Este adevărat, numai că uneori ne este de mare folos să ştim care element e vechi şi care foarte nou; care e principal şi care e secundar. Dacă nu facem aceste diferenţe riscăm să exagerăm sau să minimalizăm totul.Sfanta Liturghie este un intreg unitar format prin Traditia Bisericii drept maritoare, inclusiv anumite cantari sau randuieli despre care unii cred ca reprezinta adaosuri.
Se vorbeste prea mult despre diferente, adaosuri, interpolari, influente etc.
Pana la amanunte trebuie inteles generalul.
Eu cred că la primirea darurilor credincioşii trebuie să spune "Pomenşte, Doamne, pe robii tăi...", iar preotul să spună (simplu): "Amin" sau "Să-i pomenească Domnul Dumnezeu întru Împărăţia Sa...". Iar dacă credincioşii nu ştiu ce să zică, atunci putem folosi universalele cuvinte: "Dumnezeu să vă miluiască". Alte cuvinte şi gesturi nu sunt justificate.La Liturghie când credincioşii aduc prinos (Liturghie) la Altar, ce cuvinte rosteşte preotul şi ce gesturi face?
Se obisnuieşte a se zice: Primeşte Doamne jertfa robului Tău... şi se binecuvintează darul (prescura...).
Este corect a binecuvânta darul în cazul când canonul 12 al Sf. Nichifor spune că ,"potirul ne se binecuvintează la Proscomidie." ?
În minte îmi vin argumente şi pro şi contra. Faceţi cum ştiţi. Eu nu cădesc, dar niciodată n-am judecat pe cei care o fac. Chiar de câteva ori am ieşit şi eu, când era mai multă lume în pridvor şi aştepta să fie cădită... Cert este că pridvorul nu se mai consideră "biserică", dar e unit cu ea.Cuvine-se la cădirea mare a se cădi şi în tinda bisericii ?
După acum am scris şi aici, subiectul e complicat şi există 2 păreri diferite. Teoretic eu înclin spre ideea că ele nu trebuie spuse nici măcar de diacon, dar în practică eu le spun chiar şi atunci când este diacon. Chiar nu vreau să dau un verdict.E musai ca in lipsa diaconului preotul sa rosteasca "amin"-urile de la sfintirea Darurilor?
Da, e un obicei românesc, dar n-aş zice că-i foarte greşit. Eu nu-i dau nici o importanţă şi sunt iritat doar de faptul că unii "se screm" (iertaţi de expresie!) să-i găsească interpretări simbolice.Doar in BOR e ideea de a fi mereu ceva pe antimis? Cred ca numai in BOR din ce am observat. Ca sa fiu mai concludent, la intrarea cu Evanghelia, cand se ia Evanghelia in BOR se pune crucea de binecuvantare peste antimis in locul Evangheliei. Banuiala mea e ca vorbim de un obicei local.
Cred că trebuie făcut orice pentru a le scurta. Şi, apropo, pomenirea celor adormiţi la Intarea Mare nu este firească. În mod corect ruşii nu o au. Ştiţi cum ar fi ideal să fie pomenirile la Intrarea Mare?Pomenirile de la Intrarea cu Darurile pot fi unite intr-una singura sau in 2, una cu vii si alta pentru morti? Stiu ca asa se practica in unele Biserici autocefale, precum si la unele Liturghii arhieresti grecesti.
R. Taft demonstrează că, în perioada când s-a dat acel canon, lucrurile stăteau cu totul altfel decât îşi închipuie grecii astăzi (copiaţi de lakoskitioţi).referitor la chestiunea canonului 12 al Sf. Nichifor cu binecuvantarea la Proscomidie ...
se refera la binecuvantarea cinstitelor daruri la sfarsitul Proscomidiei, care nu se mai face deoarece ele au fost binecuvantate pe rand la inceput. Liturghierul de la Lacu si grecii asa fac.
Ei, asta deja e o chestiune super cunoscută şi abordată multi-lateral în cartea mea. Şi cu toate acestea, editorii Liturghierului BOR nu scoate acest adaos şi nici troparul Ceasului III - "Doamne, Cel ce în ceasul al treilea...". Ambele trebuie scoase urgent.tot in Pidalion se arata ca formula "Prefacandu-le cu Duhul Tau cel Sfant" de la sfintirea darurilor, tine de Liturghia Sf. Ioan Hrisostom si niste ... hai sa nu reproduc cuvintele, au introdus-o la Sf. Vasile
E greu de spus, dar cred că trebuie respectate rânduielile aflate acum în uz. Sau poate că înainte de a stabili aceste rânduieli, ar trebui să aibă loc nişte dezbateri...la Nicodim Milas citind canonul 12 Nichifor, reiese ca parintele Petru are dreptate. si atunci cum e de facut?
Desigur flexibilitate există, dar numai nu în problema farmecelor. Chiar acum seara au venit la Biserică 3 românce obsedate de farmece. Şi cu părere de rău, unii preoţi toarnă mai mult gaz pe foc, în loc să-i ducă la Hristos.Am observat slujind la o manastire ca in cadrul ecteniei mari de la Sf Liturghie se citesc niste rugaciuni pentru indepartarea farmecelor, pentru izbavire de rele, spor in credinta, sanatate, mantuire, pace in familie.....etc.
Este posibila o asemenea flexibilitate?
Desigur există, în engleză, aici, deşi nu chiar toate.As dori si eu studiile lui Taft in engleza sau franceza daca exista.
Teoretic lucrul acesta nu este greşit, dar ar fi bine de evitat. Se va cădea într-un populism la care nu veţi mai putea face faţă.As dori sa intreb pe părintele Petru daca se pot face pomeniri după citirea Evangheliei, la ectenie. Protosul a cerut acest lucru.
1. Ce are asta cu Liturghia?Ce inseamna: "Bogaţii au sărăcit şi au flămânzit, iar cei ce-L caută pe Domnul, nu se vor lipsi de tot binele."
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 7 vizitatori