Utrenia

Tot ce nu este legat de Liturghie şi Sfintele Taine
Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5374
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Utrenia

Mesaj necititde protosinghel » 29 Aug 2011, 01:55

Daca psalmii imparatesti se citeau pentru imparati, acum cand avem un presedinte mai este valabila aceasta practica?
Psalmii se citeau nu pt că exista monarhia, ci doar atunci când împăratul venea la slujbă sau mănăstirea era o ctitorie împărătească. Mai târziu au rămas ca moment practic pt cădirea de la începutul Utreniei.
Adica se pot sari acesti psalmi de la inceputul Utreniei?
Nu se poate, ci trebuie!

catalinconstantin
Mesaje: 149
Membru din: 06 Mar 2011, 16:14
Confesiune: ortodox

Re: Utrenia

Mesaj necititde catalinconstantin » 07 Sep 2011, 19:01

Va multumesc prea cuvioase.

nicolae claudiu
Mesaje: 37
Membru din: 27 Feb 2010, 12:43
Confesiune: ortodox

Re: Utrenia

Mesaj necititde nicolae claudiu » 14 Dec 2011, 21:37

Vecernia (= "slujbă de seară") trebuie să se încheie cu Otpust, iar Utrenia (="slujbă de dimineaţă"), trebuie să se înceapă dimineaţa cu binecuvântare!
Iar daca urmeaza Sf.Liturghie,se mai face otpust la utrenie sau se incepe direct,cum vedem mai in toate bisericile de mir?

niceta
Mesaje: 42
Membru din: 10 Oct 2011, 10:20
Confesiune: ortodox
Preocupări: Liturgică, IBOR, IBU, Patrologie
Localitate: Cluj-Napoca

Re: Utrenia

Mesaj necititde niceta » 16 Dec 2011, 11:30

În duminici și sărbători înainte de Liturghie se face Utrenia, care este slujba de dimineață prin excelență. Ar trebui să se sfârșească mereu Utrenia cu cele 2 ectenii și cu otpustul și apoi să înceapă Sfânta Liturghie. În a doua ectenie ( a cererilor ), de la Utrenie se precizează clar: „Să plinim rugăciunea noastră cea de dimineață Domnului”. De aceea eu cred că ar fi bine și corect să se pună la Utrenie și aceste ectenii dar și Otpust, Utrenia fiind slujba prin care sfârșim rugăciunea cea de dimineață. Explicația unora că aceste ectenii se zic și la Liturghie nu mi se pare plauzibilă deoarece Utrenia și Liturghia sunt două slujbe distincte. Cred că noi nu prea dăm importanță laudelor care ne pregătesc pentru Liturghie de aceea trecem prea ușor peste ele.

MarcelMN
Mesaje: 52
Membru din: 29 Iun 2010, 13:19
Confesiune: ortodox
Localitate: Timisoara
Contact:

Re: Utrenia

Mesaj necititde MarcelMN » 28 Ian 2012, 09:34

După părerea mea ar trebui să se țină cont de randuiala aceasta integrala a Utreniei la mănăstiri și catedrale. La parohiile rurale de exemplu nu poți să impui un tipic monahal pentru că , să zicem că începem Utrenia la 6:30 nu îți vin oamenii la biserică, și apoi oamenii spun că strici tradiția care s-a implementat în comunitatea/parohia respectivă. Cine reușește așa cinste lui!!!:D Și oricum nu se pierde calitatea de Laudă a aceste slujbe chiar dacă nu o faci integral

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Utrenia

Mesaj necititde presviter » 12 Iun 2012, 15:05

În legătură cu scoaterea Evangheliei la închinat în duminici.
1. Se poate scoate și pe ușa de miazănoapte ? Așa ca la Intrarea Mică și ca la alte momente liturgice ?
2. Cît timp ea rămîne în naos, se cuvine să lăsăm ușile împărătești deschise ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5374
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Utrenia

Mesaj necititde protosinghel » 12 Iun 2012, 18:06

În legătură cu scoaterea Evangheliei la închinat în duminici. Se poate scoate și pe ușa de miazănoapte ? Așa ca la Intrarea Mică și ca la alte momente liturgice ?
Nu cred că se poate scoate pe uşa diaconească. E multă istorie aici. Intrarea cu Evanghelia la Liturghie marca de fapt începutul acesteia, iar Evangheliarul era adus de la skevofylakion, care se afla în partea de miazănopate a altarului. Deci nu se scotea din altar ca să fie dus iarăşi în altar, cum percepm noi acum, uitând că accentul în această procesiune este pe intrare, nu pe ieşire.
În cazul scoaterii Evangheliei la Utrenie, accentul cade anume pe ieşire, pe aducerea Evangheliei în mijlocul credincioşilor spre a fi sărutată. Aici se pare că se producea mişcarea inversă: Evanghelia era luată de pe Sf. Masă (ca simbol al Mormântului Domnului) şi era dusă la skevofylakion, poate chiar prin uşa de miazănoapte. Şi asta pentru că Evangheliarul nu stătea pe Sf. Masă decât în momentele citirii ei sau cele apropiate citirii.
Cît timp ea rămîne în naos, se cuvine să lăsăm ușile împărătești deschise ?
În mod normal, Evaghelia trebuie ţinută de preot în mână, exact atât cât trece toată lumea să se închine şi să o sărute, după care face cruce cu ea şi o duce în altar. Dar dacă este lăsată în biserică, până la Doxologie, de exemplu, atunci cred că şi Sf. Uşi trebuie să rămână deschise.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Utrenia

Mesaj necititde presviter » 13 Iun 2012, 18:55

Am văzut că în ritul roman locul preotului este în naos la toate laudele, ba chiar și la Liturghia Cuvîntului.
În ritul bizantin locul preotului a fost dintotdeauna cel de acum ?
Mă refer la faptul că în majoritatea timpului preotul stă în altar, și chiar la Sfînta Masă.
Ce rost mai are atunci acel accesus ad altare ? Mi se pare că termenul nu se poate aplica prea mult cultului ortodox.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5374
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Utrenia

Mesaj necititde protosinghel » 13 Iun 2012, 19:32

Am văzut că în ritul roman locul preotului este în naos la toate laudele, ba chiar și la Liturghia Cuvîntului.
În ritul bizantin locul preotului a fost dintotdeauna cel de acum? Mă refer la faptul că în majoritatea timpului preotul stă în altar, și chiar la Sfînta Masă.
Oho, intrăm în lucruri interesante. Până acum câteva sute de ani, preotul nu stătea în altar la săvârşirea Laudelor, ci intra doar cu anumite ocazii. Acest lucru se vede puţin şi acum în Athos. În zilele de rând preotul zice ecteniile din faţa Sf. Uşi, apoi pune epitrahilul în cui şi îşi ocupă locul lui lângă catapeteasmă. Bineînţeles, asta deja nu mai este ceea ce era înainte, când în rânduiala Constantinopolitană, Vecernia şi Utrenia începeau cu "Binecuvântată este Împărăţia" din mijlocul bisericii (asta apropro şi de caracterul eshatologic). În zilele de sărbătoare, la Vecernie se făcea Intrare cu cădelniţa la "Lumină lină", iar la Utrenie - la Doxologie, după care se citea Evanghelia (anume acolo era locul ei, ca şi în Sâmbăta Mare, când se cântă Prohodul!).
Simbioza diferitor rânduieli locale, dublate de multă neştiinţă şi ingoranţă, au făcut ca toate astea să dispară.
Ce rost mai are atunci acel accesus ad altare ? Mi se pare că termenul nu se poate aplica prea mult cultului ortodox.
Însuşi termenul este din cultul apusean, dar el era oarecum valabil şi pentru spaţiul ortodox. Lucrurile s-au schimbat cel mai mult după 1204, apoi şi după 1453.
Şi-apoi "accesus ad altare" nu are doar sens fizic, ci şi duhovnicesc. Asta e foarte important să reţinem.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Utrenia

Mesaj necititde presviter » 13 Iun 2012, 22:16

Nu este oare această mutație din naos în altar un semn de clericalizare ? Desigur, motive avem: pe timpul Vecerniei avem pomelnice de citit, iar la Utrenie, pe lîngă pomelnice, avem Proscomidia.
Dar de ce se dă și binecuvîntarea de începere din fața Sf. Mese ?
E adevărat că totuși în zilele de rînd se dă binecuvîntarea din fața sfintelor Uși ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5374
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Utrenia

Mesaj necititde protosinghel » 14 Iun 2012, 06:38

Nu este oare această mutație din naos în altar un semn de clericalizare ? Desigur, motive avem: pe timpul Vecerniei avem pomelnice de citit, iar la Utrenie, pe lîngă pomelnice, avem Proscomidia.
Este o clericalizare, dar şi o necesitate practică. Şi "de vină" este în special Proscomidia lungită şi răslungită, cu pomeniri interminabile.
Dar de ce se dă și binecuvîntarea de începere din fața Sf. Mese ? E adevărat că totuși în zilele de rînd se dă binecuvîntarea din fața sfintelor Uși ?
În prezent s-a dezvoltat o altă logică: Vecernia şi Utrenia sunt numite "laude mari" şi binecuvântarea pentru ele tot timpul se dă din faţa Sf. Mese, cu perdeaua deschisă. Ceasurile şi celelalte "laude mici" (monahale) încep cu binecuvântarea în faţa Sf. Uşi (sau chiar în pridvorul bisericii), cu perdeaua închisă. Acestea sunt rezultatul unei evoluţii complexe, despre care spuneam şi mai înainte.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Utrenia

Mesaj necititde presviter » 15 Iun 2012, 22:39

presviter scrie:Părinte, vă rog să-mi spuneţi ce credeţi despre următorul pasaj scris de Juan Mateos în Celebrarea Cuvîntului în Liturghia Bizantină:
Trisaghionul de la finalul Doxologiei Mari, care nu aparţine acestei cântări, nu este altceva decît vechiul imn al intrării în Liturghie, atunci când aceasta era unită cu Utrenia, tot aşa cum Trisaghionul indică începutul Liturghiei atunci când este unită cu Vecernia. P. 130


Nu prea sunt deacord cu IPOTEZA lui Mateos şi iată de ce:

1. În cazul unirii Vecerniei cu Liturghia totul este adevărat şi, cel mai important, totul a şi rămas aşa. Nu şi la o eventuală unire a Utreniei cu Liturghia, despre care Mateos, aşa cum mi se pare mie, a gândit pornind de la practica actuală a unora, neglijând, după părerea mea, unele aspecte importante de ordin istoric.

2. Între Utrenie şi Trisaghionul Liturghiei mai sunt 2 elemente importante:
a) Ceasurile 1,3 (eventual şi 6, dacă ignorăm ora la care acesta tb citit)
b) Antifoanele şi Intrarea Mică a Liturghiei (Enarxa).

3. Este foarte important de ştiut că Ceasurile sunt foarte vechi şi nu prea se săreau, iar Enarxa Liturghiei s-a dezvoltat înainte de generalitarea Doxologiei cântată cu Trisaghion. Spun asta pt că în tradiţia bizantină Doxologia Mare cântată (aşa cum apare acum) se punea doar în Sâmbăta Mare, iar în rest se citea Doxologia obişnuită (fără Trisaghion). Deci în sec. 13 când se generalizează Doxologia cântată, Liturghia nu mai începea cu Trisaghionul, iar singura dată când aceasta se cânta este Sâmbăta Mare, când Liturghia se uneşte cu Vecernia.

4. Un alt element important care ne dă de gândit este faptul că începând de prin sec. 12-13, de când avem informaţii mai concrete despre Proscomidie, peste tot se spune că aceasta era făcută la Ceasuri şi niciodată nu se spune că s-ar fi săvârşit la Utrenie, aşa cum se face în prezent în cazul unirii Utreniei cu Liturghia. Şi eu nu spun că ar fi interzis de a se face Proscomidia la Utrenie, ci analizez istoria acestor elemente.

5. Trisaghionul la sfârşitul Utreniei este mai degrabă o reminiscenţă a vechilor Antifoane din "asmatike akolouthia", conform căreia şi la Vecernie avea Trisaghion cântat şi chiar "Unule născut".

P.S. Sunt oarecum dezamăgit de concluziile lui Juan Mateos, dar trebuie totuşi să mai documentez pt a spune ceva mai sigur. Cele de mai sus pornesc de la nişte observaţii de moment.
V-ați mai gîndit la acest subiect ? Pentru mine este foarte incitant, mai ales că se apropie vara cu caniculele ei...
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5374
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Utrenia

Mesaj necititde protosinghel » 16 Iun 2012, 11:47

V-ați mai gîndit la acest subiect ? Pentru mine este foarte incitant, mai ales că se apropie vara cu caniculele ei...
Părinte, la moment nu am ce retracta. Dacă doriţi o modalitate de a scurta Utrenia, vă recomand următoarea schemă:
1. "Binecuvântat este Dumnezeul nostru" + rugăciunile începătoare + troparele "Sculându-ne din som" + cele 2 rugăciuni "de dimineaţă" (de dinaintea Ps. 50) + "Doamne miluieşte" de 12 ori + "Părinte binecuvântează";
2. "Slavă Sfintei" cu cei 6 Psalmi + Ectenia Mare + "Dumnezeu este Domnul" cu troparele
3. Binecuvântările Învierii şi toate celelalte până la "Cu mila şi cu îndurările"
4. Condacul, Icosul şi Sinaxarul (+ "Pre Născătoarea" şi "Ceea ce eşti" - deşi acestea nu sunt justificate dacă nu se pun Canoanele cu cântările biblice)
5. Toată suflarea + Laudele + Doxologia (fără ecteniile finale)
6. Liturghia.

În acest fel se scurtează suficient şi oarecum logic o bună parte a Utreniei, fără a pune "Iară şi iară" după fiecare Sedelnă sau Catavasie, din moment ce Sedelnele nu sunt legate de Catisme şi nici Catavasiile de Canoane. Psaltirea, aşa cum spuneaţi, poate şi trebuie citită şi în particular, iar Canoanele se pot pune seara cu Paceverniţa Mică.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Utrenia

Mesaj necititde presviter » 16 Iun 2012, 21:39

Am pus întrebarea despre Ectenia mare / mijlocie de dinainte de Heruvic pentru că mi-a venit următoarea idee. Dacă acolo este inutilă, ce ar fi s-o folosim la Utrenie după cei 6 psalmi, în locul celei extinse care oricum se va relua la începutul Liturghiei ?
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Anthropos
Mesaje: 99
Membru din: 05 Apr 2008, 14:50
Confesiune: ortodox
Preocupări: teologie, stiinte politice
Localitate: Republica Moldova

Re: Utrenia

Mesaj necititde Anthropos » 16 Iun 2012, 23:58

Am pus întrebarea despre Ectenia mare / mijlocie de dinainte de Heruvic pentru că mi-a venit următoarea idee. Dacă acolo este inutilă, ce ar fi s-o folosim la Utrenie după cei 6 psalmi, în locul celei extinse care oricum se va relua la începutul Liturghiei ?
În slujbele noastre multe elemente se repetă şi mai ales câte zeci sau chiar sute de "Doamne miluieşte". Propuneţi să excludem tot ce se repetă? Poate să scoatem şi "Tatăl nostru" din rugăciunile începătoare, pentru că-l avem la sfîrşitul Liturghiei?!
Din cîte-mi dau seama, ceea ce a propus pr. Petru presupune o oră Utrenia şi o oră Liturghia. Vi se pare mult? Mi mi se pare minimum acceptabil şi cred că părintele prof. a dat acele indicaţii pentru cazurile când nu se poate face mai mult. E altceva când nu se doreşte.

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Utrenia

Mesaj necititde presviter » 17 Iun 2012, 16:47

Poate să scoatem şi "Tatăl nostru" din rugăciunile începătoare, pentru că-l avem la sfîrşitul Liturghiei?!
Cu repetiția lui Tatăl nostru sunt de acord, doar este o îndrumare a Didahiei. În schimb, de multe de multe ori, repetițiile îi fac pe credincioși să nu mai fie atenți iar pe preoți să manînce silabele. Prefer mai puțin și cu solemnitate, decît tot ce-i la tipic, cu repezeală.
Din cîte-mi dau seama, ceea ce a propus pr. Petru presupune o oră Utrenia şi o oră Liturghia. Vi se pare mult
Să știi că nu-i chiar așa. Eu duminica nu am reușit să scurtez sub 2h 45 min decît sărind peste anumite elemente consacrate.

Acum o altă întrebare:
este permis să scurtăm Doxologia oprindu-ne la ”întru slava lui Dumnezeu Tatăl, Amin” ? Aceasta pare să fie forma ei originală.
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5374
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Utrenia

Mesaj necititde protosinghel » 17 Iun 2012, 18:21

Este permis să scurtăm Doxologia oprindu-ne la ”întru slava lui Dumnezeu Tatăl, Amin” ? Aceasta pare să fie forma ei originală.
Vi se pare greşit. Forma originală a Doxologiei este acea variantă citită, în 2 părţi, aşa cum o avem la Utrenia zilelor de rând şi la Pavecerniţă (numai că în loc de "noaptea aceasta" => "ziua aceasta"). Acolo avem "Amin" chiar la mijlocul părţiii a doua, fără ca aceasta să marcheze sfârşitul.
În forma de astăzi, cântată, mijlocul părţii a doua a Doxologiei a fost introdus în mijlocul primei părţi şi dacă nu slujeşti Utrenia în zile de rând şi nici Pavecerniţa nu o citeşti, nu mai sesizezi acest amestec.
Personal, sunt categorit împotriva scurtării Doxologiei. Este mult prea frumoasă şi plină de idei teologice, ca să-ţi permiţi să sacrifici ceva din ea. Eu o rostesc în fiecare dimineaţă şi seară (în forma bipartită).

Cât priveşte lungimea slujbei, cred că ori Sf. Voastră, ori cântăreţii pe care-i aveţi, undeva lungesc exagerat. Cu un cântăreţ instruit eu pot face Utrenia şi Liturghia în 2 ore şi 30 min. (cu tot cu predică), fără a sacrifica nimic "important" sau "consacrat".

Avatar utilizator
presviter
Mesaje: 579
Membru din: 24 Noi 2010, 09:30
Confesiune: ortodox
Preocupări: istorie, liturgică, pastorală
Localitate: București

Re: Utrenia

Mesaj necititde presviter » 17 Iun 2012, 22:19

Forma originală a Doxologiei este acea variantă citită, în 2 părţi, aşa cum o avem la Utrenia zilelor de rând şi la Pavecerniţă (numai că în loc de "noaptea aceasta" => "ziua aceasta"). Acolo avem "Amin" chiar la mijlocul părţiii a doua, fără ca aceasta să marcheze sfârşitul.
Eu mă refeream la un anume Amin. ”Că Tu ești Unul Sfînt, Tu ești Unul Domn Iisus Hristos, întru slava lui Dumnezeu Tatăl, Amin”. Acolo este clar ecfonisul doxologiei, și ceea ce urmează este doar lipit acolo, dar este ceva diferit. Este semnificativ faptul că în ritul roman aici se încheie categoric doxologia, celebra Gloria ilustrată de marii compozitori de muzică sacră, de la cei gregorieni din sec. VI pînă la Andre Gouze. Rugăciunea însăși datează din sec. III, greu de găsit altele mai vechi. Faptul că în ritul bizantin s-au adaos și s-au amestecat alte rugăciuni este o altă problemă.
Forma originală a Doxologiei este acea variantă citită, în 2 părţi,
Totuși, în Ceaslov apare în trei părți:
1. Slavă întru cei de sus
2. Doamne, scăpare Te-ai făcut nouă
3. Învrednicește-ne, Doamne
Cât priveşte lungimea slujbei, cred că ori Sf. Voastră, ori cântăreţii pe care-i aveţi, undeva lungesc exagerat.
Vă aștept ca să mă ajutați să optimizez !
Părtaş sunt cu toţi cei ce se tem de Tine şi păzesc poruncile Tale. ps.118,63

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5374
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Utrenia

Mesaj necititde protosinghel » 18 Iun 2012, 10:49

Forma originală a Doxologiei este acea variantă citită, în 2 părţi,
Totuși, în Ceaslov apare în trei părți:
1. Slavă întru cei de sus
2. Doamne, scăpare Te-ai făcut nouă
3. Învrednicește-ne, Doamne
Primele 2 sunt una, mai ales că între acel "Amin" de care v-aţi legat (şi care nu-i neapărat să fie un sfârşit) şi "Doamne, scăpare" mai este un stih. În fine, cred că astea nu sunt aşa relevante. Mie, de exemplu, cel mai mult în place partea de la "Doamne scăpare" până la "Tinde mila Ta". Şi dacă aţi tot amintit de muzică, de ce oare "Tinde mila Ta" şi primul "Sfinte Dumnezeule" sunt cântate de aceeaşi strană (1) şi sunt scrise în acelaşi rând cu stihul precedent, în majoritatea cărţilor de muzică? Să fie oare o simplă aranjare, încât să sublinieze prioritatea primei străni sau se vrea şi sublinierea legăturii dintre Doxologie şi Trisaghion?

OLGA

Re: Utrenia

Mesaj necititde OLGA » 24 Iun 2012, 10:54

Este obligatoriu ca Sfânta Liturghie să fie precedată de Utrenie, atunci când se slujeşte dimineaţa? Şi dacă nu, poate fi Utrenia scurtată?


Înapoi la “Laudele bisericeşti. Istorie şi rânduială”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron