Pagina 1 din 2

Otpust

Scris: 22 Feb 2010, 20:44
de Adrian
Cat este de importanta pastrarea formei corecte a otpsutului si cat e de necesar sau bine ca la pomenirea sfintilor zilei sa-i mentionam doar pe unul sau doi + "si a celor dimpreuna cu dansii" sau cum am vazut mai nou in cateva locuri, se amintesc cateva zeci de sfinti (preluati din diferite minee si sinaxare - traduceri)?
Considereti de actualitate actualele formule pe care le intalnim in liturghierul romanesc?

Re: Otpust

Scris: 22 Feb 2010, 22:41
de protosinghel
Sunt mai multe întrebări şi voi încerca să răspuns în felul următor:
1. Otpustul (Apolisul) trebuie înţeles ca o formulă de binecuvântare. Aceasta este cerută preotului (prin: "Părinte, binecuvântează"), iar preotul arătând spre "Hristos, Adevăratul Dumnezeul nostru..." şi chemând ca mijlocitori anumiţi Sfinţi, o transmite poporului înainte ca acesta să plece spre casă (εν πολι => apolis = în oraş).
2. Este important ca preotul să spună corect introducerea Apolisului în funcţie de Praznic sau perioada acestuia. De asemenea se ţine seama de ziua liturgică, aşa cum este prevăzut şi în Liturghier.
3. Neapărat se adaugă Sfântul ocrotitor al Bisericii cu cuvintele "ocrotitorul acestui sfânt lăcaş"...
4. Sfinţii zilei se pomenesc doar cei mai importanţi + "şi cei dimpreună cu dânşii /dânsul..."
5. La sfârşitul se adaugă "Drepţii Ioachim şi Ana"
6. Se mai obişnuieşte de a pomeni (chiar spre început) Sfinţii cinstiţi în mod deosebit în acea regiune / ţară
"...iar ce-i mai mult decât aceasta, este osteneală şi durere..." (Ps. 100, parcă).

Liturghierul românesc scrie bine în acest sens...

Re: Otpust

Scris: 24 Feb 2010, 03:33
de IOACHIM
Cat de corect sau gresit este ca in unele locuri sa se inceapa Liturghia fara apolisul utreniei iar intre ele sa se puna acatist, la fel fara nimic, nici introducere - nici sfarsit. Toate curg una dupa alta. Apolisul e cel de la liturghie - singurul. Deci 2 binecuv. - 1 apolis.

Re: Otpust

Scris: 24 Feb 2010, 06:46
de protosinghel
Cat de corect sau gresit este ca in unele locuri sa se inceapa Liturghia fara apolisul utreniei iar intre ele sa se puna acatist, la fel fara nimic, nici introducere - nici sfarsit. Toate curg una dupa alta. Apolisul e cel de la liturghie - singurul. Deci 2 binecuv. - 1 apolis.
Chiar dacă facem Otpust la Utrenie, chiar ea are două binecuvântări şi un singur Otpust, nu-i aşa? ;)
Otpust înseamnă nu doar sfârşitul unei slujbe, ci şi dreptul de a ieşi din biserică: fie că toate slujbele s-au încheiat, fie că se face o pauză. Deci nu-i o problemă dacă în acest caz Utrenia nu are Otpust. Problema e că aceasta se face din motive de grabă şi uneori chiar lipsă de evlavie...

Re: Otpust

Scris: 24 Feb 2010, 13:18
de IOACHIM
Cat de corect sau gresit este ca in unele locuri sa se inceapa Liturghia fara apolisul utreniei iar intre ele sa se puna acatist, la fel fara nimic, nici introducere - nici sfarsit. Toate curg una dupa alta. Apolisul e cel de la liturghie - singurul. Deci 2 binecuv. - 1 apolis.
Chiar dacă facem Otpust la Utrenie, chiar ea are două binecuvântări şi un singur Otpust, nu-i aşa? ;)
Otpust înseamnă nu doar sfârşitul unei slujbe, ci şi dreptul de a ieşi din biserică: fie că toate slujbele s-au încheiat, fie că se face o pauză. Deci nu-i o problemă dacă în acest caz Utrenia nu are Otpust. Problema e că aceasta se face din motive de grabă şi uneori chiar lipsă de evlavie...
Deci... cat de corect sau cat de gresit este? Cum ar trebui sa fie de fapt? Ori-ori! Cu graba aveti maaare dreptate! Dar e fireasca impletirea utreniei cu acatistul sau, am vazut in alte parti, Canul de poc. catre Mantuitorul? Dupa aia urmeaza, evident, pomelnice la greu (si dureaza toata treaba vreo juma` de ora)!!!
Da, mi-a placut faza cu 2 binecuv. la utrenie... ;)
Ca tot veni vb. de graba, iarasi - cat de normal este sa nu mai pui apropape deloc (decat f. rar, la slujbe in sobor sau praznice imp.)Ect. celor chemati si ect. pt. cei adormiti. Sau , eventual dupa Ect. adorm. se sare direct la Heruvic.

Re: Otpust

Scris: 25 Feb 2010, 09:58
de protosinghel
e fireasca impletirea utreniei cu acatistul
Utrenia împletită cu Acatistul este un lucru cât se poate de firesc şi poate singurul cu adevărat autentic. Dar Acatistul după Utrenie e o chestie mai noută, dar totuşi suficient de veche în BOR. Aceste se făcea imediat după Ceasul I, de aceea şi astăzi Ceasul I se termină cu "Apărătoarei Doamne...", pt că era preferat Acatisul Buneivestiri.
sau, am vazut in alte parti, Canul de poc. catre Mantuitorul?
Acesta nu e compatibil mai ales cu ziua de duminică sau sărbătoare. Sau poate că şi ar fi, dacă toată Biserica s-ar împărtăşi în ziua aceea...
Dupa aia urmeaza, evident, pomelnice la greu (si dureaza toata treaba vreo juma` de ora)!!!
Aşa-i în vreme de criză... Eşti gata la orice!
Ca tot veni vb. de graba, iarasi - cat de normal este sa nu mai pui apropape deloc (decat f. rar, la slujbe in sobor sau praznice imp.)Ect. celor chemati si ect. pt. cei adormiti. Sau , eventual dupa Ect. adorm. se sare direct la Heruvic.
Astea deja ţin de alt subiect. Vă rog să puneţi întrebările fiecare la locul ei...

Re: Otpust

Scris: 06 Apr 2010, 15:02
de florin
In aceasta saptamana, luminata, dupa Vecernie se mai face inca o data randuiala Ceasurilor Pastelui. La final apare " Pentru rugaciunile sf. parintilor nostri...", care reprezinta finalul slujbei, si imediat Doamne miluieste... Parinte binecuvinteaza.... Apar deci doua incheieri ale aceleasi slujbe. Care este explicatia?

Re: Otpust

Scris: 06 Apr 2010, 17:58
de Pr Haralambie
florin scrie :
In aceasta saptamana, luminata, dupa Vecernie se mai face inca o data randuiala Ceasurilor Pastelui.
in locul pavecernitei mici !
florin scrie :
Pentru rugaciunile sf. parintilor nostri...", care reprezinta finalul slujbei,
nu finalul ci ecfonisul !
florin scrie :
imediat Doamne miluieste... Parinte binecuvinteaza....
acum otpustul

Re: Otpust

Scris: 13 Apr 2010, 07:17
de protopsalt
Am sesizat, in anumite ocazii, mai ales la mari praznice, ca otpustul se face intr-o varianta redusa " (...) Hristos, adevaratul nostru Dumnezeu, pentru rugaciunile Preacuratei Maicii Sale si pentru rugaciunile tuturor sfintilor..." inclusiv la Liturghie, fara pomenirea autorului formularului liturgic urmat atunci. Este corect? Fiind vorba de traditii locale, cum se face otpustul in traditia ruseasca?

Re: Otpust

Scris: 13 Apr 2010, 12:16
de protosinghel
În tradiţia rusă Otpustul se face exact ca la români (defapt invers), numai că nu se pomenesc atâţia Sfinţi locali, aşa cum a apărut obiceiul mai nou la români.

Intrebari despre Otpust

Scris: 06 Sep 2010, 08:00
de Alexandru b17
Sarut mana parinte! As vrea sa va intreb cum este corect:

Slava...Si acum...Doamne miluieste (de 3 ori) 1) parinte binecuvinteaza 2)preacucernice/ preacuvioase parinte binecuvinteaza 3)intr-u numele Domnului parinte binecuvinteaza 4)intr-u numele Domnului preacucernice/ preacuvioase parinte binecuvinteaza

Re: Intrebari despre Otpust

Scris: 06 Sep 2010, 17:57
de protopsalt
Cea mai buna varianta ar fi "intru numele Domnului, binecuvinteaza, parinte". Complicatii de genul "preacuvioase"/"preacucernice" sunt deja exagerari la otpust. Grecii spun simplu "sfintite stapane binecuvinteaza".

Re: Intrebari despre Otpust

Scris: 06 Sep 2010, 20:18
de protosinghel
Sarut mana parinte! As vrea sa va intreb cum este corect:
Slava...Si acum...Doamne miluieste (de 3 ori), Parinte binecuvinteaza
Da, asta este varianta corectă.
Formula "Întru numele Domnului..." în faţă, aceasta se pune doar după rugăciunea "Cel ce în toate vremea..." la Ceasuri, Miezonoptică, Pavecerniţă şi înainte de Hexapsalm. La Otpustul obişnuit această formulă nu se pune, ci aşa cum aţi indicat la prima variantă.
preacucernice/ preacuvioase parinte binecuvinteaza
Interesant că Sf. Siluan sau Serafim au fost cuvioşi, iar arhimandriţii noştri de 150 de kg sunt prea-cuvioşi. De preacucernici nici nu mai zic. Deci toate astea sunt inutile.

Re: Otpust

Scris: 20 Dec 2010, 18:54
de Alexandru b17
Parinte Petru, ce parere aveti de formula: "Pentru rugaciunile tuturor Sfintilor Parintilor nostri, 1) Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu/ 2) Dumnezeul nostru miluieste-ne si ne mantuieste pe noi!
Cum ar fi corect 1) sau 2)?
Formula trebuie insotita de o binecuvantare cu crucea/ cu mana sau nu?

Re: Otpust

Scris: 20 Dec 2010, 22:58
de protosinghel
Aşa este corect: Δι´ εὐχῶν τῶν Ἁγίων Πατέρων ἡμῶν, Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ὁ Θεός, ἐλέησον καὶ σῶσον ἡμᾶς = Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoare, Dumnezeule, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi.

În timpul rostirii acestor cuvinte nu se face nici un gest, ci preotul întorcându-se spre Răsărit, spune aceste cuvinte, eventual făcându-şi cruce (şi, de ce nu, pornind telefonul mobil, dacă l-a avut închis :D ).

Re: Otpust

Scris: 27 Ian 2011, 23:32
de IOACHIM
da... si facand plecaciune catre icoana Mantuitorului!

Cat despre telefonu` mobil.... probabil ultimu` model de iPhone! :lol:

Re: Otpust

Scris: 17 Mai 2011, 13:24
de Mugurel
Binecuvantati parinte!
Legat de otpust, cum se face in perioada penticostarului, exceptand Saptamana Luminata?

preot: Slava tie Hristoase Dumnezeul nostru, slava Tie!
strana: Hristos a înviat din morti cu moartea pe moarte calcand si celor din morminte viata daruindu-le,Doamne miluieste, Doamne miluieste, parinte binecuvinteaza!
preot: cel ce a inviat din morti, Hriostos......
strana: Amin!
Preot: pentru rugaciunile sfintilor........ SAU: Hristos a Inviat! (de 3 ori) strana: Adevarat a inviat! preot: Si ne-a daruit noua viata vesnica, inchinamu-ne sfintei invieri lui celei de a treia zi! ????????
Preotul mai iese cu lumanarea si crucea in mana la otpust?

Multumesc, si iertati pt astfel de intrebari intrebari.

Re: Otpust

Scris: 17 Mai 2011, 20:38
de protosinghel
Eu cred că după Săptămâna Luminată ar trebui să facem Otpustul obişnuit (fără "Hristos a înviat din morţi...") şi abia după "Amin" să-i salutăm pe credincioşi cu "Hristos a înviat" şi celelalte.

Re: Otpust

Scris: 09 Iul 2011, 00:30
de catehumen
Aşa este corect: Δι´ εὐχῶν τῶν Ἁγίων Πατέρων ἡμῶν, Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ὁ Θεός, ἐλέησον καὶ σῶσον ἡμᾶς = Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoare, Dumnezeule, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi.
La unele biserici am auzit că se mai spune şi "Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri şi ale Stăpînului nostru, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, miluieşte-ne pe noi". Stăpînul se are în vedere, probabil, episcopul locului.
Este corectă această formulă de rugăciune?
Chiar dacă ar fi îngăduită ca tradiţie locală în Biserica Rusă, totuşi ea poate fi spusă doar în catedralele chiriarhale sau şi în celelalte biserici?

Re: Otpust

Scris: 09 Iul 2011, 09:24
de protosinghel
Problema e că "Sfinţii Părinţii noştri" nu sunt Sfinţii din Sinaxar, ci Părinţii din pustie, din mănăstiri şi toţi care vieţuiesc în contemplaţie şi rugăciune neîncetată, dar în primul rând tot episcopatul ortodox! Lucrul ăsta nu se prea ştie, dar asta e... În Grecia şi mai ales în Athos, şi astăzi i se zice stareţului "sfânt părinte", bineînţeles fiind încă în viaţă. Deci, nu ar fi nici o greşeală de a adăuga aici şi pe episcopul locului. Eu însă prefer varianta fără invocarea rugăciunilor episcopului.