Sfîrşind cădirea, arhiereul dă cădelniţa arhidiaconului şi iese pe solee, unde ipodiaconul şi ceilalţi diaconi se află cu lighenaşul şi cana cu apă şi toarnă arhiereului să se spele pe mâini, zicând:
Cîţi sunteţi credincioşi, iar ahiereul în taină zice rugăciunea:
Spăla-voi întru cele nevinovate..., binecuvântează pe diaconi şi ipodiacon, intră în altar...
nu imi aduc aminte sa fie altfel, dar in bisericile elinofone nicio ectenie, niciodata nu sunt executate de mai multi diaconi. cele ale diaconilor se executa de catre diaconi alternativ. si le impart frateste ca sa nu se ameteasca de cap. e posibil sa nu am memorie buna sau ... sa nu fi vazut chiar totul!!!Cum se practica in alte Biserici ortodoxe?
Oare mai exista astazi arhierei care slujesc singuri?!Desigur, pot sluji în felon, punându-şi omoforul mic pe umeri.
Dacă slujeşte singur, fără preoţi şi diaconi, anume aşa şi trebuie să slujească, fără sacos, şi în felon.
Hmm, din pacate ma vad nevoit sa va dau dreptate.Nu văd în asta însă o greşeală. Ambele practici sunt frumoase, numai că diaconi buni numai avem. Doar manelişti...
Da sunt, dar nu cred că în BOR. Atenţie: şi fostul patriarh Alexie al II-lea obişnuia să slujească aşa, în paraclisul său... Mai sunt ierarhi prin Balcani...Oare mai exista astazi arhierei care slujesc singuri?!Desigur, pot sluji în felon, punându-şi omoforul mic pe umeri.
Dacă slujeşte singur, fără preoţi şi diaconi, anume aşa şi trebuie să slujească, fără sacos, şi în felon.
Aveti dreptate. Sunt totusi si in BOR, putini din pacate, mai exact cazuri izolate, care slujesc si singuri, peste saptamana, care se pot lipsi de exagerari. Sa nu fiu gresit inteles, fastul isi are rolul potrivit la locul potrivit. Sunt chiar impresionat de fastul slujirii rusesti, in soboare.Da sunt, dar nu cred că în BOR. Atenţie: şi fostul patriarh Alexie al II-lea obişnuia să slujească aşa, în paraclisul său... Mai sunt ierarhi prin Balcani...Oare mai exista astazi arhierei care slujesc singuri?!
Toate vechile izvoare liturgice, nemaivorbind de cele mai noi (care consideră fastul ca ceva implicit slujbei arhierești), presupun slujba ahiereului alături de preoţi şi diaconi, şi niciodată singur. Acest aspect însă nu a fost niciodată "dogmatizat". Dpdv dogmatic şi chiar canonic, arhiereul poate sluji singur, fără absolut nici o problemă.Dar din punct de vedere liturgic, daca ma exprim corect, poate arhiereul / i se permite sa slujeasca fara preot si diacon?
E o influenţă a confesiunilor monofizite, unde episcopii poartă o cruce în buzunar şi când şi li se cere, ei o scot şi binecuvintează.In anumite Biserici Ortodoxe, mai ales de limba araba, am observat ca arhiereul zice "Pace tuturor!" cu crucea de binecuvantare.
E greşit. Toate izvoarele vechi vorbesc doar de binecuvântare cu mâna.E oare ceva corect sau... o traditie locala?
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator