Deci nu e de mirare că nici cei mai "tradiţionalişti" teologi şi liturgişti din Răsărit şi Apus nu vorbesc deloc de această Liturghie atunci când e vorba de studiul Liturghiilor primare răsăritene.Este vorba despre o cunoscută reconstrucţie a messei galicane şi nimic mai mult. În volumul cu operele lui Dionisie Areopagitul ea a nimerit din cauza că în Evul Mediu se credea că Dionisie Areopagitul a fost apostolul Parisului. Anume de aici şi atribuirea acestei messe galicane lui.
Ideea cu crucile pe folon (mai multe sau mai puţine) chiar nu am înţeles-o. Modelul feloanelor "polistavrion" era valabil şi pt preoţi şi pt episcopi. Veşmintele episcopului se deosebeau la început doar prin epigonat (bederniţa / paliţa), apoi s-a adăugat omoforul. Doar patriarhii au început să poarte sacos şi mitra, iar generalizarea fenomenului ţine abia de mileniul 2. Deci pentru un ierarh care a dorit să fie consecvent la slujirea acestei Liturghii, era firesc să ia un felon.1 episcopul are felon. Dacă tot faceau ca si in ritul acela paleocrestin, de ce nu au luat preotii un felon cu o cruce? si de ce a luat episcopul acel felon in loc de sacos?
Se presupune că în ritul alexandrin şi cel latin, slujitorul stătea cu faţa către credincioşi, adică cu spatele spre Răsărit, iar în cel antiohian (generalizat în Bizanţ şi nu numai), slujitorul stătea cu spatele spre popor şi cu faţa spre Răsărit. Deci dacă acest episcop ar fi slujit Liturghia după Evhologhionul lui Serapion de Tmuis sau cea din "Tradiţia Apostolică", ar fi fost îndreptăţit să stea ca latinii, dar slujit o Liturghie de tip antiohian, a cam încurcat direcţia. Cred că aţi înţeles că poziţia preotului catolic nu este o inovaţie de după 1054, ci o tradiţie locală veche.2 slujba se face cu fata spre apus (ca si in ritul latin), cand s-a incetatenit ca sa se faca slujbele in BO cu fata catre rasarit?
Acesta a fost momentul cel mai slab cercetat şi "executat" de slujitori, dar revin la punctul 5.3 Darurile nu au fost aduse de la proscomidiar (in find toata slujba s-a facut pe solee) ci din fata unui tetrapod
Cred că din 2 motive:4 de ce nu au folosit Sf Altar?
Aici trebuie să fac mai multe precizări:5 doi diaconi au adus din fata acelui tetrapod un disc si un potir iar doi credinciosi, barbat si femeie, au adus darurile de paine si vin
În speranţa că mă veţi crede pe cuvânt (fără a-mi cere multe explicaţii, pentru că oricum nu am timp să le scriu), trebuie să spun că textul pe care l-aţi redactat nici măcar nu seamănă cu ceea ce era în sec. X. Şi nu mă refer nu mai la Proscomidie, care nici nu exista ca text, ci numai ca gest (fără scoaterea de miride), ci la întreg conţinutul: textul unor formule şi indicaţiile practico-tipiconale dintre texte. La acest capitol aţi făcut o compilaţie care n-a existat şi nici nu putea exista vreodată în Biserică.Acesta este textul Sfintei Liturghii cu diacon de pana in secolul X (compilatie proprie)
Înapoi la “Dumnezeiasca LITURGHIE. Istorie, rânduială şi explicare”
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator