LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Totul despre Liturghie şi alte teme implicite
iyerei
Mesaje: 1
Membru din: 10 Oct 2010, 20:08
Confesiune: ortodox
Localitate: Republica Moldova, Glodeni.

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde iyerei » 21 Mar 2011, 18:54

Catre preoti- cum procedati in ajun atunci cind doriti sa slujiti LDISfintite? Aici ma refer la biserici parohiale in care nu se slujeste in fiecare zi, exemplu ziua de azi cind sintem in ajunul sarbatorii Sf. 40 Mucenici, azi dimineata nu sa savirsit rinduiala slujbelor cuvenite, cu ce slujba incepem seara?

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 578
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde presviter » 24 Mar 2011, 15:02

Teoretic, în Postul Mare, ziua începe cu Utrenia şi se sfîrşeşte cu Vecernia.
Practic, când avem vreo sărbătoare facem utrenia dimineaţă iar seara vecernia cu Sf. Liturghie.
Iar când nu este sărbătoare, de ex. miercurea, facem doar vecernia cu Sf. Liturghie.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5362
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde protosinghel » 27 Mar 2011, 16:46

Îmi cer iertare, dar fiind pe drumuri pe la conferinţe, nu am putut răspunde, căci nici Internet nu am avut.

Slujba Sfinţilor 40 de Mucenici (chiar şi pe stil vechi) deja a trecut, dar problema trebuie totuşi elucidată.
1. În teologia ortodoxă se vorbeşte despre "răsturnarea polilor", adică de inversarea ordinei Vecerniei cu Utrenia. Dar această inversare se referă doar la Triod, nu şi la Minei. Tocmai de aceea ea este puţin percepută şi în privinţa Triodului.
2. În cazul de care întreabă părintele de la Glodeni, seara ar trebui făcută Vecernia Sf. 40 de Mucenici, iar a doua zi Utrenia Sfinţilor + Liturghia Darurilor Înaintesfinţite cu Vecernia Sfinţilor din ziua următoare. Într-un cuvânt, trebuie respectate rânduielile de Tipic, doar că în ajun, în locul Pavecerniţei Mari trebuie Vecernia.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 578
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde presviter » 29 Mar 2011, 12:18

Se pot pomeni vii şi morţi la Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5362
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde protosinghel » 29 Mar 2011, 13:46

Se pot pomeni vii şi morţi la Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite ?
Se pot găsi careva momente de pomenire a lor, dar asta nu mai este o pomenire euharistică, ci una obişnuită, ca la Acatist, de exemplu.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5362
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde protosinghel » 29 Mar 2011, 13:53

Iar la Vecernia Darurilor, ar trebui aprinse la Lumina lui Hristos ?
Cred că atunci era momentul când se aprindeau şi alte lumânări în biserică de la cea/cele din altar.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 578
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde presviter » 29 Mar 2011, 18:29

Se pot pomeni vii şi morţi la Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite ?


Se pot găsi careva momente de pomenire a lor, dar asta nu mai este o pomenire euharistică, ci una obişnuită, ca la Acatist, de exemplu.
Am întrebat pt că în Dipticele lui Taft am găsit următorul pasaj al Sf. Ioan Hrisostom:
Atîta vreme cît Tainele sunt de faţă, este o mare cinste să fii găsit vrednic de pomenire. În vreme ce Împăratul este stă (cu noi), aceasta este vremea când cerem cele dorite. Dar odată ce El s-a ridicat, orice am zice este zadarnic. p.79

Avînd în vedere această motivaţie a pomenirii după momentul Epiclezei, nu putem oare să considerăm că şi la Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite, citind pomelnice înaintea Împăratului, sunt tot pomeniri euharistice ?

În vremea Sf. Ioan Hrisostom mă gîndesc că Tainele nu se păstrau, dar acum...
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5362
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde protosinghel » 29 Mar 2011, 23:34

în Dipticele lui Taft am găsit următorul pasaj al Sf. Ioan Hrisostom:
Atîta vreme cît Tainele sunt de faţă, este o mare cinste să fii găsit vrednic de pomenire. În vreme ce Împăratul este stă (cu noi), aceasta este vremea când cerem cele dorite. Dar odată ce El s-a ridicat, orice am zice este zadarnic. p.79
Avînd în vedere această motivaţie a pomenirii după momentul Epiclezei, nu putem oare să considerăm că şi la Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite, citind pomelnice înaintea Împăratului, sunt tot pomeniri euharistice ?
În vremea Sf. Ioan Hrisostom mă gîndesc că Tainele nu se păstrau, dar acum...
Logica e bună, dar greşită dpdv teologic. Sf. Ioan Hrisostom (şi implicit Taft) se referă la rugăciunile de mijlocire (intercessio + dipiticile) de la Anafora. Ideea se referă la timpul de după epicleză, adică în strânsă legătură cu Jertfa. Or Liturghia Înaintesfiţitelor nu are Anafora şi aducere de jertă, iar pomenirile au fost consumate în momentul când s-a sfinţit Agneţele, inclusiv cele lăsate pt această Liturghie.
Ca dovadă Liturghia nu are pomeniri de genul: "Întâi pomeneşte, Doamne" sau "Pe toţi sfinţii pomenindu-i...", aşa cum are o Liturghie completă. La urma urmei, este un simplu ritual de împărtăşire şi nu rugăciune de mijlocire.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 578
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde presviter » 30 Mar 2011, 20:45

Dar de ce sunt pomenirile actuale de la proscomidie mai "euharistice" decît pomenirile de la Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite, dacă ţinem cont de motivaţia autentică a pomenirilor aşa cum o prezintă Sf. Ioan Hrisostom ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5362
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde protosinghel » 31 Mar 2011, 10:56

Dar de ce sunt pomenirile actuale de la proscomidie mai "euharistice" decît pomenirile de la Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite, dacă ţinem cont de motivaţia autentică a pomenirilor aşa cum o prezintă Sf. Ioan Hrisostom ?
Pomenirile de la Proscomidie sunt "mai euharistice" pt faptul că sunt legate de o Anafora. Chiar dacă ele sunt făcute mai înainte, după aceea ele se cuprind la general în pomenirile post-epicleză.

Alexandru b17
Mesaje: 120
Membru din: 29 Mai 2010, 18:36
Confesiune: ortodox

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde Alexandru b17 » 02 Apr 2011, 13:42

In vederea citirii catismei 18 exista niste formule premergatoare (ca la o citire normala din Psaltire la o vecernie sau utrenie--------Doamne Miluieste(de 3 ori)...Slava...Si acum...) sau nu? Cum se face incheierea CORECTA, in vederea rostirii ecteniei mici? Va multumesc!

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 971
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde dimitrie » 02 Apr 2011, 23:33

Dar de ce sunt pomenirile actuale de la proscomidie mai "euharistice" decît pomenirile de la Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite, dacă ţinem cont de motivaţia autentică a pomenirilor aşa cum o prezintă Sf. Ioan Hrisostom ?
Pomenirile de la Proscomidie sunt "mai euharistice" pt faptul că sunt legate de o Anafora. Chiar dacă ele sunt făcute mai înainte, după aceea ele se cuprind la general în pomenirile post-epicleză.
Presviter, noi am scos odată miride înaintea Pâinii Euharistice (o Pâine este indiferent de nr.Agneţelor), pe care le-am coborât în acelaşi Sfânt Sânge, ce se află în Pâinea de la Litg.Darurilor.
În potirul de la Litg. Darurilor avem doar vin şi apă, nu şi Sf. Sânge, care este deja în Pâinea-Trupul lui Hristos mai-înainte sfinţite. Unde am putea spune acum "Spală Doamne păcatele celor ce s-au pomenit aici, cu Cinstit Sângele Tău..."? Nici una din rugăciunile acestei Liturghii nu fac referire la miride (adică cei pomeniţi în felul acesta, cu diferitele cereri: călătorie, vindecare, etc., care ar primi dar prin turnarea miridelor lor în Sf. Sânge)), ci doar la cei ce se vor împărtăşi în mod direct atunci.
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5362
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde protosinghel » 05 Apr 2011, 11:36

În potirul de la Litg. Darurilor avem doar vin şi apă, nu şi Sf. Sânge...
ASTA E O MAARE GREŞEALĂ.

MarcelMN
Mesaje: 52
Membru din: 29 Iun 2010, 13:19
Confesiune: ortodox
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde MarcelMN » 05 Apr 2011, 13:35

puteti sa explicati va rog ca asa am auzit si eu :">

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5362
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde protosinghel » 05 Apr 2011, 14:13

Am explicat asta pe larg în cartea mea.
Problema a apărut artificial în sec. 17 datorită lui Petru Movilă şi doar ruşii şi românii au înghiţit găluşca cu marca "Made in Vatican".
Este clar că în Potir, după punerea unei părticele de Sf. Trup, mai ales că e îmbibată cu Sf. Sânge, avem tot Sf. Sânge.

dumio
Mesaje: 471
Membru din: 03 Aug 2010, 14:58
Confesiune: ortodox

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde dumio » 05 Apr 2011, 19:08

Am explicat asta pe larg în cartea mea.
Problema a apărut artificial în sec. 17 datorită lui Petru Movilă şi doar ruşii şi românii au înghiţit găluşca cu marca "Made in Vatican".
Este clar că în Potir, după punerea unei părticele de Sf. Trup, mai ales că e îmbibată cu Sf. Sânge, avem tot Sf. Sânge.
Cred ca parintele Dimitrie se referea la continutul Potirului inainte de a fi pus in el Sf. Agnet imbibat cu Sf. Sange.

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 971
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde dimitrie » 07 Apr 2011, 01:17

Părinte Petru, citiţi cu atenţie ce credeau grecii:
- în sec.11 (p.161 în cartea sf.voastre), ei credeau că simpla scufundare a Sf. Pâini (neîmbibate cu Sf.Sânge) în vinul şi apa din Potir la Lit.Darurilor (LD), nu avea "proprietatea" de a preface apa şi vinul în Sf.Sânge. De aceea, ei sfinţeau mai întâi Potirul, şi mai apoi coborau în Sf.Sânge (de acum) Sf.Trup. Sfinţirea Potirului, fiind pentru ei adevăratul scop al LD.
ACELAŞI lucru îl credea şi Sf.Petru Movilă, după cum voi arăta mai jos;
-În sec.12 (p.163), credeau dimpotrivă, că Sf.Trup (neîmbibat) avea "proprietatea" de a preface vinul şi apa din Potir în Sf.Sânge, nemaifiind necesară Epicleza;
-în sec.15 (p.165-166), ştiţi ce credeau, din mărturia Sf.Simeon.
Acestea le credeau grecii.
Acum,începând cu sec.17, am luat la cunoştinţă ce specifica Sf.Petru Movilă. El credea, asemenea grecilor din sec.11, că simpla scufundare a Sfintelor, nu avea să prefacă şi conţinutul de vin şi apă al Potirului în Sf. Sânge. Cu diferenţa că el nu mai sfinţea în prealabil Potirul, folosind Sfintele îmbibate deja, şi crezând pe mai departe că prin coborârea Sfintelor în vinul şi apa din Potir, nu avea loc şi prefacerea elementelor de vin şi apă din Potir. Lucru precizat dealtfel în mare şi de Liturghierle noastre. Aşadar, asemeni Sf. Simeon, nici Sf. Petru Movilă nu este lipsit de autoritate în acest domeniu.
Şi nu întâmplător (ori din prostie) Sfintele noastre Biserici (Rusă şi Română) nu au semnalat ca erezie precizările Sf. Petru Movilă; care precizări apar şi în Liturghierele noastre. Ori cele 2 Biserici nu au fost lipsite (în tot acest răstimp) de minţi îndumnezeite ce ar fi putut să reclame la o adică, prezenţa vreunui eres de acest fel.

Şi deci, ar fi cuvenit ca : ori să mă corectaţi, ori să revizuiţi posatrea sf.voastre.
Blagosloviţi!
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5362
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde protosinghel » 07 Apr 2011, 11:40

Recitiţi cu atenţie capitolul şi nu puneţi pe seama mea chiar şi ceea ce eu nu am spus. Şi cred că aveţi o altă carte din moment ce nici paginile nu corespund.

Eu am adus suficiente argumente şi TOATE spun ACELAŞI LUCRU. Că până în sec. 17 toţi ortodocşii considerau că după punerea Sf. Trup în potir, la început neîmbibat, apoi îmbibat cu Sf. Sânge, conţinutul Potirului devine Sf. Sânge. Grecii şi astăzi cred la fel.

Avatar utilizator
dimitrie
Mesaje: 971
Membru din: 03 Dec 2010, 01:33
Confesiune: ortodox
Preocupări: preoţie, familie
Localitate: Craiova

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde dimitrie » 07 Apr 2011, 14:47

Recitiţi cu atenţie capitolul şi nu puneţi pe seama mea chiar şi ceea ce eu nu am spus. Şi cred că aveţi o altă carte din moment ce nici paginile nu corespund.

Am citit capitolul, iar paginile sunt exacte. Nu v-am citat deloc, ci doar am analizat:
"... mărturia unuia dintre patriarhii Constantinopolului din secolul al XI-lea (al cărui nume rămâne necunoscut). În epistola sa către un oarecare Pavel, patriarhul scria despre Liturghia Darurilor mai înainte Sfinţite astfel: În ultima duminică a Săptămânii Brânzei, în timpul săvârşirii Liturghiei complete, sfintele pâini se pregătesc nu în număr obişnuit, ci în unul mai mare. După împărtăşire ele se păstrează într-un chivot special, iar Sfântul Sânge nu se toarnă în ele, pentru că în zilele de post, zilnic, la săvârşirea Liturghiei Darurilor mai înainte Sfinţite, se pregteşte şi se sfinţeşte Potirul," (Spune deci, că mai înainte de a se coborî Pâinea, se purcede la pregătirea şi sfinţirea Potirului. Şi în cosecinţă, sfinţirea Potirului la Liturghia Darurilor, nu este pusă pe seama simplei atingeri [prin coborâre] a Pâinii de materiile - vinul şi apa din Potir. Aceasta reise şi din cele ce urmează legate de coborârea Pâinii.) " în care se cufundă Pâinea sfinţită anterior, înălţată şi frântă. Oare există necesitatea amestecării Sfântului Sânge cu Dumnezeiasca Pâine, când Liturghia darurilor mai înainte Sfinţite se săvârşeşte doar pentru sfinţirea Potirului?" Sursa: Ieromonah Petru Pruteanu, LITURGHIA ORTODOXĂ istorie şi actualitate, Editura Sophia, Bucureşti -2008, p. 161.
Conchidem: Grecii considerau pe atunci, că actul coborârii Pâinii Euharistice în Potir nu avea calitatea de a preface prin dizolvare, vinul şi apa în Sf.Sânge; fapt pentru care recurgeau la pregătirea şi sfinţirea Potirului, mai înaintea coborârii Pâinii în Potir

Acum iată răspunsul meu dat mai sus:
ce credeau grecii:
- în sec.11 (p.161 în cartea sf.voastre), ei credeau că simpla scufundare a Sf. Pâini (neîmbibate cu Sf.Sânge) în vinul şi apa din Potir la Lit.Darurilor (LD), nu avea "proprietatea" de a preface apa şi vinul în Sf.Sânge. De aceea, ei sfinţeau mai întâi Potirul, şi mai apoi coborau în Sf.Sânge (de acum) Sf.Trup. Sfinţirea Potirului, fiind pentru ei adevăratul scop al LD.
ACELAŞI lucru îl credea şi Sf.Petru Movilă,
............
Acestea le credeau grecii.
Acum,începând cu sec.17, am luat la cunoştinţă ce specifica Sf.Petru Movilă. El credea, asemenea grecilor din sec.11, că simpla scufundare a Sfintelor, nu avea să prefacă şi conţinutul de vin şi apă al Potirului în Sf. Sânge. Cu diferenţa că el nu mai sfinţea în prealabil Potirul, folosind Sfintele îmbibate deja, şi crezând pe mai departe că prin coborârea Sfintelor în vinul şi apa din Potir, nu avea loc şi prefacerea elementelor de vin şi apă din Potir. Lucru precizat dealtfel în mare şi de Liturghierle noastre.
În urma analizei mai aprofundate a celor pe care ni le-aţi prezentat cu atâta trudă în cartea sfinţiei voastre, nu se cere o revizuire a celor afirmate mai devreme?:
Eu am adus suficiente argumente şi TOATE spun ACELAŞI LUCRU. Că până în sec. 17 toţi ortodocşii considerau că după punerea Sf. Trup în potir, la început neîmbibat, apoi îmbibat cu Sf. Sânge, conţinutul Potirului devine Sf. Sânge. Grecii şi astăzi cred la fel.
, precum şi a:
Problema a apărut artificial în sec. 17 datorită lui Petru Movilă şi doar ruşii şi românii au înghiţit găluşca cu marca "Made in Vatican".
Mai putem noi să spunem sigur acum că:
Este clar că în Potir, după punerea unei părticele de Sf. Trup, mai ales că e îmbibată cu Sf. Sânge, avem tot Sf. Sânge.
Să-mi dea Dumnezeu ce "medicament" ştie El, numai să putem fi împreună, deplin, dincolo!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5362
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: LITURGHIA DARURILOR MAI ÎNAINTE SFINŢITE

Mesaj necititde protosinghel » 08 Apr 2011, 10:37

Îmi cer iertare pt "tonul" poate prea ridicat şi lipsa de promtitudine şi exactitate în răspunsuri. Încerc să o fac acum.

1. Pentru împărtăşirea bolnavilor bizantinii foloseau Sf. Trup înmuiat în Sf. Sânge, pentru că rânduiala de împărtăşire a bolnavilor nu presupunea folosirea şi mai ales binecuvântarea_prin_unirea_cu_ Sf._Trup_a_Potirului.

2. Despre Liturghia Înaintesfinţitelor se spunea invers: nu e nevoie să înmoi Sf. Trup în Sf. Sânge (la Liturghia completă), ci punerea acestuia în Potir la Liturghia Înaintesfinţitelor va transforma imediat conţinutul Potirului în Sf. Sânge, căci pentru asta şi se face această Liturghie. (Amintim că în unele regiuni exista chiar o rugăciune la punerea Sf. Trup în Potir, care făcea trimitere la prefacea conţinutului acestuia în Sf. Sânge chiar prin această acţiune.)

3. Cu timpul însă, s-a considerat că totuşi e mai bine ca la Liturghia completă Sf. Trup să fie măcar puţin (sau poate mai mult) cu Sf. Sânge. Asta înlătura orice îndoială a unora despre prefacerea conţinutului Potirului în Sf. Sânge la Liturghia Înaintesfiţitelor (deşi nu avem mărturii că astfel de îndoieli ar fi existat). Majoritatea Bisericilor Ortodoxe au rămas la această fază şi percepţie.

4. În sec. 17, Petru Movilă a introdus ideea că chiar dacă Sf. Trup este înmuiat în Sf. Sânge şi apoi pus în Potir, conţinutul acestuia nu se preface în Sf. Sânge, ci rămâne un vin binecuvântat. Ideea a fost repede generalizată în Biserica Rusă şi preluată de BOR. De aici avem o nouă rânduială de împărtăşire a clericilor, precum şi interdicţia din Biserica Rusă de a împărtăşi copiii la o astfel de Liturghie.

Dacă nici acum nu am fost clar, atunci îmi dau demisia de profesor. ;)


Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron