Particularităţile Liturghiei patriarhale de la Moscova
Scris: 20 Apr 2009, 20:43
Chiar azi am văzut pe internet reluarea slujbei pascale de la Moscova săvârşită de patriarhul Moscovei Kirill. Totodată mi-am amintit de slujba la care am slujit şi eu în renumita catedrală patriarhală din Moscova în ianuarie 2005, făcând parte dintr-un mare sobor de arhierei, preoţi şi diaconi, în frunte cu adormitul patriarh Alexei al II-lea. Patriarhul Kirill a făcut unele mici schimbări în cult..., pe care vreau să le descriu şi împreună să le comentăm.
Vreau deci să fac o prezentare a slujbei pascale pe care am văzut-o pe net, făcând trimitere şi la slujba din ianuarie 2005, dar şi la numeroase studii şi cărţi pe care le-am citit şi care au vre-o legătură cu slujba arhierescă. Mă voi referi strict la Liturghie şi întrucât forumul e citit în special de ortodocşi români, mă voi referi la diferenţele dintre ritul liturgic rusesc şi cel românesc.
- Începutul Liturghiei a fost obişnuit. În general, atât patr. Alexei mai înainte, cât şi Kirill acum, slujeşte alături de alţi ierarhi şi aşa se accentuează diferenţa dintre el ca patriarh şi ceilalţi ierarhi (indiferent de rangul lor), care nu sunt pomeniţi nominal niciodată, ci doar patriarhul, iar ceilalţi la modul general.
- La Intrarea Mică totul este obişnuit. Stihul isodicon îl zice arhidiaconul. Tot în acest moment se dau diferite decoraţii clericilor, dacă este cazul. Acum nu s-au dat, ci abia în a doua zi.*
- Tot timpul se cântă troparele şi condacele prevăzute de tipic, fără să se lase nimic. În acest timp clericii citesc Rugăciunea Cântării întreit-sfinte. Înainte de "Domnului să ne rugăm" şi Ecfonisul "Că sfânt..." se zice "Doamne mântuieşte pe cei binecredincioşi" (o singură dată) + "Şi ne auzi pe noi", apoi Ecfonosul fără a fi întrerupt. Nici grecii nu întrerup acest Ecfonis, iar "Doamne mântuieşte pe cei binecredincioşi" ori nu-l zic deloc (şi nici nu cred că e nevoie), ori îl zic după "Sfinte Dumnezeule", înainte de Apostol. Tot înainte de Apostol au fost pomeniţi toţi întâi-stătătorii Bisericilor Autocefale, pt fiecare cântându-se "Mulţi ani trăiască" în altar şi la strană. Prochimenul de la Apostol se zice şi se cântă foarte solemn.
- După Apostol a urmat Evanghelia. La ruşi anume această Evanghelie de la Liturghie (Ioan 1:1-17) se citeşte în mai multe limbi. Anul acesta au citit în 18 limbi (inclusiv româna şi chineza).
- A urmat Ectenia întreită cu Ecfonisul "Ca sub stăpânirea Ta..." şi Heruvicul. E o noutate absolută în Biserica Rusă ca la modul oficial să se lase Ectenia pt catehumeni. Dar aceasta nu se va lăsa tot timpul, ci doar la Liturghiile la care se cântă "Câţi în Hristos v-aţi botezat...", aşa cum prescriu şi vechile rânduieli. În astfel de situaţii, când toţi catehumenii au fost botezaţi (istoric vorbind), chiar că nu ai voie să spui Ectenia şi Rugăciunea pt catehumeni. M-aş bucura să fie o hotărâre oficială ca ele să fie scoase atunci când realmente nu avem vreun catehumen în biserică.
- Cădirea la Heruvic o face unul dintre diaconi. La Intrarea Mare, patriarhul Moscovei îi pomeneşte pe ceilalţi întâistătători, ţinând Sf. Disc în mână. La Potir, alt ierarh îl pomeneşte pe patriarh pe toţi dreptslăvitorii creştini. Cereri populiste nu se spun. Potirul şi Sf. Disc sunt f. mari.
- Mai departe totul obişnuit. Crezul şi "Tatăl nostru" este cântat de întreg poporul care este dirijat de unul dintre diaconi.
- După "Anti-Axionul Praznical" a urmat (şi aşa se face la ei tot timpul) o rânduială specială a Dipticelor spuse de arhidiacon de pe solee, la care sunt pomeniţi iarăşi întâi-stătătorii Bisericilor Autocefale, patriarhul proto-liturghisitor, toţi clericii şi creştinii la modul general "şi toţi cei pe care îi are fiecare în minte; şi toţi şi toate". Strana repetă "Şi pe toţi şi pe toate".
- Pe Sfânta Masă se aduc alte 7 Potire mai mici în care se va împărţi Sf. Trup şi Sf. Sânge din Potirul Mare. Se împărtăşesc clericii, "fiecare în rândul cetei sale": arhiereii, preoţii şi apoi diaconii. Sunt mulţi şi nu se pot împărtăşi toţi odată. La împărtăşirea mirenilor iese însuşi patriarhul, ceilalţi ierarhi şi câţiva preoţi. În catedrală erau vreo 6.000 de oameni. Mai mult de jumătate s-au împărtăşit! Bravo lor!
- Sfârşitul obişnuit.
_______
- Printre altele amintesc că SS Kirill a făcut şi alte mici "reforme" liturgice. A reintrodus "spălarea picioarelor" în Joia Mare şi a slujit în veşmite de alte culori decât se obişnuia în timpul SS Alexei al II-lea. Amintim că culoarea veşmitelor la ruşi e o "regulă sfântă" şi e ţinută cu stricteţe inclusiv pe la sate.
La Paşti în Biserica Rusă şi pe alocuri în Athos, se slujeşte în veşminte roşii. Doar începtul slujbei se face în veşminte albe...
______
* Apropo, cu această ocazie, Episcopul Ilarion Alfeev, a fost ridicat azi la randul de arhiepiscop. La ruşi aceste ranguri sunt personale şi nu ţin de catedra ocupată, cu mici excepţii.
Vreau deci să fac o prezentare a slujbei pascale pe care am văzut-o pe net, făcând trimitere şi la slujba din ianuarie 2005, dar şi la numeroase studii şi cărţi pe care le-am citit şi care au vre-o legătură cu slujba arhierescă. Mă voi referi strict la Liturghie şi întrucât forumul e citit în special de ortodocşi români, mă voi referi la diferenţele dintre ritul liturgic rusesc şi cel românesc.
- Începutul Liturghiei a fost obişnuit. În general, atât patr. Alexei mai înainte, cât şi Kirill acum, slujeşte alături de alţi ierarhi şi aşa se accentuează diferenţa dintre el ca patriarh şi ceilalţi ierarhi (indiferent de rangul lor), care nu sunt pomeniţi nominal niciodată, ci doar patriarhul, iar ceilalţi la modul general.
- La Intrarea Mică totul este obişnuit. Stihul isodicon îl zice arhidiaconul. Tot în acest moment se dau diferite decoraţii clericilor, dacă este cazul. Acum nu s-au dat, ci abia în a doua zi.*
- Tot timpul se cântă troparele şi condacele prevăzute de tipic, fără să se lase nimic. În acest timp clericii citesc Rugăciunea Cântării întreit-sfinte. Înainte de "Domnului să ne rugăm" şi Ecfonisul "Că sfânt..." se zice "Doamne mântuieşte pe cei binecredincioşi" (o singură dată) + "Şi ne auzi pe noi", apoi Ecfonosul fără a fi întrerupt. Nici grecii nu întrerup acest Ecfonis, iar "Doamne mântuieşte pe cei binecredincioşi" ori nu-l zic deloc (şi nici nu cred că e nevoie), ori îl zic după "Sfinte Dumnezeule", înainte de Apostol. Tot înainte de Apostol au fost pomeniţi toţi întâi-stătătorii Bisericilor Autocefale, pt fiecare cântându-se "Mulţi ani trăiască" în altar şi la strană. Prochimenul de la Apostol se zice şi se cântă foarte solemn.
- După Apostol a urmat Evanghelia. La ruşi anume această Evanghelie de la Liturghie (Ioan 1:1-17) se citeşte în mai multe limbi. Anul acesta au citit în 18 limbi (inclusiv româna şi chineza).
- A urmat Ectenia întreită cu Ecfonisul "Ca sub stăpânirea Ta..." şi Heruvicul. E o noutate absolută în Biserica Rusă ca la modul oficial să se lase Ectenia pt catehumeni. Dar aceasta nu se va lăsa tot timpul, ci doar la Liturghiile la care se cântă "Câţi în Hristos v-aţi botezat...", aşa cum prescriu şi vechile rânduieli. În astfel de situaţii, când toţi catehumenii au fost botezaţi (istoric vorbind), chiar că nu ai voie să spui Ectenia şi Rugăciunea pt catehumeni. M-aş bucura să fie o hotărâre oficială ca ele să fie scoase atunci când realmente nu avem vreun catehumen în biserică.
- Cădirea la Heruvic o face unul dintre diaconi. La Intrarea Mare, patriarhul Moscovei îi pomeneşte pe ceilalţi întâistătători, ţinând Sf. Disc în mână. La Potir, alt ierarh îl pomeneşte pe patriarh pe toţi dreptslăvitorii creştini. Cereri populiste nu se spun. Potirul şi Sf. Disc sunt f. mari.
- Mai departe totul obişnuit. Crezul şi "Tatăl nostru" este cântat de întreg poporul care este dirijat de unul dintre diaconi.
- După "Anti-Axionul Praznical" a urmat (şi aşa se face la ei tot timpul) o rânduială specială a Dipticelor spuse de arhidiacon de pe solee, la care sunt pomeniţi iarăşi întâi-stătătorii Bisericilor Autocefale, patriarhul proto-liturghisitor, toţi clericii şi creştinii la modul general "şi toţi cei pe care îi are fiecare în minte; şi toţi şi toate". Strana repetă "Şi pe toţi şi pe toate".
- Pe Sfânta Masă se aduc alte 7 Potire mai mici în care se va împărţi Sf. Trup şi Sf. Sânge din Potirul Mare. Se împărtăşesc clericii, "fiecare în rândul cetei sale": arhiereii, preoţii şi apoi diaconii. Sunt mulţi şi nu se pot împărtăşi toţi odată. La împărtăşirea mirenilor iese însuşi patriarhul, ceilalţi ierarhi şi câţiva preoţi. În catedrală erau vreo 6.000 de oameni. Mai mult de jumătate s-au împărtăşit! Bravo lor!
- Sfârşitul obişnuit.
_______
- Printre altele amintesc că SS Kirill a făcut şi alte mici "reforme" liturgice. A reintrodus "spălarea picioarelor" în Joia Mare şi a slujit în veşmite de alte culori decât se obişnuia în timpul SS Alexei al II-lea. Amintim că culoarea veşmitelor la ruşi e o "regulă sfântă" şi e ţinută cu stricteţe inclusiv pe la sate.
La Paşti în Biserica Rusă şi pe alocuri în Athos, se slujeşte în veşminte roşii. Doar începtul slujbei se face în veşminte albe...
______
* Apropo, cu această ocazie, Episcopul Ilarion Alfeev, a fost ridicat azi la randul de arhiepiscop. La ruşi aceste ranguri sunt personale şi nu ţin de catedra ocupată, cu mici excepţii.