Pagina 2 din 3

Re: Despre Slujba Litiei (în cadrul Privegherii)

Scris: 01 Noi 2011, 10:04
de diacon
Parinte Petru , ( nu stiu daca am nimerit topicul...)

ma puteti lamuri cum sa fac litia corect !
eu am prins a o face in naos la mijlocul bisericii, ies prin usile imparatesti cu felon citesc rugaciunile, dupa acum slobozeste cadesc la tropare, citesc rugaciunea binecuvantarii painilor si fac otpust. Utrenia o fac dimineata.
in facultate nu am prins randuiala litiei si deaaceea la indicatiile unui alt preot am prins a o face cum am descris-o mai sus, cu toate ca unii o fac altfel.

cum ar trebui sa o fac? in liturghier nu sunt multe detalii.

Re: Despre Slujba Litiei (în cadrul Privegherii)

Scris: 12 Noi 2011, 04:49
de protosinghel

Re: Despre Slujba Litiei (în cadrul Privegherii)

Scris: 18 Aug 2012, 18:38
de presviter
trebuie să precizăm că „binecuvântarea pâinilor” nu
poate fi făcută atunci când Vecernia Mare se face separat de Utrenie, dar
nici atunci când Privegherea este foarte scurtă, iar după ea se serveşte cina.7
În acest caz, binecuvântarea pâinilor şi a vinului este lipsită de sens, şi
sfidează chiar logica acestei rânduieli deloc formale sau simbolice
Dacă așa stau lucrurile, în bisericile de mir nu ar mai trebui să se binecuvinteze niciodată pâine și vin, ceea ce, evident, nouă nu ne convine. :shock:
Dar poate că am putea s-o dăm la pace:
1. De când am citit studiul sf. vs. despre Priveghere, nu am mai făcut deloc ”privegheri”, decît în noaptea de Anul Nou (de la ora 21 pînă la ora 0.15), ca să îngădui credincioșilor să vină la Liturghie un pic mai târziu de Sf. Vasile.
2. M-am gîndit însă că ar fi bine să continui să fac Vecernia cu Litie și cu binecuvântarea pâinilor în ajunul praznicelor împărătești (spre a le scoate cumva în evidență), învățîndu-i treptat pe oameni să mănânce înainte de slujbă, la sfârșit să ia pâine cu vin iar apoi să nu mai mănânce nimic pînă după Liturghie.

Re: Despre Slujba Litiei (în cadrul Privegherii)

Scris: 19 Aug 2012, 00:49
de protosinghel
Dacă așa stau lucrurile, în bisericile de mir nu ar mai trebui să se binecuvinteze niciodată pâine și vin, ceea ce, evident, nouă nu ne convine.
De ce? Din cauza pomelnicelor şi a sticlelor de ulei?
De când am citit studiul sf. vs. despre Priveghere, nu am mai făcut deloc ”privegheri”, decît în noaptea de Anul Nou (de la ora 21 pînă la ora 0.15), ca să îngădui credincioșilor să vină la Liturghie un pic mai târziu de Sf. Vasile.
Corect.
M-am gîndit însă că ar fi bine să continui să fac Vecernia cu Litie și cu binecuvântarea pâinilor în ajunul praznicelor împărătești (spre a le scoate cumva în evidență), învățîndu-i treptat pe oameni să mănânce înainte de slujbă, la sfârșit să ia pâine cu vin iar apoi să nu mai mănânce nimic pînă după Liturghie.
Aşa da...

Re: Despre Slujba Litiei (în cadrul Privegherii)

Scris: 19 Aug 2012, 11:07
de presviter
presviter scrie:Dacă așa stau lucrurile, în bisericile de mir nu ar mai trebui să se binecuvinteze niciodată pâine și vin, ceea ce, evident, nouă nu ne convine.
De ce? Din cauza pomelnicelor şi a sticlelor de ulei?
Destui colegi au nevoie și de acestea, dar eu mă refeream la la caracterul foarte popular al acestei Litii cu binecuvîntare.
Credincioșii s-au obișnuit mult cu ea, ar fi neplăcut ca ea să dispară pe motive de nevrednicie. Ar fi ca și cum le-am zice: Dacă vreți Litie, mergeți la mânăstire. Iar acolo știm cum se fac ”privegherile”.

Așa că mai bine ne folosim de ce avem și aprofundăm subiectul.

Re: Despre Slujba Litiei (în cadrul Privegherii)

Scris: 19 Aug 2012, 22:58
de protosinghel
Așa că mai bine ne folosim de ce avem și aprofundăm subiectul.
De acord.

Re: Despre Slujba Litiei (în cadrul Privegherii)

Scris: 27 Dec 2012, 22:57
de catehumen
După Tipic, ea se pune la Utreniile din duminici și cele cu Polieleu de peste săptămână, dacă nu s-a făcut Litie. Deci ca să fie mai clar, atunci când avem Evanghelie la Utrenie, dar nu a fost Litie, o punem, iar dacă a fost Litie, nu o mai repetăm...
1. De ce totuși în Biserica Rusă se pune această rugăciune (”Mântuiește, Doamne, poporul Tău...”) chiar și în aceste cazuri?
2. Este legat cumva acest lucru de transferarea rânduielii ungerii cu ulei după otpustul Utreniei (care include și rugăciunea de la sfârșitul Litiei ”Stăpâne, Mult-Milostive, Doamne...”) în momentul citirii Canoanelor?
2. Ne puteți detaila despre această Litie din cadrul Utreniei?

Re: Despre Slujba Litiei (în cadrul Privegherii)

Scris: 28 Dec 2012, 01:09
de protosinghel
După Tipic, ea se pune la Utreniile din duminici și cele cu Polieleu de peste săptămână, dacă nu s-a făcut Litie. Deci ca să fie mai clar, atunci când avem Evanghelie la Utrenie, dar nu a fost Litie, o punem, iar dacă a fost Litie, nu o mai repetăm...
De ce totuși în Biserica Rusă se pune această rugăciune (”Mântuiește, Doamne, poporul Tău...”) chiar și în aceste cazuri?
Pentru că unii se gândesc că nu-i păcat să repeţi ceva, dar e mare păcat să scoţi. De aceea mai bine repeţi. Acesta este însă un principiu tare simplist şi ritualist.
Este legat cumva acest lucru de transferarea rânduielii ungerii cu ulei după otpustul Utreniei (care include și rugăciunea de la sfârșitul Litiei ”Stăpâne, Mult-Milostive, Doamne...”) în momentul citirii Canoanelor?
Ne puteți detaila despre această Litie din cadrul Utreniei?
Rugăciunea "Stăpâne, Mult-Milostive" nu se pune la Utrenie, ci doar "Mântuieşte, Dumnezeule...". Aceasta poate fi numită o formă presucrată a Litiei (care înseamnă rugăciune insistentă), dar, bineînţeles, fără binecuvântarea pâinilor şi a vinului.
Şi ruşii nu ung cu ulei la sfârşitul Utreniei, ci la începutul Canoanelor. La sfârşitul Utreniei se unge doar zilele Crucii şi la Utrenia Sâmbetei Mari.

Posibil să nu vă fi înţeles corect întrebările Dvstră.

Re: Despre Slujba Litiei (în cadrul Privegherii)

Scris: 28 Dec 2012, 02:49
de catehumen
Posibil să nu vă fi înţeles corect întrebările Dvstră.
Am vrut să zic (presupun) că rușii, transferând rânduiala ungerii cu ulei în timpul Canoanelor, au dus cu sine și rugăciunea ”Stăpâne, Mult-Milostive” (din rânduiala respectivă), pe care au înlocuit-o cu ”Mântuiește, Doamne”.
De aceea am și rugat să ne oferiți mai multe detalii despre Litia din cadrul Utreniei. De când și de unde apare ea aici? De ce această dublare?

Re: Despre Slujba Litiei (în cadrul Privegherii)

Scris: 28 Dec 2012, 11:10
de protosinghel
Am vrut să zic (presupun) că rușii, transferând rânduiala ungerii cu ulei în timpul Canoanelor, au dus cu sine și rugăciunea ”Stăpâne, Mult-Milostive” (din rânduiala respectivă), pe care au înlocuit-o cu ”Mântuiește, Doamne”.
Nu, nu. Rugăciunea "Stăpâne, Mult-Milostive" n-a fost niciodată la mijlocul Utreniei şi nici n-avea cum să fie, pentru că este una de plecare a capetelor şi de regulă are sens de concediere. La jumătate de Utrenie nu poate avea loc vreo concediere.
Esenţa Litiei constă în ivocarea rugăciunilor sfinţilor şi în cântarea repetată a strigătului "Doamne, miluieşte". La Litia Vecerniei aceasta se produce mai extins şi mai fastuos, iar la Litia Utreniei, care se pune doar dacă n-a avut loc cea a Vecerniei, Litia e mai simplă şi doar cu 12 "Doamne, miluieşte".
De aceea am și rugat să ne oferiți mai multe detalii despre Litia din cadrul Utreniei. De când și de unde apare ea aici? De ce această dublare?
În primul rând nu-i dublare. Se pune ori una, ori alta. Asta spune Tipicul. Iar cât priveşte partea istorică, la moment nu ştiu să vă dau un răspuns exact. Am doar nişte presupuneri.

Re: Despre Slujba Litiei (în cadrul Privegherii)

Scris: 28 Dec 2012, 18:57
de catehumen
Puteţi să ne împărtăşiţi şi nouă aceste presupuneri? Sunt şi ele importante.

Re: Despre Slujba Litiei (în cadrul Privegherii)

Scris: 28 Dec 2012, 19:00
de protosinghel
Puteţi să ne împărtăşiţi şi nouă aceste presupuneri? Sunt şi ele importante.
Vor fi importante atunci când le voi putea fundamenta. Şi tot atunci le voi spune...

Vecernia

Scris: 31 Dec 2012, 13:02
de catehumen
De ce la Vecernia Mare se cântă jumătate din Psalmul 33 (până la stihul: ”Bogații au sărăcit și au flămânzit...”)?

Re: Vecernia

Scris: 31 Dec 2012, 15:11
de protosinghel
De ce la Vecernia Mare se cântă jumătate din Psalmul 33 (până la stihul: ”Bogații au sărăcit și au flămânzit...”)?
Nu-i adevărat. Aşa ceva la Vecernia Mare (simplă) nu se cântă. Se cântă la "binecuvântarea pâinilor" şi numai dacă aceasta are loc. Deja versetul la care se opreşte psalmul are, bineînţeles, legătură cu săturarea (mai mult duhovnicească) a celor prezenţi la Priveghere.

Re: Vecernia

Scris: 31 Dec 2012, 15:17
de catehumen
Deja versetul la care se opreşte psalmul are, bineînţeles, legătură cu săturarea (mai mult duhovnicească) a celor prezenţi la Priveghere.
Aveți în vedere că după acest verset se iau pâinea și vinul care au fost binecuvântate, apoi se continuă cu Psalmul până la sfârșit?

Re: Vecernia

Scris: 31 Dec 2012, 15:32
de protosinghel
Aveți în vedere că după acest verset se iau pâinea și vinul care au fost binecuvântate, apoi se continuă cu Psalmul până la sfârșit?
Eu n-am spus aşa ceva. Ba chiar am arătat într-o postare recentă că pâinea şi vinul se iau în timpul citirii Catismei sau chiar a Prologului dintre Vecernie şi Utrenie. Psalmul se întrerupe acolo pentru că el a fost cântat numai de dragul primelor versete, culminând cu "Bogaţii au sărăcit".

Re: Despre Slujba Litiei (în cadrul Privegherii)

Scris: 31 Dec 2012, 17:32
de catehumen
Părinte Petru ce părere aveţi despre afirmaţia preotului Serghei Vaniukov (autorul cărţilor "Богослужебные указания"): "Stăpâne, Mult-Milostive..." de la sfârşitul Litiei este de fapt Otpustul acestei slujbe (ca şi în cazul Pavecerniţei Mari) şi ar trebui rostită cu faţa spre apus (popor)?

Re: Despre Slujba Litiei (în cadrul Privegherii)

Scris: 31 Dec 2012, 20:08
de protosinghel
Părinte Petru ce părere aveţi despre afirmaţia preotului Serghei Vaniukov (autorul cărţilor "Богослужебные указания"): "Stăpâne, Mult-Milostive..." de la sfârşitul Litiei este de fapt Otpustul acestei slujbe (ca şi în cazul Pavecerniţei Mari) şi ar trebui rostită cu faţa spre apus (popor)?
Are dreptate! Şi până la Nikon aşa se făcea în toată Rusia, apoi s-au luat după greci, care pierduse deja vechiul sens.

Re: Despre Slujba Litiei (în cadrul Privegherii)

Scris: 04 Feb 2013, 19:40
de mirstefan
b) după mâncarea pâinii şi vinului binecuvântat să nu se mai mănânce... Altfel acestea nu au vreun rost nici chiar seara. Dimineaţa nici nu mai zic...
Părinte, totuşi, de fiecare dată când se face priveghere în mănăstirile din Athos, am văzut că pâinea şi vinul binecuvântat se dă dimineaţa, după sfârşitul Liturghiei şi după ce s-a luat anafura şi agheazma - nicidecum la sfârşitul Vecerniei, în timpul citirii cuvântului, sau la Utrenie, în timpul citirii Psaltirii - după care se merge la trapeză pentru masă. Cum explicaţi aceasta?

Re: Despre Slujba Litiei (în cadrul Privegherii)

Scris: 04 Feb 2013, 21:42
de protosinghel
de fiecare dată când se face priveghere în mănăstirile din Athos, am văzut că pâinea şi vinul binecuvântat se dă dimineaţa, după sfârşitul Liturghiei şi după ce s-a luat anafura şi agheazma - nicidecum la sfârşitul Vecerniei, în timpul citirii cuvântului, sau la Utrenie, în timpul citirii Psaltirii - după care se merge la trapeză pentru masă. Cum explicaţi aceasta?
Nu de fiecare dată, ci numai o anumită parte a anului. Tipicul prevede ca în perioada când nopţile sunt mai scurte şi privegherile încep mai târziu, pâinea binecuvântată să se dea după Liturghie şi aceasta pentru că momentul la care ar trebui să fie dată se întâmplă după miezul nopţii.
E o prevedere mai târzie, care răstoarnă logica primară a binecuvântării pâinilor şi e ţinută doar dintr-o fidelitate oarbă faţă de Tipic, chiar dacă în realitate Vecernia Mare a Privegherii se termină cu mult înainte de miezul nopţii.
Stând la Athos, am văzut mai ales la Simonos Petras o înţelegere foarte clară a unor lucruri (cum este aceasta cu Litia sau cu ectenia pt catehumeni), dar care nu sunt foarte deschis aplicate tocmai de teama celorlalte mănăstiri. Athosul este laboratorul în care se păstrează cele mai multe relicvii liturgice puse la naftalină...