Vechile Liturghii
Scris: 08 Mai 2009, 19:52
În cartea mea de Istorie a Liturghiei am scris despre vechile descrieri ale Liturghiei, iar acolo unde a fost cazul, am dat şi textele vechilor Anaforale. Pentru prima dată în româneşte a fost tradus şi publicat textul Anaforalei de pe Papirusul de la Barcelona.
Iată care sunt izvoarele vechi creştine care conţin descrieri sau texte ale Liturghiei primare:
- Didahia (deşi, cel mai probabil, acolo nu e vorba de Anafora) - sec. 1;
- Apologia I a Sf. Mc. Iustin (cap. 67) - sec. II;
- "Testamentul Domini nostru Jesu Christi" - sec. II, după alţii V;
- "Tradiţia Apostolică", a lui Ippolit Romanul - încep. sec. III;
- Papirusul de la Barcelona - încep. sec. IV;
- Evhologhionul lui Serapion de Tmuis - prima jumăt. a sec. IV;
- "Constituţiile Apostolice" - sfârşitul sec. IV.
Întrucât mulţi cercetători pun la îndoilă paternitatea Corpusului Areopgitic, inclusiv descrierea Liturghiei din "Despre ierarhia bisericească" a Sf. Dionisie Areopagitul (sec. I-II), ştiinţa liturgică nu ia în seamă nici aşa-zisa Liturghie a Sf. Dionisie Areopagitul, editată de J.P. Migne în PG, vol. 3, col. 1123-1132. Fiind oarecum marcat de concepţia generală cu privire la această problemă, nici eu nu am tratat acest subiect în cartea mea. Acum însă a apărut şi o traducere românească a acestei Liturghii, pe care o puteţi găsi aici. Textul ei este interesant şi merită a fi studiat. Tocmai asta fac în prezent. Voi încerca să revin cu ceva date despre această Liturghie, pentru că simpla publicare a textului este insuficientă.
Dacă cineva este interesat de această Liturghie sau în general de vechile Liturghii, este binevenit la aceste discuţii.
Iată care sunt izvoarele vechi creştine care conţin descrieri sau texte ale Liturghiei primare:
- Didahia (deşi, cel mai probabil, acolo nu e vorba de Anafora) - sec. 1;
- Apologia I a Sf. Mc. Iustin (cap. 67) - sec. II;
- "Testamentul Domini nostru Jesu Christi" - sec. II, după alţii V;
- "Tradiţia Apostolică", a lui Ippolit Romanul - încep. sec. III;
- Papirusul de la Barcelona - încep. sec. IV;
- Evhologhionul lui Serapion de Tmuis - prima jumăt. a sec. IV;
- "Constituţiile Apostolice" - sfârşitul sec. IV.
Întrucât mulţi cercetători pun la îndoilă paternitatea Corpusului Areopgitic, inclusiv descrierea Liturghiei din "Despre ierarhia bisericească" a Sf. Dionisie Areopagitul (sec. I-II), ştiinţa liturgică nu ia în seamă nici aşa-zisa Liturghie a Sf. Dionisie Areopagitul, editată de J.P. Migne în PG, vol. 3, col. 1123-1132. Fiind oarecum marcat de concepţia generală cu privire la această problemă, nici eu nu am tratat acest subiect în cartea mea. Acum însă a apărut şi o traducere românească a acestei Liturghii, pe care o puteţi găsi aici. Textul ei este interesant şi merită a fi studiat. Tocmai asta fac în prezent. Voi încerca să revin cu ceva date despre această Liturghie, pentru că simpla publicare a textului este insuficientă.
Dacă cineva este interesat de această Liturghie sau în general de vechile Liturghii, este binevenit la aceste discuţii.