Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova

Totul despre Liturghie şi alte teme implicite
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova

Mesaj necititde protosinghel » 20 Apr 2009, 20:43

Chiar azi am văzut pe internet reluarea slujbei pascale de la Moscova săvârşită de patriarhul Moscovei Kirill. Totodată mi-am amintit de slujba la care am slujit şi eu în renumita catedrală patriarhală din Moscova în ianuarie 2005, făcând parte dintr-un mare sobor de arhierei, preoţi şi diaconi, în frunte cu adormitul patriarh Alexei al II-lea. Patriarhul Kirill a făcut unele mici schimbări în cult..., pe care vreau să le descriu şi împreună să le comentăm.
Vreau deci să fac o prezentare a slujbei pascale pe care am văzut-o pe net, făcând trimitere şi la slujba din ianuarie 2005, dar şi la numeroase studii şi cărţi pe care le-am citit şi care au vre-o legătură cu slujba arhierescă. Mă voi referi strict la Liturghie şi întrucât forumul e citit în special de ortodocşi români, mă voi referi la diferenţele dintre ritul liturgic rusesc şi cel românesc.

- Începutul Liturghiei a fost obişnuit. În general, atât patr. Alexei mai înainte, cât şi Kirill acum, slujeşte alături de alţi ierarhi şi aşa se accentuează diferenţa dintre el ca patriarh şi ceilalţi ierarhi (indiferent de rangul lor), care nu sunt pomeniţi nominal niciodată, ci doar patriarhul, iar ceilalţi la modul general.

- La Intrarea Mică totul este obişnuit. Stihul isodicon îl zice arhidiaconul. Tot în acest moment se dau diferite decoraţii clericilor, dacă este cazul. Acum nu s-au dat, ci abia în a doua zi.*

- Tot timpul se cântă troparele şi condacele prevăzute de tipic, fără să se lase nimic. În acest timp clericii citesc Rugăciunea Cântării întreit-sfinte. Înainte de "Domnului să ne rugăm" şi Ecfonisul "Că sfânt..." se zice "Doamne mântuieşte pe cei binecredincioşi" (o singură dată) + "Şi ne auzi pe noi", apoi Ecfonosul fără a fi întrerupt. Nici grecii nu întrerup acest Ecfonis, iar "Doamne mântuieşte pe cei binecredincioşi" ori nu-l zic deloc (şi nici nu cred că e nevoie), ori îl zic după "Sfinte Dumnezeule", înainte de Apostol. Tot înainte de Apostol au fost pomeniţi toţi întâi-stătătorii Bisericilor Autocefale, pt fiecare cântându-se "Mulţi ani trăiască" în altar şi la strană. Prochimenul de la Apostol se zice şi se cântă foarte solemn.

- După Apostol a urmat Evanghelia. La ruşi anume această Evanghelie de la Liturghie (Ioan 1:1-17) se citeşte în mai multe limbi. Anul acesta au citit în 18 limbi (inclusiv româna şi chineza).

- A urmat Ectenia întreită cu Ecfonisul "Ca sub stăpânirea Ta..." şi Heruvicul. E o noutate absolută în Biserica Rusă ca la modul oficial să se lase Ectenia pt catehumeni. Dar aceasta nu se va lăsa tot timpul, ci doar la Liturghiile la care se cântă "Câţi în Hristos v-aţi botezat...", aşa cum prescriu şi vechile rânduieli. În astfel de situaţii, când toţi catehumenii au fost botezaţi (istoric vorbind), chiar că nu ai voie să spui Ectenia şi Rugăciunea pt catehumeni. M-aş bucura să fie o hotărâre oficială ca ele să fie scoase atunci când realmente nu avem vreun catehumen în biserică.

- Cădirea la Heruvic o face unul dintre diaconi. La Intrarea Mare, patriarhul Moscovei îi pomeneşte pe ceilalţi întâistătători, ţinând Sf. Disc în mână. La Potir, alt ierarh îl pomeneşte pe patriarh pe toţi dreptslăvitorii creştini. Cereri populiste nu se spun. Potirul şi Sf. Disc sunt f. mari.

- Mai departe totul obişnuit. Crezul şi "Tatăl nostru" este cântat de întreg poporul care este dirijat de unul dintre diaconi.

- După "Anti-Axionul Praznical" a urmat (şi aşa se face la ei tot timpul) o rânduială specială a Dipticelor spuse de arhidiacon de pe solee, la care sunt pomeniţi iarăşi întâi-stătătorii Bisericilor Autocefale, patriarhul proto-liturghisitor, toţi clericii şi creştinii la modul general "şi toţi cei pe care îi are fiecare în minte; şi toţi şi toate". Strana repetă "Şi pe toţi şi pe toate".

- Pe Sfânta Masă se aduc alte 7 Potire mai mici în care se va împărţi Sf. Trup şi Sf. Sânge din Potirul Mare. Se împărtăşesc clericii, "fiecare în rândul cetei sale": arhiereii, preoţii şi apoi diaconii. Sunt mulţi şi nu se pot împărtăşi toţi odată. La împărtăşirea mirenilor iese însuşi patriarhul, ceilalţi ierarhi şi câţiva preoţi. În catedrală erau vreo 6.000 de oameni. Mai mult de jumătate s-au împărtăşit! Bravo lor!

- Sfârşitul obişnuit.
_______
- Printre altele amintesc că SS Kirill a făcut şi alte mici "reforme" liturgice. A reintrodus "spălarea picioarelor" în Joia Mare şi a slujit în veşmite de alte culori decât se obişnuia în timpul SS Alexei al II-lea. Amintim că culoarea veşmitelor la ruşi e o "regulă sfântă" şi e ţinută cu stricteţe inclusiv pe la sate.
La Paşti în Biserica Rusă şi pe alocuri în Athos, se slujeşte în veşminte roşii. Doar începtul slujbei se face în veşminte albe...
______
* Apropo, cu această ocazie, Episcopul Ilarion Alfeev, a fost ridicat azi la randul de arhiepiscop. La ruşi aceste ranguri sunt personale şi nu ţin de catedra ocupată, cu mici excepţii.

protopsalt
Mesaje: 171
Membru din: 11 Dec 2008, 02:49
Confesiune: ortodox

Re: Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova

Mesaj necititde protopsalt » 21 Apr 2009, 07:28

Acum 3 ani in urma am avut ocazia sa vad o Liturghie patriarhala la Constantinopol, la catedrala Sf Gheorghe. Era o Liturghie in sobor de arhierei, arhiereul protos fiind patriarhul Bartolomeu.

La finalul doxologiei mari de la utrenie, patriarhului, prezent in mijlocul naosului si incadrat, in ordine canonica de catre mitropoliti, i s-a adus coliva in cinstea sfantului zilei pe care a binecuvantat-o cu rugaciunea binecunoscuta.
Singurul arhiereu purtator de mitra de-a lungul intregii slujbe este patriarhul, toti ceilalti arhierei, sunt imbracati in toate odajdiile arhieresti, dar poarta camilafca pe cap.
Toate urarile de pace le face patriarhul, si toate formulele de binecuvantare, tot el. Rugaciunea/binecuvantarea "Doamne, Doamne cauta din cer si vezi" o face tot patriarhul. La "Slava Tie Doamne" patriarhul binecuvinteaza poporul de 3 ori cu crucea
Ectenia intreita se omite, iar ecfonisul "Ca sub stapanirea Ta..." este rostit de primul dintre arhierei dupa patriarh. Cadirea de la Heruvic o face patriarhul doar de pe solee.
Atat discul, cat si potirul sunt luate de catre patriarh. Patriarhului, unul dintre diaconi ii aduce in fata procesiunii cu Darurile, omoforul mare, pe care i-l pune inainte ca patriarhul sa ia discul. La disc pomeneste pe toti intaistatatorii Bisericilor Ortodoxe, si toate rangurile clericale; la potir pomeneste pe ctitorii raposati, pe cei adormiti si "Si pe voi pe toti...". Toate acestea sunt intr-o singura formula si se spune un singur Amin.
Impartasirea o face patriarhul si un preot si un ierarh, din 2 potire separate. Se impartaseste cam jumatate din biserica.
Binecuvantarea finala de la Liturghie o da patriarhul, iar apolisul il face primul dintre preoti, timp in care patriarhul se aseaza in jetul arhieresc si binecuvinteaza poporul cu dicherotricherele.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova

Mesaj necititde protosinghel » 21 Apr 2009, 19:51

Mulţumim pt descriere. Sunt lucruri în general cunoscute.
Şi la Ierusalim, doar arhiereul protos (de obicei patriarhul) poartă mitră; restul camilafcă. Dacă însă sunt mai mulţi întâi-stătători, toţi aceştia poartă mitre, iar arhiereii delegaţi sau mai mici în rang, doar camilafcă. Cândva aşa era şi în Ţările Române. Doar mitropolitul purta mitră la slujbele în sobor, iar ceilalalţi îşi punea mitra (de multe ori fără cruce în vârf) doar în eparhiile lor.

diaconul Daniel
Mesaje: 17
Membru din: 16 Dec 2008, 01:11
Confesiune: ortodox
Localitate: Satu Mare

Re: Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova

Mesaj necititde diaconul Daniel » 05 Mai 2009, 00:50

Ce frumos... cata diversitate! Diversitate in unitate.

eelianos
Mesaje: 88
Membru din: 26 Noi 2008, 12:17
Localitate: Thesalonic, ortodox

Re: Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova

Mesaj necititde eelianos » 23 Iul 2009, 15:55

- A urmat Ectenia întreită cu Ecfonisul "Ca sub stăpânirea Ta..." şi Heruvicul. E o noutate absolută în Biserica Rusă ca la modul oficial să se lase Ectenia pt catehumeni. Dar aceasta nu se va lăsa tot timpul, ci doar la Liturghiile la care se cântă "Câţi în Hristos v-aţi botezat...", aşa cum prescriu şi vechile rânduieli. În astfel de situaţii, când toţi catehumenii au fost botezaţi (istoric vorbind), chiar că nu ai voie să spui Ectenia şi Rugăciunea pt catehumeni. M-aş bucura să fie o hotărâre oficială ca ele să fie scoase atunci când realmente nu avem vreun catehumen în biserică.
catehumenii nu erau si ei impartiti pe cete? adica incepatorii, medii si avansatii, cum ar veni astazi? nu se botezau doar cei avansati, in biserica aflandu-se la momentul "cati in Hristos ..." si catehumeni din cetele inferioare?

eelianos
Mesaje: 88
Membru din: 26 Noi 2008, 12:17
Localitate: Thesalonic, ortodox

Re: Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova

Mesaj necititde eelianos » 23 Iul 2009, 15:57

Atat discul, cat si potirul sunt luate de catre patriarh. Patriarhului, unul dintre diaconi ii aduce in fata procesiunii cu Darurile, omoforul mare, pe care i-l pune inainte ca patriarhul sa ia discul.
mare sau mic?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova

Mesaj necititde protosinghel » 23 Iul 2009, 18:21

Cred că "protopsalt" a vrut să spună: omoforul mic, că cel mare se dă jos înaite de Apostol şi nu se mai pune.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova

Mesaj necititde protosinghel » 24 Iul 2009, 19:05

- A urmat Ectenia întreită cu Ecfonisul "Ca sub stăpânirea Ta..." şi Heruvicul. E o noutate absolută în Biserica Rusă ca la modul oficial să se lase Ectenia pt catehumeni. Dar aceasta nu se va lăsa tot timpul, ci doar la Liturghiile la care se cântă "Câţi în Hristos v-aţi botezat...", aşa cum prescriu şi vechile rânduieli. În astfel de situaţii, când toţi catehumenii au fost botezaţi (istoric vorbind), chiar că nu ai voie să spui Ectenia şi Rugăciunea pt catehumeni. M-aş bucura să fie o hotărâre oficială ca ele să fie scoase atunci când realmente nu avem vreun catehumen în biserică.
catehumenii nu erau si ei impartiti pe cete? adica incepatorii, medii si avansatii, cum ar veni astazi? nu se botezau doar cei avansati, in biserica aflandu-se la momentul "cati in Hristos ..." si catehumeni din cetele inferioare?
Rânduielile la care fac eu referire sunt totuşi mai noi decât sistemul catehumenatului în mai multe trepte. Deja de mai bine de o mie de ani, nu mai există treptele catehumenatului, aşa cum le-aţi descris. De foarte mult timp, dacă cineva se înscria pt Botez înainte de Paşti, el era catehizat în grabă şi botezat la Paştile din acel an, fără să fie amânat pentru alt an, deci nu aveau cum fi nebotezaţi în biserică în ziua de Paşti.
Ca un argument că perioada catehumenatului (şi a catehizării) nu dura foarte mult, serveşte introducerea Cincizecimii ca zi de botez (destul de aproape de Paşti). Înaintea acestei zile nu există nici o zi de ajunare, ceea ce arată că statutul de zi baptismală a apărut mai târziu, chiar dacă un fundament pt aceasta avem chiar în ziua Pogorârii Sf. Duh peste Apostoli.

eelianos
Mesaje: 88
Membru din: 26 Noi 2008, 12:17
Localitate: Thesalonic, ortodox

Re: Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova

Mesaj necititde eelianos » 25 Iul 2009, 11:39

pai, daca initial era intr-un fel si apoi s-a mai schimbat, nu cred ca e bine sa se institutionalizeze schimbarea si sa devina norma. poate unii episcopi revin la catehumenatul batranesc in trepte. daca se decide ca schimbarea de acum "peste 1000 de ani" sa devina norma, atunci cand la un episcop va veni un catehumen cu 10 zile inainte de pasti, adica cu 2 zile inainte de sambata lui lazar, episcopul nu are decat 2 variante:
- ori il catehizeaza in pripa ca sa fie botezat in sambata lui lazar, astfel neincalcand decizia sinodala
- ori amana primirea respectivului la catehizarea pe motiv ca ... nu ar fi vreme in 2 zile, astfel suparandu-L pe Domnul.

nu stiu, poate gresesc.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova

Mesaj necititde protosinghel » 25 Iul 2009, 11:52

Nu greşiţi, ci ironizaţi şi abordaţi problema cu rău-voinţă. Teologia nu poate fi abordată aşa. Tot timpul, regula trebuie să rămână regula, iar excepţia - excepţie.
E un mare păcat să judeci regula după excepţii. În cazul ăsta nu mai avem nevoie de preot la botez şi nici măcar de apă... că doar există excepţii...

eelianos
Mesaje: 88
Membru din: 26 Noi 2008, 12:17
Localitate: Thesalonic, ortodox

Re: Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova

Mesaj necititde eelianos » 25 Iul 2009, 12:09

parinte,

nu va suparati! nu ironizez. pur si simplu nu cred ca e bine ca o noua nevoie a bisericii trebuie sa devina normativa peste o mai veche nevoie a bisericii.
vi se pare ca daca imi exprim opinia, ironizez. of! pai, nu vreau sa va tulbur!
stiti ce m-am gandit? poate ca e mai bine la unele teme/intrebari sa imi spuneti ca nu vi se pare important sa raspundeti si asa nu o sa va mai tulburati. poate citeste cineva de pe forum si imi raspunde acela intr-un fel sau altul.
la cele ce deja sunt scrise in cartea sf. voastre, ati putea sa imi indicati doar titlul cartii si ma duc eu sa caut.
e mai bine asa?

eelianos
Mesaje: 88
Membru din: 26 Noi 2008, 12:17
Localitate: Thesalonic, ortodox

Re: Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova

Mesaj necititde eelianos » 25 Iul 2009, 12:31

Teologia nu poate fi abordată aşa. Tot timpul, regula trebuie să rămână regula, iar excepţia - excepţie.
parinte drag,

asa este. regula e regula si exceptia este exceptie. eu nu despre asta vorbesc, insa. eu vorbesc despre faptul ca biserica nu cred ca o sa dea reguli care sa ii impiedice ei insasi lucrarea duhovniceasca in lume. atata tot!
E un mare păcat să judeci regula după excepţii. În cazul ăsta nu mai avem nevoie de preot la botez şi nici măcar de apă... că doar există excepţii...
asa este! e chiar blasfemie. eu nu cred, insa, ca judec regula dupa exceptii. eu doar cred ca o regula mai veche nu e bine sa se considere exceptie acum. si nici o exceptie mai veche sa devina regula acum.

daca gandim asa, ar trebui sa nu mai cantam "cati in Hristos..." decat atunci cand avem nou botezati la liturghia respectiva.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova

Mesaj necititde protosinghel » 25 Iul 2009, 12:58

daca gandim asa, ar trebui sa nu mai cantam "cati in Hristos..." decat atunci cand avem nou botezati la liturghia respectiva.
Eu sunt deacord să nu mai cântăm..., mai ales că înainte de acest imn citim "rugăciunea cântării celei întreit-sfinte", dar nici un fel de "întrei-sfânt" nu urmează.

Alexandru b17
Mesaje: 120
Membru din: 29 Mai 2010, 18:36
Confesiune: ortodox

Re: Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova

Mesaj necititde Alexandru b17 » 07 Aug 2010, 16:56

Care este diferenta dintre omoforul mic si cel mare? Daca nu e prea mult as dori si ceva poze .Multumesc!

Avatar utilizator
Victor
Mesaje: 187
Membru din: 02 Apr 2008, 19:28
Confesiune: ortodox
Localitate: Bucuresti

Re: Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova

Mesaj necititde Victor » 07 Aug 2010, 17:01

Omoforul purtat de Patriarhul Daniel este Omofor Mare; cel purtat de Ips Laurentiu, este un omofor mic

Imagine

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5376
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova

Mesaj necititde protosinghel » 31 Oct 2011, 18:59

Mitropolitul Ilarion Alfeev: Potirul euharistic la Liturghiile slujite în sobor

Am pus linkul aici pentru că situaţia vizează, la moment, mai mult Biserica Rusă. Românii mai au mult până a-şi pune astfel de probleme.


Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron