În Liturghierul românesc aceasta este o indicaţie fără logică şi sens. Aşa o văd eu.de ce se pune sf. agnet, dupa frangere, pe disc cu miezul in sus?
În primul rând, nu are ce căuta "Veşnica pomenire" în Liturghie.daca usile imparatesti nu se inchid dupa binecuvantarea mare, decat la ectenia pt cei credinciosi, am vazut ca s-a incetatenit practica de a cadi pe credinciosi la Vesnica pomenire, tocmai pt ca usile sunt deschise (ori, se cadesc cei vii in amintirea celor adormiti?!)
Adevărat. Despre Maica lui Dumnezeu se spune că este "înslăvită" (ενδόξου), dar întrucât limba română nu prea admite asemenea construcţii, se spune şi despre ea că este "slăvită" şi nu e o greşeală f. mare.credeam ca Slava se foloseste doar pt Dumnezeu nu si pt Maica Domnului.. de ce si pt ea?
Depinde de context...nu e mai corect cuvantul inchinare decat incinaciune?
În acest caz, cel mai corect ar fi ca Darurile să fie acoperile la timpul lor, şi să se lase loc pt punerea miridelor scoase mai târziu. Iată un exemplu la ruşi.daca Prosomidia se incheie inainte de Heruvic, se mai face cadire mare, sau e suficienta cea de la inceputul Utreniei?
Chiar nu ştiu cum ar arăta struţo-cămila asta?! Nu cred că se poate.se poate face cadire mare la doxologie?
Cei care pricep ceva în liturgică au avut reacţii pozitive, iar micile observaţii le-am primit cu multă smerenie, tocmai pt că am văzut că pricep ceva.ce reactii, din partea episcopilor, teologilor etc ati avut la cartea dvs legata de Sfanta Liturghie?
Mă bucur foarte mult. Dacă-l cunoşti pe nume, te rog să-mi spui numele acestui ierarh printr-un mesaj privat, ca să mă rog pt el.Sa va aduc o bucurie: este cel putin un ierarh care v-a citit cartea.
La cuvintele: "Intai pomeneste Domane...pe care-l daruieste sfintelor Tale biserici in pace, cinstit..." ce inseamna cinstit ?
Cuvântul care vă interesează trebuie tradus mai degrabă "în cinste" şi cred că se referă la a păstra cinstea arhierească care implică păstrarea dreptei credinţei şi a unei vieţi morale ireproşabile (inclusiv corectitudinea, care în popor este numită tot "cinste"). Cinstea ierarhului este şi cinstea Bisericii. Ea este un dar personal, dar şi un dar al întregii Biserici. Să dea Domnul să-l aibă şi să-l păstreze toţi ierarhii ortodocşi din întreaga lume.Ἐν πρώτοις μνήσθητι, Κύριε, τοῦ Ἀρχιεπισκόπου ἡμῶν (δεῖνος), ὃν χάρισαι ταῖς ἁγίαις σου Ἐκκλησίαις ἐν εἰρήνῃ, σῷον, ἔντιμον, ὑγιᾶ, μακροημερεύοντα καὶ ὀρθοτομοῦντα τὸν λόγον τῆς σῆς ἀληθείας.
Asta este o inovaţie inutilă şi lipsită de sens. Nu sf. voastră trebuie să aveţi argumente că nu e necesar, ci ei - că ar fi necesar...la vohodul mic (cand iesim cu Evanghelia) este necesar sa ne aplecam putin la fiecare latura a Sfintei Mese (am vazut asta la unii si nu am un argument ca nu e necesar).
Cântarea condacului "Apărătoarei, Doamne..." în locul Antifonului III al Liturghiei, este o invenţie românească. Întrebarea nu are nicio legătură cu Vohodul Mic, ci ţine de istoria şi rânduiala Antifoanelor Liturghiei. Normal ar fi să se cânte Fericirile, iar după Vohod - troparele şi condacele, dintre care ultimul, în cazul în care Biserica are hramul unui Sfânt, poate fi chiar "Apărătoarei, Doamnei..."As dori sa aflu daca e normal ca la vohodul mic sa nu se cinte fericirile ci doar aparatoare doamna sau cind anume (din an)se cinta si cind nu fericirile
O alta problema legata de vohodul mic ar fi atunci cind se slujeste in sobor (mai multi preoti fara diacon)cum se iese din altar,cum se aseaza in biserica fata de protos,ordinea cum protosul le da spre sarutare sf evanghelie si f important cum se intra in altar(in ce ordine intra preotii)
Scrii cu multe greşeli şi neclar. Presupun că te referi la împărtăşirea cu Sfintei Taine uscate înainte de momentul împărtăşirii comune. E un subiect aparte care se discută aici. Voi răspunde acolo...O alta problema este legata de sf impartasanie-daca e normal sa se impartaseasca inainte de ...cu frica,,, iar daca da ,daca e normal ca pina la acel moment(cu frica,,,,)sa se impartaseasca credinciosii pe la usile imparatesti
Nu e normal. În general, românii au cele mai multe şi mai lungi pomeniri la Intrarea Mare. Aceasta accentuiază ruperea Imnului Heruvic. Am văzut în Athos, inclusiv în zile de duminică (la ruşi doar în zilele de rând), se spune doar "Pe voi pre toţi..." şi atât.Inca o problema -daca este normal sa se citeasca la iesirea cu sf daruri pomelnice cu vii si morti Va multumesc
cred ca e un gest superfluu provenit dintr-o evlavie fara minte. practic, preotul slujitor ia vasele pregatite dintr-un loc si le duce in alt loc. pe drum face o pomenire recapitulativa care nu e neaparat necesara. practic este finalul proscomidiei si se face o pomenire recapitulativa la proscomidie. nici nu e nevoie sa se intoarca cu fata spre credinciosi, cu atat mai mult sa-i binecuvinteze cu potirul. nu mai vb de potire puse pe cap etc. unii credinciosi au sosit la biserica dupa pomenirea propriu zisa de la proscomidie si atunci preotul face o ultima "strigare" pentru includerea in imparatie. nu dupa multa vreme se vor inchide usile si nu mai intra nimeni, deci nu mai e nevoie de alte pomeniri. daca comunitatea ar fi compacta si prezenta "in bloc" de la primele momente ale slujbei si ar fi cu toti pomeniti la proscomidie, nu ar mai fi nevoie de alte "recapitulari".O intrebare si o nelamurire. La vohodul cu darurile, finalul acestuia "si pe voi pe toti dreptmaritorilor crestini...." se face semnul Sf. Cruci atat cu discul cat si cu potirul sau numai cu potirul? In Liturghier se precizeaza ca se ridica doar potirul, dar ma intreb acesasta nu e din cauza faptului ca se refera la Liturghia cu diacon, cand discul este la diacon?
la liturghia darurilor mai inainte sfintite nu trebuie sa se iasa decat cu discul. de potir nu e nevoie. el nu "participa" la impartasanie. contine vin care nu se va preface in sange. nu are nicio "destinatie" liturgica potirul. este un mijloc propus ulterior pentru slabiciunea noastra: e mai "safe" impartasania cu lingurita, decat cu mana; e mai "safe" impartasania din potir, ca la celelalte liturghii in uz, decat de pe sf. disc; e mai "safe" sa bei niste vin dupa ce te impartasesti cu trup si sange uscate de cateva zile si tu nemancat si nebaut de vreo 10 ore in zilele noastre, de peste 15 ore in zilele "acelea".La Liturghia Darurilor mai înainte Sfinţite, de exemplu, Sf. Disc, care are pe el Sf. Trup îmbibat cu Sf. Sânge, este ţinut în mâna dreaptă, iar Potirul în mâna stângă. În acel caz se face semnul Crucii doar cu dreapta, dar în acel caz pe Sf. Disc avem ceva calitativ diferit decât în Potir, pe când la Liturghia deplină, atât pe Disc, cât şi în Potir, Darurile au acelaşi "statut" - de "Cinstite".
dar ce sunt pomenirile astea?istorico-liturgic, pomenirile de la Vohod nu sunt nicidecum încheierea pomenirilor de la Proscomidie şi nici a Proscomidiei înseşi (aşa cum mulţi din păcate au înţeles),
:o Sunt şocat că un teolog care studiază în Grecia îşi permite să facă asemenea afirmaţii.la liturghia darurilor mai inainte sfintite nu trebuie sa se iasa decat cu discul. de potir nu e nevoie. el nu "participa" la impartasanie. contine vin care nu se va preface in sange. nu are nicio "destinatie" liturgica potirul. este un mijloc propus ulterior pentru slabiciunea noastra...
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori