Întrebări legate de Sf. Liturghie

Totul despre Liturghie şi alte teme implicite
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:
Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 15 Mar 2012, 21:10

Cultul baptist este unul personal/particular şi nu eclesial, chiar dacă la el ar participa o mie de oameni. Această pentru că nu există preoţie şi euharistie.
Despre asta am scris şi aici, iar dacă doriţi, deschideţi un subiect aparte la "inter-confesional" şi continuăm acolo, ca să nu-i zăpăcim pe ortodocşi cu întrebări de astea aici. În principiu subiectul a mai fost atins...

catalinconstantin
Mesaje:152
Membru din:06 Mar 2011, 16:14
Confesiune:ortodox

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde catalinconstantin » 20 Mar 2012, 09:57

Sfanta Liturghie este un intreg unitar format prin Traditia Bisericii drept maritoare, inclusiv anumite cantari sau randuieli despre care unii cred ca reprezinta adaosuri.
Se vorbeste prea mult despre diferente, adaosuri, interpolari, influente etc.
Pana la amanunte trebuie inteles generalul.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 20 Mar 2012, 14:18

Sfanta Liturghie este un intreg unitar format prin Traditia Bisericii drept maritoare, inclusiv anumite cantari sau randuieli despre care unii cred ca reprezinta adaosuri.
Se vorbeste prea mult despre diferente, adaosuri, interpolari, influente etc.
Pana la amanunte trebuie inteles generalul.
Este adevărat, numai că uneori ne este de mare folos să ştim care element e vechi şi care foarte nou; care e principal şi care e secundar. Dacă nu facem aceste diferenţe riscăm să exagerăm sau să minimalizăm totul.

catalinconstantin
Mesaje:152
Membru din:06 Mar 2011, 16:14
Confesiune:ortodox

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde catalinconstantin » 14 Mai 2012, 07:57

Am si eu două întrebări:
1. La Liturghie când credincioşii aduc prinos (Liturghie) la Altar, ce cuvinte rosteşte preotul şi ce gesturi face?
Se obisnuieşte a se zice: Primeşte Doamne jertfa robului Tău... şi se binecuvintează darul (prescura...).
Este corect a binecuvânta darul în cazul când canonul 12 al Sf. Nichifor spune că ,,potirul ne se binecuvintează la Proscomidie.,, ? :-?
2. Cuvine-se la cădirea mare a se cădi şi în tinda bisericii ?
Va multumesc.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 14 Mai 2012, 15:18

La Liturghie când credincioşii aduc prinos (Liturghie) la Altar, ce cuvinte rosteşte preotul şi ce gesturi face?
Se obisnuieşte a se zice: Primeşte Doamne jertfa robului Tău... şi se binecuvintează darul (prescura...).
Este corect a binecuvânta darul în cazul când canonul 12 al Sf. Nichifor spune că ,"potirul ne se binecuvintează la Proscomidie." ?
Eu cred că la primirea darurilor credincioşii trebuie să spune "Pomenşte, Doamne, pe robii tăi...", iar preotul să spună (simplu): "Amin" sau "Să-i pomenească Domnul Dumnezeu întru Împărăţia Sa...". Iar dacă credincioşii nu ştiu ce să zică, atunci putem folosi universalele cuvinte: "Dumnezeu să vă miluiască". Alte cuvinte şi gesturi nu sunt justificate.
Să ne gândim că în primul mileniu darurile erau primite de diaconi. Bineîneţeles aceia nu binecuvântau nici pe oameni şi nici jertfa.
Cuvine-se la cădirea mare a se cădi şi în tinda bisericii ?
În minte îmi vin argumente şi pro şi contra. Faceţi cum ştiţi. Eu nu cădesc, dar niciodată n-am judecat pe cei care o fac. Chiar de câteva ori am ieşit şi eu, când era mai multă lume în pridvor şi aştepta să fie cădită... Cert este că pridvorul nu se mai consideră "biserică", dar e unit cu ea.

protopsalt
Mesaje:171
Membru din:11 Dec 2008, 02:49
Confesiune:ortodox

Cateva intrebari

Mesaj necititde protopsalt » 19 Mai 2012, 16:55

1. E musai ca in lipsa diaconului preotul sa rosteasca "amin"-urile de la sfintirea Darurilor?

2. Doar in BOR e ideea de a fi mereu ceva pe antimis? Cred ca numai in BOR din ce am observat. Ca sa fiu mai concludent, la intrarea cu Evanghelia, cand se ia Evanghelia in BOR se pune crucea de binecuvantare peste antimis in locul Evangheliei. Banuiala mea e ca vorbim de un obicei local.

3. Pomenirile de la Intrarea cu Darurile pot fi unite intr-una singura sau in 2, una cu vii si alta pentru morti? Stiu ca asa se practica in unele Biserici autocefale, precum si la unele Liturghii arhieresti grecesti.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Cateva intrebari

Mesaj necititde protosinghel » 20 Mai 2012, 16:49

E musai ca in lipsa diaconului preotul sa rosteasca "amin"-urile de la sfintirea Darurilor?
După acum am scris şi aici, subiectul e complicat şi există 2 păreri diferite. Teoretic eu înclin spre ideea că ele nu trebuie spuse nici măcar de diacon, dar în practică eu le spun chiar şi atunci când este diacon. Chiar nu vreau să dau un verdict.
Doar in BOR e ideea de a fi mereu ceva pe antimis? Cred ca numai in BOR din ce am observat. Ca sa fiu mai concludent, la intrarea cu Evanghelia, cand se ia Evanghelia in BOR se pune crucea de binecuvantare peste antimis in locul Evangheliei. Banuiala mea e ca vorbim de un obicei local.
Da, e un obicei românesc, dar n-aş zice că-i foarte greşit. Eu nu-i dau nici o importanţă şi sunt iritat doar de faptul că unii "se screm" (iertaţi de expresie!) să-i găsească interpretări simbolice.
Sunt adeptul practicii de până în sec. 17:
1. Antimins să se pună doar pe Sfintele Mese nesfinţite de arhiereu (ceea ce în trecut se întâmpla mai des ca în prezent);
2. Acesta să se păstreze deschis sub acoperemântul Sf. Mese, iar înainte de Heruvic, pe Sf. Masă să se aştearnă doar ilitonul;
3. Nu există motive teologice serioase de a schimba antiminsele odată cu schimbarea chiriarhului. Aceasta e o tradiţie nouă, pe care ruşii nu o cunosc.
Pomenirile de la Intrarea cu Darurile pot fi unite intr-una singura sau in 2, una cu vii si alta pentru morti? Stiu ca asa se practica in unele Biserici autocefale, precum si la unele Liturghii arhieresti grecesti.
Cred că trebuie făcut orice pentru a le scurta. Şi, apropo, pomenirea celor adormiţi la Intarea Mare nu este firească. În mod corect ruşii nu o au. Ştiţi cum ar fi ideal să fie pomenirile la Intrarea Mare?

Cazul 1, cu mai mulţi diaconi, preoţi (şi episcop):
Diaconul: Arhieria/Preoţia ta să o pomenească Domnul Dumnezeu întru Împărăţia Sa, totdeauna acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Arhiereul/Protosul: Preoţiile şi diaconiile vostre şi pe voi pe toţi, drepslăvitorulor creştini, să vă pomenească Domnul Dumnezeu întru Împărăţia Sa, totdeauna acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.

Cazul 2, când slujeşte un singur preot:
Poporul/Paracliserul (în trecut împăratul pt patriarh): Preoţia ta să o pomenească Domnul Dumnezeu întru Împărăţia Sa, totdeauna acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Preotul: Şi pe voi pe toţi, drepslăvitorulor creştini, să vă pomenească Domnul Dumnezeu întru Împărăţia Sa, totdeauna acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.

Asta era la origine şi asta cred că trebuie să fie şi acum. Practica i-am sugerat-o unui preot din diaspora şi chiar a implimentat-o. Arată super.

GeorgeChirita
Mesaje:52
Membru din:18 Apr 2012, 20:00
Confesiune:ortodox
Preocupări:Dumnezeu si oamenii
Localitate:Piatra Neamt

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde GeorgeChirita » 07 Iul 2012, 17:15

referitor la chestiunea canonului 12 al Sf. Nichifor cu binecuvantarea la Proscomidie ...
se refera la binecuvantarea cinstitelor daruri la sfarsitul Proscomidiei, care nu se mai face deoarece ele au fost binecuvantate pe rand la inceput. Liturghierul de la Lacu si grecii asa fac.
tot in Pidalion se arata ca formula "Prefacandu-le cu Duhul Tau cel Sfant" de la sfintirea darurilor, tine de Liturghia Sf. Ioan Hrisostom si niste ... hai sa nu reproduc cuvintele, au introdus-o la Sf. Vasile

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 09 Iul 2012, 09:40

referitor la chestiunea canonului 12 al Sf. Nichifor cu binecuvantarea la Proscomidie ...
se refera la binecuvantarea cinstitelor daruri la sfarsitul Proscomidiei, care nu se mai face deoarece ele au fost binecuvantate pe rand la inceput. Liturghierul de la Lacu si grecii asa fac.
R. Taft demonstrează că, în perioada când s-a dat acel canon, lucrurile stăteau cu totul altfel decât îşi închipuie grecii astăzi (copiaţi de lakoskitioţi).
La "prothesis" (ceea ce numin noi Proscomidie) era pregătită doar pâinea şi tocmai de aceea rugăciunea de la sfârşitul prothesis-ului aminteşte doar de "pâinea cea cerească" şi absolut nimic despre vin. Există mai multe motive să credem că vinul era turnat în potir imediat înainte de procesiunea Intrării Mari. Deci la vinul nu se binecuvânta vinul pentru că nici nu se turna.
tot in Pidalion se arata ca formula "Prefacandu-le cu Duhul Tau cel Sfant" de la sfintirea darurilor, tine de Liturghia Sf. Ioan Hrisostom si niste ... hai sa nu reproduc cuvintele, au introdus-o la Sf. Vasile
Ei, asta deja e o chestiune super cunoscută şi abordată multi-lateral în cartea mea. Şi cu toate acestea, editorii Liturghierului BOR nu scoate acest adaos şi nici troparul Ceasului III - "Doamne, Cel ce în ceasul al treilea...". Ambele trebuie scoase urgent.

GeorgeChirita
Mesaje:52
Membru din:18 Apr 2012, 20:00
Confesiune:ortodox
Preocupări:Dumnezeu si oamenii
Localitate:Piatra Neamt

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde GeorgeChirita » 09 Iul 2012, 16:59

na, la Nicodim Milas citind canonul 12 Nichifor, reiese ca parintele Petru are dreptate. si atunci cum e de facut?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 09 Iul 2012, 18:43

la Nicodim Milas citind canonul 12 Nichifor, reiese ca parintele Petru are dreptate. si atunci cum e de facut?
E greu de spus, dar cred că trebuie respectate rânduielile aflate acum în uz. Sau poate că înainte de a stabili aceste rânduieli, ar trebui să aibă loc nişte dezbateri...

GeorgeChirita
Mesaje:52
Membru din:18 Apr 2012, 20:00
Confesiune:ortodox
Preocupări:Dumnezeu si oamenii
Localitate:Piatra Neamt

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde GeorgeChirita » 09 Iul 2012, 19:06

deh, iara si iara in pace ...

catalinconstantin
Mesaje:152
Membru din:06 Mar 2011, 16:14
Confesiune:ortodox

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde catalinconstantin » 10 Aug 2012, 20:30

Am observat slujind la o manastire ca in cadrul ecteniei mari de la Sf Liturghie se citesc niste rugaciuni pentru indepartarea farmecelor, pentru izbavire de rele, spor in credinta, sanatate, mantuire, pace in familie.....etc.
Este posibila o asemenea flexibilitate?



As dori si eu studiile lui Taft in engleza sau franceza daca exista.
va multumesc.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 10 Aug 2012, 22:21

Am observat slujind la o manastire ca in cadrul ecteniei mari de la Sf Liturghie se citesc niste rugaciuni pentru indepartarea farmecelor, pentru izbavire de rele, spor in credinta, sanatate, mantuire, pace in familie.....etc.
Este posibila o asemenea flexibilitate?
Desigur flexibilitate există, dar numai nu în problema farmecelor. Chiar acum seara au venit la Biserică 3 românce obsedate de farmece. Şi cu părere de rău, unii preoţi toarnă mai mult gaz pe foc, în loc să-i ducă la Hristos.
As dori si eu studiile lui Taft in engleza sau franceza daca exista.
Desigur există, în engleză, aici, deşi nu chiar toate.
În română, din volumele lui Taft despre Liturghie, a apărut la Cluj în 2008 volumul despre Diptice, iar acum câteva săptămâni şi prima parte din volumul despre Intrarea Mare.

catalinconstantin
Mesaje:152
Membru din:06 Mar 2011, 16:14
Confesiune:ortodox

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde catalinconstantin » 14 Aug 2012, 07:33

Am comandat cartile Istoria utreniei a lui Mateos, a ritului bizantin si dipticele lui Taft.
Totusi, mi-ar place să am în faţă toate sursele (manuscrise, comentarii, rânduieli etc.) Un fel de tabel general cu rânduiala tipiconală şi imnologică a fiecărui manuscris, nu aşa cum tratează Taft o singură temă pe care o trece prin toată istoria.

catalinconstantin
Mesaje:152
Membru din:06 Mar 2011, 16:14
Confesiune:ortodox

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde catalinconstantin » 31 Aug 2012, 06:52

As dori sa intreb pe părintele Petru daca se pot face pomeniri după citirea Evangheliei, la ectenie. Protosul a cerut acest lucru.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 31 Aug 2012, 12:29

As dori sa intreb pe părintele Petru daca se pot face pomeniri după citirea Evangheliei, la ectenie. Protosul a cerut acest lucru.
Teoretic lucrul acesta nu este greşit, dar ar fi bine de evitat. Se va cădea într-un populism la care nu veţi mai putea face faţă.
Oamenilor trebuie de le explicat că pomenirea lor la slujbă este un element secundar în comparaţie cu împărtăşirea, iar pentru cei care nu se împărtăşesc aproape deloc, pomenirea este un lucru aproape inutil. Deja e cu totul altceva că pe pomelnice se iau bani, iar pe împărtăşire nu...

Metamorfoza
Mesaje:104
Membru din:06 Aug 2012, 17:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Filozofia si Teologia

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde Metamorfoza » 13 Sep 2012, 18:08

Ce inseamna: "Bogaţii au sărăcit şi au flămânzit, iar cei ce-L caută pe Domnul, nu se vor lipsi de tot binele."

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje:5422
Membru din:01 Apr 2008, 15:53
Confesiune:ortodox
Preocupări:liturgică, misiune
Localitate:Portugalia
Contact:

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde protosinghel » 13 Sep 2012, 19:15

Ce inseamna: "Bogaţii au sărăcit şi au flămânzit, iar cei ce-L caută pe Domnul, nu se vor lipsi de tot binele."
1. Ce are asta cu Liturghia?
2. Căutaţi tâlcuirea la Ps. 33:10.

Metamorfoza
Mesaje:104
Membru din:06 Aug 2012, 17:28
Confesiune:ortodox
Preocupări:Filozofia si Teologia

Re: Întrebări legate de Sf. Liturghie

Mesaj necititde Metamorfoza » 13 Sep 2012, 19:55

l-am auzit azi la vecernie si nu numai , ce inseamna bogatii au saracit si flamanzit?


Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 18 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX