Istoria şi rânduiala Canoanelor la Utrenie + Paraclisul MD

Tot ce nu este legat de Liturghie şi Sfintele Taine
Ormylia
Mesaje: 39
Membru din: 25 Iul 2009, 16:01
Confesiune: ortodox
Preocupări: monahism

Istoria şi rânduiala Canoanelor la Utrenie + Paraclisul MD

Mesaj necititde Ormylia » 23 Mar 2010, 19:34

De mai mult timp am auzit vehiculându-se că, Cântarea a 2-a care lipseşte din aproape toate canoanele pe care le citim fie la Utrenie, fie separat în cinstea unor sfinţi, s-ar "datora" acelei cete de îngeri care au căzut odată cu Lucifer, adică a doua ceată din ierarhia lor. Ca şi cum ar fi un semn sau un lucru rău şi care nu ştiu ce ar avea cu rânduiala citirii Canoanelor de la Utrenie sau separate?! Să mă iertaţi pt lipsa de informare şi vă rog să mă ajutaţi să înţeleg corect istoria şi rânduiala canoanelor cu care ne întâlnim zilnic în rânduiala liturgică a Bisericii. Unde aş putea găsi informaţii cu privire la acest subiect? În limba română dacă se poate.
Vă mulţumesc.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Istoria şi rânduiala Canoanelor la Utrenie

Mesaj necititde protosinghel » 23 Mar 2010, 20:22

De mai mult timp am auzit vehiculându-se că, Cântarea a 2-a care lipseşte din aproape toate canoanele pe care le citim fie la Utrenie, fie separat în cinstea unor sfinţi, s-ar "datora" acelei cete de îngeri care au căzut odată cu Lucifer, adică a doua ceată din ierarhia lor.
Şi eu am auzit de această legendă încă acum vreo 15 ani, dar din start n-am fost deacord cu ea, pentru că fiind la strană am observat că în Canonul Sf. Andrei Criteanul, dar şi alte Canoane din Postul Mare, cântarea a doua totuşi există. Mai târziu, pregătindu-mă pt admitere la teologie mi-am dat seama că această legendă este şi lipsită de logică, pt că Sf. Dionisie Areopagitul vorbeşte de 9 cete de Îngeri buni, fără ca din rândul acestor cete să lipsească ceva. Îngerii răi sunt în afara acestor 9 cete... Răspunsul definitiv l-am aflat abia în facultate, nu de la ore, ci din studiu particular. Studiile de mai târziu mi-au confirmat răspunsul pe care l-am identificat în facultate. Iată în ce constă problema:

1. Aşa cum am scris şi aici, prototipul celor 9 cântări ale Canoanelor în constituie 9 Cântări biblice. Vedeţi acolo şi detalii la acest subiect...

2. Cântarea a 2-a, a lui Moise, este o cântare de mustrare şi blestem (şi această tematică trebuia să fie la baza Cântării a 2-a a Canoanelor). Se pare că anume din acest motiv ea a fost exclusă din majoritatea canoanelor, deşi vechile Canoane, aşa cum vedem în Canonul Sf. Andrei Criteanul şi în Tricântările din zilele de marţi au cântarea a 2-a. În Postul Mare, când lupta cu diavolul se intensifică, blestemele rostite de Moise, dar şi de David în Psalmi, sunt înţelese în sens spiritual, ca fiind împotriva demonilor. În restul anului însă, se preferă o variantă "mai paşnică"...

Poate există şi o altă explicaţie, dar eu o cunosc doar pe asta.

Alexandru b17
Mesaje: 120
Membru din: 29 Mai 2010, 18:36
Confesiune: ortodox

Intrebari paraclis

Mesaj necititde Alexandru b17 » 09 Sep 2010, 16:49

La paraclis se face ectenie dupa cantarile a 3-a, a 6-a si a 9-a? Daca da ce fel de ectenie si ecfonis? Avem "Pe Nascatoarea" sa direct "Cuvine-se"? Dar "Dumnezeu este Domnul" se canta cu stihuri sau fara?
Multumesc!

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Intrebari paraclis

Mesaj necititde protosinghel » 09 Sep 2010, 19:56

La paraclis se face ectenie dupa cantarile a 3-a, a 6-a si a 9-a? Daca da ce fel de ectenie si ecfonis? Avem "Pe Nascatoarea" sa direct "Cuvine-se"? Dar "Dumnezeu este Domnul" se canta cu stihuri sau fara?
Depinde în cadrul cărei slujbe se face Paraclisul. Aşa cum apare el în Ceaslov (cu excepţia Apostolului adăugat mai târziu), rânduiala Paraclisului nu este decât o reflecţie a Rânduielii unei Utrenii dintr-un anumit timp şi loc. Dar dacă-l faci seara (de exemplu la Pavecerniţă), nu-i logic să cânţi "Dumnezeu este Domnului..." ş.a., şi poate fi pus doar Canonul, chiar fără Ectenii, pentru că ele oricum sunt de la Utrenie.

Alexandru b17
Mesaje: 120
Membru din: 29 Mai 2010, 18:36
Confesiune: ortodox

Re: Intrebari paraclis

Mesaj necititde Alexandru b17 » 11 Sep 2010, 19:21

Depinde în cadrul cărei slujbe se face Paraclisul. Aşa cum apare el în Ceaslov (cu excepţia Apostolului adăugat mai târziu), rânduiala Paraclisului nu este decât o reflecţie a Rânduielii unei Utrenii dintr-un anumit timp şi loc. Dar dacă-l faci seara (de exemplu la Pavecerniţă), nu-i logic să cânţi "Dumnezeu este Domnului..." ş.a., şi poate fi pus doar Canonul, chiar fără Ectenii, pentru că ele oricum sunt de la Utrenie.

Dar daca il facem "separat" asa cum e in ceaslov?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Intrebari paraclis

Mesaj necititde protosinghel » 11 Sep 2010, 20:31

Depinde în cadrul cărei slujbe se face Paraclisul. Aşa cum apare el în Ceaslov (cu excepţia Apostolului adăugat mai târziu), rânduiala Paraclisului nu este decât o reflecţie a Rânduielii unei Utrenii dintr-un anumit timp şi loc. Dar dacă-l faci seara (de exemplu la Pavecerniţă), nu-i logic să cânţi "Dumnezeu este Domnului..." ş.a., şi poate fi pus doar Canonul, chiar fără Ectenii, pentru că ele oricum sunt de la Utrenie.
Dar daca il facem "separat" asa cum e in ceaslov?
În Ceaslov nu este nici un Paraclis separat, ci sunt elemente ale unei Utrenii închinate Maicii Domnului.
Şi totuşi dacă se face "separat", atunci ar fi cazul ca după Psalmul 142 să se pună Ectenia Mare, apoi Ectenii Mici după a 3-a, 6-a şi a 9-a cu ecfonisele de la Utrenie. La sfârşit Ectenia întreită.
Deşi despre Ectenia Mare nu scrie, este absolut necesară punerea ei, pentru că nu poţi pune la a 3-a "Iară şi iară...", fără să fi fost o altă Ectenie înainte.

Avatar utilizator
FlorinOnutu
Mesaje: 16
Membru din: 31 Ian 2012, 15:45
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică
Localitate: Pașcani, jud. Iași

Re: Istoria şi rânduiala Canoanelor la Utrenie + Paraclisul

Mesaj necititde FlorinOnutu » 01 Ian 2013, 20:39

Pr. Petru cum se canta/citesc Canoanele:
1. Care sunt regulile?
2. Daca sunt mai multe canoane la o Cantare, unde punem Slava...Si acum?
3. De cate ori se pune Irmosul? Al doilea Irmos, de la al 2-lea Canon se pune fara stih si tot de 2 ori?
4. Care este cel mai corect stih pentru praznicele Mantuitoruluii, ale Maicii Domnului si ale Sfintilor?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Istoria şi rânduiala Canoanelor la Utrenie + Paraclisul

Mesaj necititde protosinghel » 02 Ian 2013, 19:01

cum se canta/citesc Canoanele: Care sunt regulile?
1. Canoanele sunt compuse pentru a fi cântate, iar glasul şi melodia sunt dictate de "Irmos".
2. Irmosul Canonul reflectă tematica uneia din cele 9 cântări biblice, iar restul troparelor trebuie cântate cu stihurile acelor cântări (de la sfârşitul Psaltirii). A pune între troparele Canoanelor "Sfinte X" sau "Preasfântă Născătoare..." este o inovaţie, care a exclus fundamentul Canoanelor - cântările biblice! (Tocmai din acest motiv noi nu cântăm de obicei Cântarea a 2-a, pentru că aceasta are ca model blestemele lui Moise asupra idolatrilor. Şi doar în Postul Mare, când imnografia mai mult ca altă dată interpretează alegoric personajele şi faptele Vechiului Testament - mai ales la Andrei Criteanul - Biserica cântă şi Cântarea a 2-a a Canonului ca blestem îndreptat împotriva diavolului şi a patimilor idolatre din noi.)
3. Orice Canon are: irmos, tropare (dintre care ultimile 2 sunt cu "Slavă", "Şi acum" / iar în Postul Mare - încă 1-2 tropare cu stihuri speciale) şi catavasie (tot cu formă de irmos). În funcţia de tipul slujbei, Canoanele se pun de obicei pe 14 sau pe 12, aici incluzându-se totul de la irmos până la catavasie. Între toate aceste elemente, aşa cum am mai spus, ar trebui să se recite din cântările lui Moise (Athoniţii fac asta în permanenţă, ruşii numai în Postul Mare, iar românii aproape niciodată) sau anumite stihuri în funcţie de tematica Canonului. De remarcat că există şi Canoane cu roluri (la Bunavestire, de exemplu), când în faţa unui tropar trebuie să spunem "Sfinte Arhanghele Gavriile", iar în faţa altuia "Preasfântă, Născătoare-de-Dumnezeu, mântuieşte-ne pe noi".
4. În zilele praznicale, catavasiile (perioadei liturgice) se cântă după fiecare cântare a Canoanelor, iar în zilele de rând, apre câte un irmos doar după cântările a 3-a, a 6-a, a 8-a şi a 9-a.
5. De regulă se pune mai întâi Canonul din Octoih, apoi din Minei, dar în zilele de sâmbătă - invers. Perioadele Triodului şi Penticostarului au rânduieli speciale de cântare a Canoanelor (mai ales atunci când sunt Tricântări şi Patrucântări), iar toate acestea sunt explicate în Tipic.
Daca sunt mai multe canoane la o Cantare, unde punem Slava...Si acum?
Doar la ultimul Canon (din 2, 3 sau 4).
De cate ori se pune Irmosul? Al doilea Irmos, de la al 2-lea Canon se pune fara stih si tot de 2 ori?
1. Aici trebuie să ţinem cont de modul de interpretare a Canoanelor:
- Dacă ele se cântă în 2 strane, atunci înaintea fiecărui Canon se cântă irmosul prevăzut, inclusiv de 2 ori atunci rânduiala cere asta. Dacă se cântă într-o singură strană, nu-i nevoie de a repeta irmosul.
- Dacă ele se citesc, se poate cânta doar irmosul de la primul canon, iar irmoasele de la celelalte Canoane se suprimă.
2. Dacă Canoanele se citesc sau se cântă fără cântările biblice, înaintea Irmosului niciodată nu se pune stih, pentru că stihurile nu se vor potrivi cu tematica biblică a irmosului, ci numai cu cea a troparelor.
- Dacă ele se citesc
Care este cel mai corect stih pentru praznicele Mantuitoruluii, ale Maicii Domnului si ale Sfintilor?
După dispariţia vechii rânduieli a intercalării cântărilor biblice, au apărut mai multe practici locale şi nu se poate spune că ele sunt corecte sau greşite, pentru că singura practică corectă este cea a cântărilor biblice. Şi totuşi...
- La praznicele Mântuitorului întâlnim următoarele variante: Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie / Slavă Doamne Sfintei Învierii Tale / Hristos a înviat din morţi! / Slavă Doamne, Cinstitei Crucii Tale (şi Învierii);
- La praznicele Născătoarei de Dumnezeu: Preasfântă Născătoare-de-Dumnezeu, mântuieşte-ne pe noi;
- La sfinţi: Sfinte prorocule / ierarhe / mucenice (N - la vocativ), roagă-te (lui Dumnezeu) pentru noi / Cuvioase părinte (N - la vocativ), roagă-te (lui Dumnezeu) pentru noi.

Avatar utilizator
FlorinOnutu
Mesaje: 16
Membru din: 31 Ian 2012, 15:45
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică
Localitate: Pașcani, jud. Iași

Re: Istoria şi rânduiala Canoanelor la Utrenie + Paraclisul

Mesaj necititde FlorinOnutu » 02 Ian 2013, 22:18

Va multumesc din inima!
In legatura cu stihul. Am observat la greci ca la sfinti spun doar: Sfinte al lui Dumnezeu, roaga-te pentru noi! Asta am auzit-o la Paraclis.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Istoria şi rânduiala Canoanelor la Utrenie + Paraclisul

Mesaj necititde protosinghel » 03 Ian 2013, 02:13

Am observat la greci ca la sfinti spun doar: Sfinte al lui Dumnezeu, roaga-te pentru noi! Asta am auzit-o la Paraclis.
Da, aşa spun ei la Paraclise şi de acolo a trecut şi la Canoanele Utreniei.

porfirie
Mesaje: 237
Membru din: 13 Mai 2009, 20:24
Confesiune: ortodox

Re: Istoria şi rânduiala Canoanelor la Utrenie + Paraclisul

Mesaj necititde porfirie » 06 Ian 2013, 16:53

Dar cântarea a doua noi o avem doar în Triod. Așa de demult s-a renunțat la Cântările lui Moise încât cei care au scris canoanele (din Minei) le-au scris fără cântarea a doua sau au fost lipsite ulterior de cântarea a doua pentru a nu folosi cântarea lui Moise cu blesteme?

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Istoria şi rânduiala Canoanelor la Utrenie + Paraclisul

Mesaj necititde protosinghel » 07 Ian 2013, 06:07

Dar cântarea a doua noi o avem doar în Triod. Așa de demult s-a renunțat la Cântările lui Moise încât cei care au scris canoanele (din Minei) le-au scris fără cântarea a doua?
Nu la Cântările lui Moise s-a renunţat demult, ci la cântarea a II-a a lui Moise. Şi tocmai de aceea nu i s-a scris nici tropare corespunzătoare.

porfirie
Mesaje: 237
Membru din: 13 Mai 2009, 20:24
Confesiune: ortodox

Re: Istoria şi rânduiala Canoanelor la Utrenie + Paraclisul

Mesaj necititde porfirie » 10 Ian 2013, 20:56

Dar cântarea a doua noi o avem doar în Triod. Așa de demult s-a renunțat la Cântările lui Moise încât cei care au scris canoanele (din Minei) le-au scris fără cântarea a doua?
Nu la Cântările lui Moise s-a renunţat demult, ci la cântarea a II-a a lui Moise. Şi tocmai de aceea nu i s-a scris nici tropare corespunzătoare.
Era singura varianta logica pe care nu o luasem in seama! :x22

silvestru
Mesaje: 367
Membru din: 09 Apr 2010, 14:28
Confesiune: ortodox
Preocupări: Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Istoria şi rânduiala Canoanelor la Utrenie + Paraclisul

Mesaj necititde silvestru » 17 Feb 2015, 00:58

Ce parere aveti despre punerea in avans a canoanelor din Minei in perioada Triodului? Am observat asta la o mănăstire. Cum ar fi în perioada asta, ei pun canoanele pentru sâmbete si duminici, in cursul săptămânii la Pavecerniță. Tot așa pentru perioada din Săptămâna Patimilor si cea Luminată, tot in avans le pun, la Pavecernita de peste săptămână. Cât de corect e?
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Istoria şi rânduiala Canoanelor la Utrenie + Paraclisul

Mesaj necititde protosinghel » 23 Feb 2015, 01:03

Ce parere aveti despre punerea in avans a canoanelor din Minei in perioada Triodului? Am observat asta la o mănăstire. Cum ar fi în perioada asta, ei pun canoanele pentru sâmbete si duminici, in cursul săptămânii la Pavecerniță. Tot așa pentru perioada din Săptămâna Patimilor si cea Luminată, tot in avans le pun, la Pavecernita de peste săptămână. Cât de corect e?
Asta prevede Tipicul, ca să nu rămână nepuse. E un fel de fariseism, dar...

silvestru
Mesaje: 367
Membru din: 09 Apr 2010, 14:28
Confesiune: ortodox
Preocupări: Cunoaşterea, trăirea ortodoxă.

Re: Istoria şi rânduiala Canoanelor la Utrenie + Paraclisul

Mesaj necititde silvestru » 23 Feb 2015, 06:23

Asta prevede Tipicul, ca să nu rămână nepuse. E un fel de fariseism, dar...
Cum ar trebui?
Cel ce vrea sa se mantuiasca cu intrebarea sa calatoreasca.
Din zilele lui Ioan Botezătorul până acum împărăţia cerurilor se ia prin străduinţă şi cei ce se silesc pun mâna pe ea.

Avatar utilizator
protosinghel
Mesaje: 5373
Membru din: 01 Apr 2008, 15:53
Confesiune: ortodox
Preocupări: liturgică, misiune
Localitate: Portugalia
Contact:

Re: Istoria şi rânduiala Canoanelor la Utrenie + Paraclisul

Mesaj necititde protosinghel » 23 Feb 2015, 15:41

Asta prevede Tipicul, ca să nu rămână nepuse. E un fel de fariseism, dar...
Cum ar trebui?
Poate că e mai bine să se pună aşa, ca măcar unele mănăstiri să citească canoanele acelor sfinţi. Dar nu consider o tragedie dacă se lasă...


Înapoi la “Laudele bisericeşti. Istorie şi rânduială”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator

Crestinism Ortodox.com. Catalogul Resurselor Ortodoxe pe Internet free counters
PELERIN ORTODOX
cron