Utrenia

Tot ce nu este legat de Liturghie şi Sfintele Taine
florin
Mesaje: 27
Membru din: 07 Mar 2010, 21:35
Confesiune: ortodox

Utrenia

Mesaj necititde florin » 09 Mar 2010, 14:01

Daca avem in timpul saptamanii un Sfant care are slujba cu Polieleu la Troparele de la Dumnezeu este Domnul, la Si acum.... se pune Troparul Nascatoarei Invierii sau al zilei saptamanale respective?
Iar la sfarsitul Doxologiei se canta numai Troparul respectivului Sfant sau si Slava... Si acum.... a Nascatoarei (a zilei saptamanale sau a Invierii)?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5333
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Utrenia

Mesaj necititde protosinghel » 09 Mar 2010, 23:35

În acest caz, când este un Sfânt cu Polieleu, atât la Vecernie, cât şi în ambele momente ale Utreniei, se pune Troparul Născătoarei-Învierii şi nu cel al zilei.

florin
Mesaje: 27
Membru din: 07 Mar 2010, 21:35
Confesiune: ortodox

Re: Utrenia

Mesaj necititde florin » 11 Mar 2010, 16:07

Dar Tipicul spune totusi ca in acest caz se canta al zilei saptamanale respective :?:
Tipic bisericesc, EIBMBOR, Bucuresti, 1976, pag. 52, Cap. b) Randuiala Utreniei sarbatorilor din cursul saptamanii (praznice si sfinti)

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5333
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Utrenia

Mesaj necititde protosinghel » 11 Mar 2010, 22:04

E o greşeală în acest Tipic.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Utrenia

Mesaj necititde presviter » 20 Ian 2011, 22:55

Părinte Petru,

spuneţi-mi vă rog dacă slujba împărătească de la începutul Utreniei se poate omite în bisericile de mir ?
Adică dacă se poate începe de la Slavă Sfintei...?

Vă mulţumesc
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5333
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Utrenia

Mesaj necititde protosinghel » 21 Ian 2011, 07:29

spuneţi-mi vă rog dacă slujba împărătească de la începutul Utreniei se poate omite în bisericile de mir ?
Nu se poate, ci trebuie. Numai să nu aveţi turnători prin biserică, care să dea peste vreun consilier prost pe la Centrul Eparhial.
Adică dacă se poate începe de la Slavă Sfintei...?
Da, exact. Numai că dacă nu a fost Miezonoptica, ar trebui puse rugăciunile începătoare şi în timpul lor o mică cădire pregătitoare. Iar dacă a fost Miezonoptica, aşa cum e la mănăstire, pentru a nu suprima cădirea, sunt de părerea că se poate cânta "Hristos a înviat" tot anul, cu excepţia Postului Mare, când se poate cânta altceva. Uneori chiar aşa fac. Apropo de ceea ce spuneaţi despre Ceasuri, cred că "Hristos a înviat" cântat în zorii fiecărei zile este în acord perfect cu momentul de care tb să ne amintim atunci, nu?

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Utrenia

Mesaj necititde presviter » 21 Ian 2011, 10:04

ar trebui puse rugăciunile începătoare şi în timpul lor o mică cădire pregătitoare.
Pt. rugăciunile începătoare se mai dă binecuvîntarea mică ?

Nu se poate începe fără cădire, ca la Vecernie, urmînd să cădim prima oară la Binecuvîntările Învierii ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5333
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Utrenia

Mesaj necititde protosinghel » 22 Ian 2011, 20:00

ar trebui puse rugăciunile începătoare şi în timpul lor o mică cădire pregătitoare.
Pt. rugăciunile începătoare se mai dă binecuvîntarea mică ?
Nu. Se începe cu "Slavă Sfintei..." şi se spun rar rugăciunile începătoare şi se cădeşte doar altarul, iar după "Că a Ta este Împărăţia..." se spune "Slavă întru cei de sus..." şi cei 6 psalmi.
Nu se poate începe fără cădire, ca la Vecernie, urmînd să cădim prima oară la Binecuvîntările Învierii ?
Nu cred că ar fi un păcat, dar preferabil aşa cum am descris mai sus. Părerea mea!

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Utrenia

Mesaj necititde presviter » 24 Ian 2011, 15:21

Părinte, vă rog să-mi spuneţi ce credeţi despre următorul pasaj scris de Juan Mateos în Celebrarea Cuvîntului în Liturghia Bizantină:
Trisaghionul de la finalul Doxologiei Mari, care nu aparţine acestei cântări, nu este altceva decît vechiul imn al intrării în Liturghie, atunci când aceasta era unită cu Utrenia, tot aşa cum Trisaghionul indică începutul Liturghiei atunci când este unită cu Vecernia. P. 130
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5333
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Utrenia

Mesaj necititde protosinghel » 24 Ian 2011, 17:32

Părinte, vă rog să-mi spuneţi ce credeţi despre următorul pasaj scris de Juan Mateos în Celebrarea Cuvîntului în Liturghia Bizantină:
Trisaghionul de la finalul Doxologiei Mari, care nu aparţine acestei cântări, nu este altceva decît vechiul imn al intrării în Liturghie, atunci când aceasta era unită cu Utrenia, tot aşa cum Trisaghionul indică începutul Liturghiei atunci când este unită cu Vecernia. P. 130
Nu prea sunt deacord cu IPOTEZA lui Mateos şi iată de ce:

1. În cazul unirii Vecerniei cu Liturghia totul este adevărat şi, cel mai important, totul a şi rămas aşa. Nu şi la o eventuală unire a Utreniei cu Liturghia, despre care Mateos, aşa cum mi se pare mie, a gândit pornind de la practica actuală a unora, neglijând, după părerea mea, unele aspecte importante de ordin istoric.

2. Între Utrenie şi Trisaghionul Liturghiei mai sunt 2 elemente importante:
a) Ceasurile 1,3 (eventual şi 6, dacă ignorăm ora la care acesta tb citit)
b) Antifoanele şi Intrarea Mică a Liturghiei (Enarxa).

3. Este foarte important de ştiut că Ceasurile sunt foarte vechi şi nu prea se săreau, iar Enarxa Liturghiei s-a dezvoltat înainte de generalitarea Doxologiei cântată cu Trisaghion. Spun asta pt că în tradiţia bizantină Doxologia Mare cântată (aşa cum apare acum) se punea doar în Sâmbăta Mare, iar în rest se citea Doxologia obişnuită (fără Trisaghion). Deci în sec. 13 când se generalizează Doxologia cântată, Liturghia nu mai începea cu Trisaghionul, iar singura dată când aceasta se cânta este Sâmbăta Mare, când Liturghia se uneşte cu Vecernia.

4. Un alt element important care ne dă de gândit este faptul că începând de prin sec. 12-13, de când avem informaţii mai concrete despre Proscomidie, peste tot se spune că aceasta era făcută la Ceasuri şi niciodată nu se spune că s-ar fi săvârşit la Utrenie, aşa cum se face în prezent în cazul unirii Utreniei cu Liturghia. Şi eu nu spun că ar fi interzis de a se face Proscomidia la Utrenie, ci analizez istoria acestor elemente.

5. Trisaghionul la sfârşitul Utreniei este mai degrabă o reminiscenţă a vechilor Antifoane din "asmatike akolouthia", conform căreia şi la Vecernie avea Trisaghion cântat şi chiar "Unule născut".

P.S. Sunt oarecum dezamăgit de concluziile lui Juan Mateos, dar trebuie totuşi să mai documentez pt a spune ceva mai sigur. Cele de mai sus pornesc de la nişte observaţii de moment.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Utrenia

Mesaj necititde presviter » 24 Ian 2011, 21:30

2. Între Utrenie şi Trisaghionul Liturghiei mai sunt 2 elemente importante:
a) Ceasurile 1,3 (eventual şi 6, dacă ignorăm ora la care acesta tb citit)
b) Antifoanele şi Intrarea Mică a Liturghiei (Enarxa).
Ceasurile sunt foarte vechi şi nu prea se săreau
În altă parte aţi spus totuşi că:
Cel puţin în sec. IX bizantinii nu puneau în parohii (şi chiar în mănăstiri de la Paşti până la Cincizecime Ceasurile), ci doar Vecernia, Utrenia şi Liturghia.
poate că din parohii provine modelul unirii Liturghiei cu Utrenia ?

Iar atunci când se făcea priveghere de toată noaptea, se mai puneau şi ceasurile, sau se trecea direct la Liturghie ?

Iar în privinţa Intrării Mici, oare nu este deja o Intrare Mică la Doxologia din duminici,
când preotul aduce pe Sfînta Masă Evanghelia care a fost la închinat ?

Mă mai gîndesc şi la faptul că Doxologia (Gloria) din Liturghia Romană se află încă din sec. V
înainte de citirea Apostolului.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5333
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Utrenia

Mesaj necititde protosinghel » 26 Ian 2011, 13:41

1. Ştiam că veţi încerca să mă combateţi cu textele mele, numai că nu aţi reuşit. ;) Fiţi atent la fiecare cuvât şi virgulă scrisă de mine. Eu nu mă joc cu informaţiile... Eu am scris, aşa cum ne prezintă istoria Cultului, că Ceasurile nu se punea doar la Sărbători şi în Cicizecime, şi că asta era prevederea Tipicului Constantinopolitan. Dar de prin sec. 13 acesta a intrat în desuetudine.
2. Rânduiala aducerii Evangheliei la sfârşitul Doxologiei este un obicei românesc şi nu are nimic cu istoria cultului. Totul se face din motive practice, ca mai multă lume să se închine la Evanghelie. Mai bine le-ar da mai des Sfânta Împărtăşanie, decât numai icoane şi evanghelii pt sărutat. E bine şi asta, numai că am ajuns doar să sărutăm coperţile Evangheliei, dar să nu mai ştim ce scrie acolo... (Iertată să-mi fie paranteza).
3. Liturghia romană a păstrat unele elemente, care în Răsărit nu mai există în forma iniţială. Deci şi în Răsărit, până prin sec. 9 (aproape) se începea Liturghia cu "Sfinte Dumnezeule", care poate fi numit şi Doxologie sau Glorie. Să nu uităm că Sf. Vasile cel Mare (în tratatul despre Sf. Duh) numeşte Doxologie cuvintele "Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh", or această "Doxologie" o avem de zeci de ori în slujbă.

Eu cred că argumentele mele spun ceva mai mult...

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 576
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Utrenia

Mesaj necititde presviter » 26 Ian 2011, 16:01

Ştiam că veţi încerca să mă combateţi cu textele mele
Părinte, de ce o luaţi drept combatere ? Am pus şi eu cîteva întrebări, ca să înţeleg legătura dintre diferite afirmaţii.

Am înţeles că nu sunteţi de acord cu ipoteza lui Mateos, mă gîndeam doar că ea s-ar fi aplicat excepţional în unele situaţii, (în primul mileniu), aşa cum excepţională este şi unirea Liturghiei cu Vecernia (maxim 5 ori pe an).
Rânduiala aducerii Evangheliei la sfârşitul Doxologiei este un obicei românesc şi nu are nimic cu istoria cultului.
Asta nu ştiam pînă acum; am văzut că în Grecia preotul a lăsat Evanghelia la închinat pînă la sfîrşitul Liturghiei. Desigur că era Evanghelia de rezervă, cea principală era în altar.

Aş mai avea o întrebare, legată de altă afirmaţie din Utrenia Bizantină a lui Mateos:

Ecteniile nu-şi găsesc locul în cadrul Utreniei decît în cazul în care nu se săvîrşeşte Liturghia.
Dacă Liturghia urmează după Utrenie, ecteniile trebuie rostite la Liturghie.
p.44

ce părere aveţi ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5333
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Utrenia

Mesaj necititde protosinghel » 16 Feb 2011, 18:56

am văzut că în Grecia preotul a lăsat Evanghelia la închinat pînă la sfîrşitul Liturghiei. Desigur că era Evanghelia de rezervă, cea principală era în altar.
Prostie fără margini. Dar la greci astea încă sunt floricele. Au ei şi mai ceva...
Aş mai avea o întrebare, legată de altă afirmaţie din Utrenia Bizantină a lui Mateos:
Ecteniile nu-şi găsesc locul în cadrul Utreniei decît în cazul în care nu se săvîrşeşte Liturghia.
Dacă Liturghia urmează după Utrenie, ecteniile trebuie rostite la Liturghie.
p.44
ce părere aveţi ?
Se poate spune şi da, şi nu. Voi mai studia domeniul. Nu e atât de simplu. Eventual îmi mai amintiţi...

curiosdincaleafara
Mesaje: 3
Membru din: 19 Oct 2010, 19:31
Confesiune: ortodox

Re: Utrenia

Mesaj necititde curiosdincaleafara » 06 Iun 2011, 11:43

Hristos S-a inaltat!
Parinte, ma iertati ca va rapesc timpul pretios, dar am o nelamurire:
- cum se face inceputul utreniei din duminicile de peste an (afara de postul mare si afara de perioada de la Pasti la Inaltare) in caz ca nu s-a facut miezonoptica? Mai exact: se pun rugaciunile incepatoare, Slava...Si acum..., Doamne miluieste (12ori), veniti sa ne inchinam, psalmii imparatesti ..etc ? sau direct cu Veniti sa ne inchinam... ?
Punerea rugaciunilor incepatoare in caz ca nu s-a facut Miezonoptica este mentionata intr-o nota, in Catavasier(Ohtoihul Mic), dar nu se regaseste in Ceaslov sau Liturghier, Tipic bisericesc(EIMBOR) ...(decat ceva cu privire la Vecernie cand nu se face Ceasul IX).
Personal, as opta pentru prima varianta(cu rugaciunile incepatoare), facand analogie cu cazul vecerniei fara ceasul IX , dar nu vreau sa gresesc, de aceea apelez la sfatul sfintiei voastre.
Va multumesc!

catehumen
Mesaje: 72
Membru din: 26 Iun 2011, 23:36
Confesiune: ortodox

Re: Utrenia

Mesaj necititde catehumen » 06 Iul 2011, 23:08

Dacă în zi de rînd după Vecernie urmează imediat Utrenia, începînd cu "Binecuvîntat este Dumnezeul nostru..." (adică se doreşte a se pune şi prologul), atunci este necesar de a încheia Vecernia cu otpust? Sau în situaţia dată această trecere de la o slujbă la alta se face în alt mod?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5333
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Utrenia

Mesaj necititde protosinghel » 10 Iul 2011, 22:50

Dacă în zi de rînd după Vecernie urmează imediat Utrenia, începînd cu "Binecuvîntat este Dumnezeul nostru..." (adică se doreşte a se pune şi prologul), atunci este necesar de a încheia Vecernia cu otpust? Sau în situaţia dată această trecere de la o slujbă la alta se face în alt mod?
Eu nu sunt deacord cu săvârşirea Utreniei seara, mai ales în zilele de rând, de aceea nu vreau să "validez" nici un mod unire a ei cu Vecernia.
Iar dacă şi se face, de ce mă rog să se pună acelor Prolog inutil. Eu nu l-aş pune nici dimineaţa şi, uneori, chiar nici nu-l pun. Dar depinde unde slujesc şi cu cine...

catehumen
Mesaje: 72
Membru din: 26 Iun 2011, 23:36
Confesiune: ortodox

Re: Utrenia

Mesaj necititde catehumen » 10 Iul 2011, 23:06

Dacă în zi de rînd după Vecernie urmează imediat Utrenia, începînd cu "Binecuvîntat este Dumnezeul nostru..." (adică se doreşte a se pune şi prologul), atunci este necesar de a încheia Vecernia cu otpust? Sau în situaţia dată această trecere de la o slujbă la alta se face în alt mod?
Eu nu sunt deacord cu săvârşirea Utreniei seara, mai ales în zilele de rând, de aceea nu vreau să "validez" nici un mod unire a ei cu Vecernia.
Iar dacă şi se face, de ce mă rog să se pună acelor Prolog inutil. Eu nu l-aş pune nici dimineaţa şi, uneori, chiar nici nu-l pun. Dar depinde unde slujesc şi cu cine...
Problema nu constă în acest Prolog, ci dacă în astfel de situaţii (cînd se unesc 2 slujbe) ar trebui ca ultima slujbă să fie încheiată cu otpust.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5333
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Utrenia

Mesaj necititde protosinghel » 10 Iul 2011, 23:10

Vecernia (= "slujbă de seară") trebuie să se încheie cu Otpust, iar Utrenia (="slujbă de dimineaţă"), trebuie să se înceapă dimineaţa cu binecuvântare!

catalinconstantin
Mesaje: 146
Membru din: 06 Mar 2011, 16:14
Confesiune: ortodox

Re: Utrenia

Mesaj necititde catalinconstantin » 28 Aug 2011, 14:54

Daca psalmii imparatesti se citeau pentru imparati, acum cand avem un presedinte mai este valabila aceasta practica?
Adica se pot sari acesti psalmi de la inceputul Utreniei?


Înapoi la “Laudele bisericeşti. Istorie şi rânduială”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 4 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron