heruvicului.


Această recomandare este în perfect acord cu vechea tradiţie, numai că adaptată la slujba cu un singur preot şi fără diacon.
Cred că ar fi bine să revenim la acest subiect. Ce părere aveţi?

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Despre Vohodul Mare (şi pomenirile din acest moment)

Mesaj necititde presviter » 18 Iun 2012, 21:42

Eu m-am rezumat la unica pomenire: pe voi, pe toți... doar la Liturghia Sf. Vasile și la zile de sfinți din timpâul săptămânii. Oamenii sunt sensibili la acest pasaj și scot vorbe, cum că nu pomenești ierarhul. Iar ierarhul nu te ascultă, și chiar dacă te-ar asculta, ar fi tot spre osândă.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Vohodul Mare (şi pomenirile din acest moment)

Mesaj necititde protosinghel » 19 Iun 2012, 14:54

Păi nimeni nu vă împiedică să spuneţi "Pe patriarhul/mitropolitul/(arhi)episcopul nostru (N) şi pe voi pe toţi...". Chiar e frumos. Ca şi cum i-am simţi prezenţa, dacă tot îi cădelniţăm scaunul...

Pr Haralambie
Mesaje: 874
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Despre Vohodul Mare (şi pomenirile din acest moment)

Mesaj necititde Pr Haralambie » 01 Oct 2012, 15:48

Am citit pe undeva pe aici pe forum, că ar fi binevenit şi necesar un aggiornamento legat de anumite aspecte în cult.
Sunt de aceeaşi părere şi cred că un aggiornamento creativ in liturghie, menit să reînsufleţească liturghiile prin frumuseţe şi dinamism nu ar strica. Cred că ar fi bine dacă s-ar reveni la practica bizantină de odinioară a procesiunilor la intrările, mică/mare, dinafara bisericii, acolo unde este cu putinţă, unde sunt mai mulţi clerici, (dacă tot suntem la capitolul Intrare Mare). Dacă tot ţinem un rit bizantin cu aceste intrări, dar care acum din nefericire, sunt in miniatură şi aproape fără rost.
Adică, transferul darurilor, să recapete un sens real şi logic, pe lângă cel simbolic.
Ce părere aveţi? Cum credeţi că am putea noi reconstiutui practic un astfel de ritual în condiţiile actuale?
Cred că ar fi bine să dezvoltăm subiectul doar despre Intrarea Mare aici, iar despre cea mică in altă parte.
Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Vohodul Mare (şi pomenirile din acest moment)

Mesaj necititde protosinghel » 08 Oct 2012, 21:26

Despre toate acestea am scris câte ceva în a doua ediţie a cărţii despre Liturghie. Va trebui să aşteptaţi puţin, dacă vreţi să-mi aflaţi părerea...

Pr Haralambie
Mesaje: 874
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Despre Vohodul Mare (şi pomenirile din acest moment)

Mesaj necititde Pr Haralambie » 25 Noi 2012, 15:01

Iată o procesiune la Intrarea Mare în biserica sf M. Mc. Dimitrie din Thessalonic, care mai seamănă a procesiune, cel putin aşa cum o descrie sf Simeon al Thessalonicului.
Parcă ne aminteşte ceva şi de clerul inferior aici.
Poate identifica cineva ce anume se cântă in timp ce se aduc darurile?


Cu mult respect.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Vohodul Mare (şi pomenirile din acest moment)

Mesaj necititde protosinghel » 26 Noi 2012, 02:48

Nu e vorba de nici un fel de cler inferior. Se adună băieţi din oraş care au rasă sau stihar şi la toţi li se dă câte o lumânare pentru a participa la procesiune. Unii poate au fost prima şi ultima dată la această procesiune, iar noi în vedem în filmare.
Strana cântă Heruvicul glasului 3 de Grigore Protopsaltul (care este şi în româneşte), iar clericii zic obişnuitul "Pe voi pe toţi dreptslăvitorilor creştini...", numai că ei zic pe roluri:
Arhidiaconul: Pe voi pe toţi
Protosul: Pe voi pe toţi
Arhidiaconul: ...ortodocşilor şi evlavioşilor creştini
Protosul: ...ortodocşilor şi evlavioşilor creştini
Arhidiaconul: ...să vă pomenească Domnul Dumnezeu întru Împărăţia Sa
Protosul: (la fel)
Arhidiaconul: ...totodeanul acum şi pururea şi în vecii vecilor.
Prostosul: (la fel)
Acest obicei este regulă în toată Biserica Greacă şi este zis foarte lălăit, ca să se reuşească întreaga procesiune, pentru că alte pomeniri (de obicei) nu mai fac.

P.S. Pentru filmare chiar vă mulţumesc. Mi-aţi răscolit nişte amintiri, mai ales că cei 2 diaconi mi-au fost vecini de chilie la Mănăstirea Sf. Theodora.

Pr Haralambie
Mesaje: 874
Membru din: 14 Ian 2010, 19:54
Confesiune: ortodox
Preocupări: Sensul vieţii
Localitate: BOR
Contact:

Re: Despre Vohodul Mare (şi pomenirile din acest moment)

Mesaj necititde Pr Haralambie » 26 Noi 2012, 08:10

Ştiu că nu este vorba de cler inferior aici şi nici nu am spus asta, doar că imaginea acestor băieţi mă duce cu mintea la reconstructia unei liturghii pe când aceştia existau nu doar ca trepte premergătoare clerului superior şi nu neapărat activând în procesiunea de la Intrarea Mare.
Mulţumesc pentru lămurire.
Nu credeam că mai există asemenea procesiuni în zilele noastre.
Cu mult respect.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Despre Vohodul Mare (şi pomenirile din acest moment)

Mesaj necititde presviter » 30 Noi 2012, 21:22

Când slujesc doi sau mai mulți preoți, este posibil ca unul să iasă cu Potirul, și altul cu Discul, sau doar protosul trebuie să le ia pe amîndouă ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Despre Vohodul Mare (şi pomenirile din acest moment)

Mesaj necititde protosinghel » 01 Dec 2012, 03:01

Când slujesc doi sau mai mulți preoți, este posibil ca unul să iasă cu Potirul, și altul cu Discul, sau doar protosul trebuie să le ia pe amîndouă ?
La greci cel mai mic ia Discul, iar cel mai mare Potirul. Restul iau Cruci sau nu iau nimic.

MihaEl
Mesaje: 43
Membru din: 31 Aug 2014, 17:15
Confesiune: ortodox
Preocupări: student

Re: Liturghia arhiereasca

Mesaj necititde MihaEl » 31 Mai 2016, 20:31

De-a lungul evoluției intrării mari a existat o etapă de tranziție în care diaconii erau cei ce aduceau darurile iar preotul-protos le primea asemenea cum face astăzi arhiereul, evident, în lipsa celui din urmă?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5330
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Liturghia arhiereasca

Mesaj necititde protosinghel » 31 Mai 2016, 23:13

De-a lungul evoluției intrării mari a existat o etapă de tranziție în care diaconii erau cei ce aduceau darurile iar preotul-protos le primea asemenea cum face astăzi arhiereul, evident, în lipsa celui din urmă?
Da, aşa a fost, dar nu înţeleg de ce numiţi asta "o etapă de tranziţie". Asta era norma până în sec. 12-13, când preoţii au început să participe la Intrarea Mare. Şi cred că acest lucru a fost considerat posibil pornind de la situaţiile când preoţii slujeau fără diacon.
Cunoaştem de la patriarhul Luca Chrysoverghis (sec. 12) că problema slujirii fără diacon ridica mari probleme de practică liturgică la vremea aceea, pentru că preotul era pus în situaţia de a face lucruri pe care nu le făcea până atunci. Şi aceasta, cu încetul, a dat o valoare sacramentală mai mare unor rituri care până atunci aveau o simplă valenţă practică...


Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron